Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Emner - dokajønne

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 8
31
Diverse / Skift af stoplyskontakt
« Dato: 08. Oktober 2010 kl: 12:22:47 »
Kan det virkelig passe at man skal have hele bremsesystemet åbent for at skifte en snolle stoplyskontakt??.....aarg udluftning og knækkede udluftningsskruer.......Er der et cowboytrick? I min gamle skoda sad kontakten nede på pedalen........hey måske kan man købe dem i løs vægt.....

32
Diesel Fora / Ode til JX
« Dato: 29. September 2010 kl: 21:45:54 »
Så har fars JX'er efter alt sandsynlighed rundet de 150.000km
Ganske vist er topstykket blevet skiftet et par gange, ligesom turboen også er på tredie styk.
Det er bilens 3. motor og triptælleren står lige i underkanten af 600.000. Et værksted har stemplet servicebogen helt frem til 2005, hvor den for første gang overgik til privateje (jeg gætter på at første private ejer har skiftet motor, uden at påføre det servicebogen da motoren ellers har gået 350.000km ...hvilket nok trods alt ikke er videre sansynligt)
Det korte af det lange er at lortet har kørt suverænt, billigt og vedligeholdelseslavt. Her i morges overvejede jeg TDi løsningen, MEN FOR FAEN:
Jeg kører mellem 13 og 14km/l
Der har ikke været vrøvl de sidste 60.000km
jeg kører snildt 120km/t når jeg har travlt i sjældne tilfælde 140km/t (jvf speedo)
Jeg har faktisk ikke vrøvl med at slæbe en 2 ton trailer (ikke at det går som lyn og torden, men det går)
Der er lidt røg ved start, men jeg er ikke ude af parkeringsbåsen før det er holdt op
Bryder skidtet sammen i løbet af de næste par dage ville jeg sgu være fristet til at putte en ny JX'er i. Med ny mener jeg :
Ny blok
Nyt topstykke
nye pumper
Ny turbo
Ny ALT
Smide de 25.000 det koster OG KØRE SORGLØST DE NÆSTE 150.000km (mens alle benzinstinkerne er inde og tanke hvergang de har kørt 450km (til 12kr/l))

34
Gode rejsesteder/Rejsetips / Piratcampingpladser
« Dato: 10. September 2010 kl: 20:09:11 »
Inspireret af tråd om dejlige køreture i danmark tænkte jeg at det måske skulle følges op med en uofficel optegnelse over gode "piratcampingpladser". Jeg bruger hvert år flittigt campingpladserne i DK. Både jeg og ungerne benytter flittigt de faciliteter campingpladserne tilbyder, og jeg er da også villig til at betale for varen jeg får. Imidlertid søger jeg af og til fred og ensomhed, det er campingpladserne ikke egnede til og jeg må følgelig ud i terrænet for at finde en god plet at overnatte på. Efterhånden har jeg et par gode i ærmet og dem vil jeg da gerne dele.

  Jeg tænker først og fremmest på de overnatningspladser der af kommunerne er forbeholdt autocampere (gratis, eller næsten gratis). Dernæst tænker jeg på steder som er egnede til overnatning, uden der direkte er skiltning om at det er forbudt. De helt hemmelige steder tror jeg vi skal holde for os selv, for at de ikke bliver overrendt og eventuelle lodsejere begynder at interessere sig for hvem fanden det er, der altid parkerer i udkanten af hans skov. Endelig er der de rastepladser der udmærker sig ved ikke at ligge klods op ad vejen og måske har et toilet.

Er der nogen der har lidt fifs?

35
Diverse / Kraftigt ødelæggende diesellæk
« Dato: 25. Juli 2010 kl: 17:03:40 »
AAARGH!

Nu kører jeg jo efter princippet "if it works dont fix it" MEN af og til kan man godt bande sig selv langt væk over mangel på rettidig omhu.....

