Forfatter Emne: Nysynet er bestemt ingen garanti !  (Læst 2816 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
Nysynet er bestemt ingen garanti !
« Dato: 23. April 2013 kl: 20:04:10 »
Jeg sidder og er lidt "indebrændt" på det Danske synsvæsen, og bliver lige pludselig meget i tvivl om, hvor god en ide det var, at liberalisere den sektor. Den synsmand der godkendte "Den Blå Dame" i Juni 2012 vil jeg uden blusel kalde sjusket og inkompetent.
Den tidligere ejer af ovennævnte bil får den synet i Juni måned 2012, kører et par eller tre måneder i den. Den bliver derefter sat i vinterhi, i en frostfri hal, og jeg henter den i starten af marts 2013.

Som en indskudt sætning skal jeg lige nævne, at jeg har mit, min families og mine medmenneskers liv meget kært, derfor skal et køretøj som jeg er fører af, og som jeg dermed er ansvarlig for, simpelthen være tip top sikkerhedsmæssigt, det er hævet over al diskussion.

Da jeg har det sådan, valgte jeg i forbindelse med afhentning af "Guldklumpen" hos Hr Thing hos Sydfyns Autocamper, at indlevere "Den Blå Dame" til et "kritisk gennemsyn", således at kunne føle mig sikker på, at jeg kunne transportere mig og mine kære på forsvarlig vis.

Det viste sig at være det der på nudansk hedder rettidig omhu. For selv om man ikke kunne se det med det blotte øje, viser det sig, at bagvangen er fuldstændig gennemtæret og ligeså højre bagerste hjulophæng i en sådan grad at begge dele simpelthen er sprøde som en flæskesvær. Der manglede også en ankerplade ???

Som Hr Thing udtrykte det: "Hvis du ramte et forkert hul i vejen, eller en sten, ryger dit hjul simpelthen af, med de følger det så kunne få.

Sådant noget ryster mig faktisk, man kunne jo være slået ihjel, eller have slået andre ihjel. Ja, det er  ejerens ansvar at køretøjet er i forsvarlig stand, og bilsynet kontrollerer at det faktisk er tilfældet. Her har bilsynet sagt, den er fin og fjong, tag du bare dit barnebarn med på køretur :sick:

Nu bliver "Den Blå Dame" så bragt i orden, fra ende til anden, for jeg har simpelthen ingen fidus til synsvæsnet, og ja, det bliver dyrt.
Havde jeg vidst hvad jeg ved idag, havde jeg såmænd nok købt bilen alligevel, fordi "den siger bil" til mig, men så havde jeg bare ikke kørt en meter i den før den var blevet bragt i forsvarlig stand.

mvh

En sur Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

Offline POLLE955

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.765
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 vestfalia aaz diesel
  • By: 4700 Næstved
Nysynet er bestemt ingen garanti !
« Svar #1 Dato: 23. April 2013 kl: 20:15:29 »
Det er godt nok surt Bent , men det viser bare at der er nogen synsmænd der bliver rundtosset når de ser sådan en gammel bil , de kender ikke de svage punkter på sådan en størrelse , men de har nok en bog de ku slå det op i , men det er nok for svært . Godt du opdagede det , du må sige til hvis du mangler stumper har da et par bagsvingere liggende som er gode .
Hilsen Poul
Speed Kills - Drive A Bus And Live Forever!
Vestfalia camper aaz diesel 1982 , Audi A2 ,14 tdi,Skoda fabia 1,2 tsi 105 hk ,Skoda Octavia 1,2 tsi 105 hk .20680265
Næstved 4700

Offline t3søren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.272
    • Vis profil
Nysynet er bestemt ingen garanti !
« Svar #2 Dato: 23. April 2013 kl: 20:15:41 »
Det var dog en trist historie - :-(
Hilsen Søren Mølskov


81er cv Baby Blue
Bluestar med 2,2 Subaru
Den Grønne
og meget meget mere.
Tlf 61379323
transportert3.co.nr

Offline brandmanden

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 242
    • Vis profil
Nysynet er bestemt ingen garanti !
« Svar #3 Dato: 23. April 2013 kl: 20:23:40 »
Det er jeg meget ked af at læse. Jeg regner jo også med at når man kører til syn for at få gennemset ens vogn for fejl og mangler og den bliver godkendt så er den i orden. DET ER JO DET MAN BETALER FOR. :evil:
Hilsen John & Gullann

 VW T3 Karmann Gipsy camper

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Nysynet er bestemt ingen garanti !
« Svar #4 Dato: 23. April 2013 kl: 21:17:25 »
Det er nok hverken første eller sidste gang man hører om det. Den menneskelige faktor spiller ind uanset hvordan vi vender og drejer det.
Jeg har stået med en frisk nysynet bil, hvor skiverne var så ræverøde af rust, at jeg ikke fattede hvordan man havde kunnet overse dette ? Som kronen på værket sprang der et bremserør under udluftning af baghjulene. Nysynet ? Jovist, men sikker ? Nej.
Vores Fiesta er lige kørt glat igennem syn uden anmærkninger. Men synsmanden fortalte mig, at et ubetydeligt stenskud lige bag bakspejlet betyder ny rude ved næste syn. Det har været der al den tid vi har haft bilen, og er vel synet 3 eller 4 gange med det nu, men p.gr.a. skærpede krav vil den blive kasseret på det næste gang.
Det er nok sådan noget jeg har LIDT svært ved, at fatte pointen i ?

