Forfatter Emne: AAZ Hybrid  (Læst 29364 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
AAZ Hybrid
« Svar #60 Dato: 27. Juli 2006 kl: 00:56:51 »
Jeg har et ur til pumpen, som pt. ligger hos min bror i Varde. Det kommer meget snart hjem igen. Jeg skal nok give lyd. Hvis du ikke gider vente på det, så kan du faktisk godt stille den med en god skydelære.

Umiddelbart tror jeg ikke, at turboen stjæler dit olietryk og din oliekvalitet er da vist ok. Hvor gammel er oliepumpen? Har dcu målt spillerum i den? Du har selvfølgelig samlet med nye lejer overalt? Selvfølgelig er krumtapsølerne også målt ud, så du ved, at den ikke skulle have haft understørrelse-lejer? Reagerer olielampen? 1 bar ved varm motor i tomgang er fint - kan du overholde det? Har du AAZ-oliepumpe i eller er det en overvintring fra JX?

Der er lige lidt at forholde sig til, men tillykke med jomfrurejsen. Jeg kan godt huske min første tur med AAZ - det var tider...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
AAZ Hybrid
« Svar #61 Dato: 27. Juli 2006 kl: 07:44:35 »
Citér
faller oljetrykket ned til 1 kg under kjøring med kaold motor også?


Nej i kold tilstand går det fint


Citér
Hvor gammel er oliepumpen?

Ved ikke :roll:

Citér
Har dcu målt spillerum i den?

Nej :oops:

Citér
Du har selvfølgelig samlet med nye lejer overalt? Selvfølgelig er krumtapsølerne også målt ud, så du ved, at den ikke skulle have haft understørrelse-lejer?

Jeg købte blok/top som nyrenoveret/ny og monteret. sælger sagde at alle lejer mv var skiftet. (ummidelbart har jeg tillid til ham)

Citér
Reagerer olielampen?

Nej ikke under kørsel, men hvis jeg lige slipper gassen og kobler ud kan den godt blinke, efter et enkelt træd på gassen går den ud og forbliver slukket.

Citér
Har du AAZ-oliepumpe i eller er det en overvintring fra JX?

Jeg fik oliepumpen i løs vægt, så jeg kender ikke alder eller oprindelse, men den var monteret med jx snabel.......jeg tror den er fra jx :oops:

Jeg venter gerne på uret(og instruktionen), så giv endelig lyd :)

Nå.....jeg må ud og lede efter en olielølertermostat.
Tak for jeres bud
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
AAZ Hybrid
« Svar #62 Dato: 27. Juli 2006 kl: 19:05:33 »
Tilykke!! Jeg kan SLET ikke vente med at få en prøvetur!

Surt jeg ikke var hjemme i dag da du kom forbi, jeg er på arbejde i Århus resten af denne uge og næste uge med, så der er jeg kun hjemme om aftenen.

Smid lige en besked eller slå på tråden når du kører hernedaf, og husk lige mine fastnøgler ikke :D
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Anonymous

  • Gæst
AAZ Hybrid
« Svar #63 Dato: 28. Juli 2006 kl: 15:04:11 »
fastnøgler?? har aldrig hørt om dem :wink:

Nå men jeg fik skiftet pumpen til en aaz, vi havde faktisk en og de er jo helt ens, samme antal tænder, diameter, udformning osv.........Jeg havde bare ikke lige lagt mærke til at tandhjulene på aazpumpen rent faktisk er ½cm længere end på jx :oops:  såeh ens ....NEJ, men så har jeg også lært det på den hårde måde. nu ter olielampen sig pænt og jeg kører med ca 3kg olietryk når jeg triller afsted med 80 km/t. (og det vel at bemærke ved min hysteriske olietemperatur på 125grader(begge instrumenter indkøbt i biltema for 50kr/stk. :roll:))

Anonymous

  • Gæst
AAZ Hybrid
« Svar #64 Dato: 28. Juli 2006 kl: 15:34:41 »
Jeg troede faktisk at JX pumpen netop gav den lidt mere at leve af? Det syntes jeg jeg havde læst Jarl skrive noget om i en tråd. Måske husker jeg forkert.

Nåmen.. så er det weekend og der er tid. Kommer du forbi en af dagene så slå lige på tråden! Nu skriver jeg mit nummer her.. så behøver du ikke memorere det..  :lol: 22 70 50 48

Jeg er MEGET interesseret i at få demonstreret det omtalte bundtræk i en real world test, jeg er stadig i syv sind om det er 1y eller aaz der er vejen frem for mig.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
AAZ Hybrid
« Svar #65 Dato: 28. Juli 2006 kl: 15:39:04 »
jeg kan også være anonym  :oops:
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
AAZ Hybrid
« Svar #66 Dato: 28. Juli 2006 kl: 18:05:16 »
Jeg tror, at Dokajønne snakker om oliepumpen, mens du tænker på dieselpumpen...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
AAZ Hybrid
« Svar #67 Dato: 28. Juli 2006 kl: 23:26:24 »
Ja ja jeg taler naturligvis om oliepumpen, jeg sendte bare indlægget selv om det var lidt ufærdigt (der gik lige børn i den).....Nå.... men....

Efter mit oliepumpeskift er der det herligste olietryk (tomgang over 1 og 3-7 stykker i drift) når bare olien er under 100grader. Når den går op over de 120grader(hvordan er det nu man laver grader som symbol??) så kniber det lidt med at have 1kg (enheden på instrumentet er oil/kg???? Det må jo betyde bar???) i tomgang. Efter skiftet er der dog intet der blinker.

Som nævnt er der nok ingen vej udenom en oliekøler så det må jeg jo tage med.

Og Jan: Den motor vi lægger i dokaen får ikke turbo (til at starte med) så kan du jo komme og prøve begge og se hvad du foretrækker.
Selv om vi ikke har pillet ved turboen endnu er der godt med skud i den nye motor, jeg kan se på mit ladetryksmanometer at turboen arbejder selv ved lave omdrejninger, så der er ingen tvivl om at en 1,9 uden turbo er mere sløv, men til gengæld tror jeg på, at levetiden forlænges og vedligeholdelsen bliver nemmere. Og så slipper man jo også for at indkøbe turbo (2500+) og oliekøler (2000+). På den anden side er brændstoføkonomien bedre i en TD(eller kan være det). Vil du selv producere rapsolie er det jo nok ligemeget.
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Anonymous

  • Gæst
AAZ Hybrid
« Svar #68 Dato: 29. Juli 2006 kl: 10:12:30 »
er der i øvrigt nogen der ved hvad olietemperaturen i en jx er? (uden oliekøler altså)

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
AAZ Hybrid
« Svar #69 Dato: 29. Juli 2006 kl: 23:56:21 »
Jeg har lige kørt en tur ud over grusvejene og på landevej i Jønnes
1,9 TD syncro. Det er sådan den skal køre.. Overbevisende træk i bunden. 4 gear op af bakke? Tryk på speederen og turboen piver og hiver dig over bakken.

Jeg er ramt af feberen.. Jeg bliver nødt til at have sådan en kværn i min doka! :shock:

Nu har jeg næsten overblikket over indbygningen og forskellen, MEN jeg er måske desværre den lykkelige ejer af to døde JX turboer (på tre døde JX motorer). Hvorn tester man en turbo? (hvad hvis den ikke sidder på en kørende motor?)

Hvad skal man regne med at en ny JX turbo koster? Findes de i "austausch"? Syntes ikke det vrimler med dem på ebay f.eks. Har de et mere specifikt navn end KKK? Kan man montere andre turboer?

Kan det betale sig at renovere en turbo og hvor længe holder det?

Dertil kommer så oliekøler. Det er livsnødvendigt. Men hvordan monteres den på en AAZ? Er det nemmeste og billigeste at købe et færdigt sæt ved Jaeger eller kan der laves noget der virker ud af diverse dele? (Jeg HAR jo selve "radiatoren" fra en 1,8 gti hvis den er stor nok)

Jeg prøver HÅRDT på at få økonomien til at hænge sammen så jeg kan få råd til en nyrenoveret AAZ.

Nåja.. jeg var så paf at jeg glemte at sige "tak for turen"  :oops:
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
AAZ Hybrid
« Svar #70 Dato: 30. Juli 2006 kl: 08:45:51 »
Øhmenø?
Hvad skal sådan en 1,9td i en T3 gå på literen? Jeg har lige erfaret at jeg går knap 11 :cry: . Og jeg har dårligt nok været over 80!

@rapidspeed de der norske mil hvad er det i km?

Nu er dieselpumpen heller ikke finjusteret, så måske er det der?
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
AAZ Hybrid
« Svar #71 Dato: 30. Juli 2006 kl: 11:37:43 »
I en Golf Stationcar eller en Passat går den vist op til 18 km/l ved meget pæn kørsel.

Så "Jønnesspeederfodderharslåettojxereihjel"(TM) (jeg kan snart melde mig ind i den klub) 8) og en del flere kg plus en ikke helt finpudset dieselpumpe kan måske godt forklare det?!? Hvad med de skruetrækkerjusterede dyser (selvom den ikke ryger)??

Hvis dit allradantrieb er slået til permanent p.g.a. en slidt viskose tager det vel også en del?

Jeg tror aldrig jeg har haft min JXer over 12km/l i øvrigt.

Har du fundet et billede af monteringsflanchen til Jaegers oliekøler?

Der findes vel også originale AAZ oliekølere?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
AAZ Hybrid
« Svar #72 Dato: 30. Juli 2006 kl: 11:44:55 »
@Rune:

Hmm ok.. d.v.s ca 2900 for turboen i sig selv. Er det så en spritneues eller er den renoveret  af fagfolk?

Hvor mange km regner man med at sådan en turbo kan holde?

Umiddelbart virker det som en langt bedre deal at købe brugte turboer fra en hugger og så skifte/renovere en gangimellem?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
AAZ Hybrid
« Svar #73 Dato: 30. Juli 2006 kl: 15:46:30 »
I de 50.000 km jeg har kørt med AAZ i T3 har jeg gennemsnitligt kørt ca. 10 km/l. Det er også de tyske erfaringer, så man skal ikke forvente mere. Forbrugssammenligninger med samme motor i små vindglatte Golf'er/Passat'er er efter min mening temmelig urealistiske, når man kører i en bil med en aerodynamik som en mejetærsker
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
AAZ Hybrid
« Svar #74 Dato: 30. Juli 2006 kl: 16:54:00 »
Arghh.. Jarl! stooop sæt nu konen hører det!

Nu har jeg forklaret hende at ikke nok med at den vil kunne have flere brugte vinduer til hendes drivhuse bagpå ladet med den nye motor, den vil også køre længere på en liter raps!

 :P

Nå.. spøg til side.. nogen metoder til at teste en turbo uden at have et værksted og måleudstyr til rådighed?

Jeg skal jo gerne have en turbo til min (forhåbentligt) kommende AAZer
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012