T3nettet og T3Klub Danmark forum

Vores biler. => Dine Projekter... => Emne startet af: Mads-kaa efter 27. November 2008 kl: 21:56:48

Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Mads-kaa efter 27. November 2008 kl: 21:56:48
Jeg har gennem længere tid samlet stumper og viden til at komme igang med en ordentlig motor til Hannsi. Nu er jeg så kommet igang. Det vil sige, eftersom det ikke er en std. motor, så tager tingene lidt længere tid og jeg har valgt at prøve samle det hele inden selve produktionen går igang.

Jeg har samlet blokken, første gang, og er pt. igang med at tilpasse og klargøre topstykkerne og hvad dertil hører af justering af vippetøj og udmåling af stødstangslængder.

(http://www.gust.dk/billeder/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=7541&g2_serialNumber=4)

En hjemmelavet justerbar stødstang:
(http://www.gust.dk/billeder/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=7544&g2_serialNumber=4)

Så meget åbner ventilen, 13mm:
(http://www.gust.dk/billeder/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=7547&g2_serialNumber=4)

Så meget vipper armen ned:
(http://www.gust.dk/billeder/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=7550&g2_serialNumber=2)

Et let portet udstødningskammer:
(http://www.gust.dk/billeder/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=7556&g2_serialNumber=2)

ditto indsugning:
(http://www.gust.dk/billeder/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=7559&g2_serialNumber=4)

Korrekt justeret vippetøjsgeometri:
(http://www.gust.dk/billeder/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=7562&g2_serialNumber=2)
(http://www.gust.dk/billeder/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=7565&g2_serialNumber=2)

Mere følger...

/Mads
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Mads-kaa efter 27. November 2008 kl: 22:29:12
Grunden til at det hele skal gå lidt hurtigt er at jeg i Januar skal til sverige, og helst i bussen (det er sgu for koldt i en bobbel). Desuden skal mit værksted/kælderrum tømmes i forbindelse med renoveringsopgave i vores ejendom...

/Mads
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: jensjakob efter 29. November 2008 kl: 00:32:51
Mads - det ser for lækkert ud.

Er jeg bare blind, eller kan jeg ikke se kontramøtrikker på de  hjemmelavede justerbare stødstænger -        og hvad med vægten set i.ft. hvor ofte de skal skifte retning pr minut?

JJ
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Mads-kaa efter 29. November 2008 kl: 10:17:45
Citat fra: "jensjakob"
Mads - det ser for lækkert ud.

Er jeg bare blind, eller kan jeg ikke se kontramøtrikker på de  hjemmelavede justerbare stødstænger -        og hvad med vægten set i.ft. hvor ofte de skal skifte retning pr minut?

JJ


Der er kun én justerbar stødstang, og den bliver kun brugt til at måle længden af de nye lettere og stærkere stødstænger, som skal i motoren når den samles endeligt. Dette er kun en mockup.

/Mads
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: WBX Manden efter 29. November 2008 kl: 12:09:58
Har du billeder af vippetøjsgeometrien i ubelastet og fuldt belastet tilstand, er de de 2 sidste billeder ?

Hvor meget måtte du shimse vippetøjet op med dine rhinofeet og T1 løftere ?
Har du husket at justere vippearme lidt off center på ventilerne ?

1:1,25 vippearme ?
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: WBX Manden efter 29. November 2008 kl: 12:12:47
Citat fra: "WBX Manden"

Har du husket at justere vippearme lidt off center på ventilerne ?


Det ser ud som om dine rhinofeet træder lige ned på ventilen, altså koncentrisk  ?
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Mads-kaa efter 29. November 2008 kl: 13:06:40
Citat fra: "WBX Manden"
Har du billeder af vippetøjsgeometrien i ubelastet og fuldt belastet tilstand, er de de 2 sidste billeder ?
nej, det har jeg ikke billeder af

Hvor meget måtte du shimse vippetøjet op med dine rhinofeet og T1 løftere ?
De er shimset godt 2,5mm, jeg er ikke helt sikker på jeg synes det er nok, justerskruerne er, som du kan se, ikke skuet så langt ind.
Har du husket at justere vippearme lidt off center på ventilerne ?
de er ikke justeret off center. Det vil du gøre for at få ventilerne til at rotere, ikke? Vil man overhovedet kunne få rhinofeet til det? vil de så ikke bare trykke skævt på ventilen? Har du evt. et link til en tråd eller noget?
1:1,25 vippearme ?Jo, 1:1,25 rhinorockers


/Mads
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: jensjakob efter 29. November 2008 kl: 21:18:28
Dropper du de hydrauliske ventilløftere nu du er igang med at småtune -        det skulle efter sigende også givet noget?

JJ
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Mads-kaa efter 30. November 2008 kl: 00:10:30
Citat fra: "jensjakob"
Dropper du de hydrauliske ventilløftere nu du er igang med at småtune -        det skulle efter sigende også givet noget?

JJ


De er væk for længe siden :wink:  De giver i sig selv ikke nogen effekt-forøgelse, men de giver mulighed for at vælge knast-aksler fra T1 programmet, hvilket er noget bredere end det til Hydro-løftere. Jeg har valgt en CB-performance knast som hedder 2240, den giver et relativt højt løft og en lidt længere duration. Det skulle gerne ende ud med en lidt mere omdrejningsvillig motor, som stadig har en god portion moment.

/Mads
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Jarl efter 30. November 2008 kl: 00:38:16
Det er sgu noget fint arbejde, du går og laver der, Mads! Jeg glæder mig til at høre den IRL. Skal den fodres traditionelt, eller har du noget i ærmet? Har du nogle forsigtige skøn over de forventede præstationer?
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Mads-kaa efter 30. November 2008 kl: 00:58:42
Citat fra: "Jarl"
Det er sgu noget fint arbejde, du går og laver der, Mads! Jeg glæder mig til at høre den IRL. Skal den fodres traditionelt, eller har du noget i ærmet? Har du nogle forsigtige skøn over de forventede præstationer?


Naturligt aspireret, ingen hokus pokus, som I diesel-folk pr. definition har behov for :wink:  Jeg har pt. ikke de store forventninger til ydelsen, da jeg bare skal have en motor som virker... Når jeg engang får min MS op at køre, og Audi-dyserne monteret (måske i 2011 :roll: ) håber jeg på en ydelse på den anden side af 125hk. Jeg synes bare det er svært at komme med et kvalificeret bud på et relativt uprøvet motor-setup, der findes ikke så mange i verden som vælger at tune på en WBX, men grund setuppet kan klare en hel del :D

/Mads
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Mads-kaa efter 07. December 2008 kl: 23:10:29
Så har jeg været lidt igang igen.

(http://gust.dk/billeder/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=7594&g2_serialNumber=2)
(http://gust.dk/billeder/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=7597&g2_serialNumber=2)

(http://gust.dk/billeder/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=7582&g2_serialNumber=2)

Før:
(http://gust.dk/billeder/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=7573&g2_serialNumber=2)

Efter:
(http://gust.dk/billeder/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=7576&g2_serialNumber=2)

(http://gust.dk/billeder/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=7585&g2_serialNumber=2)

(http://gust.dk/billeder/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=7591&g2_serialNumber=2)

Sidste opgave inden blokken deles igen er at se om der er plads til min nye oliepumpe. Jeg havde egentlig bestilt en 26mm hos CSP, men de sendte mig en 30mm med forkert label... Det er ikke noget problem på en bobbel, men på en WBX er pumpen i vejen for motorbøjlen, hvis den rager for langt ud. Billeder følger når jeg har fået lavet et mockup.

