Forfatter Emne: Elektricitetsfrustreret! Tak for hjælpen :)  (Læst 11195 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hanslars

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 165
    • Vis profil
Elektricitetsfrustreret! Hjælp til fejlsøgning.
« Svar #15 Dato: 25. September 2013 kl: 08:45:27 »
Citat fra: "4X4" post=103622
Når den er "tvær" er det så kun starteren der ingen strøm er til, eller er blæser, lys, radio osv. også døde?

I forbindelse med de problemer vi havde i sommers i Frankrig, var den helt død. Uret gik i stå og der var ingen strøm overhovedet.

Nu virker lyset og blæseren, er jeg ret sikker på. Radioen kører på forbrug.

Batteriet var i bilen da vi fik den i foråret. Jeg tror måske det er et gammelt Niels Erik har sat i. De batterier han gik og flyttede rundt på dernede var i alt fald samme slags.
16" Syncro med hævetag 1.9 Diesel 1990

Vores Syncro: http://www.t3nettet.dk/forum/din-bil/91914-syncronauternes-camperbus

Se vores blog her: www.syncronauterne.blogspot.dk

Offline hanslars

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 165
    • Vis profil
Elektricitetsfrustreret! Hjælp til fejlsøgning.
« Svar #16 Dato: 25. September 2013 kl: 09:21:12 »
Citat fra: "Aran" post=103620
Mål spænding over batteripolerne og dernæst mellem stel og B+ på generatoren.
Er de to spændinger totalt identiske ?  Vi taler om decimaler her, hvis korroderede forbindelser skal afsløres.
Din generator bør kunne holde spændingen på minimum 13,8 volt med motoren kørende.

Du kan forsøgsvis udskifte forbindelsen mellem B+ og plus på batteriet. Hvis ikke dit startbatteri holdes på fuldt smæk bør den slet ikke lade på forbrugsbatteriet. Så er der måske noget fejl på skillerelæet  ?


Så er der helt friske målinger - lavet på samme tid, i tomgang:

Spænding over batteriet: 13.28V
B+ og stel på batteri: 13.40V
D+ og stel på batteri: 13.36V

Jeg tog også et billede.

[attachment=15705]h613019e.jpg[/attachment]

Den fede røde er B+ til + på batteriet. Kablet har et hul, og er lappet en gang før med tape. Det store blå stelkabel fra batteriet, har et par slidhuller i isoleringen.
Jeg tror at jeg vil prøve at skifte disse kabler, og se hvad det bringer med sig.

Bilen har i øvrigt startet 3-4 gange her til morgen uden problemer. Hvilespændingen var faldet til 12.94V her til morgen.
16" Syncro med hævetag 1.9 Diesel 1990

Vores Syncro: http://www.t3nettet.dk/forum/din-bil/91914-syncronauternes-camperbus

Se vores blog her: www.syncronauterne.blogspot.dk

Offline hanslars

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 165
    • Vis profil
Elektricitetsfrustreret! Hjælp til fejlsøgning.
« Svar #17 Dato: 25. September 2013 kl: 09:26:34 »
Citat fra: "Aran" post=103620
Hvis ikke dit startbatteri holdes på fuldt smæk bør den slet ikke lade på forbrugsbatteriet. Så er der måske noget fejl på skillerelæet  ?


Da vi kørte til Helsingør i torsdags, havde vi kompressorkøleskabet kørende (og solen stod meget lavt på himlen, så der har ikke været meget hjælp fra solpanelerne). Da vi ikke kunne starte, tjekkede jeg også spændingen på forbrugsbatteriet, og den var på ca. 11.6V så vidt jeg husker. Så batteriet har med garanti ikke fået strøm fra generatoren. Tænker jeg...
16" Syncro med hævetag 1.9 Diesel 1990

Vores Syncro: http://www.t3nettet.dk/forum/din-bil/91914-syncronauternes-camperbus

Se vores blog her: www.syncronauterne.blogspot.dk

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Elektricitetsfrustreret! Hjælp til fejlsøgning.
« Svar #18 Dato: 25. September 2013 kl: 10:00:33 »
11,6 V på et Exide gel forbrugsbatteri, der er tilsluttet 100w solceller lyder meget lavt. Selv med køleskab kørende.

Hvilket skillerelæ endte du op med??
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline hanslars

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 165
    • Vis profil
Elektricitetsfrustreret! Hjælp til fejlsøgning.
« Svar #19 Dato: 26. September 2013 kl: 04:29:25 »
Citat fra: "porteren" post=103629
11,6 V på et Exide gel forbrugsbatteri, der er tilsluttet 100w solceller lyder meget lavt. Selv med køleskab kørende.

