T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Elektrisk => Emne startet af: jensjakob efter 04. September 2011 kl: 23:36:25
-
Hej,
Hvem kan forklare mig lidt mere om det særlige i forlygtevasker.relæet?
Jeg kan se i Haynes at det er "electronically controlled". Og jeg kunne forestille mig at det er noget med at kontrollere længden af sprøjte-pulsen, således at uanset hvor kort eller længe jeg holder sprinklerarmen oppe, så kører forlygtevaskeren et bestemt tidsrum.
Men, hvem kan gøre mig klogere?
Med gode hilsner
Jens Jakob
-
Jeg mener at relæet blot sikrer at der ikke kommer sprinklervæske på lygterne, når lygterne er slukkede, dvs. at der både skal være styrestrøm fra sprinklerarm og lygter før motoren kører...
-
OK, så er den nem at koble - jeg har kørelysautomatik ;-)
Overvejer dog at undlade lygtespuleren - kan ikke helt gennemskue fordelen af den (med mindre man kører på støvede svenske skovveje)
-
Jeg tror at største fordel ved lygtespulere er at bilen så kan indregistreres i sverige... altså hvis du har brug for det???
-
Indregge i Sverige, hmmm, nej. Nå, lad os se om synsmanden brokker sig, så kan jeg jo afmontere spuledyserne fra lygtegrillen og sige at det bare er ornamenter.
Takker mange gange for gode input.
-
du skal bare koble sprinkleren så det kun er når du har nærlys tændt at den spuler, sådan er det lavet org. på de fleste personbiler.
dvs. ingen spul ved kørelys, evt skal du have en lille spærediode loddet på styreledning til relæ.
-
Lygtespulerrelæet er - som det er beskrevet - både et tidsrelæ og en sikring af, at der kun sprøjtes med tændt lys. Spulerfunktionen er ganske effektiv, men det bruger hysteriske mængder af sprinklervæske. Derfor er det en rigtig god ide at sætte den store sprinklerbeholder i samtidig, hvis du vælger at montere det.
-
Hov, Jarl, tidsfunktion? Fortæl lidt mere - hvor mange sekunder ca?