Ja, nu er jeg begyndt at svare mig selv... :shock:
Nej, jeg glemte bare grunden til hele problemet. I gamle dage... dvs. før 1988 brugte VW krumtapbolte i den kvalitet, der hedder 12.9 (dvs. hamrende stærkt elastisk materiale) I 1988 indførte man 8.8 (det er ganske almindelig boltkvalitet - standardvare) i stedet for. De bolte sad på alle 1,6'erne i de år og blev også brugt til de første 1,9'ere (AAZ, 1Y osv.) 8.8eren er kendetegnet ved at den på sit 6 eller 12 kantede hoved er flad med en rund mikrofordybning i midten. I 1994 erkendte VW, at den ringere bolt ikke kunne klare jobbet. Derfor blev den igen ændret til 12.9 og samtidig kom der en servicemeddelelse til VW-værksteder om, at den skulle skiftes på biler der kom ind. I DK er der bare ingen, der har taget det alvorligt - desværre. Det har kostet mange ventiler :cry: . 12.9'eren er kendetegnet ved en forhøjning på 2-3 mm. midt på det 12-kantede hoved.
Altså: Sluk kværnen, fingrene ind i midtet af den nederste remskive. Er der en knold på bolten? Ja, - smil, åben en dåseøl og ryg en smøg. Nej - tag en sygedag i morgen, køb en ny bolt hos Hovwdiaudi og få den i så du kan sove roligt.