Forfatter Emne: Skattereform og dieselbiler  (Læst 1682 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Skattereform og dieselbiler
« Dato: 24. Juni 2012 kl: 09:16:16 »
Jeg kan forstå at vist bliver foretaget nogle justeringer på dieselafgiftfronten i den netop indgåede skattereform. Er der nogen der ved noget, eller har et link (jeg HAR googlet i en 10min tid uden held)
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline nicolai

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 299
    • Vis profil
Skattereform og dieselbiler
« Svar #1 Dato: 24. Juni 2012 kl: 15:01:07 »
Jeg tror først alle detaljerne bliver fastlagt de kommende dage, men udspillet er vist således:

Regulering af visse afgifter
Som led i finansieringen af skattereformen indeholder forslaget en regulering af en række afgifter frem mod 2020. I forlængelse af den indeksering af afgiftssatserne, der blev besluttet i 2008 og ligeledes i forbindelse med Finansloven for 2012, indeholder forslaget en indeksering af afgifterne, således de følger den almindelige prisudvikling. Det drejer sig om følgende afgifter:
Vægtafgift og grøn ejerafgift
...

Højere udligningsafgift for dieselbiler:
Det foreslås, at udligningsafgiften på dieseldrevne person- og varebiler forhøjes med knap 52% fra 2012 til 2013. Udligningsafgiften har til formål at skabe en vis ligestilling mellem biler, der anvender benzin som brændstof og de biler, der anvender diesel. Med forslaget udjævnes den afgiftsmæssige fordel for diesel frem for benzin. Med udgangspunkt i en gennemsnitlig årskørsel på 20.000 km. vil forhøjelsen udgøre 820 kr. for en bil, der kører 21 km/l og 1.020 kr. for en bil der kører 17 km/l.
Provenuet herved forventes at udgøre ca. 0,6 mia. kr.

http://www.ey.com/DK/da/Services/Tax/Skattereformen-afgiftsomraadet-290512
VW T3 Multivan 1.6TD 1990 Hannover Edition

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Skattereform og dieselbiler
« Svar #2 Dato: 24. Juni 2012 kl: 15:34:53 »
Citat fra: "nicolai"
Jeg tror først alle detaljerne bliver fastlagt de kommende dage, men udspillet er vist således:

Regulering af visse afgifter
Som led i finansieringen af skattereformen indeholder forslaget en regulering af en række afgifter frem mod 2020. I forlængelse af den indeksering af afgiftssatserne, der blev besluttet i 2008 og ligeledes i forbindelse med Finansloven for 2012, indeholder forslaget en indeksering af afgifterne, således de følger den almindelige prisudvikling. Det drejer sig om følgende afgifter:
Vægtafgift og grøn ejerafgift
...

Højere udligningsafgift for dieselbiler:
Det foreslås, at udligningsafgiften på dieseldrevne person- og varebiler forhøjes med knap 52% fra 2012 til 2013. Udligningsafgiften har til formål at skabe en vis ligestilling mellem biler, der anvender benzin som brændstof og de biler, der anvender diesel. Med forslaget udjævnes den afgiftsmæssige fordel for diesel frem for benzin. Med udgangspunkt i en gennemsnitlig årskørsel på 20.000 km. vil forhøjelsen udgøre 820 kr. for en bil, der kører 21 km/l og 1.020 kr. for en bil der kører 17 km/l.
Provenuet herved forventes at udgøre ca. 0,6 mia. kr.

http://www.ey.com/DK/da/Services/Tax/Skattereformen-afgiftsomraadet-290512


som jeg læser det, gælder det kun for de nye biler og ikke vores gamle, da de jo ikke er inddelt efter km/L men efter egenvægt.
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Skattereform og dieselbiler
« Svar #4 Dato: 27. Juni 2012 kl: 09:35:20 »
AV

Hvis det gennemføres med en stigning på 52% i udligningsafgiften, så bliver vægtafgiften for en Diesel T3 13.348,8 per år, hvor en Benziner i samme vægtklasse slipper med 6.800
Mvh. Casper