Godt, at du trods alt ikke opdagede det på den hårdeste måde: En grim ulykke og måske med dræbte eller tilskadekomne. Ingen liv eller førlighed kan gøres op i kroner og øre.
Det er bestemt ikke alle, der er lige så ansvarlige og bringer bilen i forsvarlig stand inden den ruller ud på vejene, men henholder sig til synsrapporten om en fejlfri bil ?!
Håber du - trods alt - får meget glæde af den.

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.265
    • Vis profil
Nysynet er bestemt ingen garanti !
« Svar #5 Dato: 23. April 2013 kl: 21:46:18 »
Kære Bent
Jeg vil hermed meget gerne udtale min dybeste respekt for din handling. Familien har højeste prioritet i livet og "safety first" er en livsstil som jeg selv varetager på samme niveau med den kendsgerning at jeg laver selv eller ringer vennerne op, men de kommer ikke gratis fra det.

Min egen meget flotte syncro camper dumpede idag til syn, fordi en ydermanschette til en frontdrevaksel var revet i to og fedtet var spredt en smule. En ny manschette koster kun 10 euro og resten af syncroen fik den varmeste anbefaling fra flere ingenieurer i dag. Sådan er det, jeg blev straffet af de stramme regler her i landet og var meget forundret, dog er "safety first" alligevel til at prioritære højere. Bare trist at folk kommer fra det, man skal i princippet altid ligge under bussen inden man køber den.

Så nu ofrer jeg weekenden til drevakslerne.

Brugte 1.800 kroner til syn idag pga. særprøver til camper ...

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Tica

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 954
    • Vis profil
    • Skalammodeskibe
  • T3 model: T3 Panel 1.6TD
  • By: 4632 Bjæverskov
Nysynet er bestemt ingen garanti !
« Svar #6 Dato: 23. April 2013 kl: 21:57:40 »
Det er egentlig lidt sjovt / sørgelig den gang det hed Statens Bil Syn svinede alle dem til da de var skrankepaver uden lige og JA nogen af synsfolket var magtliderlige ect. ........... Men i dag hvor næsten alle værksteder kan byde ind på opgaven så er kvaliteten faldet betydeligt.

Jeg har selv en god ven som er synsman og han oplever tit at der bliver klaget over ham specielt når de "bare" køre forbi en af de andre og dytten så bliver godkendt uden anmærkninger, er den så mere sikker fordi et fjols lader den smutte i gennem  næppe men kunden er tilfreds.

På BG (børne Galleriet) er det jævnligt emner om hvor det er nemmeste at syn sit lig ikke at det er et sikkerheds tjek de har kun en knap tid til at gå div. ting igennem og kender de ikke bilens svagheder ja så ryger der sku meget l... i gennem dog bør en manglende / gennem rustet aldrig smutte igennem.

Kunne egentlig være sjovt at være Auditor på et par kvalitets audits hos div. synsvirksomheder her i landet  :evil:
Vh Carsten P

Rullende T3 projekt aka Appelsinen
Location 4632 Tlf: 22613937
http://www.linkedin.com/in/carstenpaulsen

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Nysynet er bestemt ingen garanti !
« Svar #7 Dato: 24. April 2013 kl: 00:42:18 »
Det kan godt give stof til eftertanke, at der ligefrem spekuleres i, hvor man slipper lettest igennem ?  Personligt bruger jeg Applus Herfølge, det tidligere Statens Bilinspektion. Jeg synes man får en fair behandling, et velment råd her og der, men afgjort ikke godkendt noget der er til fare for nogen. Sådan bør det også være.
Hørte for nyligt om en, der benyttede et andet sted for som han sagde: De gider ikke måle på udstødningen. Det gør de aldrig ..... (!)  Der BURDE være en ensartet standard for, hvad et syn indebærer, eller ???

Offline vw_madsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.550
  • Ud og se i gammel vw
    • Vis profil
  • T3 model: NANGIJALA EXPRESSEN
  • By: 4600 køge
Nysynet er bestemt ingen garanti !
« Svar #8 Dato: 24. April 2013 kl: 07:13:25 »
Det. Jo nok sådan at når vi skal agave synet vores egen bil håber vi det  går så glat sommuligt et nemt sted.

Men når det drejer sig om noget vi selv skal købe stiller vi meget højere krav til synet  .
Husk synshallen har kun15  min til et syn incl små snak gode råd  betaling osv.
Men husk man er selv herre over bilens stand dette er ikke synsmandens ansvar.
Der findes noget der hedder en brugtbil attest bla. Hos a+ bilsyn koster ca det dobbelte af et syn men din bil bliver også
Grundig gennem gået alla FDM .hvis man ikke selv kan se en bil efter er dette alternativet og a+ og FDM er uvildig og skal ikke sælge dig noget.
Reparation eller ligende
Til sidst man kan sagtens syne en bil uden anker plader eller rustne for der er ingen lovmere men baggiver det sig selv de holder jo Bagger og cylindre ,små huller eller tæring i kanten sker der dog ikkenoget ved
Personlig laver jeg min bil så den er 112% iorden  men husk kun ham deroppe i himlen er fejlfri ,alle kan overse noget. Og gamle biler går i stykker.
Følg min tråd. På http://t3klubben.dk/forum/index.php?topic=53.0
MVH. Mads Sandfeld.
tlf 21770306

T3 Woods`stuck Madsens syncro
t2 pannel van 1955
vw beach buggy 1967
vw safari 1967
suzuki wagon 2000
yamaha 4 g dx 1979
T3klub medlem nummer 19.

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Nysynet er bestemt ingen garanti !
« Svar #9 Dato: 24. April 2013 kl: 07:23:30 »