T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Interiør => Emne startet af: johansen efter 05. April 2013 kl: 18:45:54

Titel: Isolering af baggerummet/kabinen
Indlæg af: johansen efter 05. April 2013 kl: 18:45:54
Nogen herinde der har nogen erfaring med at isolere Bagagerummet/ kabinen i en t3 kassevogn, sådan at det ikke danner kondens og derved ruster inde fra ?
Titel: Isolering af baggerummet/kabinen
Indlæg af: gungho efter 05. April 2013 kl: 21:56:46
Den her tråd abonnerer jeg lige på - går med samme overvejelser.
Titel: Isolering af baggerummet/kabinen
Indlæg af: Jens Flensborg efter 05. April 2013 kl: 23:29:48
Jeg har hivet al glasuld ud af min syncro camper og klistret 10-20 mm xtreme isolator ind i hulrummene (selvklæbende). Samtidig fik den Fluid Film og hulrumvoks i hulrummene, da der nær ikke var rust de enkelte steder. Den omtale isolatormåtte kan klippes med en saks ind i den rigtige form .

Det koster nok lidt penge, måske op til 600-800 kroner i materiale:

http://www.ebay.de/itm/ARMAFLEX-Xtrem-Isolator-32mm-selbstklebend-1-00m-x-3-00m-Rolle-/151021421048?pt=DE_Heimwerker_Baustoffe&hash=item23299401f8

Jeg er ingen ven af glasuld der er lappet in i lufttæt folie, den fanger jeg ikke som ideel løsning, andre laver det på den måde.
Titel: Isolering af baggerummet/kabinen
Indlæg af: jensjakob efter 06. April 2013 kl: 01:29:46
Er Armaflex det samme som liggeunderlag?

Eller er det tungt nok til at dæmpe for alvor?
Titel: Isolering af baggerummet/kabinen
Indlæg af: jensjakob efter 06. April 2013 kl: 01:39:55
Mere her:
http://www.t3nettet.dk/forum.html?view=topic&catid=19&id=84766#89557
og her;
http://www.type2.com/library/heat/intrir1.html
Titel: Isolering af baggerummet/kabinen
Indlæg af: Aakerman efter 06. April 2013 kl: 02:15:51
Juhu, endeligt noget jeg har lidt forstand på, efter 30 år i skumbranchen.

Liggeunderlag, den går ikke. Jens Flensborg har faktisk fundet et godt produkt, der er til at arbejde med. En vare som denne 32 mm vil have en effekt (teoretisk) som ca 80-100 mm glasuld/rockwool. Det det handler om er lukkede celler, jo flere jo mindre jo bedre. Et liggeunderlag har en meget dårlig cellekvalitet, en skodvare, glem det fuldstændigt.

Den ultrakorte version er: lukkede celler varme/kulde isolering. Åbne celler: lydisolering, badesvamp, blomsterskum, eller noget du skal ligge på eller sidde i. Det er en myte at støjdæmpning skal være tung, støjdæmpning kan sagtens være let, blot de åbne celler har den rette "tragtvirkning".

Fordelen ved åbencellet skum er, at det hurtigt optager fugt, men kun afgiver det ganske langsomt. Du har sikkert læst om "greenroofs" altså hvor man anlægger haver på tage i byer, det er åbentcellet skum, det samme laver man forsøg med i Nordafrikas ørken. Man lægger simpelthen bælter af skum ud, der optager den fugt der opstår mellem nat og dag, og dyrker planter oven på det.

Derfor aldrig åbencellet skum, dåseskum (fordi du ikke kan lave 15-20% "overpack" med en dåse, derfor får du krymp og knuste celler) etc i din VW.

Hilsen
Bent
Titel: Isolering af baggerummet/kabinen
Indlæg af: tulle efter 06. April 2013 kl: 08:18:34
Kigger lige med også er igang med noget tilsvarende
Er der nogen erfaring med flamingo plader
Titel: Isolering af baggerummet/kabinen
Indlæg af: Jens Flensborg efter 06. April 2013 kl: 09:49:54
Flamingo suger vand ... og så laver den nogen underlige lyde, når brikkerne under vibration ligger på kant med hinanden ...

