Forfatter Emne: \"Dr. Diesel\" søges  (Læst 8176 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

thomasfyn

  • Gæst
\"Dr. Diesel\" søges
« Svar #15 Dato: 12. August 2011 kl: 20:11:20 »
Da min bil er født med 1,6 TD - hvad muligheder har jeg så hvis der skal anden i??
Jeg skal jo holde mig under 84 HK i en evt anden motor?
Benzin række: Hvad findes der?
Diesel: er der alternativ til min nuværende?

Jeg ved godt det er religion... Men hvad passer bedst til bilen - jeg tænker godtbundtræk, højere tophastighed bedre økonomi?

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
\"Dr. Diesel\" søges
« Svar #16 Dato: 12. August 2011 kl: 20:46:46 »
Rækkebenz og diesel har samme ophæng, samme tilslutning til kølesystemet og begge passer umuiddelbart på gearkassen. Det er temmelig overskueligt at lægge rækkebenz i en bil, der er født med diesel, og vægtafgiften falder tydeligt.

Med din store kasse er alle de "gamle" dieselmotorer dømt til en præmatur varmedød, mener jeg. Tilbage er TDI-maskinerne - de kører langt koldere end de gamle, og de har et megamoment. Desværre er ombygningen noget omfattende, men hvis man kan lidt med diesel, så kan der laves gode hybridløsninger med en mekanisk dieselpumpe på en TDI-motor, så man undgår elektronikbøvlet.

Nu kender jeg jo ikke dit kørselsbehov, og jeg kan derfor ikke afgøre, hvordan balancen mellem vægtafgift og km/l er. Alligevel er jeg nødt til at komme med et statement: (Og selvom resten af forum er ved at brække sig over denne evindelige trosbekendelse, så kan du tage det endnu, for du er jo ny i denne sammenhæng ;-) ) Læg for guds skyld en rækkebenz i. Når man har en camper, så er det sikkert fordi, man kan lide at campere. Og man kan sikkert også godt lide at komme langt væk hjemmefra. Derfor er driftsikkerhed, stabilitet og en letrepareret motor højt på ønskesedlen. Og med den næste sætning lægger jeg mig så ud med 3/4 af dette forum: tro mig, hvis der er noget, som JX(1,6 TD) og AAZ1,9 TD) ikke er, så er det driftsikre og stabile. Motorerne er såmænd gode, og så længe de ligger i de biler, de er skabt til, så går det fint. Men hvis man sætter en Maxi Puch-motor på en mejetærsker, så skal det gå galt. I dit tilfælde har du en bil med en luftmodstand som middelstor sportshal og en vægt som to en halv Golf'er, og det skal så drives af overfølsom kammerdiesel. Intet under, at den får lidt åndedrætsbesvær. Kammerdieselerne skal være trimmet 100% for at klare jobbet - er der den mindste fejl, så straffes det kontant med kapital motorskade. En benzinmotor er slet ikke på samme måde ramt af hedeslag - den belaster ikke sine indre komponenter på nær samme måde - det er en meget mere "tilgivende" motor.

Der findes en milliard forskellige rækkebenz'ere. Eneste krav er, at den skal være bygget på EA827-blokken. 1,6 - 1,8 og 2,0 er de relevante størrelser. Til dit brug kunne 2,0 med 84 hk fra T4 sikkert være interessant - den har moment, og den har præcis det ønskede antal hk.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

thomasfyn

  • Gæst
\"Dr. Diesel\" søges
« Svar #17 Dato: 12. August 2011 kl: 21:07:22 »
Hej Jarl

Gud hvor er det nogle gode indlæg du skriver, tak for det..

Ja vi vil gerne campere, og ja vi vil gerne langt væk hjemmefra... Og meget gerne helt hjem igen..

Er det kun VW som "passer lige på" eller kunne man søge andre steder?? Er det kun Golf eller er der andre som er relevante?


Kan du (Jarl) give en indikation på hvad det vil koste at få lagt en rækkebenz i ??

thomasfyn

  • Gæst
\"Dr. Diesel\" søges
« Svar #18 Dato: 12. August 2011 kl: 21:08:35 »
Hvor krakilst er synsmanden med 20% reglen?

Offline Tica

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 955
    • Vis profil
    • Skalammodeskibe
  • T3 model: T3 Panel 1.6TD
  • By: 4632 Bjæverskov
\"Dr. Diesel\" søges
« Svar #19 Dato: 12. August 2011 kl: 21:35:18 »
Citat fra: "thomasfyn"
Hvor krakilst er synsmanden med 20% reglen?


Fra mere eller mindre ligeglad til at du bliver hevet ud bagved og sat til at grave din egen grav, mellem vejen (de fleste) er at de informere skat således at de kan tage stilling til om der skal betales afgift = 2-4 måneders ventetid pt, og sikre dig at du har al det data du kan grave op på den motor der er monteret, specielt hvis den findes i flere versioner, man kan jo altid montere den "mindste".
Vh Carsten P

Rullende T3 projekt aka Appelsinen
Location 4632 Tlf: 22613937
http://www.linkedin.com/in/carstenpaulsen

thomasfyn

  • Gæst
\"Dr. Diesel\" søges
« Svar #20 Dato: 12. August 2011 kl: 21:39:57 »
Vil det sige at jeg kan knalde hvilken som helst motor i, bare jeg betaler en afgift.????
Og så skide på 20% regl??

thomasfyn

  • Gæst
\"Dr. Diesel\" søges
« Svar #21 Dato: 12. August 2011 kl: 21:42:38 »
Jeg vil bestille diverse filtre til min motor.. men jeg vil gerne være helt sikker på hvilken motor jeg har i bilen nu.. hvor finder jeg motor koden henne på motoren??

