Forfatter Emne: Hvilke dæk til off-road/vinter?  (Læst 2106 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Pilgaard

  • Gæst
Hvilke dæk til off-road/vinter?
« Dato: 27. November 2012 kl: 21:20:26 »
Jeg er den lykkelige ejer af en T3 Syncro 1,6 TD, men mine dæk er med meget slidt mønster, hvilket jo er en træls ting i terræn.
Jeg kører PT på 14'' fælge men har et sæt 15'' med dæk, dog overstørrelse, så trækkraften forsvinder. Men jeg har et sæt 15'' Mercedes fælge uden dæk. Mit spørgsmål er så hvilke dæk er gode til både off-road og vinter kørsel? Støjniveau er ikke af den store betydning. Har fundet frem til at dækstørrelsen på en 15'' godt må være samme som de 14'' altså 205/70 15''.

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Hvilke dæk til off-road/vinter?
« Svar #1 Dato: 27. November 2012 kl: 21:31:45 »
Jeg kører med Cooper Discoverer ATR. De er rigtigt gode på vej, fungerer rigtigt godt på is og sne, og er hæderlige i terræn.

De er M/S godkendte

[attachment=13032]discovererATRCOOPER-jpg-600x600.jpg[/attachment]


[attachment=13033]PB271290_2012-11-27.JPG[/attachment]
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Pilgaard

  • Gæst
Hvilke dæk til off-road/vinter?
« Svar #2 Dato: 28. November 2012 kl: 20:09:42 »
Tak for det gode svar! :) Har du et forslag til sommerdæk også?

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Hvilke dæk til off-road/vinter?
« Svar #3 Dato: 28. November 2012 kl: 21:18:38 »
De nævnte dæk fungerer fint året rundt. Det var det jeg satsede på da jeg købte dem.
Det er klart, at det ikke er det optimale valg i ekstremt mudder, men som allround dæk er de fine.

Jeg har f.eks lige slæbt en 3 tons skurvogn op af en meget smattet græsskrænt derhjemme.


[attachment=13036]PA062222_2012-11-28.JPG[/attachment]
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline gunnar6690

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.584
    • Vis profil
Hvilke dæk til off-road/vinter?
« Svar #4 Dato: 28. November 2012 kl: 21:29:59 »
Kim, har du fået bilen synet med de dæk på ? Spekulerer nemlig på om de overholder kravene som varevognsdæk (C- mærkningen )for at vide om jeg selv kan købe nogen og syne bilen med.
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Hvilke dæk til off-road/vinter?
« Svar #5 Dato: 28. November 2012 kl: 23:55:01 »
Ifølge Røgters Bureau skulle General Grabber AT2 også være udmærkede. De skulle slå BF Goodrich AT.
Købte 5 stk. til Mary her i foråret (og satte hende så på stald derefter :blush:  Så jeg har ikke selv prøvet dem endnu.

Ifølge Dr. Thing er BF Goodrich Mud Terain rigtig gode. Prøvede dem kort ved ham i foråret og de støjede ikke på landevej.

Begge fås i 215/75R15 som (næsten) holder sig på den lovlige side, i hvert fald når de er slidt lidt B)
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Hvilke dæk til off-road/vinter?
« Svar #6 Dato: 29. November 2012 kl: 06:57:51 »
Citat fra: "gunnar6690" post=92811
Kim, har du fået bilen synet med de dæk på ? Spekulerer nemlig på om de overholder kravene som varevognsdæk (C- mærkningen )for at vide om jeg selv kan købe nogen og syne bilen med.


Dækkene har et loadindex på 850 kg, så det skulle være fint, og bilen er synet med dem på. Det sidste skal du nok ikke lægge så meget i, for det syn var et drømmesyn for en T3 ejer, der ikke ønsker for meget statslig indblanding. ;)

http://www.nordkystens4x4.dk/shop/225-75r15-414c1.html

Jeg har ikke styr på hvad C mærkning er, men Arnold er også på hvide plader,

Men min Galaxy er på gule og lige så tung som en T3. Der har jeg været gennem syn med dæk, der havde et loadindex, der var 25 kg for lavt pr. hjul.

Det er jeg ligeglad med, da jeg aldrig kører med tungt lastet bil, og synsmanden.... tjae, hvad ved han..... :cheer:
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen