Forfatter Emne: Overraskelse ved olieskift.  (Læst 2772 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Overraskelse ved olieskift.
« Dato: 23. April 2012 kl: 18:55:47 »
Da jeg i går skulle skifte olie på Arnold havde jeg indkøbt en olieaftapningsskrue med sekskant og kobberskive til at erstatte den mærkelige skrue med et 8x8 mm firkanthul i.

Da jeg skulle til at montere den nye skrue og skive opdagede jeg at gevindet var mindre en den oprindelige skrue.

Det ser ud til at den originale skrue er M16x1,5mm, mens den ny indkøbte er M14x1,5.

Alle de skruer jeg har set hos de forskellige forhandlere er M14x1,5 og jeg har intetsted set en skrue med indvendigt firkanthul og M16x1,5 til salg.

Jeg var nødt til genmontere den originale skrue, og for at gøre det, måtte jeg fremstille et værktøj med firkant 8x8mm og en sekskant i den anden ende, så jeg kunne få momentnøglen på.

Jeg udglødede den gamle kobberskive, så den igen blev blød som ny, så det går nok at genbruge den, den ene gang.

Er der nogen, der ved hvor jeg kan købe en ekstra skrue. Jeg vil gerne have en i reserve.

Arnold har en MV motor i.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline finnthor

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 313
    • Vis profil
  • By: Vejle
Overraskelse ved olieskift.
« Svar #1 Dato: 23. April 2012 kl: 19:27:45 »
Prøv Filtenborg i Vejle, de holder til ved siden af FDM på Vesterengvej.

Hilsen Finn T.

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Overraskelse ved olieskift.
« Svar #2 Dato: 23. April 2012 kl: 21:30:54 »
Citat fra: "porteren"

Det ser ud til at den originale skrue er M16x1,5mm, mens den ny indkøbte er M14x1,5.

Alle de skruer jeg har set hos de forskellige forhandlere er M14x1,5 og jeg har intetsted set en skrue med indvendigt firkanthul og M16x1,5 til salg.


Jeg udglødede den gamle kobberskive, så den igen blev blød som ny, så det går nok at genbruge den, den ene gang.

Er der nogen, der ved hvor jeg kan købe en ekstra skrue. Jeg vil gerne have en i reserve.

De skruer kan fås hos Mekonomen som beskrevet i det sidste indlæg i denne tråd.
http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-13202.html

Sjov at udgløde en kobberskive.
Jeg har haft bil i mere end 25 år, og jeg har altid bare genbrugt skiven,
helt uden at fjerne den fra den fra proppen.
Der har været olieutæthed fra motorene, men IKKE ved de propper.

Det er et non-issue efter min mening

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Overraskelse ved olieskift.
« Svar #3 Dato: 24. April 2012 kl: 02:37:25 »
Bundproppen med indvendig 4-kant er meget almindelig på bl,a, PSA-biler - Citroen-Peugeot... Der findes et særligt "kødben" til disse propper og mon ikke, at du kan finde en prop i den franske forhandler-vifte...??

Se f.eks her: http://www.billigbilpleje.dk/category/citroen-peugeot-psa-6256/
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Overraskelse ved olieskift.
« Svar #4 Dato: 24. April 2012 kl: 08:05:19 »
Citér


Sjov at udgløde en kobberskive.
Jeg har haft bil i mere end 25 år, og jeg har altid bare genbrugt skiven,
helt uden at fjerne den fra den fra proppen.
Der har været olieutæthed fra motorene, men IKKE ved de propper.

Det er et non-issue efter min mening



<td>

Kobber bliver hårdt med alderen og kan blive så sprødt, så det knækker som glas,når du spænder bolten, og så har du pludselig en fin lille kanal i skiven, som din motorolie kan sive langsomt men sikkert ud af. Det er derfor at man som udgangspunkt altid skal skifte kobberskive, når man skifter olie.
Ved at varme den op til den er rødglødende, bliver molekylestrukturen som ny igen. Deformationen fra skruen vil stadigvæk være der, men nu er der ikke risiko for, at den knækker når du spænder bolten.
Så non-issue eller ej. Hellere safe end sorry.

Det ser ud til at en af de franske propper i Jeppes link passer, så tak for det, og tak for input fra alle.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Overraskelse ved olieskift.
« Svar #5 Dato: 24. April 2012 kl: 19:36:42 »
Og ellers kunne du svejse en møtrik på, så den er til, at få af en anden gang. F.eks. M 10 ( 17 mm udvendig )

Offline ib

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 37
    • Vis profil
Overraskelse ved olieskift.
« Svar #6 Dato: 24. April 2012 kl: 21:33:09 »
Du kunne også købe en Bochumer Stopfen så skruer du olieaftapningsskruen af med fingrene for eftertiden.
Den fås hos: www.hermansdorfer.com, og hedder Ölablassventile til 12,65 Euro + Anschlussstücke til 5,47 Euro.
De har den i alle gevind størrelser også 16 x 1,5.

Mvh Ib


Miracles happens
Hilsen Ib V. Schröder

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Overraskelse ved olieskift.
« Svar #7 Dato: 24. April 2012 kl: 22:28:00 »
Citér

Du kunne også købe en Bochumer Stopfen så skruer du olieaftapningsskruen af med fingrene for eftertiden.
Den fås hos: www.hermansdorfer.com, og hedder Ölablassventile til 12,65 Euro + Anschlussstücke til 5,47 Euro.
De har den i alle gevind størrelser også 16 x 1,5.

Mvh Ib


Den er godt nok smart, men prisen contra lidt mere besvær en gang om året tjaaaa...

Jønne Ukend har skaffet mig en magen til den der sad i, og når jeg nu har lavet et værktøj med firkant 8x8 ud af en M14 snittap med påsvejset møtrik, er problemet vist løst tilfredsstillende for nu.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline CarstenAS

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 555
    • Vis profil
Overraskelse ved olieskift.
« Svar #8 Dato: 25. April 2012 kl: 21:27:47 »
passer en 1/4 forlænger topnøgle ikke i olie proppen?
Carsten

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Overraskelse ved olieskift.
« Svar #9 Dato: 25. April 2012 kl: 23:50:32 »
Citat fra: "CarstenAS"
passer en 1/4 forlænger topnøgle ikke i olie proppen?


Hvis det er 1/4" topnøgle, så passer det ikke.

1/4"*25.4mm/tomme=6.35 mm

Det firkantede hul i proppen har sidelængde 8.35mm har jeg målt.
(dog på en volvo bundprop).