Forfatter Emne: Vandtab ?!  (Læst 3672 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Bo

  • Gæst
Vandtab ?!
« Dato: 30. Oktober 2006 kl: 16:27:15 »
Nu er syncro´en sq begyndt at bruge en masse vand. :(  Den oser godt nok lidt på en kold morgen (hvidt), men det stopper nu rimeligt hurtigt. Den bruger også en del når jeg kører, specielt på lange stræk. Jeg frygter jo at det er en toppakning, men det kan jeg næsten ikke forstå, da den lige har været ovre hos Niels Erik Thing.
Her til morgen lagde jeg så mærke til at vandet stille og roligt forsvinder også når den holder stille. Jeg kan ikke se at den står og drypper, men lyder det alligevel ikke mest sandsynligt at det er slange et eller andet sted der er utæt :?:   *håbe håbe håbe*  :!:  
Jeg har ellers ligget lidt på knæ og kigget, men må vist hellere "møve" mig hele vejen ind under dyret :?

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Vandtab ?!
« Svar #1 Dato: 30. Oktober 2006 kl: 18:38:07 »
Xer fingre og tæer, for en mild dom.

Har den fået tæsk. ? Har den fået tæsk kold ?
Har du monteret den obligatoriske oliekøler. ?

Kender symptomerne. Har du prøvet at åbne trykekspansionsbeholderen, for at se om der kommer udstødningsgas den vej. Har du tjekket omden gasser voldsomt op ad topdækslet.

Det var lige sådan TøseØsen afgik ved døden, symptom - Ekstremt vandforbrug og udstødning i vandbeholder (den beholder til højre for motoren. Min var så godtnok død pr topstykke.

Krydser alt der ikke er for stift for en nådig dom over bilen.

KH KHS - Byder 10K ubeset
Kurt - 25115788

Offline DT63

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 356
    • Vis profil
Vandtab ?!
« Svar #2 Dato: 30. Oktober 2006 kl: 18:52:56 »
Eller er den begyndt at bruge vand efter at du er begyndt at køre med varme i bilen
for så kan det være at dit varme apparat er utæt
Nu med Bøjlespejle
1Z 1.9 mTDI
Gammel Milli bil Årg 89

3 Stk T3 Til Dele

Jan Påske
Fjerritslev Danmark
Mail:paaske@get2net.dk
MSN:jan.paaske@hotmail.com
Tlf.+45 40282746

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Vandtab ?!
« Svar #3 Dato: 30. Oktober 2006 kl: 19:32:19 »
Hør efter, hvad Kurt siger!

1) Åben ekspansionsbeholderen - ikke den lille søde ved nummerpladen, men store beskidte i højre side af motorrummet. - Gør det ved kold motor.

2) Fyld den til randen.

3) Start motoren

4) Kig om der kommer bobler i ekspansionsbeholderen - måske kommer de først. når den er så varm, at termostaten åbner.

Er der bobler, så skriv igen, så skal vi barmhjertigt indføre dig i T3'erens sårbare topstykkehemmeligheder.

Kommer der ingen bobler, så er det som at fejlsøge på en hvilken som helst bil - hvor drypper det fra? Vandpumpe? Slanger? Samlinger? Varmehanen? Køleren? Varmeapparetet? Lugter der af kardemomme i kabinen, når du åbner for varmen? Kan du stadig ikke finde hullet? Sæt forsigtigt trykluft (1-2 bar) på ekspansionsbeholderen - så kommer springvandet.

