Forfatter Emne: AAZ Hybrid  (Læst 28570 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
AAZ Hybrid
« Svar #15 Dato: 28. Maj 2006 kl: 09:04:46 »
Desværre. Jeg har et, men det sidder på min komplette AAZ'er, der bare venter på at blive boret, så er den som ny. Jeg har lige tjekket - du har ret! De er fandme ikke rigtig kloge! 130 € for et snollet alu-hjul!

Nu skal jeg nok gå ud og måle diameteren. Det er vist den eneste forskel til JX, og så er det jo muligt at dreje sådan et ned, tror jeg.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
AAZ Hybrid
« Svar #16 Dato: 20. Juni 2006 kl: 09:56:23 »
Update:
Ja så fandt jeg jo et blik/dæksel til tandremmen, brugt, let defekt og til den nette pris af 300kr :shock:. Hjulet til mellemakslen er også fundet, da det sad på en hel motorblok, er det lidt svært at overskue, hvad jeg har givet for det.

Nu er jeg så kommet til (måske) endnu en udgift: Olietrykskontakterne kan de gamle bruges, eller må jeg ud og have nye (de gamle har ikke kørt mere end 5.000km

Til skræk og advarsel:
Nyrenoveret aaz med ny top+vent 8500kr.
Hyd. ventilløftere                            710kr.
Ny strammerulle                             198kr
Pakningssæt                                   320kr
Tandremsdæksel                             300kr
Tandrem                             ca.        200kr
Mellemakselhjul                    ca.       200kr
Sniddersnadder         indtil nu     ca.  200kr

Og vi er nok ikke færdige endnu :roll: , MEN hvad det er meget hyggeligt og jeg lærer noget hver gang :wink:
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
AAZ Hybrid
« Svar #17 Dato: 20. Juni 2006 kl: 12:25:42 »
Olietrykskontakterne er ikke de samme, men jeg ville nok proppe dem i, du har. Olietrykket er det samme på de to maskiner, så der kan vist ikke gå meget galt der. Sørg for at sætte dem i på de rigtige steder, ellers går den dynamiske olietrykskontrol amok. Den ene kontakt åbner ved olitryk, den anden lukker.

Og tænk bare på, hvad andre giver for deres hobby - heste, sejlbåde og hvad ved jeg. I forhold til det er en T3'er jo billig, og så kan man bruge langt mere tid på den... :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
AAZ Hybrid
« Svar #18 Dato: 20. Juni 2006 kl: 23:25:58 »
ømmenø

Hvad er det nu for en farve jeg skal have? Jeg tror at jeg er nød til at købe en ny (den der ikke sidder på oliefilterflangen)
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
AAZ Hybrid
« Svar #19 Dato: 23. Juni 2006 kl: 00:15:13 »
aaargh SGU :evil:

Peter har lige erfaret at oliefilterflangen fra JX heller ikke passer på aaz´en!

Sååeh.... er der én der har en til at ligge? Altså en aaz oliefilterflange.

Det må jo også betyde at vi ikke kan lave "golf-gti-oliekøler-trikket",  :cry:

Nogen forslag??
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
AAZ Hybrid
« Svar #20 Dato: 23. Juni 2006 kl: 00:50:44 »
Grå (068 919 081 A (0,9 Bar)) på oliefilterflangen og blå (028 919 081 D (0,25 Bar)) i topstykket.

Yes, det er rigtigt, at de tre bolthuller i filterflangen har en anderledes placering på AAZ og derfor skal den have "sin egen" flange.

Mht. til oliekøler, så kan du evt. bruge en Mocal termostatblok til at skrue på under temperatoren. Den har to tilslutninger til den eksterne oliekøler, som lukkes op, når olien når over 80 grader. Du kan evt kigge her: http://www.busschmiede.de/

Jeg er også sikker på, at den kan findes på ebay

Selve filterflangen hedder 028 115 417 og passer på AAZ, AHU, 1Z, AFN,  & ALE. Den må sgu kunne findes på et ophug e. lign.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
AAZ Hybrid
« Svar #21 Dato: 23. Juni 2006 kl: 08:09:35 »
Er det denne?

mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
AAZ Hybrid
« Svar #22 Dato: 23. Juni 2006 kl: 10:48:56 »
Ja, det er det. Den der tempetaturføler, der er i den røde cirkel er ikke et must, men hvis du vil have olietermometer, så....
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
AAZ Hybrid
« Svar #23 Dato: 23. Juni 2006 kl: 11:16:46 »
ca 2000 kr??? Det er sgu nok liiiige i overkanten, på trods af:
Citér
tænk bare på, hvad andre giver for deres hobby - heste, sejlbåde og hvad ved jeg. I forhold til det er en T3'er jo billig, og så kan man bruge langt mere tid på den...


Måske skulle vi udvikle ideen med varmeapp i stedet.

Hvis vi nu satte en slange på olieretur på turboen, lavede en spiral ud af den og satte den anden ende fast på bundkarret ville det så gøre så meget at olien altid løb igennem, den løber jo også igennem temperatoren inden den genanvendes. og så kunne man jo montere en blæser, til når det gik rigtig hårdt for sig.

Det ville tivertifal gøre styringen nemmere
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
AAZ Hybrid
« Svar #24 Dato: 23. Juni 2006 kl: 14:36:51 »
Ja, det er pebret. Jeg valgte, at købe "Basic kit TD" og selv tilføje koldere termostat og koldere ventilatorkontakt til vandet. mJeg tror, at hele svineriet stod mig i 2200 inkl porto. Basic Kit indeholder oliekøler til fronten, monteringsbeslag, hydraulikslanger, termoblok og gevindforlænger. Det er snyde nemt at montere, og efter den tid har jeg ikke set olietemp. på den forkerte side af 100 grader - typisk ligger den på 85 ved alm. kørsel.

Jeg tror ikke, at man skal sætte noget i returen fra turboen. Hvis olien fra turboen møder den mindste modstand, så render den ud i turboen i stedet for. Det er jo engang sådan, at væske løber den vej der er nemmest og man skal huske på, at turboens aksel ikke er tætnet med shimmerringe, men kun med labyrinttætninger. De er i princippet ikke tætte, men fungerer ved at akslens omdrejningstal "smider" olien af før den kommer ud. Bremser man det frie flow ned i bundkarret, så kommer problemet. Jeg har selv prøvet, at lave returrør, og første gang brugte jeg et rør med 8 mm indv. diameter. Det resulterede i massiv olieudtrængning i turboen. Da jeg så fik lavet et rør med 10 mm indv. diameter (som standart) var problemet løst.

Måske skulle du bide i det sure æble og købe et helt kit - du er ved at lave en perle af en motor, som gerne skulle holde i mange år. På den anden side - hvis du er 100% sikker på, at du aldrig skal have turbo på, så tror jeg faktisk godt at det kan gå helt uden oliekøler - jeg har en fornemmelse af at du - ligesom mig - er vokset fra den tid, hvor speederen konstant lå vandret.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
AAZ Hybrid
« Svar #25 Dato: 23. Juni 2006 kl: 15:45:59 »
Nu har vi jo to motorer, den ene (nyrenomalede) skulle gerne fuldmonteres med turbo, mens den anden indtil videre bliver en sauger. Jeg tror at vi prøver os lidt frem på oliekølerfronten til at starte med. Vi kunne naturligvis også pille turboen af dem begge og så vente til vi engang står med 2500 kr vi ikke lige ved hvad vi skal bruge til.

Kan man bruge jx pumpen til at lave sugediesel af? Det er vel bare at lade som om den der "nu-kommer-der-ladetryk-så-jeg-giver-lidt-mere-mad" ikke eksisterer

Men det ville jo ikke være rigtigt!

Nu må vi se, man kan ikke plukke en skaldet og man skal aldrig kaste brændte bagerbørn over stort læs før bjørnen er skudt i glashuset.

Og ja jeg er i princippet ligeglad med topfart sålænge det bare er over 90-100 km/t, men den skulle jo også gerne ud i sit rette syncro-element og der vil det være surt at mangle overskud (især bundtræk)
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
AAZ Hybrid
« Svar #26 Dato: 04. Juli 2006 kl: 05:59:32 »
For sa***

Nu troede vi lige at det lakkede mod enden og så opdager man et hul (ø18??) på motorblokken. Naturligvis lykkedes det ikke at finde en prop der passer. Hvad er det for et hul og er der én der kender størrelsen på en eventuel prop? hullet sider på bagbords side næsten nede ved bundkar-flancen Det kunne ligne noget tilbageløbs "noget", måske løber turbo-retur på en aaz ind i blokken?

(vi overvejede at banke en asketræsprop i, når først den fik lidt olie gik den ingen steder 8) )
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
AAZ Hybrid
« Svar #27 Dato: 04. Juli 2006 kl: 12:09:04 »
Post på t3nettet få minutter før 5 om morgenen.. !!!  :shock:

Det lyder som en cozy mekkenat.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Anonymous

  • Gæst
AAZ Hybrid
« Svar #28 Dato: 04. Juli 2006 kl: 12:25:50 »
Jeg SKAL på gaden i morgen og det i kombination med et spædbarn gør jo (som du snart vil sande) at det ikke bliver til så meget søvn. :? ...men klokken var nu lidt i seks.

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
AAZ Hybrid
« Svar #29 Dato: 04. Juli 2006 kl: 12:27:22 »
og det var så mig :oops:
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it