Forfatter Emne: Hente T3 i Sverige  (Læst 2233 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline gasa139

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 225
    • Vis profil
  • T3 model: doka tristar 1989 2,1 ltr. dj/ Nu Subaru EJ22
  • By: 6092 Sdr. Stenderup
Hente T3 i Sverige
« Dato: 29. Maj 2013 kl: 21:56:01 »
Halløjsa
Er blevet bidt af en gal T3 , og har på det seneste også kigget udover landets grænser. Hvad skal jeg være opmærksom på hvis jeg overvejer at hente en i Sverige. Svensk registrerings att. er det nok til at kunne indregistrerer i Dk. Hvad med prøveplader hvis man vil kører den hjem fra Sverige ? Fåes de uden videre i Sv. osv
Mvhj

Offline POLLE955

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.765
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 vestfalia aaz diesel
  • By: 4700 Næstved
Hente T3 i Sverige
« Svar #1 Dato: 29. Maj 2013 kl: 23:42:42 »
Hej , den svenske reg. att. består også af 2 sider , du skal have begge med , og når du har fået plader på i dk. , skal du sende den ene tilbage til svenskeren , som så kan oplyse myndighederne at bilen er exportret . Kig efter rust i skærme da svenske biler køre en del på grusveje som nærmest  sandblæser det hele .
hilsen Poul
Speed Kills - Drive A Bus And Live Forever!
Vestfalia camper aaz diesel 1982 , Audi A2 ,14 tdi,Skoda fabia 1,2 tsi 105 hk ,Skoda Octavia 1,2 tsi 105 hk .20680265
Næstved 4700

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
Hente T3 i Sverige
« Svar #2 Dato: 30. Maj 2013 kl: 00:18:13 »
Hej Gasa

Der er tonsvis af information at finde hvis du Googler: import af bil fra Sverige til Danmark.
Danske prøveplader (klisterfyren) skulle efter mit vidende være gældende i hele Norden, mennesket du køber af kan jo ikke afmelde sin bil uden at have nummerpladerne.
Når man handler bil i Sverige, skal man bruge hovedet lidt. Sverige er et stort land målt i kvadratkilometer. Du skal kigge på geografien.
Nu springer vi lige engang. Skal man f.eks købe en brugt påhængsmotor, så skal man lede i områderne, hvor de store søer findes. Det er ferskvands søer, derfor har motorerne det sikkert dejligt.
Kigger man på biler, skal man (efter min overbevisning, som kan diskuteres) kigge meget nordpå, hvor der virkeligt er smæld på vinteren, knaldende frost og så hurtigt tø. Ikke så megen skiftende sneslask.
Vi har et glimrende medlem herinde der hedder Hasse, og han har rigtig god "fod på" hvad der sker omkring T3 i Sverige, ham ville jeg konsultere, pr pm, inden jeg rodede mig ud i et køb af den art i Sverige.
Slutbeløbet vil når alt kommer til alt, vil sikkert blive det samme, som hvis du havde købt den i Danmark.

Efterlæsning: Jeg har andre "gamle biler" i en helt anden genre. De er hentet i en verden hvor regn er en sjældenhed og hvor sne ikke findes.
Dette betyder ikke at den hellige grav er velforvaret. Men skulle jeg lede efter min næste T3 til import, ville jeg nok anvende mobile.de og kikke i området Bayern/Schweiz.
Man kan sagtens finde en god bil her i Danmark, man kan også blive "tørret" godt og grundigt. Jeg har købt to stk. T3, een der var perfekt og fuldt ud levede op til det lovede kendt som Guldklumpen, hvorimod "Den Blå Dame" (hvor jeg blev tørret), nu har krævet en investering (total) på næsten nøjagtigt det samme som jeg betalte for den. Så ham der måske en dag køber den af mig, bliver sikkert glad. Måske kan annoncen genbruges:

http://www.t3nettet.dk/forum/biler/82423-solgt-nysynet-camper-med-reimo-opbygning.html

Så det korte og det lange er Gasa du "skal vide hvad du kikker på", ellers tag en med "der ved hvad han kigger på", så du ikke laver den samme fejl som jeg, "at tro på den person du kigger på, og taler med". Denne bil var, gentaget flere gange "helt i orden og klar til Nordkap", og synet 5 måneder før med bemærkningen; "gummi manchet ved tandstangen udskiftes".

