Forfatter Emne: En træt DJ, der ikke ville hjem fra skiferie...  (Læst 7398 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Mads-kaa

  • Gæst
En træt DJ, der ikke ville hjem fra skiferie...
« Dato: 13. Maj 2007 kl: 21:43:21 »
Så fik jeg skruet lidt i min ellers så nydelige gamle motor, som jo stod af på vej hjem fra skiferie. Højre topstykke er taget af, og har afsløret cylinder 1 og 2:



Specielt cylinder 1 ser meget træt ud!
Topstykket har heller ikke været alt for glad for medfarten:



Efter at have hevet foringerne ud afslørede 1'eren sit sande ansigt:



Nu bliver det spændende at se hvordan det ser ud i den anden side, jeg skal bare lige have kæmpet vandpumpen af!!!
Nogen der har et bud på hvad der er gået galt? Stempelring? Manglende smøring? andre?

/Mads

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
En træt DJ, der ikke ville hjem fra skiferie...
« Svar #1 Dato: 13. Maj 2007 kl: 23:19:37 »
Det ligner "pitting" på toppen af stemplet, hvilket kunne tyde på tændingsbanken.
Tændingsbanken kan være opstået af for mager blanding forårsaget af en dårlig dysse.

Små stykker af stemplet kan have siddet i klemme mellem stempel og forring og skabt ekstra friktion og derfor ser stemplet ud som det gør
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
En træt DJ, der ikke ville hjem fra skiferie...
« Svar #2 Dato: 14. Maj 2007 kl: 09:34:16 »
...det kunne også godt se ud som om den magre blandig har gjort stemplet for varmt og det simplethen er smeltet  :?:  :roll:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
En træt DJ, der ikke ville hjem fra skiferie...
« Svar #3 Dato: 14. Maj 2007 kl: 10:56:44 »
Nu skal jeg ikke kloge alt for meget i benz.-maskiner, men jeg kan da ydmygt udtrykke, at jeg er helt enig med Rasmus.

Mager blanding og/eller fortidlig tænding måske også lidt halv tynd benzin (lavt oktantal) med fører mulighed for for tidlig forbrænding og tændingsbanken. Det opvarmer stempeltoppen helt afsindigt, og den udvider sig unormalt meget, og derfor er der til sidst ikke plads til oliefilmen, og så kommer rivningerne i foringen.

Det er træls, men er sådan en WBX ikke så snedigt indrettet, at der er løse foringer, så man bare kyler nye foringer og stempler i? Og napper man så også lejer, ja så begynder det vel at minde om en totalrenoveret maskine, og det er da ikke at foragte...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mads-kaa

  • Gæst
En træt DJ, der ikke ville hjem fra skiferie...
« Svar #4 Dato: 14. Maj 2007 kl: 16:46:11 »
Det lyder meget sandsynligt, da jeg prøvede at justere tændingen på motoren med min biltema-tændingspistol, kunne jeg ikke få det justeret ind, uden at tomgangen faldt så meget at den ikke kunne skrues op! Jeg konkluderede dengang at det måtte være pistolen, senere da jeg skulle montere svensker-motoren lånte jeg så en pistol på GDS, og den viste præcist det samme som biltemas, men der var det jo ligesom for sent!!!
Jeg ved ikke om tændingen bliver ændret når der bliver efter monteret kat i Tyskland, men hvis det er tilfældet, så er det nok i forbindelse med at jeg har afmonteret den at systemet er gået ad h.. til!
Faktum er at motoren er død, og den skal selvfølgelig genopbygges. Men det bliver på en anden blok, som er sendt til Nordjylland for at få monteret mekaniske løfter-foringer, og så bliver der nuldret lidt magi ind under skalle på den! Naturligvis skal den styres af MegaSquirt.
Tak for indput, så blev jeg da så klog!

/Mads

Mads-kaa

  • Gæst
En træt DJ, der ikke ville hjem fra skiferie...
« Svar #5 Dato: 14. Maj 2007 kl: 16:47:07 »
@Jarl: du kan i øvrigt se foringerne er taget ud på de sidste to billeder!

/Mads

Mads-kaa

  • Gæst
En træt DJ, der ikke ville hjem fra skiferie...
« Svar #6 Dato: 11. Juli 2007 kl: 22:01:52 »
Så sker der lidt på motorfronten!

Jeg besluttede mig for at genopbygge motoren, i stedet for at vente på blokken i Nordjylland. Årsagen var oprindeligt at svensker-motoren smed en del olie og vand, og der var blevet indkaldt til syn :roll:
Desværre blev delene, jeg havde bestilt i Tyskland, forsinket, så synet indhentede motoren. Lidt nød reperationer af svenskeren fik den klar til syn, troede jeg... Svensker motoren sviner! Ved synet viste det sig at motoren forurenede alt for meget, CO^2 niveau på 6 :shock:
Nå men delene fra Tyskland var ankommet, og jeg gad ikke rigtig gøre mere med svenskeren.
Derfor er jeg nu igang med at samle motor!

Blokken har været helt adskilt og alle dele er blevet vasket. Det var egentlig planen at der skulle nye hovedlejer i, men da blokken er blevet flugtboret? har jeg ikke kunnet skaffe lejer i tide! Det er dog blevet til nye knastlejer, og plejlstangslejer, så jeg håber det holder :?:  :?:
Cylindere og foringer er nogle jeg købte af en som havde ofret en WBX for at lave en Oxiboxer :?
Jeg har her i eftermiddag monteret det sidste topstykke, oliepumpe, vandpumpe og lidt andre småting.





