Forfatter Emne: Hvordan virker laderelæ?  (Læst 1475 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Hvordan virker laderelæ?
« Dato: 14. Maj 2013 kl: 09:44:32 »
Sakset fra en anden site:
Dynamoen selv består af et anker og en feltspole
Reguleringen er elektromekanisk, og foretages med et relæ der i princippet har tre stillinger.
Man skal ikke lade sig snyde af at relæet som regel har to kontaktsæt eller at der er to seperate relæer.
Det ene er spændingsreguleringen (ladereguleringen) det andet er laderelæet også kaldet "tilbagestrømsrelæet".
Relækontakten med de tre stillinger påvirkes af udgangsspændingen fra dynamoankeret.
Ved lave omdrejninger ligger feltet parallelt over ankeret, altså den ene ende til stel sammen med
ankerets ene kul, og den anden ende til ankerets varme pol gennem relæet.
Når nu omdrejningstallet, og dermed spændingen, stiger trækker laderelæet, og feltet slipper sin kontakt med ankeretidet relæet går i "midterstilling", hvor det bliver lagt til stel gennem en seriemodstend,
hvilket får magnetiseringen af feltet til at falde, og dermed også udgangsspændingen fra dynamoen.
Når spændingen falder, falder laderelæet tilbage så feltet igen har fat i ankeret og spændingen vil stige, hvilket får laderelæet til at trække osv.
Jeg håber du kan se billedet.
Hvis det går vildt for sig og der ikke er belastning på dynamoen er det ikke nok at laderelæet får feltet til stel gennem modstanden tor at holde spændingen nede - Laderelæet trækker helt og kortslutter feltet til stel, og så er det slut.
På den måde står laderelæets arm og "danser" mellem to yderpunkter.
Spændingen dynamoen giver fra sig bestemmes af laderelæets fjederforspænding, der i regelen kan stilles med en skrue eller en arm der kan bøjes.
Hov vi glemte det andet relæ - Tilbagestrømsrelæet.
Tilbagestrømsrelæet forhindrer strømmen i at løbe fra akkuen tilbage til dynamoen når motoren
stoppes, deraf navnet.
Det relæ bliver trukket af dynamoen selv når spændingen når 12 volt, og forbinder dynamoen med
resten af EL-nettet og dermed også akkuen.
Jam - HOV!
Ingen forbindelse mellem dynamo og akku i startøjeblikket.
Hvad starter så processen i dynamoen?
Jaeh, i regelen er der jo en ladelampe der er forbundet tværs over tilbagestrømsrelæet , og dermed
trækker en ringe strøm gennem dynamoen, hvilket skulle kunne gøre det, men det er ikke hele sandheden, idet en MC med dynamo og uden batteri sagtens kan løbes igang (og NEJ, det er ikke fordi den har magnettænding ;-) ).
Årsagen til at dynamoen kan starte selv er at der er en restmagnetisme der er tilstrækkelig til at starte processen.
Reminent magnetisme kaldes det vist nok af det engelske "remaining magnetism".
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."