Held og lykke!
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Bo

  • Gæst
Vandtab ?!
« Svar #4 Dato: 30. Oktober 2006 kl: 19:43:48 »
Takker for jeres hurtige respons, og tager en kigger i "den store beskidte" :)  imorgen når det er blevet lyst igen.  8)
(Mand det kunne være fedt med det der 200 m2 værksted med lift og grav jeg drømte om i nat)

@ KHS: Du må have tatstet forkert på det bud, eller er din nul-tast blevet træt  :?: :wink:

@Jarl: Kardemomme :?:  :?:  :?:

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Vandtab ?!
« Svar #5 Dato: 30. Oktober 2006 kl: 20:56:03 »
Citér
@Jarl: Kardemomme  


Sådan lugter varm kølervæske på bundmåtte... :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Niels Erik Thing

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 42
    • Vis profil
Vandtab ?!
« Svar #6 Dato: 30. Oktober 2006 kl: 21:00:00 »
Hej Bo.
Lidt sjovt også at mødes her Bo - men selvfølgeligt meget sjovere hvis det var under lidt andre omstændigheder!!!!!!!
DEt lyder trtist - jeg er bange for du må bruge dit falck abonnement - hvis du har fået et?????  Forhåbentligt er det bare toppakningen hvis ikke bilen er blevet eller bliver varmere når du kører.
Men vi må vist tales ved over telefonen!!!!!!
hilsen net

Bo

  • Gæst
Vandtab ?!
« Svar #7 Dato: 31. Oktober 2006 kl: 06:48:23 »
Hej Niels Erik... Ja det er skægt ikk` - tak for tippet :)
Nu prøver jeg lige at se om der skulle komme bobler og alt det der og så ringer jeg til dig. Håber jo stadig bare at der er en slange eller noget der lækker.  :?
Har lige kørt små 500 km her i weekenden og den bliver ikke for varm, men jeg fylder jo også vand på løbende  :?

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Vandtab ?!
« Svar #8 Dato: 31. Oktober 2006 kl: 08:27:56 »
Det hedder da vist løbende vand. :P

Jo min nul tast hang lidt, ligesom minmellemrumstast. Med defekt motor skal det naturligvis være 1.000 (ok pr hjul) :roll:

Nu er det jo åbenbart en hemmelighed, hvad du måtte bløde. ????? :mrgreen:

Måske N.E.T vil afsløre det. ?

Krydser stadig, det ville sgu være synd,hvis den dør allerede. :(

KH KHS - 4 år med T3 = 80K
Kurt - 25115788

Bo

  • Gæst
Vandtab ?!
« Svar #9 Dato: 31. Oktober 2006 kl: 17:33:50 »
Update:
Nu har jeg været ude og prøve at kigge lidt på "den store beskidte" og DER KOM INGEN BOBLER !! Jeg startede da den var (næsten) kold og stoppede da temperaturmåleren var (næsten) helt i lodret possition. (Det hele skulle lige afpasses med dagslyset.)
Dette tolker jeg, jvf. Jarls flotte "trin for trin" som et possitivt tegn :?:  

Så med mindre nogen kan komme i tanker om andre årsager har jeg tænkt følgende:
Imorgen hvor jeg har fri fra arbejdet på et mere "lysvenligt" tidspunkt prøver jeg igen, fra helt kold motor og til helt varm motor, og hvis der stadig ikke kommer bobler kan jeg (måske :?:  :?: ) udelukke toppakning. Derefter må jeg så prøve at trykinspicere div. slanger for at lokalisere fejlen/utætheden.

Lyder dette som en plan, eller er jeg helt ude og sk... :?:  :!:

Bo

  • Gæst
Vandtab ?!
« Svar #10 Dato: 31. Oktober 2006 kl: 17:35:59 »
Citat fra: "KHSalvesen"
Det hedder da vist løbende vand. :P

Jo min nul tast hang lidt, ligesom minmellemrumstast. Med defekt motor skal det naturligvis være 1.000 (ok pr hjul) :roll:

Nu er det jo åbenbart en hemmelighed, hvad du måtte bløde. ????? :mrgreen:

Måske N.E.T vil afsløre det. ?

