Forfatter Emne: Fra 1,6td til passat 1,9td  (Læst 3892 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

schroder

  • Gæst
Fra 1,6td til passat 1,9td
« Dato: 17. Juni 2011 kl: 03:43:57 »
Goddag de herre
Jeg havde forstillet mig at denne ombygning er meget kendt og derfor en masse info omkring det. Men har nu søgt i rigtig mange timer og ikke fundet et fuldstændig beskrivelse af 1,6td til passat 1,9td ombygningen..
kan ik være rigtigt.. Vær venlig at link til det hvis jeg tager fejl..

Glæder mig at skulle bruge en masse tid i min T3 og herinde.. Og kan lige så godt beklage at jeg nok kommer til at stille nogen af de samme spørgsmål så mange andre af de nye T3 ejere har gjort..

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Fra 1,6td til passat 1,9td
« Svar #1 Dato: 17. Juni 2011 kl: 08:54:42 »
Der findes læsestof nok til den næste uge hvis du går i gang med indlæggene. Jeg har selv bygget 6 1.6/1.9 hybrid maskiner dvs. 1.9 der efter de er bygget er apteret op til at ligge i et T3 chassis.

Der er rigtig mange dele der skal på plads, men det hele bunder i udgangspunktet. Hvad kan du selv? Det er det der afgør om det bare tages stille og roligt en komponent af gangen eller og det bliver uoverskueligt.

Kodeodet du skal bruge når du søger er motorkoderne på 1.9 maskinerne som er "AAZ" for turbomodellerne og "1Y" for sugedieseludgaven. søger du på et af dem så er det bare i gang med at læse.

Held og lykke med projektet
Mvh. Casper

Offline ronja6

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.627
    • Vis profil
Fra 1,6td til passat 1,9td
« Svar #2 Dato: 17. Juni 2011 kl: 09:43:10 »
Hvilken af disse to typer er at foretrække, her tænkes på selve ombygningen og efterfølgende kraft/økonomi forhold ?

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Fra 1,6td til passat 1,9td
« Svar #3 Dato: 17. Juni 2011 kl: 10:11:55 »
Det er der mangt og meget at sige om. Som Casper skriver ovenfor, så kan du prøve at bruge søgefunktionen og så søge på AAZ (1,9 TD) og JX (1,6 TD)

I korte overskrifter:

AAZ:
Ikke så omdrejningsvillig
Stort moment - opleves som om den passer godt til en stor T3
Støjende
Temperaturproblemer - oliekøler er pligt
Tørstig

JX
Omdrejningsvillig
Acceptabelt moment, men ikke overvældende. Bilen opleves måske lidt undermotoriseret
Behageligt lydbillede
Temperaturproblemer, men ikke helt så hysterisk som AAZ
Temmelig økonomisk
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline ronja6

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.627
    • Vis profil
Fra 1,6td til passat 1,9td
« Svar #4 Dato: 17. Juni 2011 kl: 10:24:11 »
Jeg har besluttet mig for en 1,9 l motor og ville så bare lige høre om der er noget der taler for den ene eller den anden.  Her tænkes på 1,9 td kontra en 1,9 tdi. Jeg er udemærket klar over at det er langt vanskeligere at sætte tdi eren i, pga af styringen m.m.

schroder

  • Gæst
Fra 1,6td til passat 1,9td
« Svar #5 Dato: 17. Juni 2011 kl: 13:15:16 »
Jamen jeg har bestemt evner til at bygge biler.. Har også eget værksted, men mit problem er, at jeg lige er blevet færdig med et Jeep M151 projekt og har et stort Amazon V8 projekt kørende nu, så jeg vil helst ikke ud i et større arbejde med at bruge alt for mange dage/timer på en velkørende T3'er.
Der må næsten være nogen der ude som ligger inde med en allerede ombygget 1,9TD motor som enten er i stykker eller på grund af anden ombygning har den liggende..
Så frem det er tilfældet høre jeg MEGET gerne fra dig..
Og tak, jeg kendte ikke til motorkoder og andre gode søgeord.. Jeg vil ikke belaste forummet med endnu et 1,9td spørgsmål før projektet er kørende ;)