Forfatter Emne: Isolering af baggerummet/kabinen  (Læst 11612 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Isolering af baggerummet/kabinen
« Svar #15 Dato: 07. April 2013 kl: 07:53:07 »
Hej Dennis

Jeg har brugt 15 mm plade på gulvet med en 10 mm isolering af liggeunderlag.

Jeg  har lidt knirkeri ved samlingen af de to pladedele, når jeg går på det. Det forekommer mest når gulvet er blevet meget tørt pga varme eller lav luftfugtighhed, og det ender nok med at jeg må løfte vinylgulvet og fræse en limrille mellem de to pladadele. ( Jeg hader knirken og skramlen :angry: )

Som afslutning på gulvet har jeg brugt et aluprofil med en gummikant. Den og gulvet er for enden af isoleringen understøttet af en hårdttræsliste, for at undgå knirkeri

Ellers synes jeg at det kraftige gulv fungerer fint, med rimelig isolering. Jeg skal som udgangspunkt kun bruge Arnold til 3 sæsons camping.

Jeg overvejede at fræse en not i, da jeg lavede gulvet, men syntes at det lå helt stabilt. :angry:

Så derfor kan jeg varmt anbefale dig at note og lime samlingen B)

Jeg forstår ikke helt hvorfor du synes at din løsning blev for tyk, da den kun er 1 mm tykkere end min, men måske var det pga sædehøjden??
Jeg har jo hævet min sæde/liggehøjde til 16 cm over motorpladen, og kan derfor kun lige nå gulvet med flade fødder.

Mit fyr sidder ikke på trægulvet af 3 årsager.

For det første bliver udstødningen meget varm. Jeg mener at det er ca 160 grader, og det synes jeg ikke går sammen med træ og skumisolering.

For det andet er der en gummitætning på Webastoens flange, der skal forhindre at udstødningsgasser, vand (og salt) skal sive op i kabinen, og det synes jeg heller ikke fungerer sammen med træ.

For det tredie anbfdaler Webasto en meget jævn fmonteringsflade. Såååå...


[attachment=13983]PA051237.JPG[/attachment]

[attachment=13984]P9241221_2013-04-07.JPG[/attachment]

[attachment=13985]P3271372_2013-04-07.JPG[/attachment]
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline e-stenman

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 343
    • Vis profil
Isolering af baggerummet/kabinen
« Svar #16 Dato: 07. April 2013 kl: 09:28:04 »
Jeg har isoleret/støjisoleret adskillelse mellem "bagagerum" og kabinen med noget selvklæbende maskinisolering. Taget i kabinen har fået samme omgang. Om det tager kulden skal jeg ikke kunne sige, men støjen bliver væsentligt reduceret. Det er sådan noget sort skum med en pæn "vinyl"overflade. Og så er det selvklæbende. Nemt at arbejde med og effektivt.
T3 hilsen fra
Preben "Stenman" Hansen
90´er T3 panelvogn
1,9 TD (aaz)
Oversize Mercer-alu

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Isolering af baggerummet/kabinen
« Svar #17 Dato: 07. April 2013 kl: 11:37:26 »
Grunden til at vores gulv blev "for tykt" var/er at vi har sådan en fin sort plastik original plastikliste til at afslutte med ud mod skydedøren. Men da det var for tykt, så kunne døren ikke lukke :huh:  :huh:  :dry:
Derfor tog jeg det hele ud igen og sænkede gulvet ved at lægge noget tyndere isolering i. Så kunne døren lukkes  :cheer:
Men til gengæld fik vi utrolig meget støj i bilen ved kørsel, plus at vi har fået det rigtigt fodkoldt i den kolde årstid.  :(

Jeg havde ellers købt sådan en dyr støbeplade, som er lidt større end normale plader, så jeg har ingen samlinger i gulvet.

Derfor bliver hele indmaden pillet ud igen nu om få dage, så Mary bliver klar til Fynstræffet og senere til sommerens Islandstur.
Min plan er at få fat i en 9mm gulvplade og isolere med 8-10mm liggeunderlag med lukkede celler (for at undgå fugt og undgå at vandet bliver stående hvis vi kører i vand) og så afslutte med en aluliste ligesom din Kim.
Kan du i øvrigt ikke lige tage endnu et billede af listen ved skydedøren hvor også den foreste del kan ses?

Det skal siges at jeg er meget støjfølsom og vil derfor gerne få dæmpet så meget lyd som muligt. Samt også dæmpet lyden i gulvet, således at jeg kan ligge og sove på gulvet medens Birgitte kører Mary.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Isolering af baggerummet/kabinen
« Svar #18 Dato: 07. April 2013 kl: 15:00:22 »
@Dennis

Hermed billeder. Som du ser ingen problemer med gulvtykkelse.

Jeg ville ikke nøjes med 9 mm gulvplade, men du lægger måske gulvet mellem køkken og R&R, og ikke som basis for al montering af møbler, ligesom jeg?


[attachment=13992]P4072406.JPG[/attachment]

[attachment=13993]P4072407.JPG[/attachment]

[attachment=13994]P4072408.JPG[/attachment]

[attachment=13995]P4072409.JPG[/attachment]
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Isolering af baggerummet/kabinen
« Svar #19 Dato: 07. April 2013 kl: 19:39:56 »
@Kim, dit billeder af RR ser lækkert ud, men er der ikke et stop for ryglænet eller tager beslaget virkelig kræfterne af en person ved kollision?

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Isolering af baggerummet/kabinen
« Svar #20 Dato: 07. April 2013 kl: 19:55:50 »
@Hinze

Det er et normalt R&R beslag fra Reimo i den høje  udgave, der normalt hæver sengen 12 cm. Jeg har så hævet det hele yderligere 4 cm for at få plads til bagage under madrassen. Beslaget er desuden boltet gennem karossen flere steder.

Ud over det er jeg ikke helt sikker på hvad du mener. Jeg har ikke seler bag og regner derfor ikke med, at få den slags problemer ved kollision, men jeg har overvejet hofteseler, så gider du uddybe dit spørgsmål?
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Isolering af baggerummet/kabinen
« Svar #21 Dato: 07. April 2013 kl: 20:09:57 »
Citat fra: "porteren" post=97321
@Hinze

Det er et normalt R&R beslag fra Reimo i den høje  udgave, der normalt hæver sengen 12 cm. Jeg har så hævet det hele yderligere 4 cm for at få plads til bagage under madrassen. Beslaget er desuden boltet gennem karossen flere steder.

Ud over det er jeg ikke helt sikker på hvad du mener. Jeg har ikke seler bag og regner derfor ikke med, at få den slags problemer ved kollision, men jeg har overvejet hofteseler, så gider du uddybe dit spørgsmål?


ok, det var såmænd mere ryglænet jeg kikkede på. På "almindelig" bagsæde er der beslag til ryglænet, dvs. når man sidder på bænken og "læner" sig bagud, er der et stop der forhindre ryglænet i at bevæge sig bagud (fjedre). På RR er der ikke et stop beslag? hva så. Når nu der i andre RR installationer sidder 3 unger bagved, er ryglænet så "sikkert" fastspændt.

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Isolering af baggerummet/kabinen
« Svar #22 Dato: 07. April 2013 kl: 20:17:53 »
Okay. Du spørger til R&R generelt.

Der er et stop i R&R beslaget der holder ryglænet oppe, så man kan læne sig bagud, men om det kan holde til en kollision bagfra med tre unger i sædet, kan jeg ikke svare dig på. Sorry :(
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
Isolering af baggerummet/kabinen
« Svar #23 Dato: 07. April 2013 kl: 22:40:31 »
Dennis

Du skriver at du er støjfølsom, det er jeg også, min kone er ikke (så ville hun have forladt mig forlængst på grund af snorken :evil: )
Jeg er lidt i tvivl om hvor meget støj der i realiteten genereres fra den "frie gulvflade".
Jeg har en ubekræftet mistanke og det der kaldes "violinkasse effekt" fra skabe og øvrige hule rum. En sådan støj ville jeg antage, uden at være lydekspert, som rummel (altså ikke højfrekvent støj).
Man kunne forestille sig (skriver forestille sig) at åbencellet skum altså med mere en 3/4 knuste celler , monteret på een eller to flader i skabe og lignende, ville kunne opfange denne violinkasse effekt.
Man gør faktisk dette nu i flere lande mellem etager i etagebyggerier, samt under skinner på Metro, Letbaner og sporvogne, med henblik på rummel, der forplanter sig fra disse legemer til huse der virker som violinkasser.

Kim W skriver at han kunne holde bagdelen fornuftig varm på en båd, der var isoleret med det nye mantraord: "liggeunderlag". Det vil jeg på ingen måde betvivle, idet liggeunderlaget jo her på sin og vis anvendes efter hensigten. Kims agterende mod en gummihud, der er tapetseret med nålefilt, så man ikke fornemmer en kondensering, (altså får våd ende). Endelig er der en forskel på varmeledningsevnen på en glasfiberkomposit der står i vand og en rå tynd stålplade der er udsat for en mindre venturivirkning, og jordkulde stråling.
Venturi virkningen kan man bekæmpe ved at give bilen et "skørt" på der pløkkes i jorden hele vejen rundt, og jordkulde strålingen kan man klare ved at stille bilen på en presenning. (Men det er vel når alt kommer til alt, teoretiske løsninger :) )

Uanset om vi taler om varme/eller kulde isolering handler det om at få luften til at stå stille. Den bedste isolering er absolut vaccum.
Vil man lave det, kan man rent teoretisk godt lave det selv. Man tager en helt åbencellet polyurethan plade (stift skum ikke blødt skum) med ned til sin lokale slagter. Stikker slagteren en håndfuld pilsnere. Medens han nyder dem, bemægtiger man sig hans vaccum pakke maskine som han anvender til vaccum pakning af de fødevarer han prakker os på. Så vaccumpakker man sine polyurethan plader. så har man et af de bedste varme/kulde isolererings medier på jordkloden. De slår med kilometer mineraluld i plasticposer, hvor man har pakket dagens luftfugtighed (mindst) med ind i pakken, med deraf følgende Storebæltskuldebro.

Problemet i denne forbindelse er at man skal have noget der hedder en "getter". Se totalt åbencellet skum findes ikke, der vil altid være nogle lukkede celler, de brister på et tidspunkt, der kan være nu eller om en uge eller en måned, "getteren" fjerner og absorberer denne frigivne gas/luft/vand. Som "hjemmebrygger har du ikke adgang til denne "getter". Så du må belave dig på at udskifte din vaccumpakke med jævne mellemrum.

Nu vil nogen sige, det lyder som rumfarts teknologi, det er det ikke, det findes i de fleste "Hjem Is biler" placeret over bagskærmene.
Så vil nogen sige hvorfor findes det ikke i min dybfryser ? Fordi det jo er dyrt og man kan lave tyve ting på en dybfryser der forbedrer virkningsgraden inden man griber til vaccum.

Jeg skal ikke tale folk fra at gå liggeunderlagsvejen, snart ser man måske liggeunderlag i skunke og på lofter :cheer:

Det korte og det lange er: luften skal "mindst" stå stille, og den varme der genereres, skal reflekteres ind i bilen, og med et udenlandsk ord, skal: "thermal conductivity" eller vandringen af kulde mod varme være så lille som muligt.

Det var et langt skriv, så må i gerne vågne igen :P
Og dette er blot min mening, som absolut ikke nødvendigvis er den rigtige mening.

Bedste hilsner
Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Isolering af baggerummet/kabinen
« Svar #24 Dato: 07. April 2013 kl: 23:23:42 »
Tak Bent for en god beskrivelse.

Ja, det er faktisk rumlen at der generer mig (lavfrekvent lyd) og jeg synes det lyder rigtigt med violinkasseeffekten.
Jeg har selv tænkt på at beklæde kasserne under forsæderne og under det bagudvendte passagersæde samt køkkenmodulet med et eller andet for at dæmpe dette. Samt at have en eller anden form for "gummi" imellem de to sidstnævnte og gulvet for at mindske lydens forplantning fra gulvet og derop.

Du foreslå at beklæde med skumgummi, hvor tykt skal det være?
Kan der bruges andet, såsom filt eller gulvtæppe etc?

Det, der også generer mig er når jeg lægger mid på gulvet medens Birgitte kører, så larmer det gevaldigt når jeg lægger hovedet på gulvet.
Og det må da være en kombination af violinkassen og "tomme tønder bulder mest"  :silly:  :silly:
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Isolering af baggerummet/kabinen
« Svar #25 Dato: 08. April 2013 kl: 08:25:36 »
Vores Gogge er oprindelig en varevogn ombygget med Reimo indretningen.
Altså flere nøgne metalplader.
Det hjælper altså en del at klæbe tæppestof direkte på de nøgne plader, ligesom nogle af papbeklædningerne har fået lidt stof.

Til et eksempel : Jeg havde en Scania 140 i nogle år, og den blev beklædt under motorkappen med et tykt lag selvklæbende skumlignende matriale fra Førerhusfabrikken Sekura, Randers.

Indvendig i førerhuset  klæbede jeg gulvtæppe i trinkasserne og rundt om kasserne som sæderne står på, og lidt finesseri med vinduesstolper og et par andre nøgne metalplader blev der limet nappa på !

Det hjalp meget.

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
Isolering af baggerummet/kabinen
« Svar #26 Dato: 08. April 2013 kl: 10:26:24 »
Dennis

Inden du nu giver dig til at klippe husets Axminster op i passende felter  :cheer: til dine skabe, bør et andet aspekt tages med i overvejelserne, nemlig skabshygiejne.
Nu kan vi sidde her i det uendelige og lave teorier og så videre, og måske ende med at skyde gråspurve med kanoner. Et par af de gule ørepropper til en femmer gør ofte underværker når man skal sove et sted med støj.

Her er et par forslag fra Biltema som jeg mener sagtens kan overvejes:

http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bil-tilbehor/Lyddamper/Lyddampningsplade-369220/

http://www.biltema.dk/da/Sog/?query=lydd%C3%A6mpning

Gulvtæppe limet på metalflade kan man sagtens gøre, men, såfremt det er med gummibagside, er det et helvede at få af igen, uanset om man anvender spraylim, montage/ kontaktlim eller dobbeltklæbende tape.

Venlig hilsen
Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Isolering af baggerummet/kabinen
« Svar #27 Dato: 08. April 2013 kl: 13:47:49 »
Det var noget lignende skumpladerne jeg brugte på Scaniaen.

Og det var tæppe med gummibagside indendøre, men jeg skulle jo heller ikke have det af igen !

Bilen eksisterer nok ikke længere, jeg solgte den til Boligbeton, Løsning, som pladstrækker.

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Isolering af baggerummet/kabinen
« Svar #28 Dato: 08. April 2013 kl: 15:18:06 »
@Dennis.

Bent Aakerman' ide med ørepropperne er da en god og billig løsning af problemet med rumlen, når du sover på gulvet, men Dennis hvorfor sover du ikke på R&R'en. Er det af sikkerhedsgrunde?

For det kan godt være, at du stoler nok på konen evner som chauffør, til at ligge og sove, men hvis uheldet er ude og I bliver påkørt bagfra, knækker du alligevel nakken mod R&R'ens forkant, så hvorfor ikke ligge godt og håbe på det bedste.
Evt. kan du sove iført en klatresele, som med remme er boltet til karrossen i fire hjørner. Så er det begrænset, hvor meget du kan flyve rundt :unsure:

Nå, den var måske lige sjov nok, men der er også en gran af virkelighed i det. Man er ikke nødvendigvis i sikkerhed fordi man sover på gulvet.

Det sikreste er nok at sove siddende i en god sele.

Fik du for øvrigt set billederne?
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Isolering af baggerummet/kabinen
« Svar #29 Dato: 08. April 2013 kl: 23:49:25 »
Jeg sover på gulvet fordi børnene sidder på sæderne.
Det er selvfølgelig ikke hverdags kost, men det er faktisk rigtig dejligt at lægge sig derned med benene lidt op og så tage sig en time på øjet.
Jeg fik billederne og det bliver en løsning som din Kim at jeg laver ved døren. Jeg vil genbruge træpladen og mine 14mm liggeunderlag.

Jeg limede engang et lyserødt gulvtæppe på indersiden af kabinen i fatters Land Rover. Det hjalp gevaldigt. Det var for ca. 22-24 år siden og det sidder stadig fint fast selvom bilen bruges dagligt på gården.

Jeg tror jeg skal en tur i biltema for at købe lidt lydisolering i metermål.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk