Forfatter Emne: WBX - Optimering og længere på literen?  (Læst 5152 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline coldhawaii

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 82
    • Vis profil
WBX - Optimering og længere på literen?
« Dato: 09. April 2012 kl: 21:47:26 »
Jeg har netop erhvervet mig en T3 camper med en 1,9 wbx og 78hk. Som de fleste nok er bekendt med, så er den motor ikke den mest økonomiske løsning til den bil. Men jeg har forelsket mig lidt i lyden af den boxer og jeg synes den passer til bilen. Ud fra den betragtning, er der så forslag til hvordan man kan optimere denne motor eller er det helt håbløst. De fleste skifter motoren ud med en r4 eller diesel. Ved man har tunet meget på den luftkølede i boblen.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
WBX - Optimering og længere på literen?
« Svar #1 Dato: 09. April 2012 kl: 22:33:02 »
Ikke at jeg ved en hujende fis om boxere, men mon ikke man kan flikke noget Megasquirt sammen der kan gøre jobbet og give en bedre økonomi??
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Kkrogsgaard

  • Gæst
WBX - Optimering og længere på literen?
« Svar #2 Dato: 09. April 2012 kl: 22:41:57 »
Jeg tror ikke Megasquirt kan gøre det alene, da DG er en karburator motor. Så skal man have bygget sprøjtet fra en DJ på og så selv programmere med eks. Megasquirt...

Men derimod er DG den mest økonomiske wbx der er på markedet. Og lidt må man lide for den absolut fantastiske lyd, for det er da uopnåeligt i en diesel og R4.

Min DG kom på langture op på 9,7 km/l det er da ikke så slemt er det?

Offline Buskov

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 98
  • Bilgal Maskinmester fra det midtjyske.
    • Vis profil
WBX - Optimering og længere på literen?
« Svar #3 Dato: 09. April 2012 kl: 23:23:29 »
Min DF'er går over 9km/l ved længere ture, og det synes jeg egentlig ikke er så slemt.. :) Og det du spare i rep. på en diesel, kan du fylde i tanken på din wbx'er  :lol:
Mvh. Buskov

Nu med
83'er SiKa 1,9 Wbx
81'er Bus 1,6 Lbx

90'er Merc. SL300
75'er Bmw E9 3,0 Coupé
3x 1983 Bmw E24 635Csi Coupé
96'er Bmw 323i Coupé

Daily Driver: Volvo V70 2,5 Tdi

Tidligere T3\'ere:
Syncro TD med HØJT tag
SiKa 1,6Td
SiKa 1,9 DG

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
WBX - Optimering og længere på literen?
« Svar #4 Dato: 10. April 2012 kl: 00:23:36 »
Om du ligefrem kan tune dig til bedre økonomi tvivler jeg lidt på ( medmindre du overvejer en turboløsning ) men du kan nå meget ved, at sikre dig med friske filtre, olie, tændrør, kabler, dæksel og rotor.
Pierburg karburatoren er meget ømfindtlig, så hvis ikke ligefrem chokeren "hænger" eller nåleventilen poster de dyre dråber direkte i maskineriet: Pil ikke!
Hvis det skal være helt super kan en kompressionstest afsløre meget om motorens kondition. En DG i en almindelig panelvan klarer 8 - 9 km/l hvis der ikke er for meget modvind.

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
WBX - Optimering og længere på literen?
« Svar #5 Dato: 10. April 2012 kl: 17:29:49 »
Jeg tror at hvis en DG får en karburator ved hvert topstykke ligesom på CU motoren vil det være  muligt
 at få en fin benz økonomi ved normal kørsel, ligesom det er med CUeren.

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline elnef

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 204
    • Vis profil
WBX - Optimering og længere på literen?
« Svar #6 Dato: 10. April 2012 kl: 17:54:24 »
Ja det tror jeg også vil hjælpe og så samtidig lave en bedre udstødning

Jeg går selv med samme tanker men er lidt i tvivl om hvilke karburatore som ville være gode til det nogle bud ?

Jeg tænker også lidt hen mod et motorskifte til en subaru det er ikke meget dyre end et sæt nye/fine karburatore samt at skulle lave manifolder og udstødning selv og kan man på den ene motor kan man jo også på den anden et sæt fine/nye karburatore feks kadron/solex 40mm koster jo hurtig 4-5000 og det kan der jo findes subaru motore for på ebay "de kloge" jeg har snakket med siger at subaru motore går 15km/l og det får man ikke en wbx til ja ved godt der skal rodes mere og købes adabtere osv men på den lange bane tror jeg sagtens det kan svare sig nu man alligevel har arbejdstøjet på

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
WBX - Optimering og længere på literen?
« Svar #7 Dato: 10. April 2012 kl: 18:21:10 »
Se, det lyder seriøst. Der er dog til stadighed nogle der sælger fine brugte karburatorer på dba og Veteranposten. Du kan endda være så heldig, at der følger manifolder med.  Jeg læste for ikke så længe siden om en gut, der havde monteret fire mc karburatorer ( tror det var Mikuni ) i en Fiat 127. Det fungerede vist meget godt, - men der skal nok files og svejses lidt.
Hvis bilen pludselig går 50 % længere på de dyre dråber er det jo ligefrem sjovt arbejde, og kunne på sigt give anledning til andet end vw r 4. Pøj med det herfra......

Offline coldhawaii

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 82
    • Vis profil
WBX - Optimering og længere på literen?
« Svar #8 Dato: 10. April 2012 kl: 18:24:49 »
Jeg har også set flere eksempler på at man skifter til Subaru, men jeg forestiller mig at man render ind i problemer med skat og syn. Det afhænger i hvert fald meget af hvor meget man øger effekten. Kunne være meget sjovt med en 3.3 boxer fra Subaru SVX. De er bare ikke sådan lige rundt hjørnet. Når man tuner ved at optimere knast, flow ved ind og udstødning samt hæver kompression, får man vel også en bedre forbrænding og dermed også en bedre brændstoføkonomi + effekt??? Alt andet lige, så bliver det vel ikke værre, tænker jeg. Nogen derude med erfaringer?

Mølle

  • Gæst
WBX - Optimering og længere på literen?
« Svar #9 Dato: 10. April 2012 kl: 18:29:42 »
Hvis øvelsen går på at spare penge, så skal du være meget omhyggelig i dine beregninger inden du går i gang med at investere...  Bruger du 4000 på karburatorer og derved får 2 km. mere på literen så huske at du skal spare ca. 300 liter før der er break-even.. Det er temmelig mange kilometer.. samme regnestykke med R4 hvor du hurtigt kommer af med 10000 for at køre 5 km. mere pr. liter.. ved godt at det er røv-kedelige betragtninger..  Jeg vil som Aran foreslår, tjekke at alt spiller optimalt i std. trim.. Skal du lege.. så er DG perfekt til turbo grundet komp.forholdet..
god fornøjelse...

vh. Erik

Offline elnef

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 204
    • Vis profil
WBX - Optimering og længere på literen?
« Svar #10 Dato: 10. April 2012 kl: 20:48:29 »
Hvis man først åbner en wbx for at renovere/optimere så hopper kæden for
alvor af mht økonomi

Mht lovligheden/syn af et projekt med subaru kunne man jo holde sig til en
2,0 el 2,2 det burde kunne godkendes
(men kender godt det du nævner med 3,3L kunnne være sjovt har selv en par
luftkølet hvor kæden er hoppet helt af en 2,2L m 140 hk og en 3L m 300hk)

Min er en camper som jeg regner med at skulle have glæde af i mange år så
det regnestyk med 300L bens før det går op er ligegyldig men er da enig i at
der skal nogle km/l før det kan svare sig at tage kampen op

Vi min bedre halvdel og jeg har før kørt 6-7000km på en 3ugers ferietur så
der ville der være en del at spare ved feks en 15km/l motor over en rum tid
og regner man lidt frem og tilbage ja så ender jeg altid ud med at subaruen
vinder :-)

Offline coldhawaii

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 82
    • Vis profil
WBX - Optimering og længere på literen?
« Svar #11 Dato: 10. April 2012 kl: 21:47:00 »
Bilen trænger til en overhaling stort set over det hele, så derfor tænkte jeg at jeg ligeså godt kunne overveje om motoren skulle have en tur. Det jeg ofrer på den går jo ikke helt til spilde da den alt andet lige vil stige i værdi. Derfor var tanken at den skulle laves rigtigt fra starten. Det er ikke supernemt men jeg tror jeg holder mig til en standard løsning i første omgang, hvor den får en overhaling mht tænding, olie osv.

Men hvad skal man egentlig forvente at af sådan en motor mht. topfart? Den har 5 gear.

Offline mudpool

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 460
    • Vis profil
  • By: Kastrup
WBX - Optimering og længere på literen?
« Svar #12 Dato: 11. April 2012 kl: 10:42:34 »
Er der nogen der ved hvor meget der at hente på benzin forbrug ved skift til en nyere benzinmotor - VW eller Subaru?

Læste lige her:
http://www.rjes.com/html/economy.html

Og det er vel ikke en overvældende forbedring på forbruget - mellem 8 - 10 pr liter med en 2,2/2,5 liters Subaru 135/160 hk - hvor meget kørere en lidt mindre potent motor pr liter?

//Bent
Så går turen nordpå - check Facebook Nordpå

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
WBX - Optimering og længere på literen?
« Svar #13 Dato: 11. April 2012 kl: 18:58:06 »
En standard DG har 78 HK fra ny / nyrenoveret af. Hvor høj topfart afhænger dels af hvor stort frontareal og dels af totalvægten i køreklar stand. Bilen er jo ikke ligefrem udformet i en vindtunnel med henblik på lavest mulige modstand, så er taget forhøjet, bilen tungt læsset og kraftig modvind = meget lav topfart.
Omvendt proportionalt i rygvind, ned ad bakke osv. vil den kunne udvise en topfart du end ikke turde drømme om. Selvfølgelig spiller gearingen også en rolle, men hvis du søger lidt vil du kunne finde data på din gearkasse her på dette forum. Så kan du prøve, at regne ud fra dækstr. etc.

Offline coldhawaii

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 82
    • Vis profil
WBX - Optimering og længere på literen?
« Svar #14 Dato: 12. April 2012 kl: 19:34:48 »
Nu var tanken ikke så meget hvad en teknisk beregning jeg ville ud i. Jeg kan sagtens følge dig Aran, men jeg tænker mere om man skulle forvente 140 eller 120. Den har fladt tag af typen Reimo, så jeg vil ikke tro den har mere modstand end en standard bus/kasse.

Det skulle give mig en indikation af om min motor går godt eller skidt. Den accelererer fint men ud fra den ene gang jeg har kørt i den virkede den til ikke at køre så stærkt...

erfaringer?