Forfatter Emne: WBX std. plus  (Læst 34769 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Mads-kaa

  • Gæst
WBX std. plus
« Dato: 27. November 2008 kl: 21:56:48 »
Jeg har gennem længere tid samlet stumper og viden til at komme igang med en ordentlig motor til Hannsi. Nu er jeg så kommet igang. Det vil sige, eftersom det ikke er en std. motor, så tager tingene lidt længere tid og jeg har valgt at prøve samle det hele inden selve produktionen går igang.

Jeg har samlet blokken, første gang, og er pt. igang med at tilpasse og klargøre topstykkerne og hvad dertil hører af justering af vippetøj og udmåling af stødstangslængder.



En hjemmelavet justerbar stødstang:


Så meget åbner ventilen, 13mm:


Så meget vipper armen ned:


Et let portet udstødningskammer:


ditto indsugning:


Korrekt justeret vippetøjsgeometri:



Mere følger...

/Mads

Mads-kaa

  • Gæst
WBX std. plus
« Svar #1 Dato: 27. November 2008 kl: 22:29:12 »
Grunden til at det hele skal gå lidt hurtigt er at jeg i Januar skal til sverige, og helst i bussen (det er sgu for koldt i en bobbel). Desuden skal mit værksted/kælderrum tømmes i forbindelse med renoveringsopgave i vores ejendom...

/Mads

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
WBX std. plus
« Svar #2 Dato: 29. November 2008 kl: 00:32:51 »
Mads - det ser for lækkert ud.

Er jeg bare blind, eller kan jeg ikke se kontramøtrikker på de  hjemmelavede justerbare stødstænger -        og hvad med vægten set i.ft. hvor ofte de skal skifte retning pr minut?

JJ
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Mads-kaa

  • Gæst
WBX std. plus
« Svar #3 Dato: 29. November 2008 kl: 10:17:45 »
Citat fra: "jensjakob"
Mads - det ser for lækkert ud.

Er jeg bare blind, eller kan jeg ikke se kontramøtrikker på de  hjemmelavede justerbare stødstænger -        og hvad med vægten set i.ft. hvor ofte de skal skifte retning pr minut?

JJ


Der er kun én justerbar stødstang, og den bliver kun brugt til at måle længden af de nye lettere og stærkere stødstænger, som skal i motoren når den samles endeligt. Dette er kun en mockup.

/Mads

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
WBX std. plus
« Svar #4 Dato: 29. November 2008 kl: 12:09:58 »
Har du billeder af vippetøjsgeometrien i ubelastet og fuldt belastet tilstand, er de de 2 sidste billeder ?

Hvor meget måtte du shimse vippetøjet op med dine rhinofeet og T1 løftere ?
Har du husket at justere vippearme lidt off center på ventilerne ?

1:1,25 vippearme ?
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
WBX std. plus
« Svar #5 Dato: 29. November 2008 kl: 12:12:47 »
Citat fra: "WBX Manden"

Har du husket at justere vippearme lidt off center på ventilerne ?


Det ser ud som om dine rhinofeet træder lige ned på ventilen, altså koncentrisk  ?
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Mads-kaa

  • Gæst
WBX std. plus
« Svar #6 Dato: 29. November 2008 kl: 13:06:40 »
Citat fra: "WBX Manden"
Har du billeder af vippetøjsgeometrien i ubelastet og fuldt belastet tilstand, er de de 2 sidste billeder ?
nej, det har jeg ikke billeder af

Hvor meget måtte du shimse vippetøjet op med dine rhinofeet og T1 løftere ?
De er shimset godt 2,5mm, jeg er ikke helt sikker på jeg synes det er nok, justerskruerne er, som du kan se, ikke skuet så langt ind.
Har du husket at justere vippearme lidt off center på ventilerne ?
de er ikke justeret off center. Det vil du gøre for at få ventilerne til at rotere, ikke? Vil man overhovedet kunne få rhinofeet til det? vil de så ikke bare trykke skævt på ventilen? Har du evt. et link til en tråd eller noget?
1:1,25 vippearme ?Jo, 1:1,25 rhinorockers


/Mads

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
WBX std. plus
« Svar #7 Dato: 29. November 2008 kl: 21:18:28 »
Dropper du de hydrauliske ventilløftere nu du er igang med at småtune -        det skulle efter sigende også givet noget?

JJ
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Mads-kaa

  • Gæst
WBX std. plus
« Svar #8 Dato: 30. November 2008 kl: 00:10:30 »
Citat fra: "jensjakob"
Dropper du de hydrauliske ventilløftere nu du er igang med at småtune -        det skulle efter sigende også givet noget?

JJ


De er væk for længe siden :wink:  De giver i sig selv ikke nogen effekt-forøgelse, men de giver mulighed for at vælge knast-aksler fra T1 programmet, hvilket er noget bredere end det til Hydro-løftere. Jeg har valgt en CB-performance knast som hedder 2240, den giver et relativt højt løft og en lidt længere duration. Det skulle gerne ende ud med en lidt mere omdrejningsvillig motor, som stadig har en god portion moment.