I skal da ikke snydes for et par billeder af mine topstykker (prøve)monteret og testet:
(http://gust.dk/billeder/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=7600&g2_serialNumber=4)

Lidt lir skal der til:
(http://gust.dk/billeder/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=7618&g2_serialNumber=2)

/Mads
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Aran efter 07. December 2008 kl: 23:30:27
Hold da op. Det ser sgi` seriøst ud. Er ret spændt på det færdige resultat.  :D  :D
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Mads-kaa efter 11. December 2008 kl: 16:58:36
Så fik jeg testet at der var plads til oliepumpen. Selvom det er den største man kan få, kunne den lige være der...
(http://www.gust.dk/billeder/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=7630&g2_serialNumber=2)

Da jeg nu har tjekket at alt passer på blokken, og der (forhåbentlig) ikke er mere tilpasningsarbejde, skulle blokken samles. Jeg skilte det hele ad, rensede og gjorde klar.
(http://www.gust.dk/billeder/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=7642&g2_serialNumber=2)

På billedet ses også ventilløfterne, mekaniske fra en type 1 motor, blokken har fået isat løfterbøsninger hos Rolf i Thisted.
Blokken er desuden blevet modificeret så den ikke genbruger olien fra smørekanalerne, men samler det hele op fra bundkarret.

Krumtappen har fået monteret CB-performance plejlstænger fra type 1, udboret til 24mm krydspind.
Knasten er en Eagle Racing 2240, med ligeskårne tandhjul.
Adv. Duration 286° / Dur. @ .050" 248° / Lift @ cam .430" / Lift w/1.1:1 Rocker Arms .473"
(http://www.gust.dk/billeder/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=7660&g2_serialNumber=2)

Efter at have gjort alting klart skulle blokken så samles. Da de mekaniske løftere har "fødder" skal de sidde i blokken når den samles, da jeg prøve samlede det hele kunne oliefilmen holde løfterne på plads, så det tænkte jeg kunne lade sig gøre igen. Her tog jeg fejl...
Efter at have prøvet et par gange, hvor løfterne væltede ud af blokken, fandt jeg på at bruge en magnet og tre fingre til at holde det hele på plads. Succes, det lykkedes at få halvdelene samlet, og jeg gik straks i gang med at spænde møtrikkerne i det korrekte moment. Pludselig ser jeg noget nede ved den ene løfter, jeg får det fisket op og kigger på det:
(http://www.gust.dk/billeder/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=7672&g2_serialNumber=2)

Et stykke metal, og desværre er det knækket af en af løfterne...
(http://www.gust.dk/billeder/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=7678&g2_serialNumber=2)
 :cry:  :cry:  :cry:

Nu aner jeg ikke om jeg skal have fat i en ny (eller otte nye) løfter, eller om jeg skal satse på at det holder som det er... Jeg starter en tråd på shoptalkforums og håber nogle af de kloge kan give mig en opløftende afklaring, ellers bliver projektet ikke færdig til januar...

Input er velkomne.

/Mads
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: WBX Manden efter 11. December 2008 kl: 19:18:47
Jeg ville ikke køre videre med den løfter. Materialet er så hårdt og sprødt, at der sagtes kan være flere "flager" på vej af...

CSP sælger løftere enkelt vis, men måske også Farmer eller andre fra VWnettet har noget !?

Jeg ville prøve derinde først...

Ellers synes jeg det er flot arbejde du har lavet, håber snart jeg får tid til at samle min  :wink:
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Mads-kaa efter 11. December 2008 kl: 19:21:13
Citat fra: "WBX Manden"
CSP sælger løftere enkelt vis, men måske også Farmer eller andre fra VWnettet har noget !?


Det har jeg også tænkt, men det skulle jo helst være samme type/vægt. Ellers bliver det jo noget rod...

ØV...

/Mads
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: WBX Manden efter 11. December 2008 kl: 19:49:38
Er det ikke CB løftere du har købt ?
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Mads-kaa efter 11. December 2008 kl: 20:09:54
Citat fra: "WBX Manden"
Er det ikke CB løftere du har købt ?


Jo, jeg ved godt farmer forhandler dem, men på deres hjemmeside bliver de kun solgt i sæt med 8 = 100$ plus det løse...
Jeg har lavet en annonce på vwnettet.

Det værste er al den tid jeg har til overs nu, som jeg så ikke kan bruge på motoren :?

Nå, men jeg er gået igang med at lave ledningsnettet til MS. Måske kan jeg få noget fornuftigt ud af svensker motoren med det, den begyndte at gå hæderligt efter jeg skiftede rotor og fordeler :idea:

/Mads
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Mads-kaa efter 12. December 2008 kl: 12:28:50
Nå, jeg tog tyren ved hornene og bestilte nogle nye løftere. Godt nok kun Scat løftere, som vejer betydentlig mere end mine CB ultralightweight, men tilgengæld håber jeg at have dem inden jul...

/Mads

PS.: ØV...
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: casper efter 13. December 2008 kl: 22:16:09
Der ser meget spændende ud, og virkeligt imponerende. Jeg blev lige fanget i lidt motortanker, og når man ikke ved særligt meget om WBX maskiner så er det jo en god undskyldning til at læse lidt op på maskinerne(i stedet for at skrive opgaver :-))

Jeg har et par tekniske spørgsmål til WBX eksperterne, primært omkring løfterne, så det går vel an at tille dem her.

Jeg husker og have læst at ventildrevet står for 20% af den mekaniske tab der er inden i en motor, og når man slår vægten op på de CB løftere så kan der alene der spares knap 500gram i masse. Den masse skulle jo ellers accelereres op og ned totalt set en gang per motor rotation. Så kan den vægt spares må det lettere ventildrev da betyde en højere effektivitet/økonomi ?
Eller er fordelen (hvis vi lige glemmer det med knastudvalget) ved et lettere ventildrev, at de lavere massekrafter per rotation eventuelt muliggør et højere maksimalt omdrejningstal ?
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Mads-kaa efter 13. December 2008 kl: 23:51:54
Citat fra: "casper"
Der ser meget spændende ud, og virkeligt imponerende. Jeg blev lige fanget i lidt motortanker, og når man ikke ved særligt meget om WBX maskiner så er det jo en god undskyldning til at læse lidt op på maskinerne(i stedet for at skrive opgaver :-))

Jeg har et par tekniske spørgsmål til WBX eksperterne, primært omkring løfterne, så det går vel an at tille dem her.

Jeg husker og have læst at ventildrevet står for 20% af den mekaniske tab der er inden i en motor, og når man slår vægten op på de CB løftere så kan der alene der spares knap 500gram i masse. Den masse skulle jo ellers accelereres op og ned totalt set en gang per motor rotation. Så kan den vægt spares må det lettere ventildrev da betyde en højere effektivitet/økonomi ?
Eller er fordelen (hvis vi lige glemmer det med knastudvalget) ved et lettere ventildrev, at de lavere massekrafter per rotation eventuelt muliggør et højere maksimalt omdrejningstal ?


Uden at være klog på området, vil jeg mene: mest det første og lidt det andet.
De CB-løftere, som jeg nu har smadret, er ekstremt lette, vel omkring 60g, mens Hydroløftere vejer omkring 120g (incl. olie). De løftere jeg har bestilt hos CSP ligger på omkring 100g, og så er besparelsen næsten udlignet igen :?
Fordelene udligner dog lidt hinanden, hvis man vil have flere omdrejninger, skal man have kraftigere ventilfjedre = mere modstand/masse hvordan forholdet så lige går op har jeg ingen ide om, men kan dog fastslå at den primære årsag til valg af løftere er, som nævnt, udvalget af knaster...

/Mads
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Mølle efter 14. December 2008 kl: 10:26:10
Jo lettere ventildrevet er, og jo strammere fjedrer.. desto højere omdrejninger uden at ventilerne begynder at svømme. (Det er det jeg har lært i skolen)
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: WBX Manden efter 14. December 2008 kl: 12:22:24
Det er korrekt Mølle, vægten af ventilsystem er afgørende for hvornår ventilerne "svømmer" dvs. den tilstand, hvor fjederne ikke har tilstrækkelige kræfter til at lukke ventilerne hurtigt nok når løfteren forlader knasten på knastakselen.

Jeg tror ikke vægten af løfterne har særlig stor indflydelse på den samlede interne modstand i motoren. Friktion i cylinder og på knasten samt komprisionen af luftblandingen og ventilfjedere har LANGT den største andel af den tabte mekaniske energi.

