T3nettet og T3Klub Danmark forum

Vores biler. => Dine Projekter... => Emne startet af: jankjerbye efter 21. Maj 2006 kl: 13:47:54

Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: jankjerbye efter 21. Maj 2006 kl: 13:47:54
Efter en hyggelig mekkelørdag i det nørrejyske hos 4x4, kommer her lige et par billeder op af dokajønnes AAZ hybridmotorprojekt. De er lidt underbelyste, de er taget med min nye mobil, jeg skal vist lige lære dens begrænsninger, men de illustrerer vist det de skal meget godt :)

Når man sådan kan se og mekke med tingene går der mangen en prås op for en begynder som mig! Tak for hygge og beværtning til 4x4.

Links til billeder -> http://martinelund.dk/jan/Doka/aaz/
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: Anonymous efter 21. Maj 2006 kl: 14:03:47
I forlængelse af Jans indlæg kan jeg så afsløre at projektet strandede midlertidigt pga følgende problem

http://flickr.com/photos/21251127@N00/150269321

Blikket fra jx passer (naturligvis) ikke til den ca 1,5cm højere aaz. Er der nogen der ved hvad pladen hedder?

Tandremsankerplade?
Tandremsbeslagsplade?
Tandremsblik?
Tandremsdækselsbagplade?
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: dokajønne efter 21. Maj 2006 kl: 14:11:50
Det var så mig, der ikke var logget ind :)
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: Jarl efter 21. Maj 2006 kl: 14:13:44
Ja, det skal i have fra AAZ'eren. Det hedder "Abdeckblech" og har nummer 028 109 143 C. Nyprisen i Tyskland er 86€, så mon ikke man kan finde et brugt her i DK? Husk, at plastdækslerne også skal være fra AAZ.

Ellers fedt projekt!

PS: Det ligner dylme et 1,6 topstykke.
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: dokajønne efter 21. Maj 2006 kl: 14:24:22
Det er det også, men toppakningen er en 3huls (metal), så vi krydser fingre og håber det går. Jeg faldt lidt for at det kunne give lidt mere krudt
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: Jarl efter 21. Maj 2006 kl: 22:18:39
Bare lige for en sikkerheds skyld, når du nu har så fin adgang til det hele:

Check lige at bolten ved krumtappens takthjul er en 12.9'er. Og giv den lige et strint locktite. Og er hjulet nyt? Det er en rigtig god investering!
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: dokajønne efter 21. Maj 2006 kl: 22:28:49
12.9 ..............tjek
nyt renhjul......tjek

Jeg ved ikke om jeg burde indrømme dette men

Topstykket er (som nævnt) fra en 1,6TD golf
Motorblokken er fra en 1,9TD
Krumtappen er fra en TDI´er
Knastakslen er fra en 1,6TD jx

meeeeeget spændende om det vil virke

Lige en ting til Jarl: Hvorfor bør remhjulet til mellemakslen være fra aaz?
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: Jarl efter 21. Maj 2006 kl: 22:46:11
Det har en mindre diameter end jx'erens. Dvs., at der kommer flere omdr. på mellemakslen og dermed mere tryk på oliepumpen. Hvis jx'erens kommer på, så bliver tandremmen også besværlig at krænge på - selvom strammerhjulet er helt løst.
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: dokajønne efter 21. Maj 2006 kl: 23:06:46
Sgu!!!
Jeg havde nok på fornemmelsen at det var noget i den henretning. Lige præcis dét hjul koster en formue og fåes kun hos vw i Danmark :cry:
Har du et alternativ?
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: Anonymous efter 22. Maj 2006 kl: 08:49:01
Jeg skal lige tænke... skal nok vende tilbage. Har du checket prisen i Tyskland? Autohaus Kornkoog i Niebüll kan som regel lokkes til at sende. Ellers kan en drejebænk måske hjælpe? Jeg ved ikke, om der er gods nok til at dreje af et JX-hjul. Jeg skal nok tage diameteren på mit.

Når du har krumbassen fra TDI, betyder det vel også, at den har den halvmåleformede udfræsning til takthjulet, fremfor den med den lille næse? Det er da kanon!
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: Jarl efter 22. Maj 2006 kl: 08:50:38
Ja, det var så mig uden login... :oops:
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: dokajønne efter 22. Maj 2006 kl: 11:43:13
Citér
Når du har krumbassen fra TDI, betyder det vel også, at den har den halvmåleformede udfræsning til takthjulet, fremfor den med den lille næse? Det er da kanon!


Det har den nemlig! (Hvilket er hovedårsagen til at remhjulet her er nyt :D  )
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: jankjerbye efter 22. Maj 2006 kl: 14:28:14
Er det sådanet her?

http://cgi.ebay.de/Riemenscheibe-Golf-3-turbo-diesel-AAZ-fast-neu_W0QQitemZ8067361805QQcategoryZ61193QQrdZ1QQcmdZViewItem

Så vil jeg godt låne dig en Euro til det hvis det kniver! :)
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: dokajønne efter 22. Maj 2006 kl: 19:16:31
Desværre nej, men tak for det rundhåndede tilbud  :wink:
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: dokajønne efter 28. Maj 2006 kl: 08:36:53
Jarl skrev:
Citér
Jeg skal nok tage diameteren på mit


Vil det sige at du har et?........Ekstra?.........Der bare ligger og flyder??........og optager dyrebar plads på værkstedet?

Jeg har penge, og jeg er desperat! (dog ikke SMC-desperat.....endnu) :D
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: Jarl efter 28. Maj 2006 kl: 09:04:46
Desværre. Jeg har et, men det sidder på min komplette AAZ'er, der bare venter på at blive boret, så er den som ny. Jeg har lige tjekket - du har ret! De er fandme ikke rigtig kloge! 130 € for et snollet alu-hjul!

Nu skal jeg nok gå ud og måle diameteren. Det er vist den eneste forskel til JX, og så er det jo muligt at dreje sådan et ned, tror jeg.
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: dokajønne efter 20. Juni 2006 kl: 09:56:23
Update:
Ja så fandt jeg jo et blik/dæksel til tandremmen, brugt, let defekt og til den nette pris af 300kr :shock:. Hjulet til mellemakslen er også fundet, da det sad på en hel motorblok, er det lidt svært at overskue, hvad jeg har givet for det.

Nu er jeg så kommet til (måske) endnu en udgift: Olietrykskontakterne kan de gamle bruges, eller må jeg ud og have nye (de gamle har ikke kørt mere end 5.000km

Til skræk og advarsel:
Nyrenoveret aaz med ny top+vent 8500kr.
Hyd. ventilløftere                            710kr.
Ny strammerulle                             198kr
Pakningssæt                                   320kr
Tandremsdæksel                             300kr
Tandrem                             ca.        200kr
Mellemakselhjul                    ca.       200kr
Sniddersnadder         indtil nu     ca.  200kr

Og vi er nok ikke færdige endnu :roll: , MEN hvad det er meget hyggeligt og jeg lærer noget hver gang :wink:
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: Jarl efter 20. Juni 2006 kl: 12:25:42
Olietrykskontakterne er ikke de samme, men jeg ville nok proppe dem i, du har. Olietrykket er det samme på de to maskiner, så der kan vist ikke gå meget galt der. Sørg for at sætte dem i på de rigtige steder, ellers går den dynamiske olietrykskontrol amok. Den ene kontakt åbner ved olitryk, den anden lukker.

Og tænk bare på, hvad andre giver for deres hobby - heste, sejlbåde og hvad ved jeg. I forhold til det er en T3'er jo billig, og så kan man bruge langt mere tid på den... :wink:
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: dokajønne efter 20. Juni 2006 kl: 23:25:58
ømmenø

Hvad er det nu for en farve jeg skal have? Jeg tror at jeg er nød til at købe en ny (den der ikke sidder på oliefilterflangen)
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: dokajønne efter 23. Juni 2006 kl: 00:15:13
aaargh SGU :evil:

Peter har lige erfaret at oliefilterflangen fra JX heller ikke passer på aaz´en!

Sååeh.... er der én der har en til at ligge? Altså en aaz oliefilterflange.

Det må jo også betyde at vi ikke kan lave "golf-gti-oliekøler-trikket",  :cry:

Nogen forslag??
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: Jarl efter 23. Juni 2006 kl: 00:50:44
Grå (068 919 081 A (0,9 Bar)) på oliefilterflangen og blå (028 919 081 D (0,25 Bar)) i topstykket.

Yes, det er rigtigt, at de tre bolthuller i filterflangen har en anderledes placering på AAZ og derfor skal den have "sin egen" flange.

Mht. til oliekøler, så kan du evt. bruge en Mocal termostatblok til at skrue på under temperatoren. Den har to tilslutninger til den eksterne oliekøler, som lukkes op, når olien når over 80 grader. Du kan evt kigge her: http://www.busschmiede.de/

Jeg er også sikker på, at den kan findes på ebay

Selve filterflangen hedder 028 115 417 og passer på AAZ, AHU, 1Z, AFN,  & ALE. Den må sgu kunne findes på et ophug e. lign.
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: dokajønne efter 23. Juni 2006 kl: 08:09:35
Er det denne?

(http://www.busschmiede.de/bilder/thermoblock_oelkuehler_t3.jpg)
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: Jarl efter 23. Juni 2006 kl: 10:48:56
Ja, det er det. Den der tempetaturføler, der er i den røde cirkel er ikke et must, men hvis du vil have olietermometer, så....
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: dokajønne efter 23. Juni 2006 kl: 11:16:46
ca 2000 kr??? Det er sgu nok liiiige i overkanten, på trods af:
Citér
tænk bare på, hvad andre giver for deres hobby - heste, sejlbåde og hvad ved jeg. I forhold til det er en T3'er jo billig, og så kan man bruge langt mere tid på den...


Måske skulle vi udvikle ideen med varmeapp i stedet.

Hvis vi nu satte en slange på olieretur på turboen, lavede en spiral ud af den og satte den anden ende fast på bundkarret ville det så gøre så meget at olien altid løb igennem, den løber jo også igennem temperatoren inden den genanvendes. og så kunne man jo montere en blæser, til når det gik rigtig hårdt for sig.

Det ville tivertifal gøre styringen nemmere
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: Jarl efter 23. Juni 2006 kl: 14:36:51
Ja, det er pebret. Jeg valgte, at købe "Basic kit TD" og selv tilføje koldere termostat og koldere ventilatorkontakt til vandet. mJeg tror, at hele svineriet stod mig i 2200 inkl porto. Basic Kit indeholder oliekøler til fronten, monteringsbeslag, hydraulikslanger, termoblok og gevindforlænger. Det er snyde nemt at montere, og efter den tid har jeg ikke set olietemp. på den forkerte side af 100 grader - typisk ligger den på 85 ved alm. kørsel.

Jeg tror ikke, at man skal sætte noget i returen fra turboen. Hvis olien fra turboen møder den mindste modstand, så render den ud i turboen i stedet for. Det er jo engang sådan, at væske løber den vej der er nemmest og man skal huske på, at turboens aksel ikke er tætnet med shimmerringe, men kun med labyrinttætninger. De er i princippet ikke tætte, men fungerer ved at akslens omdrejningstal "smider" olien af før den kommer ud. Bremser man det frie flow ned i bundkarret, så kommer problemet. Jeg har selv prøvet, at lave returrør, og første gang brugte jeg et rør med 8 mm indv. diameter. Det resulterede i massiv olieudtrængning i turboen. Da jeg så fik lavet et rør med 10 mm indv. diameter (som standart) var problemet løst.

Måske skulle du bide i det sure æble og købe et helt kit - du er ved at lave en perle af en motor, som gerne skulle holde i mange år. På den anden side - hvis du er 100% sikker på, at du aldrig skal have turbo på, så tror jeg faktisk godt at det kan gå helt uden oliekøler - jeg har en fornemmelse af at du - ligesom mig - er vokset fra den tid, hvor speederen konstant lå vandret.
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: dokajønne efter 23. Juni 2006 kl: 15:45:59
Nu har vi jo to motorer, den ene (nyrenomalede) skulle gerne fuldmonteres med turbo, mens den anden indtil videre bliver en sauger. Jeg tror at vi prøver os lidt frem på oliekølerfronten til at starte med. Vi kunne naturligvis også pille turboen af dem begge og så vente til vi engang står med 2500 kr vi ikke lige ved hvad vi skal bruge til.

Kan man bruge jx pumpen til at lave sugediesel af? Det er vel bare at lade som om den der "nu-kommer-der-ladetryk-så-jeg-giver-lidt-mere-mad" ikke eksisterer

Men det ville jo ikke være rigtigt!

Nu må vi se, man kan ikke plukke en skaldet og man skal aldrig kaste brændte bagerbørn over stort læs før bjørnen er skudt i glashuset.

Og ja jeg er i princippet ligeglad med topfart sålænge det bare er over 90-100 km/t, men den skulle jo også gerne ud i sit rette syncro-element og der vil det være surt at mangle overskud (især bundtræk)
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: dokajønne efter 04. Juli 2006 kl: 05:59:32
For sa***

Nu troede vi lige at det lakkede mod enden og så opdager man et hul (ø18??) på motorblokken. Naturligvis lykkedes det ikke at finde en prop der passer. Hvad er det for et hul og er der én der kender størrelsen på en eventuel prop? hullet sider på bagbords side næsten nede ved bundkar-flancen Det kunne ligne noget tilbageløbs "noget", måske løber turbo-retur på en aaz ind i blokken?

(vi overvejede at banke en asketræsprop i, når først den fik lidt olie gik den ingen steder 8) )
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: jankjerbye efter 04. Juli 2006 kl: 12:09:04
Post på t3nettet få minutter før 5 om morgenen.. !!!  :shock:

Det lyder som en cozy mekkenat.
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: Anonymous efter 04. Juli 2006 kl: 12:25:50
Jeg SKAL på gaden i morgen og det i kombination med et spædbarn gør jo (som du snart vil sande) at det ikke bliver til så meget søvn. :? ...men klokken var nu lidt i seks.
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: dokajønne efter 04. Juli 2006 kl: 12:27:22
og det var så mig :oops:
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: jankjerbye efter 04. Juli 2006 kl: 18:15:18
Du siger til hvis i skal ha en hånd med det sidste ikke? Du kan bare slå på tråden når du kigger ned forbi i vidunderet.
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: Jarl efter 04. Juli 2006 kl: 22:00:26
Citér
Det kunne ligne noget tilbageløbs "noget", måske løber turbo-retur på en aaz ind i blokken?


Sådan er det nemlig!

Kør hen til et velassorteret "oliebundpropsted" - der finder du helt sikkert noget, der matcher gevindet.
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: dokajønne efter 05. Juli 2006 kl: 06:54:55
aaaaaargh sgu og tissebæ!
Vi var klar til at vippe maskinen på plads i går...... indtil Peter kigger ind i enden af krumtappen og konstaterer at det lille leje til højgearsakslen mangler (naturligvis da krumtappen er ny(renoveret)) ..nå finde den gamle krumtap ase og mase i en time indtil at det gamle leje er fuldstændigt ødelagt :cry:  :cry:  :cry: .. så stoppede legen ligesom, så ud og hente et leje i dag  :evil:

I øvrigt passsede bundproppen fra en Alfa 156 i turboreturhullet (M18 stigning 1,5)
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: jankjerbye efter 05. Juli 2006 kl: 08:50:56
Jeg håber du noterer alle de små detaljer og laver et fint lille dokument så alle os vordende aaz ejere kan høste af dine erfaringer og bare skøjte en 1,9er lige ned i baljen.

Hvis du skal sydpå i din jagt efter et leje så kig ind forbi og hent mig, jeg kunne vældigt godt tænke mit at være med til monteringen med ledninger og alt den slags, da min egen 1,6 TD har en masse rod og løse ledninger jeg ikke ved hvad er.
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: Anonymous efter 06. Juli 2006 kl: 07:52:35
Så er aaz´en fisenhulemæ monteret i T3´eren :D  :D  :D  :D  :D  Det blev heller ikke til mere end to timers søvn i nat :cry:

Nu mangler der kun et par detaljer, vædsker, udstødning og ekstra olietryk/temperaturmålere og SÅ skal vi vride i øret og høre om hun vil spinde, lidt spændende da hun jo er lidt af en bastard.

Hvor meget motorolie skal der være på sådan en fin maskine ?
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: dokajønne efter 06. Juli 2006 kl: 07:53:34
Ok jeg er også træt :?
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: bos1 efter 06. Juli 2006 kl: 09:51:00
originalt skal den have 3,7 l uden filter og 4,2 med filter


nøj det er spændene læsning :lol:  man har næsten lyst til at bladre hen til den sidste side for at se hvordan det ender  :P

lidt ligesom en god krimi
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: jankjerbye efter 06. Juli 2006 kl: 10:10:32
Fantastisk, endelig. Giv mig lige et kald om hvornår det sker jeg kan godt lige finde et par timer til at køre op og overvære det spændende øjeblik.
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: dokajønne efter 06. Juli 2006 kl: 11:12:56
Citér
I øvrigt passsede bundproppen fra en Alfa 156 i turboreturhullet (M18 stigning 1,5)


........altså efter at vi savede 15mm af så krumbassen ikke drønede ind i proppen :)
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: Jarl efter 06. Juli 2006 kl: 11:53:38
Jamen er det ikke herligt!

Lige et par (måske overflødige) råd til opstart af en helt frisk motor, der skal dreje sine første spæde omdrejninger:

1. Sørg for at få olien frem til alle smøresteder før du sterter. Tag vacuumpumpen op og stik en 13 mm top ned på oliepumpens medbringerkærv. Drej indtil du kan mærke at olien pumpes. Hvis oliepumpen er helt tør, skal den måske spædes med lidt olie fra filterflangesiden. På med vacuumpumpen igen og afmonter ledningen på solinoden på dieselpumpen.

2. Check - en sidste gang - , at krumbasse, knast og dieselpumpe er perfekt timede. Sno moroten rundt et par gange, så remmen sætter sig rigtigt i sit spor. Check at spændingen er korrekt.

