Forfatter Emne: Fri teltning i 145 danske statsskove  (Læst 1505 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Fri teltning i 145 danske statsskove
« Dato: 29. Juni 2011 kl: 19:57:36 »
Jeg har lige sakset dette fra Dansk Land Rover Klubs hjemmeside.
Vær opmærksom på at det ikke gælder tagtelte eller andet motoriseret køretøj (læs campere og syncroer m.m.)

112050: Slå teltet op i 145 statsskove (29-06-2011 07:53:52)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem)  
Jeg saksede lige flg. artikel fra DR's hjemmeside. Desværre er der ikke nogen forklaring om hvordan man finder de steder, der kan overnattes. Men jeg syntes lige den var værd at give videre.
Mvh Jens

*****

Miljøministeren har øget antallet af skove med fri teltning fra 87 til 145 skove. Ordningen gælder kun Naturstyrelsens arealer og ikke i private skove.

- Jeg vil gerne give både danskere og udenlandske turister muligheden for at opleve naturen på nært hold. At sove under åben himmel og vågne sammen med fuglene er en stor naturoplevelse, og jeg håber, at mange vil gøre brug af muligheden for fri teltning, siger miljøminister Karen Ellemann.

Reglerne for fri teltning er enkle. Man må have 1 overnatning samme sted med højst 2 telte ad gangen og højst 3-personers telte. Det er gratis, og man behøver ikke at spørge om tilladelse først.

Gæster tager hensyn
Teltet skal være uden for synsvidde fra bygninger, camping-pladser og bilveje. Brug af feltkøkken må kun ske, hvis man bruger stormkøkken som eks. Trangia. Åben ild er kun tilladt på bålpladser, som er indrettet i nogle af skovene. og så skal man naturligvis rydde op efter sig.

Naturstyrelsen har valgt statsskove, hvor belastningen af dyr og planter bliver så lille som mulig, og erfaringen er, at skovens gæster kan tage hensyn, og at generne er minimale.

Kilde: http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2011/06/28/220452.htm


Der står mere på.
http://www.naturstyrelsen.dk/Naturoplevelser/Aktiv/FriTeltning/
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk