Forfatter Emne: Jordomrejse i T3?  (Læst 5075 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline T3nomaderne

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 2
    • Vis profil
  • By: 2720 Vanløse
Jordomrejse i T3?
« Dato: 05. April 2017 kl: 07:47:06 »
Hej T3 nettet

Min kæreste og jeg, begge 28 år, har besluttet os for at rive vores rødder op, sige vores lejlighed op og køre ud i verden uden nogen bagkant - vi regner med at køre om et års tid. Til det formål har jeg kigget lidt på en T3. Vi har begge to hænderne skruet godt på og kan godt lide at arbejde på et projekt, men har ikke nogen garage eller værksted hvor vi kan stå at arbejde. Jeg har nærmere bestemt kigget på en T3 med højt tag - hvis jeg ikke tager fejl hedder det en T3 Joker Westfalia.
Min viden er dog begrænset og derfor er alle tips, råd, hjælp, forslag - alt er velkomment :)

Hvis nogen har prøvet noget lignende ville det også være spændende at vide lidt om budgettet - hvad skal man regne med at bruge af penge på sådan en bil? Både i indkøb og i udstyr yderligere.

Jeg er yderligere nysgerrig over om T3'eren er den rigtige bil at gøre det i? Jeg har nemlig også kigget på T4'ere, gamle VW LT'ere samt diverse gamle Mercedeser. Lige meget hvad for en bil vi får fat i, om der er udstyr i eller ej, så skal vi have revet alt ud af den og gennemistandsat den samt lagt god isolering i, og det udstyr der måtte være i skal nok også modificeres da det jo skal være vores hjem på ubestemt tid.

Jeg sætter stor pris på alle svar der måtte komme :)

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Jordomrejse i T3?
« Svar #1 Dato: 05. April 2017 kl: 14:24:11 »
Velkommen til T3Nettet. Lyder spændende med jeres nye  fremtid.

En T3 er grundlæggende en forholdsvis simpel bil at skrue på. Man kan få de fleste reservedele til dem, men ulempen er at man skal vide hvor man finder dem.
Hvis man holder sig fra T3'ere med WBX benzinmotorer, som godt nok er de originale T3 motorer med flest hk, men er lidt specielle i forhold til andre motorer, vil de fleste mekanikere rundt om i verden, kunne reparere dem, men igen; reservedele findes ikke hos det gængse VW værksted.

En T4 er en fed og stabil bil at køre i. Den styrer godt, og er ikke så vindfølsom som en T3. Desuden føres reservedele stadigvæk som normal lagervare. Mærkeligt nok er der mindre indendørs plads i en T4 end i en T3 af næsten samme længde, og den skaber ikke lige så mange venner, som en mere charmerende T3.

[attachment id=1 msg=129084]

Der er mange ting at veje op og ned, ved anskaffelsen af et rejsekøretøj, men søger I tryghed, stabilitet og kraftoverskud, som første prioritet, er det efter min mening ikke det I får mest af i en T3.

Der er flere beretninger her på T3Nettet om jordomrejser i T3'ere. Læs dem og hyg Jer.

Hvis I skulle være interesserede i selvbyggerprojekter af campere kan i evt. læse mine to tråde: Kim's Syncro Arnold den Grønne og tråden Kim's Badroadcamper projekt Ulven.

God fornøjelse med det hele. Det bliver spændende at følge Jeres projekt.

[attachment id=2 msg=129084]

« Senest Redigeret: 06. April 2017 kl: 07:31:22 af porteren »
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Sv: Jordomrejse i T3?
« Svar #2 Dato: 05. April 2017 kl: 16:14:23 »
En T3'er er en fantastisk fed bil at køre jorden rundt i. Den har desuden så meget sjæl og charme at i bliver budt velkommen overalt. I vil opleve at i bliver en del af et internationalt broderskab.
Hvis i savner inspiration og viden, så skal i en tur til Odense. Her er der mange som har taget turen før jer:
www.dennisbager.dk               Her kan i bl.a. læse om vores jordomrejse på lidt over 2 år med 5 personer i bilen.
http://familiensvenstrup.dk/   De tog turen jorden rundt for 10 år siden og gjorde på den halve tid af os, de var 5 "voksne" i bilen.
http://familienrejser.dk/          De tog også turen jorden rundt for lidt over 10 år siden, dog ikke i en T3'er men en som ligner.
http://barskeberta.dk/            De har ikke rejst i en T3'er, men i en Land Rover. Men deres Land Rover er solgt og næste tur bliver i en T4'er....