3. Lad nu startmotoren snurre motoren nogle sekunder - så er du sikker på, at alt er timet.

4. På med ledningen til solinoden igen. Prøv at starte men KUN i tomgang. Dieselpumpen er sikkert tør, så den skal spædes. Sug evt. med en bremseudlufter på pumpens returstuds. Passer tomgangen? Sikkert ikke. Trim den til små 1000 rpm. Lad motoren gå i en halv time i tomgang mens du løbende efterfylder og udlufter kølesystemet. Hold øje med temp.

5. Har du ståltoppakning i? Hvis ja, så smil og vær glad - hvis nej, så træk topboltene til nu.

Sluk og spørg, hvis du er i tvivl. Den skal lyde rigtigt ligeså snart den har luftet sig selv ud.

Helkd og lykke med de fine maskine. Det er jo ikke en bastard - der er tale om målrettet avlsarbejde :D
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: dokajønne efter 07. Juli 2006 kl: 07:23:51
Kl. 02.10 var alt samlet og vi stod kampklare og forventningsfulde, nu skulle det store øjeblik komme 4x4 sad i føresædet, jankjerbye holdt øje med eventuelle uregelmæssigheder under bilen, og jeg stod med vanddunken i hånden klar til at spæde kølevand. 4x4 vred i nøglen og ............................................ingenting......... Efter intens søgen viste det sig at startrelæet ikke trak samt at den tykke ledning mellem relæ og starter var pist borte :cry:  :cry:  :cry:

Er der en der har en komplet starter med relæ til at ligge?? så ring 51326824 og inden kl 12.00

@jarl
nej det er absolut ikke overflødig information, kendte ikke oliepumpefinten, og havde spekuleret over hvor længe den skulle stå og tøffe inden man kunne køre.

Jeg var en slagen mand i går
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: jankjerbye efter 07. Juli 2006 kl: 12:17:06
ZzzzZ zzz Huh? Godmorgen!.. brrr.. fatter ikke at du holder til det Jønne.. Se at få dig en middagslur i dag! Det er en ordre!

Du må som sagt gerne skrue min starter af til reservedele eller til udskiftning, min doka holder jo alligevel stille.
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: dokajønne efter 12. Juli 2006 kl: 21:33:10
Så er der jo lige ferie(-arbejde) og jeg sidder på en internetcafe.

Vi fik damen i gang (lørdag morgen) hun suttede vand og lød ellers pænt. Efter en halv times tomgang beslutter vi at køre en tur. Det går egentlig ok, men vi mangler effekt!! meget sløv er hun og er svært sen til at reagere på gassen. Under kørslen er jeg ude og give "røgbegrænseren" lidt fingergymnastik og det hjælper lidt, men det er ligesom at der er lidt forsinkelse på og det kører sgu ikke rigtigt, luftslangen fra turboen puster ganskevist, men åbentbart ikke nok. Vi beslutter at pakke og holde ferie , da jeg ikke tør at køre til Hvide Sande i en bil jeg ikke er helt sikker på.

Nu når vi skal i gang igen vil vi tjekke følgende:

Står tandremmen 112% (fik det ikke lige kontroleret efter svinghjulet kom på :oops: )

Er den gamle turbo itu?

Er der andre forslag?? Den har mindre power nu end med den røvslidte JX´er

Har tænkt på om vi kan pille turboen af og køre som en sauger, men bliver der ikke noget bøvl med dieselpumpen og dysetrykket (nu ca 150 bar)

På sigt køber vi et turbokit og renoverer denne, men jeg kan ikke forstå at en defekt turbo sluger SÅ meget effekt (den puster jo lidt)

Sluttelig: kan det have noget med JX-knasten at gøre?
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: Anonymous efter 13. Juli 2006 kl: 07:40:08
hei rapidspeed fra vwbus.no her...
ang at bilen går dårlig håper jeg inderlig at du har husket å stille dieselpumpen godt opp... :roll:
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: jankjerbye efter 13. Juli 2006 kl: 09:33:39
Hej og velkommen til t3nettet rapidspeed!

dokajønne svarer nok ikke så tit da han er uden computer og på arbejde i 14 dage væk fra hjemmet.
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: dokajønne efter 22. Juli 2006 kl: 22:50:33
Ah! endelig tilbage efter 14 dage med 36 mongoler

Så skal der nok lige fejlfindes her i løbet af ugen!

@rapidspeed
Vi rørte faktisk ikke ved pumpen, kan det være årsagen?
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: Jarl efter 22. Juli 2006 kl: 23:13:02
Hej og velkommen tilbage.

Min erfaring med JX-pumpen på AAZ'eren er, at timing på omkring de 0,92 kører fint. Mængdeskruen (altså ikke fuldgasanslaget men den -måske - plomberede skrue med kontramøtrik) skal skrues noget ind. Gør det i små step - højest ½ omdr. ad gangen. Når den ryger for meget ved max ydelse går du lidt tilbage.

Når pumpen er trimmet kan du komme til at måle turboens ladetryk. Det er snydelet. Fra indsugningsmanifolden til trykdåsen på dieselpumpen går der en lille slange. Der bryder du ind med et T-stykke som du forbinder med 4 m tynd slange. Sæt et lille manometer (evt. et VVS-manometer - sidder på ethvert centralvarmeanlæg eller kan købes i Sanistål) i enden af den lange slange og træk det med ind gennem dørruden. Nu er du klar til at køre med turbotrykvisning - det er altså lidt fedt. Den skal have havre før du får max tryk - fuld pedal i 4 gear op ad motorvejen ved Gudenåen, så skal der min. stå 0,65 bar (fabriksjustering), men man kan jo altid overveje om ikke 0,8 - 0,9 er mere hensigtsmæssigt :wink:

Jeg tror ikke, at JX-knasten har negativ indflydelse.
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: jankjerbye efter 23. Juli 2006 kl: 00:25:55
Heyyy velkommen tilbage kammerat!

Det er måske lykkedes mig at kokse min JX i mellemtiden, så nu har jeg fået en dårlig undskyldning for at hoppe på aaz eller 1y vognen!

Og jeg har fundet et par LT bøjler til spejle! wee..