Offline Tica

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 955
    • Vis profil
    • Skalammodeskibe
  • T3 model: T3 Panel 1.6TD
  • By: 4632 Bjæverskov
\"Dr. Diesel\" søges
« Svar #22 Dato: 12. August 2011 kl: 21:43:42 »
Citat fra: "thomasfyn"
Vil det sige at jeg kan knalde hvilken som helst motor i, bare jeg betaler en afgift.????
Og så skide på 20% regl??


Både og som du har set så har jeg problemer med typegodkendelsen på min Sika og den typegodkendelse gælder også nogle Doka'er

Hvilket typegodkendelses nummer står der på din reg. attest ?
Vh Carsten P

Rullende T3 projekt aka Appelsinen
Location 4632 Tlf: 22613937
http://www.linkedin.com/in/carstenpaulsen

thomasfyn

  • Gæst
\"Dr. Diesel\" søges
« Svar #23 Dato: 12. August 2011 kl: 21:45:33 »
S04502-00

Offline Tica

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 955
    • Vis profil
    • Skalammodeskibe
  • T3 model: T3 Panel 1.6TD
  • By: 4632 Bjæverskov
\"Dr. Diesel\" søges
« Svar #24 Dato: 12. August 2011 kl: 21:48:55 »
Citat fra: "thomasfyn"
S04502-00


Så har du det samme "problem" som mig, umiddelbart er det bedste benzin bud en ABS 90Hk (med afgift af ukendt størrelse) med mindre vi får bekræftet på papir at alle T3'er er godkendt til 112Hk (igen skal der betales afgift)
Vh Carsten P

Rullende T3 projekt aka Appelsinen
Location 4632 Tlf: 22613937
http://www.linkedin.com/in/carstenpaulsen

thomasfyn

  • Gæst
\"Dr. Diesel\" søges
« Svar #25 Dato: 12. August 2011 kl: 21:55:24 »
Citat fra: "Tica"
med mindre vi får bekræftet på papir at alle T3'er er godkendt til 112Hk (igen skal der betales afgift)


Hvorfor skal der betales afgift hvis typegodkendelsen siger ok for 112 Hk??

Offline Tica

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 955
    • Vis profil
    • Skalammodeskibe
  • T3 model: T3 Panel 1.6TD
  • By: 4632 Bjæverskov
\"Dr. Diesel\" søges
« Svar #26 Dato: 12. August 2011 kl: 22:03:01 »
Den er kun afgiftet som en 70Hk JX'er, typegodkendelsen angiver kun hvad den teknisk kan klare af HK ikke hvad der er betalt af afgift, logisk hmmm ifølge skat ja.

Man kan egentlig dele det op i 2.

Et er hvad synsmanden kan godkende det andet er hvad skat vil have af penge for den ombygning.
De to ting hænger ikke nødvendigvis sammen, der er folk som har måtte betale en afgift for en ombygning som synsmanden ikke kunne / ville godkende det var på TV på et tidspunkt noget med en Ford Fiesta med en corswoth maskine i.
Vh Carsten P

Rullende T3 projekt aka Appelsinen
Location 4632 Tlf: 22613937
http://www.linkedin.com/in/carstenpaulsen

thomasfyn

  • Gæst
\"Dr. Diesel\" søges
« Svar #27 Dato: 12. August 2011 kl: 22:13:49 »
Er der overhoved nogen der har lavet byttet fra diesel til benz og overskredet 20%reglen???

Er der nogen det kan give en indikation af en eventuel afgift?

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
\"Dr. Diesel\" søges
« Svar #28 Dato: 12. August 2011 kl: 22:19:34 »
Tak for de pæne ord.

Det er jo helt rigtigt, hvad Tica skriver - bilen kan teknisk set sagtens bære en masse hk, men hvis synsmanden fornemmer ugler i mosen og ikke har fået sin morgensex, så kan han jo begynde at granske i den afgiftmæssige side af 20% reglen.

Nu skal man jo bestemt ikke opfordre til ulovligheder - det er jo i sig selv ulovligt, så det vil jeg lade være med - det er jo et offentligt forum. Blot vil jeg henlede opmærksomheden på visse fakta: Der findes en Golf 3 motor - AAM - 1,8 l og 75 hk. Hardwaremæssigt er den så godt som identisk med ABS, som har 90 hk. Har man en blok, hvor der står AAM, så skulle det ikke være svært at sætte den op som en ABS.
Nogle andre interessante fakta er, at der som nævnt er en 2,0 med 84 hk fra T4. Den er hardwaremæssigt næsten identisk med 2E, som har 115 hk. Det ville naturligvis være kriminelt at manipulere med sådan nogle ting - det vil jeg gerne understrege...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline tomtom

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 544
    • Vis profil
\"Dr. Diesel\" søges
« Svar #29 Dato: 12. August 2011 kl: 22:19:34 »
Have engang selv en ujævn 1.6 td motor, der nogle dage kørte godt, andre dage dårligt og til sidst ikke. Det skyldes at den berømte bolt ved krumtappen var løs. Timingen blev målt to gange med 14 dages mellemrum første gang til 1.16 og anden gang til 0.66.

Jeg ved ikke (måske er der andre med der ved det) om, man kan tjekke en dårlig cylinder på en dieselmotor ved, skiftevis at skrue dieselrørrene af og på igen.

Mvh Tom
Mvh. Tom Nielsen

White Star 90  med golf II motor 1.6 TD