Forfatter Emne: 1,6TD JX vs 1,9TD AAZ  (Læst 2148 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jes

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 963
    • Vis profil
  • T3 model: Syncro årg. 1985
1,6TD JX vs 1,9TD AAZ
« Dato: 11. Juli 2012 kl: 18:53:06 »
Skal have en anden motor i min "nye" Multivan Syncro. Har valget mellem 1,6TD JX og 1,9TD AAZ . Har kørt med begge dele i forskellige Syncro´er.
Men det har været i forskellige biler. Så mangler lidt lyd sammenligning. Jeg ved Jarl skiftet fra AAZ tilbage til JX. Jeg kan godt lide AAZ bundtræk. Men den JX´er der sidder i nu (er slidt til døde), støjer så lidt at jeg uden problemer, kan tale med dem på bagsædet, også uden at skulle hæve stemmen ved 80 km/t. Så vil gerne have lidt religions snak 8)

Mvh Jes
Tlf 0045 40332205
T3-klub medlem nr 134.
Syncro 1.9 DG 1985 allrounder.
Unimog 411.110 Kabriole. Årg.1959
If you can dream it.   You can have it :-)

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
1,6TD JX vs 1,9TD AAZ
« Svar #1 Dato: 11. Juli 2012 kl: 19:24:46 »
Ligegyldigt hvilken du vælger, så sæt en intercooler på.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jes

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 963
    • Vis profil
  • T3 model: Syncro årg. 1985
1,6TD JX vs 1,9TD AAZ
« Svar #2 Dato: 11. Juli 2012 kl: 19:55:06 »
Den må nøjes med en oliekøler. Intercooler må vente lidt endnu.

MVh Jes
Tlf 0045 40332205
T3-klub medlem nr 134.
Syncro 1.9 DG 1985 allrounder.
Unimog 411.110 Kabriole. Årg.1959
If you can dream it.   You can have it :-)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
1,6TD JX vs 1,9TD AAZ
« Svar #3 Dato: 11. Juli 2012 kl: 19:55:49 »
OK - du efterlyser det religiøse, så her kommer det:

AAZ er en overmoden frugt. På plussiden tæller bundtrækket, som du nævner. Så er den side klaret. På minussiden tæller så lang slaglængde, at motoren ikke kan tåle/tage omdrejninger, overdrevne temperaturproblemer, støj/vibrationer og en brændstoføkonomi, som aldrig kommer over 10 km/l.

JX er en elegant motor - lydsvag, omdrejningsvillig, økonomisk og hurtig - faktisk vil jeg påstå, at en JX er hurtigere på flad motorvej (med samme gearing) end en AAZ. Og alle de gode egenskaber beholder den i begge dens leveår, og når den bliver terminal, så rydder den op efter sig selv ved at drikke motorolien - så er det nemmere at skifte til R4, når man er kommet til fornuft...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jes

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 963
    • Vis profil
  • T3 model: Syncro årg. 1985
1,6TD JX vs 1,9TD AAZ
« Svar #4 Dato: 11. Juli 2012 kl: 20:10:26 »
Inde på instrument bordet sidder der 3 klistermærker: 2 gear max 40 km/t.
3 gear max 60km/t. Og vinderen 8)  4 gear max 125km/t. Har aldrig været over 100 km/t i en Syncro. Men det kan den åbenbart godt :D

Det med en R4I venter jeg med. Synes mine venner på Borgen, skal have deres 10 kg om året lidt endnu :D

Sad også selv med tanken om at blive på JX vognene. Hvis det larmen/viberer mere med en AAZ er det ikke noget jeg vil. JX er nemlig forbavsende stille når vi kører.
Den motor der sidder i, har en fabriks monteret blæser til turbo´en. Så det må sammen med oliekøler kunne holde temperaturen i ave. JX eller AAZ.


Mvh Jes
Tlf 0045 40332205
T3-klub medlem nr 134.
Syncro 1.9 DG 1985 allrounder.
Unimog 411.110 Kabriole. Årg.1959
If you can dream it.   You can have it :-)

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.268
    • Vis profil
1,6TD JX vs 1,9TD AAZ
« Svar #5 Dato: 11. Juli 2012 kl: 21:25:45 »
Har du gearkasse med 5:43 eller 5:83 diff???
5:83 er lidt langsommere ...

Jeg har fået en nylavet JX ind i min camper der ligner din inden i, den blev ombygget med hævetag, køkken og større fælger i 2011. Den har 15er mefro og den kører med 5:83 ... en AAZ på en 5:83 uden de store dæk på 15 eller 16 fælge anbefales ikke.  Ellers kan jeg kun bekræfte Jarls indlæg.

AAZ er interessant for mig i min doka syncro, den skal trække 2,5 tons med 14er dæk ... 205/14 som original på 5:43 diff ... 2,5 er normalt ikke godkendt til JX. 138 NM på en JX og 150 NM på en AAZ er i den rigtige liga, mange flere tysker smadrer gearkasserne pga. TDI med 200 til 240 NM (AFN).

Og en benziner er kun en afgiftsoption, ude i terræn er en diesel meget mere suveræn på de lave omdrejninger.
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
1,6TD JX vs 1,9TD AAZ
« Svar #6 Dato: 12. Juli 2012 kl: 00:17:17 »
Kører pt med den AAZ som du solgte til Andreas. Ladetryk er hævet til 1.3 og den har fået tur på mængdeskruen
 så den lige er begyndt at ryge og så lidt tilbage igen. Gearkassen har jeg vekslet med pga defekte lejer ved
 spidshjulet, men 3H, ASS, ABH samt en gearing på hjulene 215 / 14 så den kører 100kmt ved 3000 omdr.
 Ingen problemer med at trække stor campingvogn selv i højeste gear. Ved alm kørsel 11- 12.5 km/l
 Ekstra vandkøler er lagt hen over gearkassen.  Fed motor hvis man vel at mærke ikke er til omdrejninger.

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline Jes

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 963
    • Vis profil
  • T3 model: Syncro årg. 1985
1,6TD JX vs 1,9TD AAZ
« Svar #7 Dato: 12. Juli 2012 kl: 19:11:41 »
Har ikke fået kigget gearkasse koder. Det er sku svært, hvad motor jeg skal putte i. Nu kan jeg ikke huske hvor det står. Men kørte Jarl ikke med en lettere tunet JX´er. Noget med andre dyser og indstilling af pumpen?

Mvh Jes
Tlf 0045 40332205
T3-klub medlem nr 134.
Syncro 1.9 DG 1985 allrounder.
Unimog 411.110 Kabriole. Årg.1959
If you can dream it.   You can have it :-)