Gi et kald når du er ovenpå igen og har lidt tid, så kan vi lige stikke hovederne sammen.
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: dokajønne efter 23. Juli 2006 kl: 09:00:00
Jeg var klar over at jeg ikke kørte med fuld effekt når jeg ikke skruede pumpen op, men den er mere sløv end en saugerdiesel og det undrede mig lidt, hvis den ikke får saft nok kan det vel også forklare at turboen ikke puster nok til at give ekstra mad? Jeg ved at turboen ikke er 112% meeen den virkede da før jeg skiftede motor.
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: Jarl efter 23. Juli 2006 kl: 11:10:05
Præcis! Derfor skal man trimme pumpen til at give tilstrækkeligt og rettidigt saft, før man tjekker turboen.

Hvordan snurrer den ellers? Er det den med 1,6 top?
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: jankjerbye efter 23. Juli 2006 kl: 11:13:06
rapidspeed: Hvor langt kan du køre på en liter diesel med din 1,9?

Er din en komplet AAZ eller en "hybrid" ligesom jønnes med lidt forskellige krumtap, topstykke o.s.v?

Må man spørge hvad din konvertering til 1,9 har kostet ca.?
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: Anonymous efter 23. Juli 2006 kl: 15:10:14
min bil går på ca 0,84  pr mil ved blandet kjøring..
motoren min er aaz blokk og topp resten ellers er satt over fra jx'en..
kostnad hmmm motor er 94 model med 160000 km. jeg ga 5000 kr for aaz'en og solgte den originale turboen for 2500 så motoren kostet meg i utgangspunktet 2500,- pluss ett par pakninger... :D

Jønne: turboen din er nok fin den, men hjelper lite hvor fin den er om motoren ikke får nok diesel... :wink:
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: jankjerbye efter 23. Juli 2006 kl: 19:06:22
Rapid: Ah.. interessant svar! Tak skal du have! 12 km/l diesel ved blandet kørsel, det kan jeg lide at høre. (og du kører med 90 hk)

Spændende ide med at sælge turboen. Det vil jeg se på selv, så du købte en komplet aaz? Når du siger "kun" top og blok så mener du selvfølgelig også stempler og krumtap og andet indmad ikke sandt? Hvad flyttede du  over fra din JX?

Dokajønne: Hey! kører det? Kigger du herned en aften? Isåfald gider du ikke kigge efter den grå metalkuffert med alle mine fastnøgler oppe ved 4x4? Tror jeg glemte den deroppe!  :(
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: jankjerbye efter 23. Juli 2006 kl: 22:37:15
En rigtigt flot Caravelle!

Hvor meget vejer den i kg? Hvilken gearkasse har du i? Når du kører f.eks 110 på motorvejen hvor mange omdrejninger trækker du så? 4000?
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: jankjerbye efter 24. Juli 2006 kl: 08:52:14
Hmm, ok..

Ja mit problem er jo at det er en syncro jeg har.  Så godtnok vil en 1,9 hjælpe på bundtrækket, men jeg vil STADIG ligge på 4100 ved 105-110 km/t med stor belastning og forbrug til følge.

Man KAN sikkert skifte 4. gearet, men så kommer der nok for langt mellem 3. og 4. det jeg mangler er nærmere et 5. gear og DET bliver nok ret svært med en syncro kasse, så skal jeg ud i at lave en custom gearkasse, det føler jeg mig sku ikke helt klar til endnu.
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: dokajønne efter 24. Juli 2006 kl: 08:59:56
@jankjerbye

Hejsa dine nøgler er fundet og nej jeg har ikke haft tid til at lave bil endnu, men så snart jeg ruller kommer jeg forbi. mht gearing er den eneste mulighed i en syncro at sætte større hjul på. Med en 1,9 er skulle der også være nok terræn-bundtræk i G-gear.
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: jankjerbye efter 24. Juli 2006 kl: 11:39:34
Interessant!

Hmm.. jeg har aldrig helt kunnet gennemskue konsekvensen af større hjul.

Jeg blander mig lige i debatten om hjulstørrelsem hvis jeg kan finde tråden herinde!
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: Anonymous efter 26. Juli 2006 kl: 23:21:50
:D  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D

Ja da pumpenskulle bare skrues lidt op
Så kom tøsen sgu på vejen. Rigtig lækker maskine! Jeg kørte forsigtige 80km/t, men det var super at man selv med den hastighed kan være rystende ligeglad om det går op eller ned ad bakke, man trykker blot lidt på speederen så kravler man stille og roligt op  :). 1. og 2. gear er nærmest overflødige når bare bilen ruller, rundkørsler i 3. og masser af spark til at komme op i fart igen -oh fryd oh gammen!!

Nu til hængepartierne:

Jeps I havde ret det er nødvendigt med en oliekøler, selv når man kører som en tøs. Ved 80km/t lå temperaturen omkring 123grader :oops:(har instaleret et olietermometer 8) ) . JA jeg ved det Jarl og Djursland, I havde sagt det, men jeg skulle liiige prøve om det nu også kunne passe.....-det kunne det så! (vi er nogle der lærer bedst på den måde)
Der må indkøbes en oliekøler.

Turboen står til udskiftning. I opstarten er der det herligste olietryk 4-7kg (har instaleret en olietryksmåler 8) ), men under kørslen daler trykket til lige godt 1kg. Vi går ud fra at det er turboen da den nu efter ca 70km er olieindsmurt. Alligevel giver den snildt 0,55 bar (har instaleret et ladetryksmanometer 8) ) Næste bil jeg opgraderer gider jeg sgu ikke det turbopis. Måske skyldes det dalende olietryk også en forkert olie (vi brugte 15W 40, da det lige var det vi havde ved hånden, den er beregnet til moderne højtydende dieseltraktorer med turbo, så vi mente at det var ok. I øvrigt overholder den også vw 505.00 (eller hvad den nu hedder))
Er der andre bud på det dalende olietryk?

Sluttelig har vi ikke noget måleur til dieselpumpen, så den er gefül indstillet. Dvs køre en tur...stille pumpen....køre en tur mere....hjalp det....stille pumpen......køre en tur osv. osv. Vi mangler dog nok uret ....såeh er der en venlig sjæl der har et til at ligge ???????? Og begreb om hvordan man anvender det??? så vil vi da køre forbi en dag :)

Men ny turbo og oliekøler lidt mere op på pumpen og 1 bar på turboen så bliver det sgu en raket

@jankjerbye
Jeg ville sgu lige være drejet forbi i dag, men havde fået at vide at jeg endte i statsamtet hvis jeg ikke var klar til at se efter ungerne fra kl 15, jeg håber at råde bod på det i morgen.
 :cry:
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: dokajønne efter 26. Juli 2006 kl: 23:23:44
Gæt hvem!
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: Anonymous efter 26. Juli 2006 kl: 23:59:15
kan jeg spørre om en ting jønne :?:
faller oljetrykket ned til 1 kg under kjøring med kaold motor også? om ikke har nok det sammenheng med en vanvittig høy olietemperatur som du lige kører med... jeg kjører med 1kg turbotrykk og oljetemperaturen ligger mellem 80-105 grader... når du sier du har over 120grader er olien svært tynn... prøv den en forsiktig tur når den er kold.. turboen din kan jeg ikke se det er noe galt med etter hva du skriver i innlegget ditt... :wink:
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: Jarl efter 27. Juli 2006 kl: 00:56:51
Jeg har et ur til pumpen, som pt. ligger hos min bror i Varde. Det kommer meget snart hjem igen. Jeg skal nok give lyd. Hvis du ikke gider vente på det, så kan du faktisk godt stille den med en god skydelære.

Umiddelbart tror jeg ikke, at turboen stjæler dit olietryk og din oliekvalitet er da vist ok. Hvor gammel er oliepumpen? Har dcu målt spillerum i den? Du har selvfølgelig samlet med nye lejer overalt? Selvfølgelig er krumtapsølerne også målt ud, så du ved, at den ikke skulle have haft understørrelse-lejer? Reagerer olielampen? 1 bar ved varm motor i tomgang er fint - kan du overholde det? Har du AAZ-oliepumpe i eller er det en overvintring fra JX?

Der er lige lidt at forholde sig til, men tillykke med jomfrurejsen. Jeg kan godt huske min første tur med AAZ - det var tider...
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: dokajønne efter 27. Juli 2006 kl: 07:44:35
Citér
faller oljetrykket ned til 1 kg under kjøring med kaold motor også?


Nej i kold tilstand går det fint


Citér
Hvor gammel er oliepumpen?

Ved ikke :roll:

Citér
Har dcu målt spillerum i den?

Nej :oops:

Citér
Du har selvfølgelig samlet med nye lejer overalt? Selvfølgelig er krumtapsølerne også målt ud, så du ved, at den ikke skulle have haft understørrelse-lejer?

Jeg købte blok/top som nyrenoveret/ny og monteret. sælger sagde at alle lejer mv var skiftet. (ummidelbart har jeg tillid til ham)

Citér
Reagerer olielampen?

Nej ikke under kørsel, men hvis jeg lige slipper gassen og kobler ud kan den godt blinke, efter et enkelt træd på gassen går den ud og forbliver slukket.

Citér
Har du AAZ-oliepumpe i eller er det en overvintring fra JX?

Jeg fik oliepumpen i løs vægt, så jeg kender ikke alder eller oprindelse, men den var monteret med jx snabel.......jeg tror den er fra jx :oops:

Jeg venter gerne på uret(og instruktionen), så giv endelig lyd :)

Nå.....jeg må ud og lede efter en olielølertermostat.
Tak for jeres bud
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: jankjerbye efter 27. Juli 2006 kl: 19:05:33
Tilykke!! Jeg kan SLET ikke vente med at få en prøvetur!

Surt jeg ikke var hjemme i dag da du kom forbi, jeg er på arbejde i Århus resten af denne uge og næste uge med, så der er jeg kun hjemme om aftenen.

Smid lige en besked eller slå på tråden når du kører hernedaf, og husk lige mine fastnøgler ikke :D
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: Anonymous efter 28. Juli 2006 kl: 15:04:11
fastnøgler?? har aldrig hørt om dem :wink:

Nå men jeg fik skiftet pumpen til en aaz, vi havde faktisk en og de er jo helt ens, samme antal tænder, diameter, udformning osv.........Jeg havde bare ikke lige lagt mærke til at tandhjulene på aazpumpen rent faktisk er ½cm længere end på jx :oops:  såeh ens ....NEJ, men så har jeg også lært det på den hårde måde. nu ter olielampen sig pænt og jeg kører med ca 3kg olietryk når jeg triller afsted med 80 km/t. (og det vel at bemærke ved min hysteriske olietemperatur på 125grader(begge instrumenter indkøbt i biltema for 50kr/stk. :roll:))
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: Anonymous efter 28. Juli 2006 kl: 15:34:41
Jeg troede faktisk at JX pumpen netop gav den lidt mere at leve af? Det syntes jeg jeg havde læst Jarl skrive noget om i en tråd. Måske husker jeg forkert.

Nåmen.. så er det weekend og der er tid. Kommer du forbi en af dagene så slå lige på tråden! Nu skriver jeg mit nummer her.. så behøver du ikke memorere det..  :lol: 22 70 50 48

Jeg er MEGET interesseret i at få demonstreret det omtalte bundtræk i en real world test, jeg er stadig i syv sind om det er 1y eller aaz der er vejen frem for mig.
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: jankjerbye efter 28. Juli 2006 kl: 15:39:04
jeg kan også være anonym  :oops:
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: Jarl efter 28. Juli 2006 kl: 18:05:16
Jeg tror, at Dokajønne snakker om oliepumpen, mens du tænker på dieselpumpen...
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: dokajønne efter 28. Juli 2006 kl: 23:26:24
Ja ja jeg taler naturligvis om oliepumpen, jeg sendte bare indlægget selv om det var lidt ufærdigt (der gik lige børn i den).....Nå.... men....

Efter mit oliepumpeskift er der det herligste olietryk (tomgang over 1 og 3-7 stykker i drift) når bare olien er under 100grader. Når den går op over de 120grader(hvordan er det nu man laver grader som symbol??) så kniber det lidt med at have 1kg (enheden på instrumentet er oil/kg???? Det må jo betyde bar???) i tomgang. Efter skiftet er der dog intet der blinker.