Her er nok en af de største samling af biler og køretøjer i Sydamerika. Noget så simpelt som gæsteliste fra en campingplads i Cusco i Peru.
http://home.hccnet.nl/helmie.paulissen/gasten_2009_jul_dec/gasten_2009_jul_dec.html
Og savner i inspiration til bil og udrustning, så kig lidt her http://www.fernreisemobiltreffen.de/  Det er noget af det vildeste træf af ekspeditionsbiler, i år var der ca. 1.000 køretøjer med.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Sv: Jordomrejse i T3?
« Svar #3 Dato: 05. April 2017 kl: 22:24:09 »
Var vores Gogge, som var en T3 med campingindretning og Reimo hævetag, ikke blevet stjålet og ødelagt af tyveknægtene havde vi været i gang med en omgang indvendig overhaling, men således skulle det ikke være.
En T4-er har en del gange været i vore tanker, ikke mindst p.g.a. at vi selv har haft en med højt tag, og der er altså mere plads end i T3-eren, og det kunne have været sjovt at ændre den til campingbrug efter eget hoved, men det er svært at finde en til en overkommelig pris, og en ny Camper med hævetag så vi i Herning feriemessen til mere end 500000 kr. og brugte holder stadig en god pris.
Men med fast højt tag er der ikke den mulighed, som med Mary, at sende bilen i en 20 fods container, og den mulighed har Fam. Bager benyttet nogle gange, læs linket.
og jeg ved ikke om en LT af mindste model kan stoppes i en sådan container.
Bare mine tanker ligenu.

Mvh. Kurt.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Sv: Jordomrejse i T3?
« Svar #5 Dato: 05. April 2017 kl: 22:45:46 »
Ja Helge og Anne Grethe har også været god inspiration.
De rejser i en typisk 4wd, Land Cruiser eller Land Rover og så med et tagtelt. Det ser noget sejere ud med denne type bil.
Vores erfaring er at tagteltløsningen er dog at disse rejsende er mere misundelig på os end vi er på dem.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline eriis

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 6
    • Vis profil
  • T3 model: 1,9 wbx camperombygning
  • By: 2700 Brønshøj
Sv: Jordomrejse i T3?
« Svar #6 Dato: 06. April 2017 kl: 20:11:44 »
Var der ikke noget med at TigerMus er på vej hjem og søger nye ejere 😊
https://m.facebook.com/profile.php?id=1603675573264126

Vh Esben

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Sv: Jordomrejse i T3?
« Svar #7 Dato: 14. April 2017 kl: 18:31:31 »
Selvtak 8)
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline T3nomaderne

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 2
    • Vis profil
  • By: 2720 Vanløse
Sv: Jordomrejse i T3?
« Svar #8 Dato: 18. April 2017 kl: 14:25:10 »
Hej alle sammen!

Undskyld mit senere svar - alle de gode links har bare bekræftet os endnu mere i at vi skal ud i verden!
Vi har besluttet os for at det dog skal være en LT og altså derfor ikke en T3 - primært på grund af størrelsen, men også på grund af priserne.
Vi har hænderne skruet godt på, men desværre ikke en garage og værktøj så vi kan lave alt selv. Så vi må på jagt efter en LT i godt stand "udvendigt" mens det indvendige ikke er så vigtigt da vi selv kan lave en masse der.

Så mange tak for inspirationen - vi har blod på tanden og må på jagt efter en LT (Hvilket desværre må blive et farvel med dette fantastiske forum :()

Offline postgolf

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 6
    • Vis profil
  • By: 5600 Faaborg
Sv: Jordomrejse i T3?
« Svar #9 Dato: 18. April 2017 kl: 16:42:11 »
Hejsa.
Prøv eventuelt at kigge i Sverige. "Blocket.se" Og vælg "Husbil". Det svarer til DBA.dk. Jeg synes tit der er billige VW LT i forskellige campingindretninger.