Hvilket skillerelæ endte du op med??


Ja jeg synes også det virkede ret lavt. Jeg har det skillerelæ i som Dr. Thing installerede da han lavede bilen. Det er en gammel lille boks, som jeg tror måske er et dioderelæ (?). Den kan skimtes her på billedet, det er den lille hvide boks tættest på kameraet.
Den sorte Dania-boks er ikke i bilen længere. Den lille hvide boks, klikker når man starter og ladelampen holder op med at lyse.

[attachment=15707]hd6ab498.jpg[/attachment]

Til gengæld har jeg måske løst problemerne med min el.
Aakerman skrev en besked i denne tråd, som jeg tror han har slettet igen. Han skrev noget om at han troede at jeg måske jagtede spøgelser der ikke var der = han troede at mit startbatteri var ødelagt. Efter at have målt spænding på batteriets poler, på B+ og stel, med motoren kørende, fandt jeg en lille spændingsforskel, men spændingen steg stille og roligt til omkring 13V.
Jeg kørte en tur ind til KBH og tilbage igen (en tur på sammenlagt 40 min), standsede motoren. Jeg fik min lokale mekaniker til at måle spændingen på batteriet mens jeg prøvede at starte bilen. Spændingen var 12.3V og dykkede til under 2V når nøglen blev drejet. Han sagde at batteriet var ødelagt.
Det  korte af det lange er at jeg har købt og installeret et nyt batteri, og det har til syneladende løst mine problemer.

[attachment=15708]h146db19.jpg[/attachment]

[attachment=15709]h88a91d6.jpg[/attachment]

Som en bonus kan jeg sige, at jeg har målt med tangaperemeteret omkring +ledningerne, med motoren slukket, både med og uden køleskabet kørende, og der gik ingen strøm fra startbatteri til køleskab. Det er vel tegn på at relæet virker?  :unsure:
Exiden gik fra 12.6V inden jeg startede køleskabet til 12.3V et par timer senere. Er det unormalt?
16" Syncro med hævetag 1.9 Diesel 1990

Vores Syncro: http://www.t3nettet.dk/forum/din-bil/91914-syncronauternes-camperbus

Se vores blog her: www.syncronauterne.blogspot.dk

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Elektricitetsfrustreret! Hjælp til fejlsøgning.
« Svar #20 Dato: 26. September 2013 kl: 08:23:07 »
Godt at det "bare" var fladt startbatteri. Indenfor de 6 måneders totalgaranti??

Min Exides hvilespænding ligger på 13,15V efter et års brug, naturligvis målt med solcellerne koblet fra i nogle timer.

Så jeg synes at et udgangspunkt på 12,6V er lavt, men det er naturligt at spændingen falder nogle tiendedele allerede, når du starter køleskabet.

12,6V når jeg først, når mit køleskab har været i drift et døgns tid, og det har været gråvejr.

Noget tyder på at din Exide aldrig bliver ladet op til det opnåelige maksimum, og det slider på batteriet, at arbejde i mellemlaget og langt nede.
Jeg har aldrig haft min Exide under 12,3V, selv efter flere dages køleskabs og varme forbrug.

Hvis du vil undgå at slide på batteriet, skal du enten have en automatisk lader(Tystor eller lign.), at toppe op med jævnligt, eller et avanceret spændingsrelæ til solcellerne.
De vil kunne " brænde" begyndende sulfatering af batteripladerne, ved i kortere tid at lade med over 15V , for derved at få hvilespændingen helt op på over 13V.

Det holder batteriet friskt og giver en god chance for, at det holder høj cigarføring i over 10 år.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline hanslars

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 165
    • Vis profil
Elektricitetsfrustreret! Hjælp til fejlsøgning.
« Svar #21 Dato: 26. September 2013 kl: 11:17:55 »
Citat fra: "porteren" post=103653
Hvis du vil undgå at slide på batteriet, skal du enten have en automatisk lader(Tystor eller lign.), at toppe op med jævnligt, eller et avanceret spændingsrelæ til solcellerne.
De vil kunne " brænde" begyndende sulfatering af batteripladerne, ved i kortere tid at lade med over 15V , for derved at få hvilespændingen helt op på over 13V.

Det holder batteriet friskt og giver en god chance for, at det holder høj cigarføring i over 10 år.