Efterfølgende var ordene ved samtale med sælger: "Du får ikke en krone tilbage fra mig".


[attachment=14570]DSC00711.JPG[/attachment]

[attachment=14571]DSC00745.JPG[/attachment]

[attachment=14572]DSC00746.JPG[/attachment]

[attachment=14572]DSC00746.JPG[/attachment]

[attachment=14573]DSC00747.JPG[/attachment]

[attachment=14574]DSC00748.JPG[/attachment]

[attachment=14575]DSC00749.JPG[/attachment]

Alt dette er nu repareret, og ny generator og hvad har vi haft, efter alle kunstens regler 33 timer plus dele hos Sydfyns Autocamper med indhyret pladesmed.. Dyre lærepenge, men sådan er det jo, når "de enfoldige kommer til marked".

Mvh
Bent Aakerman
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.266
    • Vis profil
Hente T3 i Sverige
« Svar #3 Dato: 30. Maj 2013 kl: 09:11:06 »
Ja så var der et interessant emne ...

Min hvide Doka syncro 4doors kommer fra KIRUNA, og det ligger langt oppe i Sverige. Den har før i tiden aldrig set salt på vejene og største problem for undervognen har været grusvejene i stålværket. Syncroen købte jeg i 2012 i Göttingen hos Lars Neuffer (Tristar Connection) og jeg var så heldigt, at han tog imod min grønne doka som jeg havde købt i København. Den grønne Doka var reddet fra Sverige af Rabundus, men den var meldt skrottet.  Da den grønne doka var meldt skrottet i Sverige, kunne den ikke registreres i Tyskland.

Husk det med at man ikke køber skrotregistrerede biler i Sverige var det første jeg lærte omkring svensk eksport ...

Her er der en del billeder af en undervogn der ikke har set salt i 20 år, men bunden blev sandblæst lidt af gruset i stålværket. Bunden på dokaen blev børstet flere steder og den fik penslet ZINKOLIN. Efter en omgang ZINKOLIN fik hele bunden Perma Film med en Mike Sanders pistol ... og jeg fik sprøjtet 5 liter FLUID FILM A (LANOLIN) ind i alle hulrum på syncroens undervogn ....

Det næste jeg lærte var, at man omgående skal rense sit værktøj når man arbejder med PERMA FILM, slangen med den omtalte sonde til min Mike Sanders pistol var tæt pga. sjusket rens, den kunne ikke reddes med aceton ...

Ja, og så har lakken en del problemer på min hvide doka. Den skal slibes og nylakeres. Samtidig har jeg lagt mærke til, at lakken har revner de forskellige steder, måske skyldes det mange års permafrost, det ved jeg ikke endnu. Sidste vinter kom der en del overfladerust på kanterne, det er mit kommende projekt i sommerferien, når den får en ny omgang original 2K lak.

Bunden på min hvide syncro doka fra 1990 havde ingen overfludebeskyttelse, den var på en eller måde original siden 1990. Sådan ser den ud, når den lever i permafrostområdet ... eller kalder man det for polarcirkelmørket?!
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline kasper

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 159
    • Vis profil
Hente T3 i Sverige
« Svar #4 Dato: 30. Maj 2013 kl: 11:26:05 »
Det er altid spændende at købe bil i udlandet. Jeg købte i stil med Jens en Caravelle i Kiruna i januar måned for to år siden til 14.000 svenske pesetos. Jeg fløj derop med min søn og min far - tre generationer på tur. Det kostede selvfølgelig lidt, men den omkostning regner jeg ikke med i bilens pris, for det var oplevelsen der talte i den sammenhæng. Bilen var for så vidt fuldstændig rustfri da jeg hentede den, men det førnævnte grus, havde lavbet stenslag i lakken - særligt i venstre side. Jeg formoder det er fra modkørende biler, der slynger sten op. Det burde jeg have lavet med det samme, men med mange projekter og intet værksted blev det ikke sådan. Nu bliver opgaven så det større.