NO GO
Titel: Isolering af baggerummet/kabinen
Indlæg af: Simon L efter 06. April 2013 kl: 12:22:00
Jeg købte asfalt plader i harald nyborg for resonans og har isoleret med 25 mm gulvbats fra Rockwool. Det har virkelig givet en go´effekt.
Titel: Isolering af baggerummet/kabinen
Indlæg af: dennis efter 06. April 2013 kl: 12:53:48
http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/65378_616627621700182_26369352_n.jpg
Titel: Isolering af baggerummet/kabinen
Indlæg af: Mary efter 06. April 2013 kl: 14:21:03
Jens: Har du noget kendskab til evt. forretninger (gerne i nærheden af Odense) hvor de sælger Amarflex (det sorte produkt du omtaler)?

Åkerman; Hvad vil du bruge mellem gulvet og bunden af bilen?
Og hvad med liggeunderlag med lukkede celler i ok kvalitet? vil det kunne bruges mellem gulvetpladen og bunden af bilen?
Titel: Isolering af baggerummet/kabinen
Indlæg af: porteren efter 06. April 2013 kl: 17:30:21
Kvalitets liggeundelag af lukkede celler er fin isolering. 10 mm er i princippet nok til at give en hæderlig isolering.

Jeg har brugt det under gulvet på Arnold og planlægger at lime det i loftet på mit Polyroof hochdach.

Jeg har tidligere brugt det på skrogsiderne i en glasfiberbåd med et lag nålefilttæppe udenpå. Vi boede et halvt år i båden og det isolerede så godt, at jeg kunne sove direkte op af væggen i frostvejr uden problemer


[attachment=13975]P9241219.JPG[/attachment]

[attachment=13976]P9241220_2013-04-06.JPG[/attachment]

Det er meningen at jeg vil isolere med Rockwool med plastic om i siderne og skydedøren, da mine indersider er syltet ind i Dinitrol og derfor svære at lime på.
Titel: Isolering af baggerummet/kabinen
Indlæg af: Aakerman efter 06. April 2013 kl: 18:54:02
"Arnold" løsningen ser jo fin ud. Den svarer til noget der ligner 25 mm glasuld.

Inde i mit hoved rumsterede der måske mere en tanke om en sandwich af vandfast finer/skum eller ekspanderet polystyren eller pvc hårdskum/vandfast finer. Valgte man at anvende pvc hårdskum som kernemateriale, kunne man erstatte fineren med glasfiber.
Mulighederne er mange.
Men minusset er selvfølgelig at det koster noget på ståhøjden. Sandwichen kunne så være delt op i nogle sektioner således at de kan "håndteres" såfremt det skulle være påkrævet.

Bedste hilsner
Bent
Titel: Isolering af baggerummet/kabinen
Indlæg af: porteren efter 06. April 2013 kl: 19:26:50
Som tillæg til liggeunderlagssnakken vil jeg lige nævne, at en måde at chekke kvaliteten, af underlaget på, er at sætte tænderne godt og grundigt i kanten.

Hvis tandmærkerne er tydelige efter et par sekunder er kvaliteten for dårlig :P
Titel: Isolering af baggerummet/kabinen
Indlæg af: Mary efter 06. April 2013 kl: 20:27:36
Kim, hvor tyk en krydsfinerplade brugte du?
Kan du ikke også lægge et billede ind af gulvets afslutning ud mod skydedøren?

Da jeg lavede øvelsen med Mary brugte jeg 12mm finer og 14mm liggeunderlag (den gode type til vinterbrug og som ikke efterlader tandmærker). Men hele gulvet blev alt for tykt, så jeg endte med ca 3mm af noget "gulvflamingo" og den 12 mm plade.
Og det var ikke en god løsning.
Gulvet er koldt og det larmer når vi kører.

