Forfatter Emne: Bagbremse renovering, bakker, ankerplader, bremsecylinder.  (Læst 14300 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Mads2600

  • Gæst
Bagbremse renovering, bakker, ankerplader, bremsecylinder.
« Svar #15 Dato: 14. Juli 2008 kl: 20:58:33 »
Det kan godt være mit sidder sådan.. Prøvede i hvert fald først den ene måde.. Virkede ikke.. Men det fungere nu.. Så det sidder rigtigt.. Om det så vemder den ene eller den anden vej kan jeg faktisk ikke huske..

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Bagbremse renovering, bakker, ankerplader, bremsecylinder.
« Svar #16 Dato: 15. Juli 2008 kl: 00:12:41 »
Citat fra: "jankjerbye"
Man kan ligesågodt se lidt fremad og lave sin bil ordentligt. Jeg er ikke "den skal bare køres ned" typen, derfor lavede jeg det så godt jeg kunne.. Tak for rosen.

Jeg galvaniserede ikke da jeg ikke havde forberedt mig ordentligt, var i tidsnød og ikke kunne tillade mig at lade bilen holde stille og vente på det.
Men jeg syntes sådan på ide planet at det ville være kanon hvis der var en herindefra der samlede en hel bane afrensede stumper sammen i sit lokalområde så vi ku få en ordentlig pris og sendte det til galvanisering.. Det er der vist flere fra Sjælland der har gjort inde på vwnettet. God ide..

Maling var hammerlak 3 lag. 2 med pensel og 1 med spray.

Bare rolig.. Ingegerd er på vejen igen det tog bare lige et par overnatninger på værkstedet.

En mere fyldig update med billeder af part 2 "bremsemontering" og kommentarer kommer når jeg har en halv time uden gæster i huset og en spisekammertempereret half&half.. Det skal helst være lidt hyggeligt at poste  8)


tjaa.... man kunne også bare købe to nye originales ankerplader til en tudse, for så er de galvaniseret, og man sparer 3-5 timer :wink:

ps. har du husket at smøre din håndbremsearm på br.bakken med kobberfedt, så den ikke gror fast :roll:
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Bagbremse renovering, bakker, ankerplader, bremsecylinder.
« Svar #17 Dato: 15. Juli 2008 kl: 09:29:40 »
Hvor finder du org. galvaniserede bremsebakker til en tusse?

Har du et link?

/Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Bagbremse renovering, bakker, ankerplader, bremsecylinder.
« Svar #18 Dato: 15. Juli 2008 kl: 11:19:08 »
Det lyder spændende... guved hvor han får dem fra!
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Bagbremse renovering, bakker, ankerplader, bremsecylinder.
« Svar #19 Dato: 15. Juli 2008 kl: 16:00:05 »
Den med øl i Sibirien vil jeg holde dig op på, men du bliver nok nødt til også at varme et par røde hottere til sådan et rundt jubilærum  :wink:
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Bagbremse renovering, bakker, ankerplader, bremsecylinder.
« Svar #20 Dato: 15. Juli 2008 kl: 16:07:05 »
Ja, det kunne jo eksempelvis være herfra:

http://www.kaefer-co.de/index.php?view=details&path=0.191.208.209.&size=large&id=5452

I øvrigt er VW's egne også galvaniserede - det forhindrer dem nu ikke i at forsvinde på 10 år. Klimaet er hårdt for metalplader, der skiftevis bliver varme og kolde og lever i støv, salt og møg.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Bagbremse renovering, bakker, ankerplader, bremsecylinder.
« Svar #21 Dato: 15. Juli 2008 kl: 17:47:38 »
Citat fra: "Julius"
Hej Jan,

Tror at Niels Erik Thing har dem nye galvaniserede til under VW pris så vidt jeg husker, men det var vist nok i nærheden af et par hundrede mere end de tusinde... du kan finde ham blandt T3 nettets tilmeldte brugere....

Mvh.  Julius


ja det var vist cirka deromkring jeg købte mine :wink:

de er sku næsten for pæne til at mont et sted hvor der er så meget skidt og møg :wink:

gad vide hvad IM siger til at jeg hænger dem over bændeovnen istedet for hendes afrikanskemaske  :?  :lol:
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
Bagbremse renovering, bakker, ankerplader, bremsecylinder.
« Svar #22 Dato: 15. Juli 2008 kl: 17:59:31 »
hvem sagde røde hottere??? jeg er klar
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
Bagbremse renovering, bakker, ankerplader, bremsecylinder.
« Svar #23 Dato: 18. Juli 2008 kl: 23:27:42 »
Hej Jenslyn,

Jo du er inde på det rigtige, systemet er faktisk konstrueret til at justere sig selv, men selvfølgelig skal man ned med skruetrækkeren og justere bakkerne ud til tromlen ved skift til nye..... Men ellers er det jo planen at den lille arm der kører på stjernen med de flade hakker hvis man kan kalde dem sådan, stjernen der helst vil drejes den ene vej.... (kan den formulering bruges ? ) skal justere bakkerne ud og så ellers kamme over før den begynder at bremse så meget at tromlen løber varm.... så det er reelt de daglige træk i håndbremsen der løbene justerer bagbremserne... Så ja, der skal justeres bremser på baghjulene ved bakke-skift, og systemet luftes ud i alle fire hjørner hvert andet år eller så..... så bremsevæsken bliver frisk... den er gerne helt mørk og iblandet vand og møg når den løber ud.
Hvis man er for sparsommelig med bremsevæsken koster det før eller senere et par bremskalibre med fastrustede stemler ved forhjulene, det er en god regel at hver gang man går bremserne efter lige at trykke stemplerne i de forreste kalibre helt ind for at forhindre rust, med en stor pappeøjetang (vandpumpetang)   husk dog lige inden de trykkes ind at suge lidt bremsevæske ud af beholderen oppe under instrumentbrædtet, for ellers kan det udmærket hænde at det løber ned inde bag ved og tager lakken af hist og her....  Og ja... håndbremsen er sidste punkt på listen.
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Bagbremse renovering, bakker, ankerplader, bremsecylinder.
« Svar #24 Dato: 19. Juli 2008 kl: 13:12:12 »
Der er da ikke mindre end 2 huller i ankerpladen, 1 til inspektion af belægningstykkelse og 1 til at pille ved justerstangen...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
Bagbremse renovering, bakker, ankerplader, bremsecylinder.
« Svar #25 Dato: 19. Juli 2008 kl: 14:28:16 »
Jo man kan udmærket godt renovere sine kalibre.... Der er to typer hvor af den ene består af to lige store halvdele med et stempel i hver, de er spændt sammen med en række bolte (den gamle type) og så den nyere type der kun har et stempel der flyder. Du kan flere steder få nye gummipakninger og bælge til dem, så det er absolut muligt at gøre dem i stand, hvis de ikke er alt for hærgede. Autobremsen i Rødovre har haft de renoveringssæt til en hund stykket og mon ikke Howdiaudi har dem endnu billigere... men husk at skelne mellem de to typer. Jeg kan se der er svaret på dit spørgsmål om justering gennem ankerpladen så det springer jeg over  :wink:  I VW´s egen beskrivelse af systemets virkemåde er det håndbremsen der finjusterer bakkerne ud under brug, men hvad ved de fjolser vel om det ... :lol:

Mvh.  Leif
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Offline FarT3

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 424
    • Vis profil
Bagbremse renovering, bakker, ankerplader, bremsecylinder.
« Svar #26 Dato: 19. Juli 2008 kl: 14:29:44 »
En mekaniker lærte mig engang at når tromlen er monteret træder man engang hårdt på bremsen så bakkerne sætter sig ordentligt. Så stikker man en skruetrækker ind i hullet til justerarmen og spænder bakkerne helt ud til de ikke kan mere. Derefter løsner man dem 7 hak. Det har næsten altid givet perfekt bremsning på mine biler.
Med venlig hilsen

FarT3
30252288


Ikke flere T3 tilbage :0(
Ach bus lieber Volkswagen, alles ist weg,weg,weg

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
Bagbremse renovering, bakker, ankerplader, bremsecylinder.
« Svar #27 Dato: 19. Juli 2008 kl: 14:33:50 »
Nej ingen genbrug af O-ringe efter adskillelse..... Nyt gummi over hele linien. Ingen "smøring" kun frisk bremsevæske....

Vil lige påpege at de to stænger med gafler i enderne som regel er kilde til at selvjusteringen kikser med tiden...  så kan man finde dem nye med skruer og stjerne på så køb dem... når de bliver gamle med rustne slidte kanter er de ikke opgaven voksen....

Leif
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Bagbremse renovering, bakker, ankerplader, bremsecylinder.
« Svar #28 Dato: 19. Juli 2008 kl: 23:18:45 »
De kalibre jeg har renoveret har jeg nu altid smurt op med bremsefedt fra ATE - noget blåt stads der er beregnet til opgaven.

Ellers er det lige til at renovere kalipre. Man kan evt stoppe alle åbninger godt til og sand / glasblæse dem, derefter engang rengøring (meget grundig) varmefast maling og de ser lækre ud længe efter  8)

Mht justerskruen i bakkesystemet kan man med fordel gøre den ren på en roterende stålbørste, evt friske gevind op med bakke & tap, og smøre det op med teflon fedt e.lign - tyndt lag! Her er det vigtigt ikke at tvære det ind i almindeligt fedt der med tiden vil lave en klæbrig masse af støv og fedt = ingen justering
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
Bagbremse renovering, bakker, ankerplader, bremsecylinder.
« Svar #29 Dato: 20. Juli 2008 kl: 17:23:39 »
Hej Wilson,

Jo jeg har også tit givet mine en gang af Bardahls silliconefedt, men jeg frarådede nu nærmest mod at fedte dem ind for at undgå at nogle bruger alm. fedt eller olie. Det skal jo kunne tåle lidt varme og ikke opløse gummi.

Knæk og bræk....
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!