Som nævnt er der nok ingen vej udenom en oliekøler så det må jeg jo tage med.

Og Jan: Den motor vi lægger i dokaen får ikke turbo (til at starte med) så kan du jo komme og prøve begge og se hvad du foretrækker.
Selv om vi ikke har pillet ved turboen endnu er der godt med skud i den nye motor, jeg kan se på mit ladetryksmanometer at turboen arbejder selv ved lave omdrejninger, så der er ingen tvivl om at en 1,9 uden turbo er mere sløv, men til gengæld tror jeg på, at levetiden forlænges og vedligeholdelsen bliver nemmere. Og så slipper man jo også for at indkøbe turbo (2500+) og oliekøler (2000+). På den anden side er brændstoføkonomien bedre i en TD(eller kan være det). Vil du selv producere rapsolie er det jo nok ligemeget.
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: Anonymous efter 29. Juli 2006 kl: 10:12:30
er der i øvrigt nogen der ved hvad olietemperaturen i en jx er? (uden oliekøler altså)
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: jankjerbye efter 29. Juli 2006 kl: 23:56:21
Jeg har lige kørt en tur ud over grusvejene og på landevej i Jønnes
1,9 TD syncro. Det er sådan den skal køre.. Overbevisende træk i bunden. 4 gear op af bakke? Tryk på speederen og turboen piver og hiver dig over bakken.

Jeg er ramt af feberen.. Jeg bliver nødt til at have sådan en kværn i min doka! :shock:

Nu har jeg næsten overblikket over indbygningen og forskellen, MEN jeg er måske desværre den lykkelige ejer af to døde JX turboer (på tre døde JX motorer). Hvorn tester man en turbo? (hvad hvis den ikke sidder på en kørende motor?)

Hvad skal man regne med at en ny JX turbo koster? Findes de i "austausch"? Syntes ikke det vrimler med dem på ebay f.eks. Har de et mere specifikt navn end KKK? Kan man montere andre turboer?

Kan det betale sig at renovere en turbo og hvor længe holder det?

Dertil kommer så oliekøler. Det er livsnødvendigt. Men hvordan monteres den på en AAZ? Er det nemmeste og billigeste at købe et færdigt sæt ved Jaeger eller kan der laves noget der virker ud af diverse dele? (Jeg HAR jo selve "radiatoren" fra en 1,8 gti hvis den er stor nok)

Jeg prøver HÅRDT på at få økonomien til at hænge sammen så jeg kan få råd til en nyrenoveret AAZ.

Nåja.. jeg var så paf at jeg glemte at sige "tak for turen"  :oops:
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: dokajønne efter 30. Juli 2006 kl: 08:45:51
Øhmenø?
Hvad skal sådan en 1,9td i en T3 gå på literen? Jeg har lige erfaret at jeg går knap 11 :cry: . Og jeg har dårligt nok været over 80!

@rapidspeed de der norske mil hvad er det i km?

Nu er dieselpumpen heller ikke finjusteret, så måske er det der?
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: jankjerbye efter 30. Juli 2006 kl: 11:37:43
I en Golf Stationcar eller en Passat går den vist op til 18 km/l ved meget pæn kørsel.

Så "Jønnesspeederfodderharslåettojxereihjel"(TM) (jeg kan snart melde mig ind i den klub) 8) og en del flere kg plus en ikke helt finpudset dieselpumpe kan måske godt forklare det?!? Hvad med de skruetrækkerjusterede dyser (selvom den ikke ryger)??

Hvis dit allradantrieb er slået til permanent p.g.a. en slidt viskose tager det vel også en del?

Jeg tror aldrig jeg har haft min JXer over 12km/l i øvrigt.

Har du fundet et billede af monteringsflanchen til Jaegers oliekøler?

Der findes vel også originale AAZ oliekølere?
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: jankjerbye efter 30. Juli 2006 kl: 11:44:55
@Rune:

Hmm ok.. d.v.s ca 2900 for turboen i sig selv. Er det så en spritneues eller er den renoveret  af fagfolk?

Hvor mange km regner man med at sådan en turbo kan holde?

Umiddelbart virker det som en langt bedre deal at købe brugte turboer fra en hugger og så skifte/renovere en gangimellem?
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: Jarl efter 30. Juli 2006 kl: 15:46:30
I de 50.000 km jeg har kørt med AAZ i T3 har jeg gennemsnitligt kørt ca. 10 km/l. Det er også de tyske erfaringer, så man skal ikke forvente mere. Forbrugssammenligninger med samme motor i små vindglatte Golf'er/Passat'er er efter min mening temmelig urealistiske, når man kører i en bil med en aerodynamik som en mejetærsker
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: jankjerbye efter 30. Juli 2006 kl: 16:54:00
Arghh.. Jarl! stooop sæt nu konen hører det!

Nu har jeg forklaret hende at ikke nok med at den vil kunne have flere brugte vinduer til hendes drivhuse bagpå ladet med den nye motor, den vil også køre længere på en liter raps!

 :P

Nå.. spøg til side.. nogen metoder til at teste en turbo uden at have et værksted og måleudstyr til rådighed?

Jeg skal jo gerne have en turbo til min (forhåbentligt) kommende AAZer
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: dokajønne efter 30. Juli 2006 kl: 18:48:17
Vil den være mere økonomisk uden turbo?? Altså som 1y
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: Jarl efter 30. Juli 2006 kl: 21:45:38
Citér
Vil den være mere økonomisk uden turbo??