Men jo, lettere løftere giver også mulighed for blødere fjedere og dermed mindre modstand  :roll: (dog bruges lettere løftere mest til motorer med øget omdrejningstal).

Jeg tror ikke på vægten af løfterne kan ses på km/l økonomien !
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Mads-kaa efter 16. December 2008 kl: 10:40:03
Så fik jeg lige en fødselsdagsgave i går, nye løftere  og et værktøj til at holde dem på plads med, så nu skulle det gerne være slut med at tabe det skidt. Så nu kan det måske alligevel blive jul i det lille kælderrum.
I den mellemligende periode har jeg fået kigget lidt mere på mit indsprøjtningsanlæg, og er begyndt at lægge planer for hvordan ledningsnettet skal bygges op. Der er et pænt stykke vej endnu, det er helt vildt så mange parametre jeg skal have styr på, og læst om inden jeg kan få sat det op.

/Mads
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Bo efter 16. December 2008 kl: 14:15:07
Men du ender med at blive om muligt endnu klogere... :D
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Mads-kaa efter 16. December 2008 kl: 22:07:38
Jeg tror ikke jeg kan blive klogere, Bo :wink:

Fødselsdagsgaven skulle fluks omsættes til noget fornuftigt, så jeg så mit snit til at kaste skolearbejdet over i hjørnet i eftermiddag, og forskanse mig i kælderen.
Jeg fik skildt blokken ad, og fjernet de "gamle" løftere. Jeg har ikke noget billede af den deffekte, men den er i hvert fald kaput...
Som skrevet fik jeg et fantastisk værktøj sammen med mine løftere, og det virker helt perfekt:
(http://www.gust.dk/billeder/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=7691&g2_serialNumber=2)

Så det lykkedes mig at få samlet blokken igen uden at tabe mere på gulvet.
Jeg havde masser af tid (kæresten var til mødregruppe) så jeg begyndte at montere stempler og foringer:
(http://www.gust.dk/billeder/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=7694&g2_serialNumber=2)

For at få krydspinden sat i bruger jeg et hjemmelavet "værktøj" bestående af en gevindstang, en lang 15'er top en skive og to møtrikker:
(http://www.gust.dk/billeder/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=7697&g2_serialNumber=2)

(http://www.gust.dk/billeder/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=7700&g2_serialNumber=2)

Inden blokken vendes, for at montere stempler og foring på den anden side, er det en god ide at montere topstykket, så foringerne ikke vælter ud på gulvet(uden reference til en løfter :roll: ):
(http://www.gust.dk/billeder/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=7703&g2_serialNumber=2)
(http://www.gust.dk/billeder/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=7709&g2_serialNumber=2)

Jeg påbegyndte lidt tilpasning af indsugningsmanifolden, jeg startede med at file i en pakning, for bedre at kunne se hvor meget materiale der skal af manifolden. Overgangen fra manifold til topstykke er på en WBX temmelig håbløs, og som det måske kan anes på det sidste billede er der en hel del materiale som skal fjernes.
(http://www.gust.dk/billeder/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=7706&g2_serialNumber=2)
(http://www.gust.dk/billeder/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=7712&g2_serialNumber=2)
(http://www.gust.dk/billeder/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=7715&g2_serialNumber=2)

Det var hvad jeg nåede i dag, med lidt held kan jeg få sneget et par timer ind i morgen...

/Mads

PS.: Jeg glæder mig til at finde ud af om der er plads til både ventiler og stempler i forbrændingskammeret :?:
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: wilson efter 16. December 2008 kl: 22:21:34
Citat fra: "Mads-kaa"

Det var hvad jeg nåede i dag, med lidt held kan jeg få sneget et par timer ind i morgen...

/Mads

PS.: Jeg glæder mig til at finde ud af om der er plads til både ventiler og stempler i forbrændingskammeret :?:


Det ser lækkert ud Mads, og lidt en modig indstilling du har til din nederste udtalelse. Ventilerne er jo umiddelbart nemme nok at skifte, det er da vist værre med knasten på en wbx'er...

Det rigtige vkt er det ½ arbejde
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Jarl efter 16. December 2008 kl: 22:47:09
Superflot, Mads! Sådan skal det gøres, og med en forbilledlig renlighed. Men er det en motor til en Fiat 126? Jeg synes kun, den har 2 cylindre? :P
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Mads-kaa efter 16. December 2008 kl: 23:17:32
Citat fra: "Jarl"
Superflot, Mads! Sådan skal det gøres, og med en forbilledlig renlighed. Men er det en motor til en Fiat 126? Jeg synes kun, den har 2 cylindre? :P


Det er en dobbelt stjerne motor... Eller sådan vil det i hvert fald føles :wink:

/Mads
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: PARKHAVE efter 16. December 2008 kl: 23:23:01
Citat fra: "Jarl"
Superflot, Mads! Sådan skal det gøres, og med en forbilledlig renlighed. Men er det en motor til en Fiat 126? Jeg synes kun, den har 2 cylindre? :P


Hvis ikke den kan trække nok med de 2 cyl. må han jo til at montere 2 mere et eller andet sted :lol:  :lol:  :lol:
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Mads-kaa efter 17. December 2008 kl: 21:53:11
I dag fik jeg filet i manifolden til de to cylindere, det er faktisk blevet rimelig godt synes jeg, ikke perfekt!
(http://www.gust.dk/billeder/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=7718&g2_serialNumber=2)
Ja, jeg ved det...billedet er pi... dårligt...

Jeg fik også lige samlet motoren til longblock, så nu skal der næsten kun skrues dele på :lol:
(http://www.gust.dk/billeder/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=7721&g2_serialNumber=2)

Hvis jeg får tid i morgen skal der laves manifold, shimeses krumtap og monteres olieovertryksventil.

/Mads :mrgreen:
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: WBX Manden efter 17. December 2008 kl: 22:05:23
Flot arbejde !

Er det et alu oliepumpedæksel ?  :roll:
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: WBX Manden efter 17. December 2008 kl: 22:07:53
forresten.... nu ved jeg, hvor man finder løfterværktøj i nærheden, når min motor når så langt  :wink:
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Aran efter 17. December 2008 kl: 22:48:45
Og så det store spørgsmål, når alt er samlet: Kan den overhovedet komme ud af lokalet ?  :D  :D
Superflot og spændende projekt.
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Mads-kaa efter 17. December 2008 kl: 22:49:21
Ja det kan du godt låne.

Ja det er alupumpedæksel, jeg ved godt der er nogle "issues" med udvidelses koefficienter, men nu må jeg se hvordan det går. Det er jo til at komme til at skifte hvis det er...

/Mads
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Mads-kaa efter 17. December 2008 kl: 22:52:01
Citat fra: "Aran"
Og så det store spørgsmål, når alt er samlet: Kan den overhovedet komme ud af lokalet ?  :D  :D
Superflot og spændende projekt.


Ja, det bliver spændende, hvis ikke den kan komme ud så bygger jeg den ind...

Jeg har en lille sækkevogn, hvortil jeg har lavet en "stand", med en strop hen over og med en ekstra mand til at hjælpe skal det nok gå.
En kammerat og jeg har slæbt én fuldt monteret motor ned engang, det gider jeg ikke gøre igen...

/Mads
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: WBX Manden efter 17. December 2008 kl: 22:52:46
Citat fra: "Mads-kaa"
Ja det er alupumpedæksel, jeg ved godt der er nogle "issues" med udvidelses koefficienter, men nu må jeg se hvordan det går. Det er jo til at komme til at skifte hvis det er...

/Mads


Det er ikke så meget udvidelsen, mere slidtagen... men hva fa'en, det skal ikke tage mange øjeblikke at skifte, selv når motoren sidder i
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Mads-kaa efter 17. December 2008 kl: 22:55:07
Citat fra: "WBX Manden"
Citat fra: "Mads-kaa"
Ja det er alupumpedæksel, jeg ved godt der er nogle "issues" med udvidelses koefficienter, men nu må jeg se hvordan det går. Det er jo til at komme til at skifte hvis det er...

/Mads


Det er ikke så meget udvidelsen, mere slidtagen... men hva fa'en, det skal ikke tage mange øjeblikke at skifte, selv når motoren sidder i


Mon ikke resten af motoren blæser af inden :mrgreen:  :mrgreen:  :mrgreen:

/Mads
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: POLLE955 efter 17. December 2008 kl: 23:51:13
Hej ! Mads
Det jo så man sidder og savler over den motor , det kan da kun imponerer at du kan det der i et lille bitte kælderrum , jeg bliver helt flov jeg har både carport og udhus , og ingen ting sker . Jeg skylder dig et motorløft så du siger bare til hvis du mangler en hånd  :)  :)
hilsen poul
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: verner efter 18. December 2008 kl: 01:03:29
Citat fra: "Mads-kaa"
Citat fra: "Aran"
Og så det store spørgsmål, når alt er samlet: Kan den overhovedet komme ud af lokalet ?  :D  :D
Superflot og spændende projekt.


Ja, det bliver spændende, hvis ikke den kan komme ud så bygger jeg den ind...

Jeg har en lille sækkevogn, hvortil jeg har lavet en "stand", med en strop hen over og med en ekstra mand til at hjælpe skal det nok gå.
En kammerat og jeg har slæbt én fuldt monteret motor ned engang, det gider jeg ikke gøre igen...

/Mads


ellers skal du da ha fat i en trappesækkevogn, tror at det var bilka eller jem&fix der havde billig en for nylig.. ellerser der en her:

http://www.lomax.dk/vis/varebeskrivelse.asp?&vi=3&ci=4&varenr=9900560
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: KHSalvesen efter 18. December 2008 kl: 07:28:26
Citat fra: "verner"
Citat fra: "Mads-kaa"
Citat fra: "Aran"
Og så det store spørgsmål, når alt er samlet: Kan den overhovedet komme ud af lokalet ?  :D  :D
Superflot og spændende projekt.


Ja, det bliver spændende, hvis ikke den kan komme ud så bygger jeg den ind...

Jeg har en lille sækkevogn, hvortil jeg har lavet en "stand", med en strop hen over og med en ekstra mand til at hjælpe skal det nok gå.
En kammerat og jeg har slæbt én fuldt monteret motor ned engang, det gider jeg ikke gøre igen...

/Mads


ellers skal du da ha fat i en trappesækkevogn, tror at det var bilka eller jem&fix der havde billig en for nylig.. ellerser der en her:

http://www.lomax.dk/vis/varebeskrivelse.asp?&vi=3&ci=4&varenr=9900560


Bemærk trappe sækkevognen ikke kan dreje. Jeg har engang vredet en ihjel i forsøget.

En almindelig tohjulet sækkevogn og noget bånd til at surre med og trække i.

Kurt
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Mads-kaa efter 18. December 2008 kl: 16:11:01
Vi har en rampe til trappen, normalt til cykler og barnevogne. Og som Kurt skriver så er det ikke noget problem med en alm. sækkevogn, bare man sørger for at surre motoren fast. Det skal nok gå...

/Mads
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Mads-kaa efter 20. December 2008 kl: 14:23:12
Jeg har kun nået ganske lidt, eller det vil sige det har faktisk taget noget tid alligevel :roll:
Jeg har fået modificeret den anden manifold og det ser ud til at passe meget godt...
Igen kan jeg kun beklage billedekvaliteten, min gamle møgtelefon kan ikke gøre det bedre :|
(http://www.gust.dk/billeder/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=7730&g2_serialNumber=2)
(http://www.gust.dk/billeder/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=7733&g2_serialNumber=2)

Sådan ser det ud nu:
(http://www.gust.dk/billeder/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=7736&g2_serialNumber=2)

/Mads
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Mads-kaa efter 10. Maj 2009 kl: 21:42:17
Det er vidst ved at være tid til en update. Jeg kan se at min billedserver er ude af drift, webmasteren skal vidst have et hak i tuden...
Motoren er blevet samlet færdig, og ligger klar til montage på sækkevognen.
Jeg har lavet det meste af ledningsnettet til MS, men er desværre ikke blevet færdig til at teste det inden den nye motor skal i, det skal den nemlig nu... Jeg har, mens I andre har hygget på træffet, pillet motoren ud af bilen. Jeg er gået igang med at lave lidt rust i motor-rummet, og regner med at jeg i løbet af ugen kan blive klar til at den nye motor kan komme i.
I første omgang kommer den så til at køre med DigiJet indsprøjtning, men jeg bliver forhåbentlig snart klar med det nye ledningsnet...

Jeg har desværre ingen billeder, men naboerne synes sikkert jeg er dybt underlig at stå og skifte motor ude på vejen. Dem om det... :lol:

/Mads
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Aran efter 11. Maj 2009 kl: 00:28:54
Naboer....hmmmm...
Her virker det nærmest som en ost på fluer, om man så bare skal efterfylde sprinklerbeholderen. Så stimler folk sammen og skal glo og kommentere.

En eller anden "klog" person havde skræmt "knajten" med, at der "var noget galt" med ledningsnettet ved abs`en i hans bil. Det viste sig, at være ledningerne til viskermotoren, og de SKAL sgu` ligge som de gør.
 :D  :D  :D
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Mads-kaa efter 11. Maj 2009 kl: 20:41:41
Så fik jeg grundet de steder der skulle grundes. Nu skal jeg bare have fundet en robust mat sort maling, så hele motorrummet kan få en tur. Da dagens opgaver var af de mindre blev der også tid til at hive mobilen op af lommen.

/Mads
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: verner efter 11. Maj 2009 kl: 20:49:22
fedt at der sker lidt :)
men det var fandme os et fedt træf vi andre var til :D

kan godt forstå hvis naboerne kigger lidt, når motoren ligger tabt på asfalten :lol:
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: tikøbVWBUS1982 efter 11. Maj 2009 kl: 22:13:19
Hej Mads

Er det kun mig eller kan man ikke se alle de andre billeder du sat ind ??? Kan kun se de sidste, der hvor din motor ligger bag bilen :-)

Mvh
Chr.M.
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Herr_Jensen efter 12. Maj 2009 kl: 09:44:26
Hey Mads,

Hvis du er på jagt efter en slidstærk mat sort så vil jeg gerne foreslå dig Maskinemalje 0130 fra Esbjerg Paint. Den er pisse giftig, dine lunger visner - men temmelig slidstærk og nem at arbejde med.

Jeg købte 5 ltr. og har stadig noget tilbage hvis du har interesse.

Det er denne:
http://www.esbjergpaints.dk/pdf/0130-1-GB.pdf

PM eller gi' mig et kald hvis du vil.
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Mads-kaa efter 12. Maj 2009 kl: 22:01:30
Citat fra: "tikøbVWBUS1982"
Hej Mads

Er det kun mig eller kan man ikke se alle de andre billeder du sat ind ??? Kan kun se de sidste, der hvor din motor ligger bag bilen :-)

Mvh
Chr.M.


Som nævnt i indlægget fra i går, så er min billedserver nede lige for tiden. Jeg håber den kommer på benene igen en af dagene, så billederne kan komme på igen.

/Mads
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Mads-kaa efter 17. Maj 2009 kl: 20:24:52
Så var der byttedag, selvom motoren ikke kom op at hænge. Et godt råd til andre som kaster sig ud i noget lignende, afmontér udstødningen før du sænker motoren ned på vejen (hvis du altså skal genbruge den...)

PS.: Det er den nye motor til venstre
 :wink:

/Mads
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Mads-kaa efter 19. Maj 2009 kl: 19:24:35
I dag kom motoren op at hænge, det var rigtig rart. Jeg var lidt nervøs ved at have frisklavet motor liggende til fri afhentning midt på vejen. De næste par dage (læs: den næste uges tid) står den på at restaurere ledningsnet, montere udstødning, skifte kølevandsslanger og hvad der nu ellers lige dukker op.

/Mads
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Aran efter 19. Maj 2009 kl: 20:10:54
Det ser fileme godt ud, Mads. Er rigtigt spændt på, at høre hvordan den "spiller".  :D  :D  :D
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Mads-kaa efter 19. Maj 2009 kl: 22:13:09
Citat fra: "Aran"
Det ser fileme godt ud, Mads. Er rigtigt spændt på, at høre hvordan den "spiller".  :D  :D  :D


Det er jeg godt nok også! Der er de største sommerfugle i maven over om den kører godt, kører, eksplodere eller bare slet ikke passer til bilen...

/Mads
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Jarl efter 19. Maj 2009 kl: 22:36:35
Det er da bare rigtig rigtig lækkert det der! Og så rent og tjekket det hele. Jeg kan sagtens sætte mig ind i spændingen ved at skulle starte en custommotor. men med den indsats og omhyggelighed du har vist, så skal det nok spille optimalt. Din flotte bil fortjener sgu sådan en prima maskine. Good luck med opstarten!
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Mads-kaa efter 30. Maj 2009 kl: 21:44:30
Tak for din pæne ord, Jarl.

Så blev der endelig lidt tid igen, det skolehalløj bliver sgu ved med at tage min tid :twisted:

Jeg har arbejdet på vogntøjet hele eftermiddagen, og er nåede at fifle ledningsnettet i (som slet ikke var i så slem stand som jeg syntes ved første øjekast), udstødningen blev færdig monteret, benzin-forsyningen blev monteret og de sidste vandslanger...

Faktisk blev jeg færdig med alt der skulle laves!

Da jeg så glad giver mig til at hælde kølervæske på finder jeg ud af at der er to utætheder :cry:  En ved vandpumpen, det viser sig at være pakningen mellem pumpen og røret der forbinder højre og venstre vandkammer, ØV... den anden utæthed er ved termostathuset, jeg har ikke fundet kilden endnu (tror det er den store slange i venstre side).
Det er fandme ikke nemt at komme til nede ved den vandpumpe, og da jeg endelig fik pakningen af så den ikke ud til at fejle noget. Jeg skal lige have undersøgt anlægsfladerne, men der er sgu ikke meget plads.
Jeg havde håbet at kunne starte motoren op i dag, men det bliver nok først en gang i næste uge. Resten af Pinsen står den sandsynligvis på familieomsorg...

/Mads
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Mads-kaa efter 06. Juni 2009 kl: 14:42:29
Havde lige en halv dag (et par timer) med bilen. Jeg fik fikset utætheden ved vandpumpen. På den gamle pakning kunne jeg se at det var omkring skruerne den var utæt. Da jeg så undersøgteflangerne var det som om de ikke sad parallelt. Jeg blev enig med mig selv om at der skulle noget mere pakning til, så jeg har nu monteret to pakninger med godt resultat.
Oppe ved termostathuset kan jeg så tilgengæld overhovedet ikke finde ud af hvor det er utæt henne. Det er heldigvis ikke så meget, så jeg besluttede mig for at starte motoren op, og bekymre sig senere...
Jeg fyldte olie på, og det løb heldigvis ikke ud alle mulige steder. Så ville jeg som foreskrevet prime hele systemet med olie inden opstart, altså med starteren få olietrykslampen til at gå ud. Desværre tror jeg at mit batteri har mistet lidt energi den sidste måneds tid, så i kombination med at motoren går lidt stramt pga. nye stempelringe, lejer og pakninger, kunne den knap nok slæbe sig selv rundt.
Status er at jeg skal have ladet på batteriet så jeg kan få olietryk, og så skal jeg have undersøgt det sk... termostathus.

Nu regner det heldigvis, så det må vente til tidligst i morgen.

/Mads
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: WBX Manden efter 06. Juni 2009 kl: 19:26:06
Husk indkøring af knasten, det er MEGET vigtigt for hærdningen overfladen !
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Mads-kaa efter 06. Juni 2009 kl: 22:10:52
Citat fra: "WBX Manden"
Husk indkøring af knasten, det er MEGET vigtigt for hærdningen overfladen !


Selvfølgelig skal jeg nok huske det, men det kræver jo at jeg får gang i motoren.

/Mads
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: MchAlf efter 07. Juni 2009 kl: 17:01:37
Hej Mads ...

Jeg har også haft sporadisk tab af kølervædske ved termostathuset efter et motorskift.
Det viste sig at være o - ringen på den ene termostat /føler der blev utæt under opvarmningen af plasthuset.
O - ringen var nu også gammel og stiv samt at motoren havde stået uden køler vædske i ? antal år.

Mch.
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Mads-kaa efter 07. Juni 2009 kl: 19:56:44
Citat fra: "MchAlf"
Hej Mads ...

Jeg har også haft sporadisk tab af kølervædske ved termostathuset efter et motorskift.
Det viste sig at være o - ringen på den ene termostat /føler der blev utæt under opvarmningen af plasthuset.
O - ringen var nu også gammel og stiv samt at motoren havde stået uden køler vædske i ? antal år.

Mch.


Tjaaa...det kan også være jeg ender med at skifte det hele ud, med noget gammelt :shock:  Alt er nyt, undtagen slangerne, og jeg kan overhovedet ikke se hvor vandet kommer ud henne...
Nå, men udover det så fik jeg målt 12.4 volt på batteriet. Det burde jo være nok, men jeg har givet det et skud havre i dag, så håber jeg der er bonus når jeg forhåbentlig får tid i løbet af ugen :?:

/Mads
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Mads-kaa efter 14. Juni 2009 kl: 16:25:36
Så oprendt dagen hvor jeg fik tid til at starte dyret. Jeg fik olietryk efter lidt cranking, så tændingen blev sluttet til, fingre krydset og alt blev gennemgået, igen.
Efter at have forsøgt i en 20 minutters tid, med forskellige indstillinger af fordeleren, samt check af benzintilførsel og gnist, gav jeg op... Jeg er kommet lidt i tvivl om jeg overhovedet gør det rigtigt? Hvad er fremgangsmåden ved opstart af en helt ny motor? Burde motoren ikke springe igang rimelig hurtigt?

Snart giver jeg op :cry:

/Mads
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Hinze efter 14. Juni 2009 kl: 17:53:16
sgu lidt surt efter al den mekken. Joda den burda da springe igang med det samme. Du har selvfølge grundjust ventiler, tænding grov just på mærket, så burde den klart kunne "humpe" igang. Hmmm

Hinze
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: POLLE955 efter 14. Juni 2009 kl: 19:01:29
Hej Mads !
Det er da for sygt , det kæmpe arbejde , og så vil den ikke , jeg er jo ikke den store ørn til motor , men har du skruet et tændrør ud og set om det er vådt , hvis det er og der er gnist så burde den slå en skid en gang imellem , du har ikke noget startspærre i der kan drille ?
Nu må du holde modet oppe det skal nok lykkes , ellers må du samle wbx - guruerne til at lægge hovedet i blød
hilsen poul
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Aran efter 14. Juni 2009 kl: 19:22:21
Den er godt nok triggy. Tændspole tilsluttet ? Tændingsmodul ?  Hvis den står nogenlunde på mærket, og med korrekt tændingsrækkefølge, burde den reagere på, at fordeleren drejes lidt frem og tilbage mellem startforsøgene. Sådan gjorde vi, da jeg fik renoveret motor, og efter, at have protesteret lidt "ramte" vi et punkt, hvor den vågnede op til dåd. Dog fik den først den "helt rigtige" lyd og gangkultur efter en justering med pistolen.
Håber du snart får pustet liv i den ....
 :D
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Mads-kaa efter 14. Juni 2009 kl: 19:27:45
Ventiler justeret, tænding grovjusteret (og lidt yderligere mens der blev forsøgt startet), gnist checket (helt nye bosch rør) og dyserne blev pillet ud, og der var temmelig fugtigt da de kom ud. Næste skridt er at checke dyserne med tænding på, checke kompression (igen), checke batterispænding (og måske lade, igen).
Desværre har den ikke engang slået så meget som en lille sniger endnu.

/Mads
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: WBX Manden efter 14. Juni 2009 kl: 20:22:39
Og du er helt sikker på at tændingsrækkefølgen er rigtig ?
Tjek den lige EN gang til også lige dobbeltjek. Det har før drillet mig...

Er der overhoved intet liv i den ?
Skal jeg komme og gi dig noget startstrøm ?
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: opelhaj efter 14. Juni 2009 kl: 20:25:11
nu skal du li have et eller andet du kan slukke en brand med i nærheden. har før set der er sket mærkelige ting når man står og roder med et HØJOKTANS VILDDYR :0) Happy hunting... bare li et spørgsmål er fodeleren ikk sårn en med et tandhjul nede på krumtap som osse ska passe efter et mærke ???
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Mads-kaa efter 14. Juni 2009 kl: 21:53:17
Citat fra: "opelhaj"
nu skal du li have et eller andet du kan slukke en brand med i nærheden. har før set der er sket mærkelige ting når man står og roder med et HØJOKTANS VILDDYR :0) Happy hunting... bare li et spørgsmål er fodeleren ikk sårn en med et tandhjul nede på krumtap som osse ska passe efter et mærke ???


Jeg stod godt nok og overvejede at finde brændslukkeren frem i dag, den er heldigvis kun to skridt væk, men det kan godt være det er bedre at have den klar i højrehånd...
Jo, fordeleren har en not som er lidt forskudt fra centrum, som skal sidde rigtigt.

@Rasmus: niks, nul liv... Du har nok ret i at det vil være en god ide lige at checke tændingssystemet igen igen igen...
Tak for tilbuddet om strøm, men jeg håber det går uden. Jeg vil nødigt hive dig væk fra dit renoveringsprojekt :wink:

/Mads
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: jensjakob efter 14. Juni 2009 kl: 22:02:17
Hvad er kompressionen på motoren? Selvom den er ny, kan der være eet eller andet?
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Mads-kaa efter 14. Juni 2009 kl: 22:07:40
Citat fra: "jensjakob"
Hvad er kompressionen på motoren?


Den er god, rigtig god...

/Mads
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: jensjakob efter 14. Juni 2009 kl: 22:19:35
Check af gnist - har du tjekket gnist ved alle 4 tændrør, eller bare et af dem?
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Mads-kaa efter 15. Juni 2009 kl: 16:10:55
http://www.youtube.com/watch?v=UF_4z_NcHA0

/Mads
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: WBX Manden efter 15. Juni 2009 kl: 16:12:11
Citat fra: "Mads-kaa"
http://www.youtube.com/watch?v=UF_4z_NcHA0

/Mads

Sweeet  :lol:
hvad var problemet så ?
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: wilson efter 15. Juni 2009 kl: 16:20:26
Sådan  8)
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Mads-kaa efter 15. Juni 2009 kl: 16:25:47
Citat fra: "WBX Manden"
Citat fra: "Mads-kaa"
http://www.youtube.com/watch?v=UF_4z_NcHA0

/Mads

Sweeet  :lol:
hvad var problemet så ?


I kan jo prøve om I kan gætte det? Der er ingen som har skudt på det rigtige endnu...

/Mads :lol:  :lol:  :lol:

BTW.: Jeg er pænt glad nu!
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Hinze efter 15. Juni 2009 kl: 16:44:20
Den løber "satme" stærkt i tomgang. Var det så kabling fra tændspole til fordeler....

Hinze
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Mads-kaa efter 15. Juni 2009 kl: 17:17:09
Citat fra: "Hinze"
Den løber "satme" stærkt i tomgang.Indkøring af knast = 2000-3000 omdr. i ca. 20min. Var det så kabling fra tændspole til fordeler....Nej, men det var i tændingssystemet fejlen var...

Hinze



/Mads
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: opelhaj efter 15. Juni 2009 kl: 18:25:41
er det pga af strømfordelerens justering at den går så højt i tomgang??? er strømfordeleren ikk tandhjuls trukket af krumtappen. var det den der var fejl justeret
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Aran efter 15. Juni 2009 kl: 18:58:47
Du havde glemt at montere rotoren ?
DEN er klassisk. Har engang prøvet den med en toyota, hvor gutten selv havde lagt kværn i og færdigmonteret.
Den VILLE bare ikke starte. Ikke en prut. Nærmest ved et tilfælde pillede en af kammesjukkerne dækslet af, -
..... og HVAD HELGOLAND ?  Rotor i = Vrum vrum ...

???????

 :D  :D  :D
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: verner efter 15. Juni 2009 kl: 19:01:14
eller glemt at sætte en ledning eller stik fast?
en manglende stelforb. kan drille helt sindsygt :wink:
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Mads-kaa efter 15. Juni 2009 kl: 19:55:07
Opelhaj, er umiddelbart den som kom tættest på. Jeg vil dog mene at jeg næsten er uden ansvar for fadæsen. Jeg tænkte jo at jeg lige ville checke op på justeringen af tændingen, siden der ikke var nogen forsøg på tænding af benzinen. Jeg fulgte en nem lille vejledning jeg faldt over hos CSP, hvor man finder TDC ved at se hvornår ventilerne på cylinder 3 begge står åbne og så fin justere man på timing mærkerne.
Resultatet var ikke overraskende følgende:
(http://lh3.ggpht.com/_ZU46b5gHwrI/SjZbIFUsUBI/AAAAAAAAAJQ/OjDsMEry3ng/s720/DSC00057.JPG)

Jeg tænkte at jeg måtte have justeret fordelerdrevet efter den forkerte TDC og så passer det jo meget godt med at den er 90° ude af tur.
Af med fordeleren og så eller krydschecke med Haynes... Der var bare ikke noget galt??
WTF? Efter at have undret mig et par minutter tænkte jeg at jeg jo altid kunne gå i kælderen og kigge på den fordeler der sad på svensker motoren: Den var fisme modsat???
Den fordeler jeg oprindelig havde brugt kom fra den motor som brændte sammen for mig for et par år siden. Her er det så at jeg tænker at den "ingeniør" som har renoveret den har lavet samme fejl som jeg troede jeg havde lavet, nemlig at justere efter den "forkerte" TDC. Han har så ikke været i stand til at hive fordelerdrevet op, og tænkt at han jo så bare kunne "vende" fordeleren, smart, men dumt...
Efter at have monteret den "nye" fordeler ser det lidt bedre ud:
(http://lh4.ggpht.com/_ZU46b5gHwrI/SjZbJFmBsdI/AAAAAAAAAJU/BXeJH-oxZ8A/s720/DSC00059.JPG)

Der var, efter fejlen blev rettet, gevinst med det samme :lol:  :lol:

/Mads
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Mads-kaa efter 15. Juni 2009 kl: 19:56:38
I øvrigt, det med tomgang: Det er ikke tomgang, men indkøring af knasten som skal forgå ved ca. 2500omdr.

/Mads
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: opelhaj efter 15. Juni 2009 kl: 20:01:35
arrrrr :0) jeg havde nemli engang en lignende oplevelse med en  oldgammel japaner... og den sagde heller ikke en hujende fis den snurrede bare rundt som en gall og reagerede ikk på noget. der gik os li en dag eller 2 inden den kom igang :0)    man lærer så længe man lever.  :0)
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: WBX Manden efter 15. Juni 2009 kl: 21:46:36
Tillykke !

Hvordan kører den så ?
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Mads-kaa efter 15. Juni 2009 kl: 21:59:20
Citat fra: "WBX Manden"
Tillykke !

Hvordan kører den så ?


Jeg har ikke været ude at køre, der er lige et par lækager i kølesystemet der skal fikses.

/Mads
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: WBX Manden efter 15. Juni 2009 kl: 22:04:19
Citat fra: "Mads-kaa"
Citat fra: "WBX Manden"
Tillykke !

Hvordan kører den så ?


Jeg har ikke været ude at køre, der er lige et par lækager i kølesystemet der skal fikses.

/Mads


UUUHHHA hvor spændene !!!
Tror sku jeg havde kørt en tur alligevel  :wink:  :P
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Aran efter 16. Juni 2009 kl: 00:27:41
Jeg havde nok heller ikke kunnet dy mig.
I forgangne tider stoppede jeg "noget andet" i min lettere bedagede Cortina. Den lød rigtigt hidsig, så den blev prøvekørt uden fronthjælm og gitterværk.
Om det vakte opsigt?  Yeps! En smule .....
 :D  :D  :D

Men til lykke med, at den startede. Det bliver fortsat spændende, at følge den fremover!

 :D  :D  :D
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Mads-kaa efter 16. Juni 2009 kl: 21:54:47
Så kom jeg sgu ud at køre... Det er en fornøjelse at køre T3, man glemmer det lidt når den holder stille i en måned :?

Desværre var turen en lidt blandet fornøjelse, Jeg tror ikke jeg har fået timingen justeret korrekt. Der sker ikke en skid før motoren kommer over 2500-3000 omdr., men så begynder den tilgengæld også at lyde rigtig godt :D

Alle lækager er stoppet, med undtagelse af en lille olielækage ved olietryksventilen, men det fikser jeg ved næste olieskift.

/Mads
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Aran efter 16. Juni 2009 kl: 22:12:43
Så er det jo ligesom, at køre i de første udgaver af Suzuki Alto. De kunne skam godt flytte på sig, sålænge man ikke blev fristet til, at bruge de høje gear....

 :D  :D  :D
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: poot efter 29. Juni 2009 kl: 23:44:07
Og :?:  :?:

Hvordan går det så med den nu.

Du kan da ikke bare stoppe tråden  :!:

Poul
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Mads-kaa efter 30. Juni 2009 kl: 09:41:45
Når man ikke laver noget på motoren er der jo ikke noget at skrive... :(

Jeg skal idag igang med at få motoren til at gå ordentligt. Jeg skal have sikret mig at pumpen levere varen, og at dyserne sprøjter bare lidt konisk ;)
Pga. Eksamen og barnedåb har der ikke været tid før.

/Mads
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Mads-kaa efter 30. Juni 2009 kl: 14:12:30
Så kører det sgu...

Pumpen pumper 2,5bar i systemet, så den er tip top.

Dyserne har jeg skiftet ud med dem fra svensker-motoren, der sprøjter noget pænere.

Efter det har jeg kunnet justere tændingen til 95 oktan, og det har sgu hjulpet lidt på oplevelsen. Den skal stadig op over 2500 omd. for at levere, men der sker så tilgengæld også noget når den kommer derop.

Jeg har læst på TheSamba at 10cent mener at knasten er lige i overkanten af hvad Digifant styringen kan klare, så jeg går ud fra det samme gælder for digijet. Så nu skal jeg have loddet de sidste kabler til MS, og så håber jeg det bliver endnu bedre.

Min første fornemmelse med motoren er at den nok ikke er den ideelle til at rive 2ton trailer over storebælt, men det skal den heldigvis heller ikke. Tilgengæld tror jeg den klarer sig rigtig godt med den lille familie og oppakning ombord, men det kan jeg melde mere om når turen til Sverige er overstået om et par uger.

Jeg har dog stadig et par problemer, der er stadig en lille læk ved termostathuset. Desuden er nålen på instrumentet et stykke over dioden, men jeg tror nu bare det er den nye føler der er mærkelig. Jeg skal lige have målt på den ved lejlighed.

Hvor måler I kølevandstemperaturen med termometer? Jeg synes sgu ikke helt jeg har mod til at tage hatten af ekspansionsbeholderen... :?

/Mads
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: opelhaj efter 30. Juni 2009 kl: 20:41:54
man kan få en en IR temp.føler ved biltema det må være sårn en du ska ha
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Mads-kaa efter 30. Juni 2009 kl: 21:17:27
Citat fra: "opelhaj"
man kan få en en IR temp.føler ved biltema det må være sårn en du ska ha


Ja, måske. Har også hørt at de skulle have en rimelig nøjagtighed...

/Mads
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Hinze efter 30. Juni 2009 kl: 21:43:57
Citat fra: "Mads-kaa"
Så nu skal jeg have loddet de sidste kabler til MS, og så håber jeg det bliver endnu bedre.
/Mads


Stor sejr Mads, men hov hva er det..... MS, lad os lige høre mere om det. Har du købt boxen? I så fald hvilken?

Hinze
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Mads-kaa efter 30. Juni 2009 kl: 22:21:33
Jeg har haft MegaSquirt i snart 2 år, den er bare aldrig blevet monteret. Det er en MSII med V.3 med relæbox til.
Jeg har selv samlet den og testet den, men som sagt er jeg aldrig kommet videre med montage i bilen.

/Mads
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Mads-kaa efter 02. Juli 2009 kl: 20:42:52
I dag fik jeg lige 300km på motoren. Jeg ender sgu med at blive rigtig glad for den... :D

Jeg har bare et lille problem; Den går kun på tre cylindere engang i mellem. Et problem den har "arvet". Det er heldigvis ikke så tit, men det er irreterende når det sker.. Endnu et insitament for at overgå til MS hurtigst muligt.

/Mads
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Mads-kaa efter 22. Juli 2009 kl: 20:14:01
Så fik jeg løst problemet med dårlig tænding :?

Det viste sig at beslaget som fiksere fordeleren var en lille smule skævt. Det bevirkede at fordeleren ikke kom helt ned til drevet.
Det har bevirket at rotoren ikke har fulgt med drevet rundt hele tiden, som det jo ellers skal, og derfor har det været lidt sporadisk med tænding engang i mellem.

Følge skaderne:
(http://lh3.ggpht.com/_ZU46b5gHwrI/SmdRn3fQ6MI/AAAAAAAAAMU/XrfrxSlqafs/s720/DSC00137.JPG)

Det bøjede/krumme beslag:
(http://lh3.ggpht.com/_ZU46b5gHwrI/SmdRo5C4ZMI/AAAAAAAAAMY/PYYDGYyRGZo/s720/DSC00138.JPG)

Resultatet af at få rettet beslaget ud, var (som Ole Henriksen ville have sagt det) instant satisfaction...

Årsagen til at jeg fandt fejlen, var at jeg var på jagt efter et lille oliespild. Det viste sig at komme ud ved fordeleren, der hvor ovennævnte beslag sidder.

(http://lh6.ggpht.com/_ZU46b5gHwrI/SmdRpq1oyxI/AAAAAAAAAMc/oq_BxYNpwY8/s720/DSC00139.JPG)

Hvordan tætner i andre på det sted? I Haynes og Bentley står der noget om en pakning, men den er ikke med i pakningssættet, og jeg er ikke stødt på den under demontage???

Min midlertidige løsning er flydende pakning, men det holder jo nok kun til jeg skal stille tændingen ingen :roll:

/Mads
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Hasse efter 22. Juli 2009 kl: 20:20:07
Den packning du frågar om ser du på din bild nr.2, den svarta mitt på axeln den skall täta fördelaraxeln.
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Mølle efter 22. Juli 2009 kl: 20:21:39
Dit problem med utæthed... Kan det være fordi du ikke kan se skoven for bare træer. På dine fotos ser det da grangiveligt ud som om der er en o-ring midt på den del af huse, som går ned i blokken. Den ser noget flad ud, så mon ikke en ny vil gøre udslaget??????? Eller er det bare mig, der har spist forkerte svampe???
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Mølle efter 22. Juli 2009 kl: 20:22:26
Citat fra: "Hasse"
Den packning du frågar om ser du på din bild nr.2, den svarta mitt på axeln den skall täta fördelaraxeln.


Slået på stregen af "svenskdjævel"
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Mads-kaa efter 22. Juli 2009 kl: 20:24:27
Ja, det er vel en O-ring??? men den er ligeså hård som plastik, og det er ikke dem som er nævnt i manualerne så vidt jeg kan tolke den.

