Forfatter Emne: 1,6 Tdi homebrew teori  (Læst 1542 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
1,6 Tdi homebrew teori
« Dato: 19. August 2011 kl: 11:25:58 »
Hej.. er der ikke et par der gider skyde lidt på denher ide?

(jeg tænker Mdonau, Casper eller Jarl kan få lagt denher i benlås ret hurtigt med deres viden)

Jeg tænker.

1,6 bund JX bund
1,9 TDi krumtap
1,9 TDi top
1,9 TDi stempelhoveder
og så den svære:

hvilken plejlstang passer med krydspinds borings størrelsen på et 1,9 TDi stempel og har samtidig den rette længde?

Jeg har hørt 1,2 TDi fra lupo / audi a1 gør, kan dette bekræftes?

Er problemet at hullet i en 1,6 plejlstang er for lille til en 1,9 Krydspind? (er det iøvrigt ikke 2 forskellige 1,9 plejlstænger med forskellige krydspindsstørrelser?? 1Y og AAZ??)

Hvis hullet er for lille er det vel "bare" at sende dem til maskinshoppen og få dem nusset??

Hvad er der ellers af inkompatibiliteter?

En økonomisk maskine til en VAG med lav vægt og CV værdi.. hvad siger i?

/Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline 4X4

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 371
    • Vis profil
1,6 Tdi homebrew teori
« Svar #1 Dato: 19. August 2011 kl: 15:46:55 »
Hvis du med bund mener blokken, så får du nok et problem.
Mvh Peter

Der er 10 slags folk, dem der forstår binær og dem der ikke gør.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
1,6 Tdi homebrew teori
« Svar #2 Dato: 19. August 2011 kl: 19:44:00 »
Slaglængden i 1,9 TDI og TD er 95,5 mm - altså bevægelsen fra stemplet er i bund til det er i top. JX-blokken er højdemæssigt lagt ud til en slaglængde på 86,4 mm. Bevægelsen i 1,9 er altså i alt 9,1 mm længere end 1,6 - det skal fordeles ligeligt mellem nederste position og øverste position - 4,55 mm til hver. med andre ord skyder den "store" krumtap stemplet 4,55 mm op over cylinderens overkant + de 0,7-1,0 mm naturlig overstand. Med andre ord, så bliver første omdrejning lidt ekstra støjende, for stemplerne skal lige banke godset i topstykket inkl. ventiler ca. en halv cm opad forudsat stemplerne har den samme kompressionshøjde (højde over krydspind), som std.

Men det betyder ikke, at der ikke kan bygges noget. Jeg har ikke magtet - her fredag aften - at sætte mig ind i forskellige kombinationsmuligheder, men jeg har hørt Mdonau tale om 1,7 TDI på legoklodsbasis med julelys i øjnene.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
1,6 Tdi homebrew teori
« Svar #3 Dato: 19. August 2011 kl: 20:02:19 »
Hvor meget kompressionsforhold skal der egentlig være i sådan en diesel?

Så kunne man måske dreje af stemplerne.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
1,6 Tdi homebrew teori
« Svar #4 Dato: 19. August 2011 kl: 22:18:16 »
Direkteindsprøjterne ligger jo lavt sammenlignet med kammerdieselerne - de er nede i omroder 1:16 - 1:18. Desværre har de jo forbrændingskammeret neddrejet i stempeltoppen, så ikke for at være lyseslukker, men hvis vi først skal høvle en lille halv cm af stempeltoppen for at undgå kollision med topstykket, og derefter skal vi dreje yderligere en cm ned i stempeltoppen for at få et forbrændingskammer, så er vi vist forlængst kommet ud på den anden side af godset. Det er helt sikkert en sjov ide at lege med at bygge sig egen hybrid, og jeg er hjertens gerne med til at drømme, men bare lige så andre ikke tror, at vi er tossede og har glemt fakta, så ved vi da godt, at det er noget billigere, lettere og langt mere driftsikkert at købe en fungerende std.-motor, og hvis vi skal være helt konkrete, så har vi også rigeligt at gøre med at passe vores helt almindelige biler...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline mdonau

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 337
    • Vis profil
1,6 Tdi homebrew teori
« Svar #5 Dato: 20. August 2011 kl: 18:18:33 »
mojn,

der findes en fin lille motor i Lupo, Arosa og der har navnet "AKU" :
 1,7l bygget i en 1,9l blok, der er rygter om, at der er én kørende med den i en syncro (men med turbo):

Jeg er ved at samle min motor. Har flyttet krumtap og plejl/stempler i en 1Z-blok, hvor den bliver monteret med 1Z og JX-komponenter)
boring og slaglængde svarer til det en "KY" har, som også gerne bliver opladet med JX-turbo og pumpe.

glem alt om 1,6er, det duer ikke ;)

de gamle TDIer har 19,5:1 men ingen varmetab i forkammret...de moderne CR-motorer er nede på 16:1

hilsen, michael
Bundeswehr T3 med 1,7TDI, 2xSyncroprojekt, Passat 3B Variant Syncro TDI 110HK@170HK, BMW e46 330D Touring.

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
1,6 Tdi homebrew teori
« Svar #6 Dato: 20. August 2011 kl: 19:29:30 »
Citat fra: "Jarl"
Direkteindsprøjterne ligger jo lavt sammenlignet med kammerdieselerne - de er nede i omroder 1:16 - 1:18. Desværre har de jo forbrændingskammeret neddrejet i stempeltoppen, så ikke for at være lyseslukker, men hvis vi først skal høvle en lille halv cm af stempeltoppen for at undgå kollision med topstykket, og derefter skal vi dreje yderligere en cm ned i stempeltoppen for at få et forbrændingskammer, så er vi vist forlængst kommet ud på den anden side af godset. Det er helt sikkert en sjov ide at lege med at bygge sig egen hybrid, og jeg er hjertens gerne med til at drømme, men bare lige så andre ikke tror, at vi er tossede og har glemt fakta, så ved vi da godt, at det er noget billigere, lettere og langt mere driftsikkert at købe en fungerende std.-motor, og hvis vi skal være helt konkrete, så har vi også rigeligt at gøre med at passe vores helt almindelige biler...


så vi taler: hvor store er dråberne før de selvantænder?