Så om få dage tager jeg indmaden ud af Mary igen og vil lave en løsning med tyndere krydsfinerplade (måske 9mm) og så et 8mm liggeunderlag eller noget skumgummi.

Eller har i nogle gode ideer?

En anden ting Kim, hvorfor har du sat varmeapparatet direkte på bundpladen og ikke på trægulvet?
Titel: Isolering af baggerummet/kabinen
Indlæg af: porteren efter 07. April 2013 kl: 07:53:07
Hej Dennis

Jeg har brugt 15 mm plade på gulvet med en 10 mm isolering af liggeunderlag.

Jeg  har lidt knirkeri ved samlingen af de to pladedele, når jeg går på det. Det forekommer mest når gulvet er blevet meget tørt pga varme eller lav luftfugtighhed, og det ender nok med at jeg må løfte vinylgulvet og fræse en limrille mellem de to pladadele. ( Jeg hader knirken og skramlen :angry: )

Som afslutning på gulvet har jeg brugt et aluprofil med en gummikant. Den og gulvet er for enden af isoleringen understøttet af en hårdttræsliste, for at undgå knirkeri

Ellers synes jeg at det kraftige gulv fungerer fint, med rimelig isolering. Jeg skal som udgangspunkt kun bruge Arnold til 3 sæsons camping.

Jeg overvejede at fræse en not i, da jeg lavede gulvet, men syntes at det lå helt stabilt. :angry:

Så derfor kan jeg varmt anbefale dig at note og lime samlingen B)

Jeg forstår ikke helt hvorfor du synes at din løsning blev for tyk, da den kun er 1 mm tykkere end min, men måske var det pga sædehøjden??
Jeg har jo hævet min sæde/liggehøjde til 16 cm over motorpladen, og kan derfor kun lige nå gulvet med flade fødder.

Mit fyr sidder ikke på trægulvet af 3 årsager.

For det første bliver udstødningen meget varm. Jeg mener at det er ca 160 grader, og det synes jeg ikke går sammen med træ og skumisolering.

For det andet er der en gummitætning på Webastoens flange, der skal forhindre at udstødningsgasser, vand (og salt) skal sive op i kabinen, og det synes jeg heller ikke fungerer sammen med træ.

For det tredie anbfdaler Webasto en meget jævn fmonteringsflade. Såååå...


[attachment=13983]PA051237.JPG[/attachment]

[attachment=13984]P9241221_2013-04-07.JPG[/attachment]

[attachment=13985]P3271372_2013-04-07.JPG[/attachment]
Titel: Isolering af baggerummet/kabinen
Indlæg af: e-stenman efter 07. April 2013 kl: 09:28:04
Jeg har isoleret/støjisoleret adskillelse mellem "bagagerum" og kabinen med noget selvklæbende maskinisolering. Taget i kabinen har fået samme omgang. Om det tager kulden skal jeg ikke kunne sige, men støjen bliver væsentligt reduceret. Det er sådan noget sort skum med en pæn "vinyl"overflade. Og så er det selvklæbende. Nemt at arbejde med og effektivt.
Titel: Isolering af baggerummet/kabinen
Indlæg af: Mary efter 07. April 2013 kl: 11:37:26
Grunden til at vores gulv blev "for tykt" var/er at vi har sådan en fin sort plastik original plastikliste til at afslutte med ud mod skydedøren. Men da det var for tykt, så kunne døren ikke lukke :huh:  :huh:  :dry:
Derfor tog jeg det hele ud igen og sænkede gulvet ved at lægge noget tyndere isolering i. Så kunne døren lukkes  :cheer:
Men til gengæld fik vi utrolig meget støj i bilen ved kørsel, plus at vi har fået det rigtigt fodkoldt i den kolde årstid.  :(

Jeg havde ellers købt sådan en dyr støbeplade, som er lidt større end normale plader, så jeg har ingen samlinger i gulvet.

