Forfatter Emne: bærearmsbøsning  (Læst 4640 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Rene\'

  • Gæst
bærearmsbøsning
« Dato: 14. April 2005 kl: 14:23:23 »
hej har fundet ud af at der er slør ved de bøsninger der sidder foroven længst inde ved den øverste bærearm ved mit venstre forhjul, er der nogen der ved om det er meget besværligt selv at skifte da den lige har været ved mek. og er blevet repareret for 14000 i motoren. og han ska ha ca 2600 for at skifte dem pr hjul
mvh.Rene'

Rene\'

  • Gæst
bærearmsbøsning
« Svar #1 Dato: 14. April 2005 kl: 16:54:07 »
okay men  når man sidder og kikker ind på forbroen og så rokker med hjulet ser det ud til bolten og bærearmen gir sig  en del  .Bare for en sikkerheds skyld  det er den arm der sidder foroven og fjederen  går op mod den hedder da bærearm ikk?  og er det meget svært

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
bærearmsbøsning
« Svar #2 Dato: 14. April 2005 kl: 20:02:22 »
Hej

Hvis bolten giver sig, er det ikke bøsningerne, men bolten der er løs. Det udelukker selvfølgelig ikke at det også kan være galt med bøsningerne. Skulle det være dem,så køber man dem billigt i www.hovwdiaudi.dk
De skal have en lille svejseklat når de monteres. Ligegyldigt om det er det ene eller det andet, så skal du have stillet fortøjet ind påny.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Rene\'

  • Gæst
bærearmsbøsning
« Svar #3 Dato: 15. April 2005 kl: 10:59:33 »
:D siger mange tak for svarene. jeg har fundet et værksted der vil skifte dem for ca 1000   incl. sporing og bøsninger så nu er bussen snart tiptop igen :P
mvh.Rene'

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
bærearmsbøsning
« Svar #4 Dato: 30. Juli 2009 kl: 08:26:22 »
Citat fra: "Jarl"
Hej

Hvis bolten giver sig, er det ikke bøsningerne, men bolten der er løs. Det udelukker selvfølgelig ikke at det også kan være galt med bøsningerne. Skulle det være dem,så køber man dem billigt i www.hovwdiaudi.dk
De skal have en lille svejseklat når de monteres. Ligegyldigt om det er det ene eller det andet, så skal du have stillet fortøjet ind påny.


Jeg står med samme problem lige pt, så for lige at få alt på det rene:

Når man nøkker med bærearmen skal man se efter om bolten nøkker med. Hvis den nøkker med er det bare bolten der skal spændes. Hvis bolten sidder fast og ønskebenet ligesom nøkker omkring det er det bøsningerne?

Som jeg ser det stiller man kun hjulets vertikale stilling på de to halvmåneskiver og altså ikke toe in/out. skal hjulet i øvrigt stå helt i lod?


Nå jeg må ud og tævespænde, så jeg lige får "Danmarks Grimmeste Festival" med før jeg fragmenterer hele hjulophænget.
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
bærearmsbøsning
« Svar #5 Dato: 30. Juli 2009 kl: 10:45:49 »
Helt enig i dine betragtninger ang. fejlsøgning på bolt/bøsning.

Hjulets styrt i ligeudposition skal være 0 grader +/- 30 min. Når du ændrer styrtet påvirker du helt automatisk sporingen - idet jeg formoder, at du har en tandstang monteret mellem hjulene... Sporingen i ubelastet tilstand skal være +20-30 min. +/-20 min. Oversat til dansk betyder det, at det i ligeudposition og uden læs i bilen skal være 0-3 mm mindre afstand mellem forsiden af dine fordæk end der er mellem bagsiden.  