I Sverige er der blevet solgt mange WBX'ere og knap så mange diesel - modsat Danmark, så hvis du er til benzin, er der gode muligheder. Ift. de to dele af registreringsattesten, er der mange svenskere, som ikke er klar over at køber har brug for begge dele, når den skal eksporteres. Det kan derfor være en god idé at forberede sælger på dette, så man ikke står i Kiruna og skal bruge alle sine overtalelsesevner + lidt til....

Endelig er det værd at overveje (hvis man kigger nordligt), at der er lige så langt til Kiruna som der er til Rom. SIdste år var jeg i Kroatien og der så jeg i hvert fald mange fine T3'ere, så det er også en mulighed at kigge sydligt (jeg har dog ingen erfaring i denne retning).

Men ellers kunne du jo starte med en billigere udgave fra Danmark og se om du bliver remt af feberen. Så kan du lære lidt og finde den het rigtige bil sidenhen.

Min Kiruna-bil kostede i øvrigt 13.500 i registreringsafgift, så på den måde kunne jeg have kigget efter bil i DK til ca. 30 K-

Held og lykke:-)
DJ 2,1
Yamaha XT 500
Yamaha TT 500
Morini 3½ / 500 Sport
Jawa 350 / Velorex Combo

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Hente T3 i Sverige
« Svar #5 Dato: 30. Maj 2013 kl: 13:10:09 »
Citat fra: "kasper" post=99599
Endelig er det værd at overveje (hvis man kigger nordligt), at der er lige så langt til Kiruna som der er til Rom. SIdste år var jeg i Kroatien og der så jeg i hvert fald mange fine T3'ere, så det er også en mulighed at kigge sydligt (jeg har dog ingen erfaring i denne retning).


Vi kørte bl.a. igennem Bulgarien sidste år og her var der en del syncroer m.m.
De har nok været importeret dengang at T3'eren ikke var det store hip i Vesteuropa endnu.

Deres stand m.m. kender jeg ikke til, men da mange mennesker dernede er ret fattige, så er de nok villige til at sælge
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline gasa139

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 225
    • Vis profil
  • T3 model: doka tristar 1989 2,1 ltr. dj/ Nu Subaru EJ22
  • By: 6092 Sdr. Stenderup
Hente T3 i Sverige
« Svar #6 Dato: 30. Maj 2013 kl: 22:27:04 »
Hej
Takker for jeres svar. Har selv en del erfaring med handler fra Tyskland  på ebay og mobile. Både hverdags biler og veteran ( er den lykkelige ejer af en t1 bus 1963) , men har aldrig handlet i Sverige .  
Mv

Offline jakob_mj

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 273
    • Vis profil
Hente T3 i Sverige
« Svar #7 Dato: 31. Maj 2013 kl: 00:31:10 »
Der står lidt info til svenskerne om export her:

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Export-och-tillfallig-registrering/Export-av-fordon/

Som i kan se vil de svenske myndigheder have del 2 af det svenske reg-bevis ved export nutildags, og du får ikke registreret din bil i danmark uden del 2 heller.. Godt samarbejdet myndigheder, forståeligt nok vil svensken ikke give del 2 af sit bevis med, konsekvensen er at sælgeren af bilen står som ejer og ansvarlig i de svenske registre selvom bilen har forladt sverige og kører rundt et helt andet sted..

Man kan bede sælger bestille en kopi af registreringbeviset og så har man pludselig 2 ex. af del1+del2, lidt omstændigt men så er alle glade..