T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: Palm efter 19. Februar 2007 kl: 22:50:06
-
Hej...
Er endelig så småt ved at være færdig ombygning fra wbx til nyrenoveret 1.9 td. Og nu det berømt MEN... Olielampen går først ud efter 10 - 12 sek ved kold motor, hvilket er ca 3 gange så lang tid som det burde (efter min mening)? Kørte en stille og rolig tur og lod motoren blive varm. Men ved lidt hård opbremsning og et let sving, blinkede lampen et par gange. Troede det måske var kontakterne, så på med de gamle igen, men ingen ændring. Hmmm.... Tjekkede olietryk.... Tomgang ca. 0,5 bar og ved 2000 omdrejninger ca. 1,6 bar. En jx 1,6 td står vist til min. 1,1 bar ved 2000 omd. ? Så er olietrykket ok for en "ny" motor ? Nogen som kender data på 1,9 ? burde de ikke være ens ? Også hvad kontakter angår ?
Mit umiddelbare bud vil være at oliepumpen ikke er helt ved sine fulde fem ? Andre forslag/bud ???
MVH
Jesper
-
er det en jx eller aaz pumpe ?
-
Ups...
JX pumpe og turbo...
-
Mon ikke i snakker forbi hinanden? Casper tænker oliepumpe og Jesper svarer dieselpumpe?
Nå men her er den præcise ordlyd fra VW's egen AAZ-reparaturleitfaden:
"Bei 2000/min und 80 Grad Öl-temperatur soll der Öl-überdrück mindestens 2,0 Bar betragen."
-
Ups, ups...
aaz oliepumpe...
Hmm.... 2 bar, så mangler jeg jo en del...
Hvor pokker blir' det af ?
-
Hvad for et bundkar bruger du
og hvad for en suge spids er det den fra JX for den
er jo længer end den fra AAZ
-
Det er bundkar fra JX'eren.
Sugespids = oliesi ? I så fald er det også fra JX'er.
Min terori går somsagt på at det er oliepumpen det er galt med, men kan ikke forstå olielampens blinken ved hård opbremsning/sving ? Som om olien "løber væk" fra pumpen ? Det er somsagt en nyrenoveret motor, så ingen slidte lejer...
Hmm....
-
Hej
Nu skal jeg ikke gøre mig alt for klog. men jeg kom i tanke om denne tråd, det kunne være der var noget der.
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?p=9160&highlight=#9160
Mange hilsner
-
Jeg tror at du bliver nød til at pille bundkarret af og tage oliepumpen ud igen. Når du står med den i hånden kan du vurdere OM det er en aaz og om spillerummet i den er passende. Pil et af tandhjulene op og mål længden.
-
Bundkaret kommer også af, og sikkert en ny oliepumpe på. Men kan ikke forstå, hvis/at det er oliepumpen som er skyld i olielampens få blink ved opbremsning og sving ?
-
Hvor meget olie har du på den
jeg har fyldte 5 liter på min 1Y (1,9)
da den var helt tom efter ombygning
så passede det med top mærket på
oliepinden
-
@DT63
kører du men en TDI konvertering, hvorfor har vi ikke hørt detaljer om det ??? :-)
-
Det er en fejl det er en 1Y
men jeg har en 1Z som med tiden skal
konvateres til en T3
i skal nok høre fra mig når det sker
-
der er ca 4.8 l olie på, men det burde jo ikke gøre den store forskel om det er 4.5 eller 5 l i mit tilfælde...
-
Var det oliepumpen?
Købte du en ny?
Er der nogen der kan tjekke med onkel hvilken af de to nedenstående der passer?
027115105E
068115105BN
@Jarl...
Du snakker om at "planslibe" oliepumpen.. på hvilken flade... med hvilket værktøj og hvorfor?
-
Jeg købte en ny oliepumpe og det hjalp gevaldigt.
-
Ok fedt!! Tak for svaret!
Hvor købte du den henne? Hvilket reservedelsnummer havde den?
Kunne du købe en uden snabel eller fik du en komplet?
Og hvad måtte du betale?
/Jan
-
Hej igen...
Jeg købte i Hovwdiaudi. Kan ikke huske nummeret men det var til en golf/passat 1.9 azz så brugte sien fra jx'eren. Prisen kan jeg heller ikke huske men det var ingen herregård. Mon ikke oplysningerne kan findes på deres hjemmeside?
MVH
Jesper