Krydser stadig, det ville sgu være synd,hvis den dør allerede. :(

KH KHS - 4 år med T3 = 80K


Jamen Kurt du må sq gerne købe hjulene for 4K, men hvad vil du så give for resten :?:  :?:  8)

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Vandtab ?!
« Svar #11 Dato: 31. Oktober 2006 kl: 18:41:27 »
heroppe gør vi det mest i militærgrønne pindsvinepigge.
Den bliver sgu nok lidt skaldet efter 4000.

Hvor meget vand mener du den har drukket. ?

KH KHS - schhhhhh alt formeget
Kurt - 25115788

Bo

  • Gæst
Vandtab ?!
« Svar #12 Dato: 31. Oktober 2006 kl: 18:57:48 »
Jamen historien er flg:
Fredag: Kørte fra Køge til Viuf (mellem Kolding og Vejle) i strid møgvind ca. 220 km.
Lørdag: Var ude i skoven og hente en STOR sten som min far "lige havde fået øje på" og trak den på en pressening ca 1500 meter. Da vi kommer tilbage med stenen blinker temp. lampen.
Søndag: Skal retur til Køge. Fylder lidt vand på  * og kører til den nærmeste tank og køber kølervædske og fylder den op - kører ca. 180 km. hvorefter temp. lampen blinker igen og jeg fylder den * op igen.  
Da vi kommer hjem fylder jeg den * op igen, så den er klar til næste morgen, men næste morgen er den * tom igen.

Med * den menes beholderen bag klapen ved nr.pladen. Eller som Jarl ville kalde den: " den lille rene"  :wink:

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Vandtab ?!
« Svar #13 Dato: 31. Oktober 2006 kl: 19:09:24 »
Den lille rene tank er ikke så interresant som den store beskidte.

Den store tank suger fra den lille, når den køler ned hvis den mangler.

Prøv at få en til at give gas med den store beskidte tank åben, og varm motor der skal ikke komme gas den vej ud. ( på min kom det meste af udstødningen til sidst den vej ud)

Den kan næsten ikke få plads til så meget vand i motorolien, ved ikke lige hvor man kan lede efter mayonaise uden at skille.

Så er der kun drypperi tilbage i kabine eller i det fri.
Har du tjekket radiatoren under bagerste bagsæde.
Husk køleren sidder foran, kan dulægge pap ud hvor du parkerer, for at se efter vand.

KH KHS - Koster gratis, scccchhh
Kurt - 25115788

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Vandtab ?!
« Svar #14 Dato: 31. Oktober 2006 kl: 19:32:12 »
Ja, det lyder umiddelbart som om du er sluppet med skrækken. Klogt, at du for at gå med livrem & seler gentager forsøget. Gerne med lidt gasgivning ind imellem. Når du giver gas ændrer vandspejlet højde - det er helt naturligt pga. den øgede cirkulation. Under hele operationen skal du søge at holde beholderen fuld til randen - ellers kan det være umuligt at se evt. boblerier. Boblerne kan godt være små - som knappenålshoveder.

Andre symptomer, der kan be- eller afkræfte mistanke om defekt i toppen er:

Olie/oliefilm i vandet, "damp", der tydeligt lugter af dieselrøg (kan undersøges med en CO-tester, som du evt. kan låne/leje på et værksted), kraftig trykopbygning i kølesystemet (slangerne bliver MEGET hårde at trykke på, urolig tomgang, tendens til at presse kølervæske fra den store beskidte til den lille rene.

Er alt ok, så er det jo traditionel undersøgelse for utætheder. I de alt for mange år, jeg har kørt T3 har jeg tit set dårlige vandpumper, revner i varmeapparatslangen, utætte varmehaner og dårlig tætning hvor kølerslangerne møder de lange plastrør. Den lille L-formede slange mellem topstykke og vandpumpe er også tit utæt i L'et

Find en tør plet at holde på. Sæt dig i bilen og start op. Hold omdrejninger på motoren 2-2½ tusind rpm. Tænd en Kings og filisofer over livet. Når gløden brænder på fingrene, ruller du 5 mer
ter frem og kigger på underlaget. Er der noget?

Held og lykke
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!