Jeg tror, at en eller anden klugscheisser engang skrev et indlæg til Lagoni, hvor hele fortøjsgeometrien blev gennemngået - ellers er du velkommen til at ringe - jeg har også noget tysksproget materiale på sagerne, hvis du smider en mailadr.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
bærearmsbøsning
« Svar #6 Dato: 30. Juli 2009 kl: 19:46:22 »
Og det er fundet! Jeg linker lige til det af hensyn til de kommende generationer. Tråden rummer både en step by step howto mht skift af bøsningen og en lækker længere udredning om sporing af en T3 (af klugscheisseren selv):

http://www.t3nettet.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=3355&postdays=0&postorder=asc&start=15
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline T3country

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 13
    • Vis profil
  • T3 model: 14" syncro td jx 1989 westfalia multivan
  • By: 5750 Ringe
bærearmsbøsning
« Svar #7 Dato: 30. Juli 2009 kl: 21:48:18 »
Jeg vil lige fortælle en historie fra det virkelige liv. I forsommeren købte jeg en T3 Syncro af en mand, der ikke have været lige heldig med valg af mekanikere.
En af de værste var, at han havde fået skiftet øverste bærearmsbøsning på et autorisere folkevognsværksted. Da han hentede bilen gjorde han opmærksom på at højre forhjul ikke havde samme hældning som det venstre. Tre gange var han nede og klage over hjulskævhederne og vognes manglende evne til selvopretning. På den færdige regning inclusiv udskiftning af bøsene, stod der yderligere "sporing ifølge kunde" og han fik en bon på ca 7K.
Nå jeg købte bilen og kørte hen for at checke sporingen. Caster vinklen var ca 4 grader "skæv". Vi skruede og skruede men lige meget hjalp det. Hjem og læse i de tykke bøger, snakke med nogle kloge, indtil jeg   kunne konstatere at Bæreåget var vendt 180 grader forkert.
Det tog mig ca. en halv  time at vende åget rigtigt. Tilbage og få bilen sporet.  Caster, Camber og toe-in i det rigtige rækkefølge. Nu kan bilen styres med en "lillefinger" selv ved de høje hastigheder (ned af bakke og med vinden i ryggen).

Billede 0105 sidder Åget rigtigt
Bilede 0101 er det vendt forkert. Bemærk at den store bue skal vende bagud på begge sider.

Selve adskillelsen er nem. Aftag hjulet, fjern de to bolte  der holder øverste bærekugle  med en 6 mm umbraco og sving forgaflen tilside. Fjern skruen  på bærebolten 19 mm. Med en 14 mm umbraco på en ½ tomme  top vrikkes forsigtigt indtil at bolten har løsnet sig fra de to koniske skiver (bestemmer camber). Kan være vredet sammen på grund af forkert indstilling eller rust. Bolten kan nu nemt trækkes bagud. Bøsene skal presses ud og gives en lille svejseklat for at sikre dem..
Smør det hele godt og vend Åget rigtigt og få den sporet.
så kører det bare derudaf.

Preben Busk

Offline T3country

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 13
    • Vis profil
  • T3 model: 14" syncro td jx 1989 westfalia multivan
  • By: 5750 Ringe
bærearmsbøsning
« Svar #8 Dato: 30. Juli 2009 kl: 22:07:52 »
Bemærk at bolten er "flad" og de flade sider skal være lodrette og den største side af de eksentriske skiver skal vende ned af  ved samlingen. Spænd godt efter
hej fra Preben

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
bærearmsbøsning
« Svar #9 Dato: 03. August 2009 kl: 23:05:11 »
Det kan da umuligt være disse bøsninger jeg skal ha' (de koster mindre end 1/10 af den pris jeg fik hos vw)

http://hovwdiaudi.dk/xProductCatalogue/productDetails.aspx?id=605419001&Group=2733
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
bærearmsbøsning
« Svar #10 Dato: 03. August 2009 kl: 23:08:33 »
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
bærearmsbøsning
« Svar #11 Dato: 03. August 2009 kl: 23:15:18 »
Citat fra: "dokajønne"
Det kan da umuligt være disse bøsninger jeg skal ha' (de koster mindre end 1/10 af den pris jeg fik hos vw)

http://hovwdiaudi.dk/xProductCatalogue/productDetails.aspx?id=605419001&Group=2733


Nope, denne her http://hovwdiaudi.dk/xProductCatalogue/productDetails.aspx?id=407215001&Group=17382

Hinze