Er det det samme som skillerelæet Septor 1275, som du tidligere har nævnt eller er det et andet?
16" Syncro med hævetag 1.9 Diesel 1990

Vores Syncro: http://www.t3nettet.dk/forum/din-bil/91914-syncronauternes-camperbus

Se vores blog her: www.syncronauterne.blogspot.dk

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Elektricitetsfrustreret! Hjælp til fejlsøgning.
« Svar #22 Dato: 26. September 2013 kl: 13:05:18 »
Kim skal sikkert nok selv svare, min kommentar vil være, at hvis du bruger matronics laderegulator, så køb en bedre, det skal vi have gjort noget ved, matronichs er for dårlig og har svært ved at lade over 13 V.

Som jeg tolker Kim, han bruger sin Septor skillerelæ fra generator til de to batterier, og Tystoren fra lysnettet til forbrugsbatteriet.

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline hanslars

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 165
    • Vis profil
Elektricitetsfrustreret! Tak for hjælpen :)
« Svar #23 Dato: 26. September 2013 kl: 13:38:38 »
Citat fra: "kh" post=103658
Kim skal sikkert nok selv svare, min kommentar vil være, at hvis du bruger matronics laderegulator, så køb en bedre, det skal vi have gjort noget ved, matronichs er for dårlig og har svært ved at lade over 13 V.

Som jeg tolker Kim, han bruger sin Septor skillerelæ fra generator til de to batterier, og Tystoren fra lysnettet til forbrugsbatteriet.


Ja, jeg var inde og kigge på en gammel tråd (enten Arnold-tråden eller solfanger-tråden) og så at det han mener nok er Naps MaxPower som regulator. Jeg synes det lyder som om det kunne være en god investering. Hvad har du KH?

@ Kim: Tystor-laderen er ikke et issue for mig, regner ikke med at skulle slutte til landstrøm undervejs. Det må blive en kombination af kørsel og solpaneler. Men hvis jeg skifter laderegulatoren fra Matronics ud med en Naps, er det så ikke at skyde gråspurve med kanoner, at skifte mit tilsyneladende fungerende skillerelæ ud med en Septor? Jeg tænker det er fint at holde sit startbatteri ved lige, men hvis det normalt holder i 5 år, og jeg lige har givet 765,- for et helt nyt, så tænker jeg at der må gå et stykke tid før de 1300,- til Septoren er tjent ind?  B)
16" Syncro med hævetag 1.9 Diesel 1990

Vores Syncro: http://www.t3nettet.dk/forum/din-bil/91914-syncronauternes-camperbus

Se vores blog her: www.syncronauterne.blogspot.dk

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Elektricitetsfrustreret! Hjælp til fejlsøgning.
« Svar #24 Dato: 26. September 2013 kl: 13:46:33 »
Septoren er i stedet for en diodebro og har den fordel, at den næsten ikke medfører spændingstab. Desuden prioriterer den ladning:

Når generatoren kører, prioriterer den startbatteri og lader overskudsstrøm gå videre til forbrugsbatteri. Når automatladeren (Tystoren) er koblet til "landstrøm" prioriterer Septoren ladning på forbrugsbatteriet og lader overskud gå til startbatteri.

Det samme sker når solcellerne lader på forbrugsbatteriet. Når det er fuldt opladet, lader solcellerne via Septoren så videre på startbatteriet.

Det spændingsrelæ som jeg har koblet på solcellerne er et finsk Naps MaxPower. Det kan automatisk booste et fladt eller bare afladet batteri med op til 15,4V og dermed brænde skadelig sulfatering af, og sådan holde batteriet skarpt. Desuden skærer den ikke bare toppen af solcellernes 17,5V, men "gearer" ladningen, så solcellernes ladning udnyttes optimalt. Især ved svagt lys.

En Tystor lader eller lignende avanceret lader, kan også automatisk booste et sulfateret batteri, og den kan modsat en billig lader, pulslade og dermed lokke mere spænding i et godt batteri, og give det øget effektivitet og livslængde.

Som KH siger, så er spændingsstyringen fra Matronics brugbar, men så heller ikke mere.
[attachment=15710]hc5c0fc4.JPG[/attachment]
[attachment=15711]hfe61e41.JPG[/attachment]
[attachment=15712]hea6d545.JPG[/attachment]
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Elektricitetsfrustreret! Tak for hjælpen :)
« Svar #25 Dato: 26. September 2013 kl: 14:06:36 »
@ hanslars.

Nå, der krydsede vi vist indlæg.

Det var også hovedsageligt for at holde dit hundedyre Exide i topform, samt at du fik mest muligt ud af det, jeg nævnte det.

