Forfatter Emne: starter generator batteri ?  (Læst 1473 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline sørenh

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 346
    • Vis profil
starter generator batteri ?
« Dato: 10. Juli 2012 kl: 19:59:17 »
Forleden ville den ikke starte 2 min. efter den havde været igang. Ingen reaktion når jeg drejede nøglen. Jeg prøvede at rense plus på starteren ingen reaktion. Falck kom, starteren fik plus og vi prøvede med en ekstra booster ingen reaktion. Så skubbede vi den igang. Vel hjemme skiftede jeg starter (brugt fra den gamle), så startede den, men der var ikke mange omdrejninger på stateren. Idag på tømmerhandlen ville den næsten ikke starte, 10 min. efter ved slagteren på Lyngby hovedgade ville den ikke igen, vi skubbede igen. Efter den havde stået 3 timer på pladsen ville den gerne starte. Jeg prøvede at måle på batteriet med halv gas, der var ikke meget forskel på volten om den kører eller ej 12.3 V. Altså skiftede jeg generatoren og kørte en tur på 30 km og prøvede igen DØD. Nu prøver jeg så at lade på batteriet, men elektronikken på laderen slår fra allerede ved 12,6 volt. Kan et batteri være over 12 v og alligevel være dødt ? ik forstå !  :roll:
tlf. 26881556

Online Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
starter generator batteri ?
« Svar #1 Dato: 10. Juli 2012 kl: 21:39:45 »
Du skal sikre dig at stelforbindelsen er dobbelt så god som du tror. Træk evt. et stelkabel direkte fra batteri
 til en af de 2 bolte som spænder starteren fast. Vær sikker på at den lille ledning på starteren har god og
 fast forbindelse. Endelig kan det være bundstykket i din tændingslås. God fornøjelse.

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline sørenh

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 346
    • Vis profil
starter generator batteri ?
« Svar #2 Dato: 11. Juli 2012 kl: 11:43:48 »
Nu har jeg ladet batteriet op til 13 v. Først ingen reaktion så prøvede jeg at sætte et startkabel på en af boltene ved starteren og til minus på batteriet, så startede den med fulde omdrejninger på starteren, jeg målte på batteriet med noget gas, der er ikke meget forskel, så prøvede jeg at måle direkte på generatoren 14,4 v, så ? så prøvede jeg at starte igen det gik fint, så en gang til uden den ekstra stelforbindelse, det gik fint, så en gang til, død helt død, på med ekstra stel, død. Så af med statkablet på batteriet og på igen så startede den, så uden starter stadigvæk. Er der nogen der ved hvilke kabler man kan kortslutte på ved tændings låsen ? rød + sort - ? for at se om det er bundstykket i tændingslåsen
tlf. 26881556

Offline sørenh

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 346
    • Vis profil
starter generator batteri ?
« Svar #3 Dato: 17. Juli 2012 kl: 11:52:41 »
puh ha jeg fandt ud af hvad der var galt ! Dårlig plus forbindelse. Jeg havde åbenbart ikke renset pluserne godt nok og de sad ikke ordentligt med det resultat at starteren hev så meget strøm at den blev meget varm og kablerne var ved at svejse sig selv fast.
tlf. 26881556