Derfor bliver hele indmaden pillet ud igen nu om få dage, så Mary bliver klar til Fynstræffet og senere til sommerens Islandstur.
Min plan er at få fat i en 9mm gulvplade og isolere med 8-10mm liggeunderlag med lukkede celler (for at undgå fugt og undgå at vandet bliver stående hvis vi kører i vand) og så afslutte med en aluliste ligesom din Kim.
Kan du i øvrigt ikke lige tage endnu et billede af listen ved skydedøren hvor også den foreste del kan ses?

Det skal siges at jeg er meget støjfølsom og vil derfor gerne få dæmpet så meget lyd som muligt. Samt også dæmpet lyden i gulvet, således at jeg kan ligge og sove på gulvet medens Birgitte kører Mary.
Titel: Isolering af baggerummet/kabinen
Indlæg af: porteren efter 07. April 2013 kl: 15:00:22
@Dennis

Hermed billeder. Som du ser ingen problemer med gulvtykkelse.

Jeg ville ikke nøjes med 9 mm gulvplade, men du lægger måske gulvet mellem køkken og R&R, og ikke som basis for al montering af møbler, ligesom jeg?


[attachment=13992]P4072406.JPG[/attachment]

[attachment=13993]P4072407.JPG[/attachment]

[attachment=13994]P4072408.JPG[/attachment]

[attachment=13995]P4072409.JPG[/attachment]
Titel: Isolering af baggerummet/kabinen
Indlæg af: Hinze efter 07. April 2013 kl: 19:39:56
@Kim, dit billeder af RR ser lækkert ud, men er der ikke et stop for ryglænet eller tager beslaget virkelig kræfterne af en person ved kollision?
Titel: Isolering af baggerummet/kabinen
Indlæg af: porteren efter 07. April 2013 kl: 19:55:50
@Hinze

Det er et normalt R&R beslag fra Reimo i den høje  udgave, der normalt hæver sengen 12 cm. Jeg har så hævet det hele yderligere 4 cm for at få plads til bagage under madrassen. Beslaget er desuden boltet gennem karossen flere steder.

Ud over det er jeg ikke helt sikker på hvad du mener. Jeg har ikke seler bag og regner derfor ikke med, at få den slags problemer ved kollision, men jeg har overvejet hofteseler, så gider du uddybe dit spørgsmål?
Titel: Isolering af baggerummet/kabinen
Indlæg af: Hinze efter 07. April 2013 kl: 20:09:57
Citat fra: "porteren" post=97321
@Hinze

Det er et normalt R&R beslag fra Reimo i den høje  udgave, der normalt hæver sengen 12 cm. Jeg har så hævet det hele yderligere 4 cm for at få plads til bagage under madrassen. Beslaget er desuden boltet gennem karossen flere steder.

Ud over det er jeg ikke helt sikker på hvad du mener. Jeg har ikke seler bag og regner derfor ikke med, at få den slags problemer ved kollision, men jeg har overvejet hofteseler, så gider du uddybe dit spørgsmål?


ok, det var såmænd mere ryglænet jeg kikkede på. På "almindelig" bagsæde er der beslag til ryglænet, dvs. når man sidder på bænken og "læner" sig bagud, er der et stop der forhindre ryglænet i at bevæge sig bagud (fjedre). På RR er der ikke et stop beslag? hva så. Når nu der i andre RR installationer sidder 3 unger bagved, er ryglænet så "sikkert" fastspændt.
Titel: Isolering af baggerummet/kabinen
Indlæg af: porteren efter 07. April 2013 kl: 20:17:53
Okay. Du spørger til R&R generelt.

Der er et stop i R&R beslaget der holder ryglænet oppe, så man kan læne sig bagud, men om det kan holde til en kollision bagfra med tre unger i sædet, kan jeg ikke svare dig på. Sorry :(
Titel: Isolering af baggerummet/kabinen
Indlæg af: Aakerman efter 07. April 2013 kl: 22:40:31
Dennis

Du skriver at du er støjfølsom, det er jeg også, min kone er ikke (så ville hun have forladt mig forlængst på grund af snorken :evil: )
Jeg er lidt i tvivl om hvor meget støj der i realiteten genereres fra den "frie gulvflade".
Jeg har en ubekræftet mistanke og det der kaldes "violinkasse effekt" fra skabe og øvrige hule rum. En sådan støj ville jeg antage, uden at være lydekspert, som rummel (altså ikke højfrekvent støj).
Man kunne forestille sig (skriver forestille sig) at åbencellet skum altså med mere en 3/4 knuste celler , monteret på een eller to flader i skabe og lignende, ville kunne opfange denne violinkasse effekt.
Man gør faktisk dette nu i flere lande mellem etager i etagebyggerier, samt under skinner på Metro, Letbaner og sporvogne, med henblik på rummel, der forplanter sig fra disse legemer til huse der virker som violinkasser.

Kim W skriver at han kunne holde bagdelen fornuftig varm på en båd, der var isoleret med det nye mantraord: "liggeunderlag". Det vil jeg på ingen måde betvivle, idet liggeunderlaget jo her på sin og vis anvendes efter hensigten. Kims agterende mod en gummihud, der er tapetseret med nålefilt, så man ikke fornemmer en kondensering, (altså får våd ende). Endelig er der en forskel på varmeledningsevnen på en glasfiberkomposit der står i vand og en rå tynd stålplade der er udsat for en mindre venturivirkning, og jordkulde stråling.
Venturi virkningen kan man bekæmpe ved at give bilen et "skørt" på der pløkkes i jorden hele vejen rundt, og jordkulde strålingen kan man klare ved at stille bilen på en presenning. (Men det er vel når alt kommer til alt, teoretiske løsninger :) )

Uanset om vi taler om varme/eller kulde isolering handler det om at få luften til at stå stille. Den bedste isolering er absolut vaccum.
Vil man lave det, kan man rent teoretisk godt lave det selv. Man tager en helt åbencellet polyurethan plade (stift skum ikke blødt skum) med ned til sin lokale slagter. Stikker slagteren en håndfuld pilsnere. Medens han nyder dem, bemægtiger man sig hans vaccum pakke maskine som han anvender til vaccum pakning af de fødevarer han prakker os på. Så vaccumpakker man sine polyurethan plader. så har man et af de bedste varme/kulde isolererings medier på jordkloden. De slår med kilometer mineraluld i plasticposer, hvor man har pakket dagens luftfugtighed (mindst) med ind i pakken, med deraf følgende Storebæltskuldebro.

Problemet i denne forbindelse er at man skal have noget der hedder en "getter". Se totalt åbencellet skum findes ikke, der vil altid være nogle lukkede celler, de brister på et tidspunkt, der kan være nu eller om en uge eller en måned, "getteren" fjerner og absorberer denne frigivne gas/luft/vand. Som "hjemmebrygger har du ikke adgang til denne "getter". Så du må belave dig på at udskifte din vaccumpakke med jævne mellemrum.

Nu vil nogen sige, det lyder som rumfarts teknologi, det er det ikke, det findes i de fleste "Hjem Is biler" placeret over bagskærmene.
Så vil nogen sige hvorfor findes det ikke i min dybfryser ? Fordi det jo er dyrt og man kan lave tyve ting på en dybfryser der forbedrer virkningsgraden inden man griber til vaccum.

Jeg skal ikke tale folk fra at gå liggeunderlagsvejen, snart ser man måske liggeunderlag i skunke og på lofter :cheer:

Det korte og det lange er: luften skal "mindst" stå stille, og den varme der genereres, skal reflekteres ind i bilen, og med et udenlandsk ord, skal: "thermal conductivity" eller vandringen af kulde mod varme være så lille som muligt.

Det var et langt skriv, så må i gerne vågne igen :P
Og dette er blot min mening, som absolut ikke nødvendigvis er den rigtige mening.

Bedste hilsner
Bent
Titel: Isolering af baggerummet/kabinen
Indlæg af: Mary efter 07. April 2013 kl: 23:23:42
Tak Bent for en god beskrivelse.

Ja, det er faktisk rumlen at der generer mig (lavfrekvent lyd) og jeg synes det lyder rigtigt med violinkasseeffekten.
Jeg har selv tænkt på at beklæde kasserne under forsæderne og under det bagudvendte passagersæde samt køkkenmodulet med et eller andet for at dæmpe dette. Samt at have en eller anden form for "gummi" imellem de to sidstnævnte og gulvet for at mindske lydens forplantning fra gulvet og derop.

Du foreslå at beklæde med skumgummi, hvor tykt skal det være?
Kan der bruges andet, såsom filt eller gulvtæppe etc?

Det, der også generer mig er når jeg lægger mid på gulvet medens Birgitte kører, så larmer det gevaldigt når jeg lægger hovedet på gulvet.
Og det må da være en kombination af violinkassen og "tomme tønder bulder mest"  :silly:  :silly:
Titel: Isolering af baggerummet/kabinen
Indlæg af: kh efter 08. April 2013 kl: 08:25:36
Vores Gogge er oprindelig en varevogn ombygget med Reimo indretningen.
Altså flere nøgne metalplader.
Det hjælper altså en del at klæbe tæppestof direkte på de nøgne plader, ligesom nogle af papbeklædningerne har fået lidt stof.

Til et eksempel : Jeg havde en Scania 140 i nogle år, og den blev beklædt under motorkappen med et tykt lag selvklæbende skumlignende matriale fra Førerhusfabrikken Sekura, Randers.

Indvendig i førerhuset  klæbede jeg gulvtæppe i trinkasserne og rundt om kasserne som sæderne står på, og lidt finesseri med vinduesstolper og et par andre nøgne metalplader blev der limet nappa på !

Det hjalp meget.

Mvh. KH.
Titel: Isolering af baggerummet/kabinen
Indlæg af: Aakerman efter 08. April 2013 kl: 10:26:24
Dennis

Inden du nu giver dig til at klippe husets Axminster op i passende felter  :cheer: til dine skabe, bør et andet aspekt tages med i overvejelserne, nemlig skabshygiejne.
Nu kan vi sidde her i det uendelige og lave teorier og så videre, og måske ende med at skyde gråspurve med kanoner. Et par af de gule ørepropper til en femmer gør ofte underværker når man skal sove et sted med støj.

Her er et par forslag fra Biltema som jeg mener sagtens kan overvejes:

http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bil-tilbehor/Lyddamper/Lyddampningsplade-369220/

http://www.biltema.dk/da/Sog/?query=lydd%C3%A6mpning

Gulvtæppe limet på metalflade kan man sagtens gøre, men, såfremt det er med gummibagside, er det et helvede at få af igen, uanset om man anvender spraylim, montage/ kontaktlim eller dobbeltklæbende tape.

Venlig hilsen
Bent
Titel: Isolering af baggerummet/kabinen
Indlæg af: kh efter 08. April 2013 kl: 13:47:49
Det var noget lignende skumpladerne jeg brugte på Scaniaen.

Og det var tæppe med gummibagside indendøre, men jeg skulle jo heller ikke have det af igen !

Bilen eksisterer nok ikke længere, jeg solgte den til Boligbeton, Løsning, som pladstrækker.

Mvh. KH.
Titel: Isolering af baggerummet/kabinen
Indlæg af: porteren efter 08. April 2013 kl: 15:18:06
@Dennis.

Bent Aakerman' ide med ørepropperne er da en god og billig løsning af problemet med rumlen, når du sover på gulvet, men Dennis hvorfor sover du ikke på R&R'en. Er det af sikkerhedsgrunde?

For det kan godt være, at du stoler nok på konen evner som chauffør, til at ligge og sove, men hvis uheldet er ude og I bliver påkørt bagfra, knækker du alligevel nakken mod R&R'ens forkant, så hvorfor ikke ligge godt og håbe på det bedste.
Evt. kan du sove iført en klatresele, som med remme er boltet til karrossen i fire hjørner. Så er det begrænset, hvor meget du kan flyve rundt :unsure:

Nå, den var måske lige sjov nok, men der er også en gran af virkelighed i det. Man er ikke nødvendigvis i sikkerhed fordi man sover på gulvet.

Det sikreste er nok at sove siddende i en god sele.

Fik du for øvrigt set billederne?
Titel: Isolering af baggerummet/kabinen
Indlæg af: Mary efter 08. April 2013 kl: 23:49:25
Jeg sover på gulvet fordi børnene sidder på sæderne.
Det er selvfølgelig ikke hverdags kost, men det er faktisk rigtig dejligt at lægge sig derned med benene lidt op og så tage sig en time på øjet.
Jeg fik billederne og det bliver en løsning som din Kim at jeg laver ved døren. Jeg vil genbruge træpladen og mine 14mm liggeunderlag.

Jeg limede engang et lyserødt gulvtæppe på indersiden af kabinen i fatters Land Rover. Det hjalp gevaldigt. Det var for ca. 22-24 år siden og det sidder stadig fint fast selvom bilen bruges dagligt på gården.

Jeg tror jeg skal en tur i biltema for at købe lidt lydisolering i metermål.
Titel: Isolering af baggerummet/kabinen
Indlæg af: Mary efter 21. April 2013 kl: 23:03:54
Så er vi i fuld gang med at ordne gulvet i Mary. Gulvpladen har været ude og nu ligger der igen 14mm liggeunderlag nederst.
Så kommer der 12mm gulvplade og planen er at afslutte med noget linolium eller vinyl. Noget lignende Kims løsning.

Kim, du har lagt en liste under gulvet ude ved skydedøren. Går denne liste også ind under hvor sædet sidder for at understøtte sædet?
Eller bliver gulvpladen båret ene og alene af liggeunderlagene under bagsædet?
Titel: Isolering af baggerummet/kabinen
Indlæg af: porteren efter 22. April 2013 kl: 14:39:16
Mit 15 mm gulv ligger direkte oven på liggeunderlaget og sengen er monteret oven på denne. Det er rigelig bæring med vægten fordelt på flere kvadrarmeter liggeunderlag, der jo nok bliver trykket lidt mere hvor gulvets "vanger" er end i mellem. Ingen problemer.

Listen ligger kun i dørens bredte og er ca 20 mm bred.
Gulvet var stift nok til at man kunne træde på kanten uden listen, men der var så en synlig revne under alulisten, så hårdttræslisten er der mest for et syns skyld.

Noget af sengens vægt bliver jo også båret af R&R beslaget, der er boltet i, ved siden af motorlåget
Titel: Isolering af baggerummet/kabinen
Indlæg af: vw_madsen efter 22. April 2013 kl: 15:01:08
Er det mod varme eller støj  husk den nemmeste støj dæmpning er og dæmpe motor lyd bedere udst osv
Titel: Isolering af baggerummet/kabinen
Indlæg af: Mary efter 22. April 2013 kl: 15:42:38
Det er mod begge dele.
Men mest støj

Nogle erfaringer med ekstra støjisolering i motorrummet så støjen ikke så nemt forplanter sig i karossen og derfra ind i kabinen?

Jeg er lidt ræd for at gøre det, da jeg så samtidig mindsker et muligt luftflow omkring motoren (hvis der ellers er ret meget af det med motoren bagi) og med en AAZ motor er der jo nemt dømt varme.

Der er almindelig støjisolering af skumgummi i motorpladen og der er for mange år siden lagt bitumenplader over pladen omkring motorpladen. Herover har vi normalt madressen liggende.
Titel: Isolering af baggerummet/kabinen
Indlæg af: vw_madsen efter 22. April 2013 kl: 16:38:22
Er det en diesel du har så Bedere udstødning da de fleste bare har en gennem gangspotte (mellempotte) på alm bil