Brandbussen har længe lækket diesel. Der har ikke lige været en lejlighed og når den bød sig havde bussens bruger naturligvis lige toppet den op med diesel. Jeg har længe vidst at lækken stammede fra der hvor returløbet går på tankstudsen. Jeg tænker "det er nok spændbåndet der er lidt træt", men inderst inde ved jeg godt, det efter al sandsynlighed er selve studsen der er gennemtæret (hvorfor jeg heller ikke påbegynder processen med 60l i tanken)

Nåja det var naturligvis studsen der var fesen MEN MEN MEN:

I min roden under bilen rammer jeg ind i mellem bunden og vangerne med albuer og hænder  ALLE de steder jeg har rørt kan man så se nu, da der absolut INGEN undervognssnask er de pågældende steder.
Dieseldrypperiet har medført at alt undervognsbehandlingen i venstre side af bilen mellem tank og motor er opløst. Tørrer jeg let med en klud kommer der den lækreste pletfrie originallak til syne (lidt lækkert på en 25år gammel bil MEN ikke godt)
Så må der jo spenderes en undervognsbehandling på den gamle slæde  :cry:

Den må have lækket længere tid end jeg har haft på fornemmelsen da alt med bløde bevægelser bare kan tørres af.

Jeg skammer mig.........

36
Diesel Fora / dimension på brændstofslange
« Dato: 10. Juli 2010 kl: 01:01:54 »
Hejsa
Brandbussen har en læk ved den brændstofslange, der går på tanken i venstre side (går ud fra at det er returslangen, men har ikke fulgt den helt ud i motoren)
Der sidder en lille stump stofslange på tanken, som 10cm senere går over i de underlige plastslanger den er udstyret med fra fabrikken.

Hvad er størrelsen på slangen? 8mm? 10mm? (ja jeg kunne løbe ud og shoppe en skydelære, men hvis nu der sad en autist iblandt os, der havde svar på rede hånd) :wink:

37
Generelt / Holder denne i byretten?
« Dato: 25. Juni 2010 kl: 00:26:24 »
http://www.dba.dk/autotrailer-lastevne-kg-1/id-66953625/

Måske hvis man bare holder sig under 30km/t

38
Diverse / momenter krumtap
« Dato: 29. April 2010 kl: 21:22:55 »
Hejsa
Peter står i værkstedet og mangler tilspændingsmomenter på hovedlejer og lejer til plejlstænger. Kan nogen ryste dem ud af ærmet?

39
Diverse / K:Bolt til generatoren (eller dimensioner)
« Dato: 26. April 2010 kl: 17:35:50 »
Er der nogen i Randers, der ligger inde med en bolt til generatoren (1,6D). På mystifistisk vis har brandbussen arbejdet sin ud.
Indtil videre kører jeg batteridrift og lader om natten, så det haster en anelse. Kunne være lækkert, hvis nogen kendte størrelsen.....

Det er den lange gennemgående der holder generatoren på plads (og altså IKKE den lille justerings bolt/møtrik)

40
Diverse / Alternativ kølerflushing
« Dato: 14. Marts 2010 kl: 11:01:37 »
Jeg har i et stykke tid siddet og set på at temperaturnålen lå en 5mm over dioden i kommandørbussen. Når vognen fik pisk, eller skulle slæbe med trailer/campingvogn steg nålen yderligere. HMM tænker man, det må være op over med en udrensning af kølesystemet.
Jeg fik ikke liiiige gjort noget og egentlig kørte vognen da også ok.
SÅ var det lige at mit kølesystem frøs tre gange her igennem vinteren :oops: Det var naturligvis skidt og skyldes gemén sjusk og mangel på rettidig omhu. Motoren overlevede imidlertid alle tre fastfrysninger og VUPTI mit temperaturproblem er løst! Nålen står nu lige under dioden og selv ved hård belastning kryber den ikke over dioden. Nu skal jeg lige have skiftet kølervæske, da det jo naturligvis er en anelse grumset.......hey, måske går det også i sig selv :lol:

41
Generelt / Hva er det for en sag!! Er opklaret MEN..
« Dato: 13. Marts 2010 kl: 15:47:59 »
Beholderne er ekspansionsbeholdere til brændstoftanken. Deres funktion er at danne rust bag beholderen.;)

42
Generelt / Overvejer du en T5?
« Dato: 11. Marts 2010 kl: 13:52:30 »
Jeg skal da ikke sige mig fri for indimellem at have puslet med tanken om at anskaffe en T5.
Når man står midt i bølgerne med rust i pladesamlingerne, skift af topstykker, bærearmsbøsninger og JX-motorer har tanken om en ny og lækker T5 i ny og næ indsneget sig. Ikke mindst fordi det ikke er gratis at eje en gammel bil, og hvergang der er en ny mislyd suser tusindlapperne ud af tegnebogen.
Dette er beretningen om udgifterne på min firma T5 bus 1,9 TDI med 8 siddepladser foruden føreren.
Vognen er først indregistreret i 2004 med bilens lille motor og skrabede udstyrsniveau har den kostet omkring 700.000kr fra ny. Vi købte bilen i 2008 for 320.000kr og på daværende tidspunkt havde den gået 290.000km.
Forrige ejer havde således haft et værditab på 380.000kr over de 4 år (og 290tkm). Med det km-forbrug har serviceomkostningerne været minimum 10.000kr/år (Forudsat at der ikke var noget galt).  (fortsættes i næste indlæg da jeg ikke kan se bunden af teksten)

43
Diesel Fora / Elendige troløse gamle lort!!
« Dato: 21. Februar 2010 kl: 23:51:50 »
Bissen fik motorstop IGEN i dag. Symptomerne er manglende effekt => halten => ind til siden => ujævn tomgang => give lidt gas => stige i omdrejninger => gå i stå! Ny start => haltende tomgang => gå i stå!

Hm, tænker jeg, nyt dieselfilter! Dieselfilter monteres (havde et i bilen) slanger på igen.........samme resultat! efter utallige forsøg og pusten og sutten i dieselslanger var batteriet så TOT. Afhentet af Falck og bilen nu sat til ladning.

Det pudsige er at sidste gang jeg lavede dette stunt (nøjagtigt magen til) satte jeg bilen ing i en 20grader varm garage og vips sprang den i gang som en vårhare morgenen efter.

-Ja der er bobler i slangen, men det er der altid
-Nej jeg havde ikke en dunk til at fylde dieselfilteret op med før montering
-Der løber ikke vædske ud når jeg løsner bundskruen i filteret (hverken på det nye eller det gamle
-Jeg kan sagtens puste tilbage i tanken og jeg kan også suge
-Motoren går i øvrigt som en drøm

Hvad siger panelet?
Vand/is
Luft
Begge

44
Diverse / mystik i varmeføringen
« Dato: 29. Januar 2010 kl: 14:46:17 »
Jeg har længe gået og irriteret mig over at varmesystemet smider iskold luft ud af gællehullet til venstre for rattet. I går blev så den store dag og efter lidt inspektion kunne vi konstante at slangerne sad på i begge ender......meget mystisk. Kort tid efter må vi så konstatere at nok sidder slangerne fast, men på koldluftssiden! De studser på varmluftssiden der (efter min opfattelse) normalt bruges er afblændet (ab fabrik) og i stedet sidder slangerne som nævnt på kold-siden (dvs kun frisk luft ingen varme) har det noget at gøre med at bilen er en sauger, eller er det fordi at varmen til kassen i netop denne bil går over gulvet, og der dermed ikke ville være luft nok hvis gællerne også skulle puste?

45
Diesel Fora / hvad for en diesel motor er bedst i t3
« Dato: 25. Januar 2010 kl: 21:39:04 »
Der er SÅ mange indlæg om emnet, vist også i forumet t3erens abc.

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 8