Og så lige et par billeder af mit "værksted", det er trange kår og det bliver ikke bedre af at jeg er et rodehoved:



/Mads

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
En træt DJ, der ikke ville hjem fra skiferie...
« Svar #7 Dato: 11. Juli 2007 kl: 22:11:31 »
Ser meget fint ud Mads, hvad er en oxiboxer :idea:

Hinze

Mads-kaa

  • Gæst
En træt DJ, der ikke ville hjem fra skiferie...
« Svar #8 Dato: 11. Juli 2007 kl: 22:15:34 »
Citat fra: "Hinze"
Ser meget fint ud Mads, hvad er en oxiboxer :idea:

Hinze


Det er en WBX der er blevet maltrakteret ved at få fræst kølekanalerne af, og monteret luftkølede foringer. De siger den holder bedre en type 1 motoren :?:  :?:

/Mads

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
En træt DJ, der ikke ville hjem fra skiferie...
« Svar #9 Dato: 11. Juli 2007 kl: 22:20:48 »
Citat fra: "Mads-kaa"
Citat fra: "Hinze"
Ser meget fint ud Mads, hvad er en oxiboxer :idea:

Hinze


Det er en WBX der er blevet maltrakteret ved at få fræst kølekanalerne af, og monteret luftkølede foringer. De siger den holder bedre en type 1 motoren :?:  :?:

/Mads


Det var dog en interessant løsning på "problemet "med plads til montering af låseringene til krydspindene  :shock:  :P

Hinze

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
En træt DJ, der ikke ville hjem fra skiferie...
« Svar #10 Dato: 11. Juli 2007 kl: 22:21:33 »
Det ser da smukt ud Mads! Og rodet vidner om kreativitet fremfor konformitet.

CO på 6 - giver det ikke anledning til at mene, at indsprøjtningen fodrer for voldsomt, så blandingen bliver for fed? Det skal du måske være opmærksom på, hvis du planlægger at flytte hele sprøjtet til den fine nye maskine.
Jeg ved ikke, hvordan det er på en wbx, men på en diesel har jeg mange gange følt mig til grin, når jeg skifter hovedlejer. Man tager de gamle lejer ud - kontrolmåler dem, finder de nye frem - kontrolmåler dem og får to identiske mål... Selvfølgelig er der også en visuel kontrol, men den har dine bestået, går jeg ud fra.

Er det skarringsdele på den nederste billede? Spændende - jeg glæder mig til at se en totalt nyrevoneret Bluestar... :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mads-kaa

  • Gæst
En træt DJ, der ikke ville hjem fra skiferie...
« Svar #11 Dato: 12. Juli 2007 kl: 09:13:07 »
du er satme skarp Jarl! Der ligger en ny front, nye forskærm og et sted i det kreative rod ligger der også nogle trinbrædder. Jeg skal bare lige finde en med kapacitet til at nulre det i!?!
Ang. CO^2 så er der ingenting fra svensker motoren der bliver genbrugt. Jeg kunne jo godt gå igang med at måle sensorer og kabelnet igennem, men det gider jeg ikke! Jeg har helt nye sensorere liggende, til både olietryk og vandtemp., en ekstra styreboks og et ledningsnet som ikke er forpestet af en tvivlsom katalysator montering. Hele ledningsnettet bliver naturligvis rengjort og målt igennem inden montagen!
Hovedlejerne har jeg ikke målt på, jeg er hverken i besiddelse af måleur eller mikrometerskrue, endnu! Men lejerne synes jeg ikke bar præg af voldsomt slid, og der var heller ikke unormalt slør i dem!

/Mads

Mads-kaa

  • Gæst
En træt DJ, der ikke ville hjem fra skiferie...
« Svar #12 Dato: 12. Juli 2007 kl: 19:48:33 »
Så skete der lidt mere, det meste til kølesystemet er blevet monteret, også lidt nyt.

inden start:




Har klovnen ikke lakeret sit vandrør? Sikke en tosse, det ruster sgu da væk på en sæson:



Det ruster sgu ingen steder venner:


/Mads

Mads-kaa

  • Gæst
En træt DJ, der ikke ville hjem fra skiferie...
« Svar #13 Dato: 31. Oktober 2008 kl: 23:46:35 »
Nå, selvom det er længe siden kan jeg lige lukke denne tråd. Det viste sig efter at motoren blev samlet at jeg næsten ikke kunne dreje den rundt med håndkraft, så jeg turde ikke rigtig montere den. I stedet valgte jeg at skille den ad, og finde ud af hvad der var galt. Det viste sig at krumtappen bandt i blokken, så den havde meget svært ved at dreje rundt. Jeg antager at det er sket da blokken er blevet flugtboret, og jeg har derfor besluttet at sende blokken på skrotten.
Jeg ved ikke om dette kan være skyld i at motoren brændte sammen, men jeg kan ikke forestille mig at den har haft godt af det???

Da jeg nu har fået samlet stumperne til min anden motor, vil jeg i nær fremtid oprette en tråd om den.

/Mads

T3Anders

  • Gæst
En træt DJ, der ikke ville hjem fra skiferie...
« Svar #14 Dato: 01. November 2008 kl: 19:19:32 »
For katten da, Mads. Du styrer da projektet i den rigtige retning....selv om det driller lidt. (Forresten også tegn på at du har styr på at være blevet far, når der er overskud til at gå videre med at rode motor :D )

Men hvad så med de der løftere, som du fik ordnet i Nordjylland? Var det spildt arbejde, når nu blokken ikke dur? (Eller har jeg misforstået noget).