Ingenting kommer af ingenting udover lommeuld - var det ikke cirka sådan Storm P sagde?
De ekstra hk, man har i en TD får man jo, ved at man kan brænde mere brændstof af, fordi der er mere ilt til rådighed pga. turbotrykket. Men samtidig er det jo en gammel sandhed, at jo hårdere man tuner en motor, jo mere økonomisk kører den - forudsat man ikke benytter de ekstra kræfter. Altså er vi tilbage ved udgangspunktet - højre fod! Kører man en TD som havde den ydelse som en D er den mere økonomisk end en D, meeeen - hvem gør det? Det skønne bundtræk i AAZ'eren beder jo om at blive brugt. Som Jan skriver, så er fornemmelsen ved at træde lidt mere på pedalen op ad bakken formidabel, men den er ikke gratis.
I daglig drift tror jeg, at totaløkonomien er bedre i en D end i en TD - også grundet de lavere vedligeholdelsesomkostninger. Det handler jo også om, hvad brændstoffet koster :wink:

Citér
Nå.. spøg til side.. nogen metoder til at teste en turbo uden at have et værksted og måleudstyr til rådighed?


Det er svært, og kan ikke gøres helt troværdigt.
Prøv, at føle efter akslens spillerum. Det må lige akkurat kunne fornemmes - heller ikke mere. Kan møllehjulene røre huset, er det alt for meget.
Jeg mener, som jeg engang skrev her  http://www.t3-infos.de/t3-infos_b.html#turboueb at man med rimelige succeschancer kan renovere sin egen turbo. Renoveringssættene findes på ebay til en god plovmand. Det er kun relevant for KKK-turboerne. T3'erne kan også have Garrett-turbo, men det er sjældent. Betegnelsen på turboen er KKK K14 6000. Der har også været monteret andre varianter, men det er fusk. Det er svært/meget svært/umuligt at montere turboer fra andre biler - og egentligt heller ikke ønskværdigt - KKK'en er en billig, effektiv og robust turbo. Man kan ikke sige noget generelt om turboens levetid. Jeg har set alt fra 1 år til 300.000 km. Turboen er ekstremt afhængig af frisk, kold og ren olie. Har den det, så er der normalt ingen problemer. Turboen "dør" typisk pga. fejl i andre komponenter. En defekt toppakning, der blander vand i olien, knækket oliefremløbsrør, en chauffør, der tror, at han har en Porsche og så videre.
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: Anonymous efter 30. Juli 2006 kl: 21:49:49
Citér
nogen metoder til at teste en turbo uden at have et værksted og måleudstyr til rådighed?


Ikke ud over at skille den ad og se om den ser slidt ud. indledningsvis kan du jo prøve at nøkke lidt med akslen og se om den virker slidt. Der er en tråd et eller andet sted her på siden, men jeg har ikke lige fundet den.

Nu tænkte jeg lidt over sagerne da jeg kørte hjem i går aftes, så det skal du ikke spares for:

Hvis jeg var dig ville jeg skifte den gearbox og finde en billig 1,6 saugerdiesel at lægge i, så ville jeg bruge bilen til at få bygget værksted. Når det var på plads SÅ kom turen til en aaz.

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=45338160

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=45303500

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=45618398

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=45268110

Her var sgu en interessant:
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=45622210

Når så du får en 1,9 i grünenhild så ryger 1,6eren i reservedokaen og SÅ skal der markræses 8)
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: dokajønne efter 30. Juli 2006 kl: 22:56:46
Så har jeg sat den til auto login :roll: .
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: jankjerbye efter 31. Juli 2006 kl: 09:54:41
Hmm jamen hvorfor vente? Om man skal plonke en 1,9 eller en 1,6 i .. det er vel ca. det samme arbejde (hvis jeg bruger dine erfaringer)

Altså jeg håber du har tid og lyst til at give en hånd med skiftet.. og så kan jeg ikke helt se fordelen i at skulle proppe en halvdød sløv 50 hestes golf motor i først? Men jeg går ud fra du har en pointe?

Jeg behøver ikke umiddelbart liften eller trækket på Grünehild for at få lagt gulv og tag på det kommende værksted.

Markræs.. hæhæ den dyreste mest sofistikerede markræser til dato, der mangler lige trækaksler og nav bagpå.. men.. =)
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: dokajønne efter 31. Juli 2006 kl: 23:31:33
Citér
Hmm jamen hvorfor vente? Om man skal plonke en 1,9 eller en 1,6 i .. det er vel ca. det samme arbejde


Tja men der er forskel på at nusse om en 1,9'er der skal have oliekøler, ekstra instrumenter, (i bedste fald) renoveret turbo, ny tandrem og strammerulle, et par ekstra justeringer af de ting der lider under motorblokkens ekstra 1,5cm OG så klyne en anden gammel motor i på en lørdag. Jeg troede faktisk også at du havde brug for bilen til bygningen af værkstedet

Citér
Altså jeg håber du har tid og lyst til at give en hånd med skiftet

Når man har en meget fin bagfjeder til en syncro, en hovedkoblingscylinder og i øvrigt er god til at lave kaffe og knappe øl op, så er der næsten ingen grænser for hvor meget hjælp man kan få :wink:

Citér
Markræs.. hæhæ den dyreste mest sofistikerede markræser til dato, der mangler lige trækaksler og nav bagpå.. men.. =)


Vi må kunne finde et bagtøj fra en gammel Ferguson :lol:  :lol:  :lol:
Titel: AAZ Hybrid
Indlæg af: jankjerbye efter 01. August 2006 kl: 10:24:29
Hmm god pointe m.h.t arbejdsindsatsen for en 1,6 kontra 1,9. Man kan sige, nu ER jeg jo ret vant til at hun står stille ude på marken og der er jo træk på den grove Lada så skal der flyttes noget er det muligt. D.v.s. det ville ikke være det store problem om hun holdt stille en måneds tid.

Spørgsmålet er så om de ca 2000-2500 en gammel slidt 1,6D koster ikke er bedre investeret i en spritny oliekøler?

Jeg tror jeg skifter olie og filter, topper lidt vand og kølervæske op og så kører i Grünehild med den 1,6TD der er i som var hun en sauger og så må vi se hvornår hun skal trækkes hjem, det må bestemme datoen for skift til 1,9eren.

Jeg har desuden tænkt på at gå direkte i rapsdrift da jeg alligevel ikke regner de dyser jeg har på de gamle maskiner for noget og så er det jo gjort. Det kunne evt. blive til et hyggeligt weekend-mini-raps det selv arrangement i klubregi hvis der er interesse for det.

Send mig lige det telefonnummer på ham Kasper eller Jesper eller hvad han hed fra Hobro, så ser vi på det.