Især når du ikke fra tid til anden kobler en automatlader til, er det vigtigt at du får det helt op på over 13V. og at det er der, det meste af tiden, når du ikke rejser.

Som sagt synes jeg at dine tal på Exiden er meget lave.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline hanslars

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 165
    • Vis profil
Re:Elektricitetsfrustreret! Tak for hjælpen :)
« Svar #26 Dato: 26. September 2013 kl: 14:50:17 »

Køleskabet er slukket, og så får batteriet lidt juice fra en lader. Mon ikke det ender med en Naps? ;)

Tak for inputs og bekymring over mit exides velbefindende! :D
16" Syncro med hævetag 1.9 Diesel 1990

Vores Syncro: http://www.t3nettet.dk/forum/din-bil/91914-syncronauternes-camperbus

Se vores blog her: www.syncronauterne.blogspot.dk

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Elektricitetsfrustreret! Tak for hjælpen :)
« Svar #27 Dato: 26. September 2013 kl: 18:44:55 »
De nada.

Jeg har haft den viste type Tystor 10 amp. i 3 forskellige både, som jeg har ejet. Den skulle gerne kunne banke dit Exide op på en hvilestrøm på   13 V.

Eneste ulempe ved den (og årsagen til jeg købte en Tystor WP ) er at den brummer, når den arbejder og det gør den trættende at dele soveværelse med. :cheer:
 Wp 'n er lydløs.

I dit tilfælde er Naps'en sikkert en god investering, og Septoren måske også. Men som du tidligere har sagt: Jo mere du køber, jo mindre har I at rejse for. Så det er klart et prioriteringsspørgsmål.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline hanslars

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 165
    • Vis profil
Elektricitetsfrustreret! Tak for hjælpen :)
« Svar #28 Dato: 26. September 2013 kl: 19:12:09 »
Citat fra: "porteren" post=103673
De nada.

Jeg har haft den viste type Tystor 10 amp. i 3 forskellige både, som jeg har ejet. Den skulle gerne kunne banke dit Exide op på en hvilestrøm på   13 V.

Eneste ulempe ved den (og årsagen til jeg købte en Tystor WP ) er at den brummer, når den arbejder og det gør den trættende at dele soveværelse med. :cheer:
 Wp 'n er lydløs.

I dit tilfælde er Naps'en sikkert en god investering, og Septoren måske også. Men som du tidligere har sagt: Jo mere du køber, jo mindre har I at rejse for. Så det er klart et prioriteringsspørgsmål.


Ja, den virker godt :) Det er min genbos (fra hans teknikkertid i DR, fra en af deres OB-vogne).
Jeg skal forbi Kjøller imorgen, tror det bliver haps, haps, haps, nu skal jeg ha Naps!  :whistle: Har ellers også fået en god pris på Septor'en, men jeg tror vi springer den over i denne omgang. Jeg tror at det er en rigtig god ide, når man starter fra scratch, men når der nu er et relæ, som virker...
Det er sikkert af diodetypen, så der er sikkert et spændingsfald, men det ville der vel også være med Septoren, da den bliver placeret mere end 1 m fra startbatteriet...
16" Syncro med hævetag 1.9 Diesel 1990

Vores Syncro: http://www.t3nettet.dk/forum/din-bil/91914-syncronauternes-camperbus

Se vores blog her: www.syncronauterne.blogspot.dk

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Elektricitetsfrustreret! Tak for hjælpen :)
« Svar #29 Dato: 26. September 2013 kl: 20:33:04 »
@ Hanslars, vi bruger indtil videre matronics regulator, og har 2 stk.  50 w paneler.

Til lysnetstrøm har vi en Votronic på 28 amp. som også kan impulslade forbrugsbatteriet, den var i bilen da vi købte denne.
For sjov købte jeg forrige år en 4 amp til startbatterierne, som også skulle kunne impulslade disse, vi har 2 ens på 50 amp,. som tilsammen giver 800 til start.
Jeg har lige skiftet lejer i min 90 amp. generator, vi har et par år kørt meden på 65 amp. med et alm arbejdsrelæ på 70 amp. til at adskille forbrugsbatteriet fra startbatteri.

I stedet for det arbejdsrelæ kunne jeg tænke mig at få et skillerelæ som Kims, men der skal jo penge til, så vi venter lige lidt, og vedligeholder batterierne med lysnetsladerne,
Jeg har en drøm om 2 paneler mere, den ene til startbatteri, og den anden kobles sammen med de to vi har nu, men på noget der ligner et staffeli, som kan sættes ud i solen, når bilen står i skygge, det ligner det KIm har lavet.

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032