/Mads

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
WBX std. plus
« Svar #9 Dato: 30. November 2008 kl: 00:38:16 »
Det er sgu noget fint arbejde, du går og laver der, Mads! Jeg glæder mig til at høre den IRL. Skal den fodres traditionelt, eller har du noget i ærmet? Har du nogle forsigtige skøn over de forventede præstationer?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mads-kaa

  • Gæst
WBX std. plus
« Svar #10 Dato: 30. November 2008 kl: 00:58:42 »
Citat fra: "Jarl"
Det er sgu noget fint arbejde, du går og laver der, Mads! Jeg glæder mig til at høre den IRL. Skal den fodres traditionelt, eller har du noget i ærmet? Har du nogle forsigtige skøn over de forventede præstationer?


Naturligt aspireret, ingen hokus pokus, som I diesel-folk pr. definition har behov for :wink:  Jeg har pt. ikke de store forventninger til ydelsen, da jeg bare skal have en motor som virker... Når jeg engang får min MS op at køre, og Audi-dyserne monteret (måske i 2011 :roll: ) håber jeg på en ydelse på den anden side af 125hk. Jeg synes bare det er svært at komme med et kvalificeret bud på et relativt uprøvet motor-setup, der findes ikke så mange i verden som vælger at tune på en WBX, men grund setuppet kan klare en hel del :D

/Mads

Mads-kaa

  • Gæst
WBX std. plus
« Svar #11 Dato: 07. December 2008 kl: 23:10:29 »
Så har jeg været lidt igang igen.

    Stødstængerne er skåret til, så de passer i længden.[/list:u]
      Foringerne er blevet honet, så der er lækre krydsslibninger til at holde på oliefilmen[/list:u]
        Stemplerne har fået nye stempel-ringe[/list:u]
          Stempler og foringer er blevet parret så de er klar til montering[/list:u]






Før:


Efter:






Sidste opgave inden blokken deles igen er at se om der er plads til min nye oliepumpe. Jeg havde egentlig bestilt en 26mm hos CSP, men de sendte mig en 30mm med forkert label... Det er ikke noget problem på en bobbel, men på en WBX er pumpen i vejen for motorbøjlen, hvis den rager for langt ud. Billeder følger når jeg har fået lavet et mockup.

I skal da ikke snydes for et par billeder af mine topstykker (prøve)monteret og testet:


Lidt lir skal der til:


/Mads

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
WBX std. plus
« Svar #12 Dato: 07. December 2008 kl: 23:30:27 »
Hold da op. Det ser sgi` seriøst ud. Er ret spændt på det færdige resultat.  :D  :D

Mads-kaa

  • Gæst
WBX std. plus
« Svar #13 Dato: 11. December 2008 kl: 16:58:36 »
Så fik jeg testet at der var plads til oliepumpen. Selvom det er den største man kan få, kunne den lige være der...


Da jeg nu har tjekket at alt passer på blokken, og der (forhåbentlig) ikke er mere tilpasningsarbejde, skulle blokken samles. Jeg skilte det hele ad, rensede og gjorde klar.


På billedet ses også ventilløfterne, mekaniske fra en type 1 motor, blokken har fået isat løfterbøsninger hos Rolf i Thisted.
Blokken er desuden blevet modificeret så den ikke genbruger olien fra smørekanalerne, men samler det hele op fra bundkarret.

Krumtappen har fået monteret CB-performance plejlstænger fra type 1, udboret til 24mm krydspind.
Knasten er en Eagle Racing 2240, med ligeskårne tandhjul.
Adv. Duration 286° / Dur. @ .050" 248° / Lift @ cam .430" / Lift w/1.1:1 Rocker Arms .473"


Efter at have gjort alting klart skulle blokken så samles. Da de mekaniske løftere har "fødder" skal de sidde i blokken når den samles, da jeg prøve samlede det hele kunne oliefilmen holde løfterne på plads, så det tænkte jeg kunne lade sig gøre igen. Her tog jeg fejl...
Efter at have prøvet et par gange, hvor løfterne væltede ud af blokken, fandt jeg på at bruge en magnet og tre fingre til at holde det hele på plads. Succes, det lykkedes at få halvdelene samlet, og jeg gik straks i gang med at spænde møtrikkerne i det korrekte moment. Pludselig ser jeg noget nede ved den ene løfter, jeg får det fisket op og kigger på det:


Et stykke metal, og desværre er det knækket af en af løfterne...

 :cry:  :cry:  :cry:

Nu aner jeg ikke om jeg skal have fat i en ny (eller otte nye) løfter, eller om jeg skal satse på at det holder som det er... Jeg starter en tråd på shoptalkforums og håber nogle af de kloge kan give mig en opløftende afklaring, ellers bliver projektet ikke færdig til januar...

Input er velkomne.

/Mads

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
WBX std. plus
« Svar #14 Dato: 11. December 2008 kl: 19:18:47 »
Jeg ville ikke køre videre med den løfter. Materialet er så hårdt og sprødt, at der sagtes kan være flere "flager" på vej af...

CSP sælger løftere enkelt vis, men måske også Farmer eller andre fra VWnettet har noget !?

Jeg ville prøve derinde først...

Ellers synes jeg det er flot arbejde du har lavet, håber snart jeg får tid til at samle min  :wink:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."