/Mads
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Mølle efter 22. Juli 2009 kl: 20:26:40
Citat fra: "Mads-kaa"
Ja, det er vel en O-ring??? men den er ligeså hård som plastik, og det er ikke dem som er nævnt i manualerne så vidt jeg kan tolke den.

/Mads


Det er muligt at det ikke er den, som er nævnt, men hvis du skifter den plastik hårde o-ring med en ny blød vil jeg æde min gamle hat på, at dit oliespild forsvinder.. og det er vel målet..??
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Hasse efter 22. Juli 2009 kl: 20:26:57
1 sekund Mölle 1sekund du är seg idag.
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Mads-kaa efter 22. Juli 2009 kl: 20:28:47
Citat fra: "Mølle"
Citat fra: "Mads-kaa"
Ja, det er vel en O-ring??? men den er ligeså hård som plastik, og det er ikke dem som er nævnt i manualerne så vidt jeg kan tolke den.

/Mads


Det er muligt at det ikke er den, som er nævnt, men hvis du skifter den plastik hårde o-ring med en ny blød vil jeg æde min gamle hat på, at dit oliespild forsvinder.. og det er vel målet..??


Det har du helt sikkert ret i. Det er da bare lidt mærkeligt at den ikke er med i pakningssættet...?

/Mads
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Mads-kaa efter 22. Juli 2009 kl: 20:30:13
I øvrigt vil jeg have det lidt skidt med at kværne den i stykker for evt. at finde ud af at det ikke var det der skulle til.

/Mads
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Hinze efter 22. Juli 2009 kl: 21:46:24
Når Mølle har spist sin hat, kan jeg spise min bagefter..

Der sidder kun den ene tætning på fordelerdrevet. Hvis vi skal fluekne..pe lidt, er det nok ikke en O-ring (O fordi tværsnittet af "ringen" er rund). Jeg husker den mere som firkant-form i tværsnit   8)

Men ja, det skulle være en del af pakningsættet; og smidt væk er den jo ikke, vel?

Der har godt nok være voldspændt på det stakkels beslag, det skal jo næsten ikke holde noget i den retning. (møtrikken optager jo "opaddriften")

Det må ellers være dejligt, med en ny-renoveret motor.

Hinze
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: WBX Manden efter 23. Juli 2009 kl: 09:45:53
Hva' så... hvordan kører den så nu ?
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Mads-kaa efter 23. Juli 2009 kl: 21:23:11
Citat fra: "WBX Manden"
Hva' så... hvordan kører den så nu ?


ik' så ringe... 8)

/Mads
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Mads-kaa efter 23. Juli 2009 kl: 21:43:11
glemte lige at sige at jeg har fundet pakningen til strømfordeleren, den har bare en anden form en den som sidder på. Og nej Hinze jeg smider ikke noget væk... :wink:

/Mads
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: WBX Manden efter 24. Juli 2009 kl: 10:28:25
Citat fra: "Mads-kaa"
Citat fra: "WBX Manden"
Hva' så... hvordan kører den så nu ?


ik' så ringe... 8)

/Mads


Er det på Nordjysk eller hwa ?
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Mads-kaa efter 24. Juli 2009 kl: 11:44:50
Citat fra: "WBX Manden"
Citat fra: "Mads-kaa"
Citat fra: "WBX Manden"
Hva' så... hvordan kører den så nu ?


ik' så ringe... 8)

/Mads


Er det på Nordjysk eller hwa ?


Altid jysk beskedenhed :wink:

/Mads
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: WBX Manden efter 24. Juli 2009 kl: 13:15:23
Fedt.. glæder mig til at prøve den ... :-)
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Mads-kaa efter 14. August 2009 kl: 19:53:27
Jeg har fået et problem med for høj tomgang, og i jagten på den fandt jeg lige to fejl ved motoren.
Gasspjældskontakten blev ikke slået til ved tomgang, så bøjlen som aktivere kontakten skulle lige bøjes på plads. Det hjalp gevaldigt på effekten af tomgangsskruen, så nu kan man justere tomgang langt op. Før kunne den næsten ikke engang komme op på 800rpm.
Jeg fandt også en vacuum lækage ved overgangen mellem gasspjæld og manifold. Den pakning der sidder der er notorisk umulig at få til at sidde ordentlig, og det viste sig at den var klemt i den ene side. Heldigvis havde jeg en ekstra pakning (ikke en del af pakningssættene) og det lykkedes at få det hele tæt.

Nu spiller det totalt på toppen, og jeg har aldrig været mere glad for at køre T3!!!

/Mads
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Hinze efter 14. August 2009 kl: 21:27:40
Sejt nok, så er ligger MS'en jo lige til højre benet :D

Hinze
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Mads-kaa efter 14. August 2009 kl: 22:20:27
Den skulle gerne komme i bilen i løbet af den næste uge. Bump på vejen kan forlænge processen...

/Mads
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Hinze efter 14. August 2009 kl: 23:34:37
Citat fra: "Mads-kaa"
Den skulle gerne komme i bilen i løbet af den næste uge. Bump på vejen kan forlænge processen...

/Mads


Øh, bump. Skal du grave eller er MS'en følsom
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Mads-kaa efter 27. August 2009 kl: 15:10:18
Så er MS kommet i og bilen er startet op for første gang. Den vil godt nok ikke gå i tomgang, men den startede i første forsøg :-D

Da jeg om en lille time triller til Tønder har jeg genmonteret DigiJet, og regner ikke med at rode med MS et stykke tid. Så i øvrigt lige mit første indlæg på MS-forummet: fra april 2007, og da havde jeg fået samlet boksen :? Der er ingen der skal påstå at jeg er hurtig...

/Mads
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Jønne Ukendt efter 27. August 2009 kl: 15:29:56
Roolig nu Mads!!
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Hinze efter 27. August 2009 kl: 20:03:08
Citat fra: "Mads-kaa"
Så er MS kommet i og bilen er startet op for første gang. Den vil godt nok ikke gå i tomgang, men den startede i første forsøg :-D

Da jeg om en lille time triller til Tønder har jeg genmonteret DigiJet, og regner ikke med at rode med MS et stykke tid. Så i øvrigt lige mit første indlæg på MS-forummet: fra april 2007, og da havde jeg fået samlet boksen :? Der er ingen der skal påstå at jeg er hurtig...

/Mads


For sejt Mads, dejligt at høre. Det med tomgang er vel bare tilskudsventilen der lige skal trimmes i MS'en

Hinze
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Hinze efter 28. Februar 2010 kl: 22:13:06
Mads, er der en update til denne tråd?
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Mads-kaa efter 02. Marts 2010 kl: 10:24:22
Nej, det er der egentlig ikke, jeg har ikke haft MS'en monteret i evigheder, og bussen hænger mig lidt ud af halsen for tiden (nok pga. af vejret i værkstedet). Nogen som vil købe en Bluestar???

/Mads
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Hinze efter 03. Marts 2010 kl: 20:26:20
Citat fra: "Mads-kaa"
Nogen som vil købe en Bluestar???/Mads


Tænd for ansigtslampen, så forsvinder "vinterdeprien"...

Køre den så slet ikke?
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Hinze efter 06. Marts 2010 kl: 17:11:22
Mads, er der mulighed for, at du har et link til alle billederne (der er forsvundet) i denne lækre tråd?

Hinze
Titel: WBX std. plus
Indlæg af: Mads-kaa efter 06. Marts 2010 kl: 18:12:41
http://picasaweb.google.com/djaahn75/Motor#

/Mads

PS.: bussen kører fint, men der er mange løse ender efterhånden som jeg ikke rigtig kan overskue med den tid jeg har til rådighed for tiden, men det går sikkert over..?

Jeg har i øvrigt fået svejst mine Audi-fuelrails, og fikseret en strømfordeler, så jeg er forberedt på at gå all in med MS hvis jeg engang får tid.