Forfatter Emne: Skift af stempelringe  (Læst 9842 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Skift af stempelringe
« Dato: 05. Oktober 2006 kl: 15:25:42 »
Hvor besværligt er det selv at skifte stempelringene på en 1.6TD??

Jeg har ikke rodet med diesel motorer før, og i det hele taget ikke med 4 cylindret.

Min lokale mekker vil have ~10k for at skifte dem, og det synes jeg nu nok er lidt pebret :(
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Skift af stempelringe
« Svar #1 Dato: 05. Oktober 2006 kl: 16:09:39 »
10K for at skifte stempelringe? Til den pris vil jeg lave en nyrenoveret blok med opborede cylindre, nye stempler og nye lejer til dig.

Det er ikke anderledes, end det er at skifte stempelringe på andre motorer - og det virker ligeså godt - som at pisse i bukserne på en vinterdag.

Når stempelringene er så slidte, at de lader olien passere, så er cylindrene typisk også færdige. Derfor skal de bores og have nye overstørrelse stempler - så har man til gengæld en løsning der dur.

Det er en lille motor i en stor bil, og så er den ovenikøbet placeret bagi. Det betyder:
1) At speederen som regel ligger plan med gulvet
2) At der ikke er nogen fartvind rundt om maskinen

Derfor lever motoren alt for varmt. Det kan man ændre på med en oliekøler. Får du lavet motor, er mit bedste råd at købe sådan en - så har du nemlig en bil, der holder.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Skift af stempelringe
« Svar #2 Dato: 05. Oktober 2006 kl: 16:15:36 »
Det lyder somom du ved hvad du snakker om, er det evt. noget du kan klare at lave?

Det er nok noget der ligner 7 - 10 år siden jeg sidst skilte en motor i atomer, og det var kun til en havetraktor :(
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Skift af stempelringe
« Svar #3 Dato: 05. Oktober 2006 kl: 16:22:52 »
Er du villig til at svinge dig op i 10k, så har jeg også et godt tlf. nr. Her kan du endda selv bestemme om du vil have 1.6D, 1.6TD, 1.9D eller 1,9TD. Du skal dog selv skrue alle løsdelende på (turbo,manifold, pumper mm.)
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Skift af stempelringe
« Svar #4 Dato: 05. Oktober 2006 kl: 16:55:40 »
Jaeh.. eller måske endda lidt under 10K ;)
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Skift af stempelringe
« Svar #5 Dato: 05. Oktober 2006 kl: 17:12:57 »
Jeg har et budgetloft på absolut maks 10k, og de skal også gerne dække transporten hjem til mig, så må jeg jo se om jeg selv kan finde ud af at afmontere den gamle, samt sætte den ny i...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Skift af stempelringe
« Svar #6 Dato: 05. Oktober 2006 kl: 18:04:57 »
Citat fra: "Jarl"


Det er en lille motor i en stor bil, og så er den ovenikøbet placeret bagi. Det betyder:
1) At speederen som regel ligger plan med gulvet
2) At der ikke er nogen fartvind rundt om maskinen

Derfor lever motoren alt for varmt. Det kan man ændre på med en oliekøler. Får du lavet motor, er mit bedste råd at købe sådan en - så har du nemlig en bil, der holder.


Endnu en til "how to become a dieselexpert" FAQ sektionen  :lol:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Skift af stempelringe
« Svar #7 Dato: 09. Oktober 2006 kl: 21:56:52 »
Har snakket lidt med den lokale mekker, og han har studeret motoren lidt...

Han er 99% sikker på at det blot er en toppakning der er gået, han synes ikke der er meget blåt i røgen fra den, og "den smule tryk", som han betegnede det der kom op ved olieproppen, var han helt sikker på blot var snyd, altså noget luft som generatoren lavede...

Så nu skifter han toppakningen og tandremmen på den, og så må vi jo håbe at han har ret :)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Skift af stempelringe
« Svar #8 Dato: 09. Oktober 2006 kl: 22:10:26 »
Citat fra: "BlackChart"
Har snakket lidt med den lokale mekker, og han har studeret motoren lidt...

Han er 99% sikker på at det blot er en toppakning der er gået, han synes ikke der er meget blåt i røgen fra den, og "den smule tryk", som han betegnede det der kom op ved olieproppen, var han helt sikker på blot var snyd, altså noget luft som generatoren lavede...

Så nu skifter han toppakningen og tandremmen på den, og så må vi jo håbe at han har ret :)


WHAT.!!!

Det er da fint han har studeret motoren lidt.  :roll: Forhåbentlig er det i skilt tilstand. For han kan da ikke sige om det er toppen eller pakningen før den er åben.

Hvis din generator laver tryk i topdækslet, så er den helt sikkert syg. :lol:

Brug en time, læs alle relevante indlæg herinde fra T3nettet.
Du har en SØG funktion, så find indlæg om.
Topstykke og Tandrem

Måske det var en ide at printe nogle af indlæggene til din mekaniker.

KH KHS - Been there, still there
Kurt - 25115788

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Skift af stempelringe
« Svar #9 Dato: 10. Oktober 2006 kl: 00:50:21 »
ok,ok, min første tanke

WHAT.!!!

Hvad skulle generatoren kunne lave af tryk i toppen?

Måske er jeg way-off her, men på mig lyder det da lidt som at sige at bilen ikke kan køre fordi forhjulet trykker på stempelringene  :?
Mvh. Casper

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Skift af stempelringe
« Svar #10 Dato: 10. Oktober 2006 kl: 08:00:16 »
Ja, den med generatoren holder nok ikke i byretten, men måske mente han vacuum-pumpen? Hvis den kan suge falsk luft (utæt forbindelse til bremseforstærkeren) så pumper den store mængder luft ind i motoren, som man kan misforstå som underkompression.

Om det er det, der sker eller regulært slid, kan jeg ikke sige - det forklarer i hvert fald ikke olie i vandet.

Du slipper vist ikke for en kompressions- eller gollertest
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Skift af stempelringe
« Svar #11 Dato: 10. Oktober 2006 kl: 18:17:10 »
I misforstår :)

Den laver IKKE tryk i toppen, generatoren altså...

Det han mener er at når du holder hånden ved oliepåfyldningen sidder generatoren lige bagved...Den har jo en masse små "vinger" som han så mener er årsagen til at det føles som noget der komme op fra olien :D

Men han ville lige gå den ordentligt efter når han fik motoren ud og hevet toppen af :)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Skift af stempelringe
« Svar #12 Dato: 10. Oktober 2006 kl: 18:31:19 »
Jeg vilhelst ikke lyde negativ, eller rasmus modsat. Men

Har du besøgt en anden mekaniker.

Det var ihertfald værd at tage en snak,med andre Mekanikere / værksteder. Både om fejl, og om priser.

Bilen må godt puste lidt op af oliehullet.
(kan ikke misforståes med blæsten fra generator)
Motoren skal ikke ud for at skifte topstykke.

Har du søgt her på nettet. ?
Læs alt om toppakning og topstykke.

KH KHS - Topløs bilejer
Kurt - 25115788

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Skift af stempelringe
« Svar #13 Dato: 10. Oktober 2006 kl: 18:53:36 »
Har snakket med flere, mest om priser, og alle var dyrer end Vroldvejs auto :)

Men alle sagde, stort set enstemmigt, efter at have haft bilen omkring dem, at det var en toppakning...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Skift af stempelringe
« Svar #14 Dato: 12. Oktober 2006 kl: 18:03:12 »
ØV!!  :(

Topstykket = Revnet MANGE steder
Turbo = ~5mm slør

Sådan noget L**T :(
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan