Forfatter Emne: Med eller uden dampspær efter isolering.  (Læst 2417 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jheltzen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 286
    • Vis profil
  • T3 model: Westfalia 2.0 CU LBX
  • By: 8830
Med eller uden dampspær efter isolering.
« Dato: 25. August 2014 kl: 20:28:47 »
Hej Alle.

Jeg ville lige høre hvilke erfaringer i gør jer med om man skal bruge dampspær og lukke alle hulderne i panelerne med plastic og tape inden man sætter beklædning på.

Jeg er gået lidt end anden vej end de fleste her inde, da min isolering er selvklæbende band og mug fri skum som oprindelig bruges til isolering af rør og ventilationsskakter.

Da først dæmpningsmateriale og der efter skum er sat direkte på den ydre plade, og der er plads til kondens vand mv, kan løbe ned langs sider og bund. Hvis jeg lukker det hele til i plastic, er der vel ingen udskiftning af luft og den kondens der måtte danne sig får aldrig mulighed for at fordampe.

Hvad er jeres løsninger og hvorfor har i gjort som i har, samt hvordan virker det?

Offline vw_madsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.551
  • Ud og se i gammel vw
    • Vis profil
  • T3 model: NANGIJALA EXPRESSEN
  • By: 4600 køge
Med eller uden dampspær efter isolering.
« Svar #1 Dato: 25. August 2014 kl: 20:35:04 »
Jeg ville ikke lukke alle hulrummene til den er tæt nok i forvejen dit evt kondens vand har sværtnok med og komme væk i forvejen
Følg min tråd. På http://t3klubben.dk/forum/index.php?topic=53.0
MVH. Mads Sandfeld.
tlf 21770306

T3 Woods`stuck Madsens syncro
t2 pannel van 1955
vw beach buggy 1967
vw safari 1967
suzuki wagon 2000
yamaha 4 g dx 1979
T3klub medlem nummer 19.

Offline jheltzen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 286
    • Vis profil
  • T3 model: Westfalia 2.0 CU LBX
  • By: 8830
Med eller uden dampspær efter isolering.
« Svar #2 Dato: 25. August 2014 kl: 20:37:40 »
Det er også min umildbare første indskydelse, men kan se mange andre har gjordt det modsate når de isolere med rockwool evt. i poser. Der bliver det jo dækket helt ind. Men tænker desto mere ventilation desto bedre, har også fåret lavet nogle ekstra drænhuller så vandet kan løbe ud af bunden.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Med eller uden dampspær efter isolering.
« Svar #3 Dato: 25. August 2014 kl: 23:34:21 »
Mener at erindre at der er et trick med at stille hætter fra spraydåser i bunden af væggen før man lægger det plastikindpakkede rockwool ind.

Således kan kondensvand løbe ned og uhindret løbe hen til drænhullerne
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline jheltzen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 286
    • Vis profil
  • T3 model: Westfalia 2.0 CU LBX
  • By: 8830
Med eller uden dampspær efter isolering.
« Svar #4 Dato: 26. August 2014 kl: 08:06:32 »
Det lyder som et godt triks. Men jeg bruger slet ikke Rockwool.

Min isolering er 20mm skum måtter som er skåret til og klistret på.

Jeg er egentlig ude på at høre hvad fidusen er ved at lukke alle hullerne på underside nat med plastic inden man sætter panelerne på?

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Med eller uden dampspær efter isolering.
« Svar #5 Dato: 26. August 2014 kl: 13:55:36 »
Jeg har valgt at køre helt uden rockwoll og dampspærre

Jeg bruger liggeunderlags skum der sidder med afstand til pladen og bitumen striber der sidder monteret på skrå så evt. kondens kan løbe af..

Og så ellers ventilation og fuld af tynd undervognsbehandling i alle samlinger og flader invendigt
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.269
    • Vis profil
Med eller uden dampspær efter isolering.
« Svar #6 Dato: 26. August 2014 kl: 15:04:56 »
Her kommer der en simpel og fin ide, har set det i flere busser ... og den er billig

Jeg er selv mere til 15 mm isolatorgummi der tilskæres og klistres indvendig, dog er den her "Noppenfolie" en fin alternativ. Den kom bare for sent ind i mit projekt LLE og camper.

Folie Noppenfolie Isolator
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline jheltzen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 286
    • Vis profil
  • T3 model: Westfalia 2.0 CU LBX
  • By: 8830
Med eller uden dampspær efter isolering.
« Svar #7 Dato: 27. August 2014 kl: 20:38:14 »
Hej Jens.

Det ser intressant ud. Er det ikke bare bobleplastik det der er på billedet? og hvad er det for noget gummi du referere til?

Med hvad med dampspær til at skille hulrummet fra resten af camperen, er det en fordel eller ulempe.

Ligesom de har gjort på billedet, er det nødvendigt?

[attachment=18167]hada0f7a.jpg[/attachment]

Offline flemse

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 242
    • Vis profil
Med eller uden dampspær efter isolering.
« Svar #8 Dato: 27. August 2014 kl: 21:17:39 »
Reimo x-trem isolator

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Med eller uden dampspær efter isolering.
« Svar #9 Dato: 27. August 2014 kl: 22:32:22 »
Citér
Her kommer der en simpel og fin ide, har set det i flere busser ... og den er billig

 Jeg er selv mere til 15 mm isolatorgummi der tilskæres og klistres indvendig, dog er den her "Noppenfolie" en fin alternativ. Den kom bare for sent ind i mit projekt LLE og camper.

Folie Noppenfolie Isolator   


Jens, ved du noget om hvordan den bobbleplastic er blevet brugt.

Jeg tænker på, om man ikke bare kan pakke den sammen i hulrummene. ligesom nogen har pakker rockwool ind I plastic og stoppet pakkerne ind .
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline vw_madsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.551
  • Ud og se i gammel vw
    • Vis profil
  • T3 model: NANGIJALA EXPRESSEN
  • By: 4600 køge
Med eller uden dampspær efter isolering.
« Svar #10 Dato: 28. August 2014 kl: 06:52:25 »
I døren er det nødvendigt med en dørfolie idagligtale men det er bare en tyk plastic mit er udskiftet til grønn dampspære plast ,det sidder dderfordi at din dørbeklædning er lavet af massionit plade  og det kan over hovedet ikke tåle fugt .og plastre helebilen ind idet vil den ikke have godt af bilen bliver simpelt hen for tæt og dørene vil have svært ved og lukke grundet kabine trykket
Følg min tråd. På http://t3klubben.dk/forum/index.php?topic=53.0
MVH. Mads Sandfeld.
tlf 21770306

T3 Woods`stuck Madsens syncro
t2 pannel van 1955
vw beach buggy 1967
vw safari 1967
suzuki wagon 2000
yamaha 4 g dx 1979
T3klub medlem nummer 19.