Forfatter Emne: WBX std. plus  (Læst 37543 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Mads-kaa

  • Gæst
WBX std. plus
« Svar #15 Dato: 11. December 2008 kl: 19:21:13 »
Citat fra: "WBX Manden"
CSP sælger løftere enkelt vis, men måske også Farmer eller andre fra VWnettet har noget !?


Det har jeg også tænkt, men det skulle jo helst være samme type/vægt. Ellers bliver det jo noget rod...

ØV...

/Mads

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
WBX std. plus
« Svar #16 Dato: 11. December 2008 kl: 19:49:38 »
Er det ikke CB løftere du har købt ?
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Mads-kaa

  • Gæst
WBX std. plus
« Svar #17 Dato: 11. December 2008 kl: 20:09:54 »
Citat fra: "WBX Manden"
Er det ikke CB løftere du har købt ?


Jo, jeg ved godt farmer forhandler dem, men på deres hjemmeside bliver de kun solgt i sæt med 8 = 100$ plus det løse...
Jeg har lavet en annonce på vwnettet.

Det værste er al den tid jeg har til overs nu, som jeg så ikke kan bruge på motoren :?

Nå, men jeg er gået igang med at lave ledningsnettet til MS. Måske kan jeg få noget fornuftigt ud af svensker motoren med det, den begyndte at gå hæderligt efter jeg skiftede rotor og fordeler :idea:

/Mads

Mads-kaa

  • Gæst
WBX std. plus
« Svar #18 Dato: 12. December 2008 kl: 12:28:50 »
Nå, jeg tog tyren ved hornene og bestilte nogle nye løftere. Godt nok kun Scat løftere, som vejer betydentlig mere end mine CB ultralightweight, men tilgengæld håber jeg at have dem inden jul...

/Mads

PS.: ØV...

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
WBX std. plus
« Svar #19 Dato: 13. December 2008 kl: 22:16:09 »
Der ser meget spændende ud, og virkeligt imponerende. Jeg blev lige fanget i lidt motortanker, og når man ikke ved særligt meget om WBX maskiner så er det jo en god undskyldning til at læse lidt op på maskinerne(i stedet for at skrive opgaver :-))

Jeg har et par tekniske spørgsmål til WBX eksperterne, primært omkring løfterne, så det går vel an at tille dem her.

Jeg husker og have læst at ventildrevet står for 20% af den mekaniske tab der er inden i en motor, og når man slår vægten op på de CB løftere så kan der alene der spares knap 500gram i masse. Den masse skulle jo ellers accelereres op og ned totalt set en gang per motor rotation. Så kan den vægt spares må det lettere ventildrev da betyde en højere effektivitet/økonomi ?
Eller er fordelen (hvis vi lige glemmer det med knastudvalget) ved et lettere ventildrev, at de lavere massekrafter per rotation eventuelt muliggør et højere maksimalt omdrejningstal ?
Mvh. Casper

Mads-kaa

  • Gæst
WBX std. plus
« Svar #20 Dato: 13. December 2008 kl: 23:51:54 »
Citat fra: "casper"
Der ser meget spændende ud, og virkeligt imponerende. Jeg blev lige fanget i lidt motortanker, og når man ikke ved særligt meget om WBX maskiner så er det jo en god undskyldning til at læse lidt op på maskinerne(i stedet for at skrive opgaver :-))

Jeg har et par tekniske spørgsmål til WBX eksperterne, primært omkring løfterne, så det går vel an at tille dem her.

Jeg husker og have læst at ventildrevet står for 20% af den mekaniske tab der er inden i en motor, og når man slår vægten op på de CB løftere så kan der alene der spares knap 500gram i masse. Den masse skulle jo ellers accelereres op og ned totalt set en gang per motor rotation. Så kan den vægt spares må det lettere ventildrev da betyde en højere effektivitet/økonomi ?
Eller er fordelen (hvis vi lige glemmer det med knastudvalget) ved et lettere ventildrev, at de lavere massekrafter per rotation eventuelt muliggør et højere maksimalt omdrejningstal ?


Uden at være klog på området, vil jeg mene: mest det første og lidt det andet.
De CB-løftere, som jeg nu har smadret, er ekstremt lette, vel omkring 60g, mens Hydroløftere vejer omkring 120g (incl. olie). De løftere jeg har bestilt hos CSP ligger på omkring 100g, og så er besparelsen næsten udlignet igen :?
Fordelene udligner dog lidt hinanden, hvis man vil have flere omdrejninger, skal man have kraftigere ventilfjedre = mere modstand/masse hvordan forholdet så lige går op har jeg ingen ide om, men kan dog fastslå at den primære årsag til valg af løftere er, som nævnt, udvalget af knaster...

/Mads

Mølle

  • Gæst
WBX std. plus
« Svar #21 Dato: 14. December 2008 kl: 10:26:10 »
Jo lettere ventildrevet er, og jo strammere fjedrer.. desto højere omdrejninger uden at ventilerne begynder at svømme. (Det er det jeg har lært i skolen)

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
WBX std. plus
« Svar #22 Dato: 14. December 2008 kl: 12:22:24 »
Det er korrekt Mølle, vægten af ventilsystem er afgørende for hvornår ventilerne "svømmer" dvs. den tilstand, hvor fjederne ikke har tilstrækkelige kræfter til at lukke ventilerne hurtigt nok når løfteren forlader knasten på knastakselen.

Jeg tror ikke vægten af løfterne har særlig stor indflydelse på den samlede interne modstand i motoren. Friktion i cylinder og på knasten samt komprisionen af luftblandingen og ventilfjedere har LANGT den største andel af den tabte mekaniske energi.

Men jo, lettere løftere giver også mulighed for blødere fjedere og dermed mindre modstand  :roll: (dog bruges lettere løftere mest til motorer med øget omdrejningstal).

Jeg tror ikke på vægten af løfterne kan ses på km/l økonomien !
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Mads-kaa

  • Gæst
WBX std. plus
« Svar #23 Dato: 16. December 2008 kl: 10:40:03 »
Så fik jeg lige en fødselsdagsgave i går, nye løftere  og et værktøj til at holde dem på plads med, så nu skulle det gerne være slut med at tabe det skidt. Så nu kan det måske alligevel blive jul i det lille kælderrum.
I den mellemligende periode har jeg fået kigget lidt mere på mit indsprøjtningsanlæg, og er begyndt at lægge planer for hvordan ledningsnettet skal bygges op. Der er et pænt stykke vej endnu, det er helt vildt så mange parametre jeg skal have styr på, og læst om inden jeg kan få sat det op.

/Mads

Bo

  • Gæst
WBX std. plus
« Svar #24 Dato: 16. December 2008 kl: 14:15:07 »
Men du ender med at blive om muligt endnu klogere... :D

Mads-kaa

  • Gæst
WBX std. plus
« Svar #25 Dato: 16. December 2008 kl: 22:07:38 »
Jeg tror ikke jeg kan blive klogere, Bo :wink:

Fødselsdagsgaven skulle fluks omsættes til noget fornuftigt, så jeg så mit snit til at kaste skolearbejdet over i hjørnet i eftermiddag, og forskanse mig i kælderen.
Jeg fik skildt blokken ad, og fjernet de "gamle" løftere. Jeg har ikke noget billede af den deffekte, men den er i hvert fald kaput...
Som skrevet fik jeg et fantastisk værktøj sammen med mine løftere, og det virker helt perfekt:


Så det lykkedes mig at få samlet blokken igen uden at tabe mere på gulvet.
Jeg havde masser af tid (kæresten var til mødregruppe) så jeg begyndte at montere stempler og foringer:


For at få krydspinden sat i bruger jeg et hjemmelavet "værktøj" bestående af en gevindstang, en lang 15'er top en skive og to møtrikker:




Inden blokken vendes, for at montere stempler og foring på den anden side, er det en god ide at montere topstykket, så foringerne ikke vælter ud på gulvet(uden reference til en løfter :roll: ):



Jeg påbegyndte lidt tilpasning af indsugningsmanifolden, jeg startede med at file i en pakning, for bedre at kunne se hvor meget materiale der skal af manifolden. Overgangen fra manifold til topstykke er på en WBX temmelig håbløs, og som det måske kan anes på det sidste billede er der en hel del materiale som skal fjernes.




Det var hvad jeg nåede i dag, med lidt held kan jeg få sneget et par timer ind i morgen...

/Mads

PS.: Jeg glæder mig til at finde ud af om der er plads til både ventiler og stempler i forbrændingskammeret :?:

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
WBX std. plus
« Svar #26 Dato: 16. December 2008 kl: 22:21:34 »
Citat fra: "Mads-kaa"

Det var hvad jeg nåede i dag, med lidt held kan jeg få sneget et par timer ind i morgen...

/Mads

PS.: Jeg glæder mig til at finde ud af om der er plads til både ventiler og stempler i forbrændingskammeret :?:


Det ser lækkert ud Mads, og lidt en modig indstilling du har til din nederste udtalelse. Ventilerne er jo umiddelbart nemme nok at skifte, det er da vist værre med knasten på en wbx'er...

Det rigtige vkt er det ½ arbejde
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
WBX std. plus
« Svar #27 Dato: 16. December 2008 kl: 22:47:09 »
Superflot, Mads! Sådan skal det gøres, og med en forbilledlig renlighed. Men er det en motor til en Fiat 126? Jeg synes kun, den har 2 cylindre? :P
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mads-kaa

  • Gæst
WBX std. plus
« Svar #28 Dato: 16. December 2008 kl: 23:17:32 »
Citat fra: "Jarl"
Superflot, Mads! Sådan skal det gøres, og med en forbilledlig renlighed. Men er det en motor til en Fiat 126? Jeg synes kun, den har 2 cylindre? :P


Det er en dobbelt stjerne motor... Eller sådan vil det i hvert fald føles :wink:

/Mads

PARKHAVE

  • Gæst
WBX std. plus
« Svar #29 Dato: 16. December 2008 kl: 23:23:01 »
Citat fra: "Jarl"
Superflot, Mads! Sådan skal det gøres, og med en forbilledlig renlighed. Men er det en motor til en Fiat 126? Jeg synes kun, den har 2 cylindre? :P


Hvis ikke den kan trække nok med de 2 cyl. må han jo til at montere 2 mere et eller andet sted :lol:  :lol:  :lol: