Forfatter Emne: AAZ Hybrid  (Læst 28573 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
AAZ Hybrid
« Svar #75 Dato: 30. Juli 2006 kl: 18:48:17 »
Vil den være mere økonomisk uden turbo?? Altså som 1y
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
AAZ Hybrid
« Svar #76 Dato: 30. Juli 2006 kl: 21:45:38 »
Citér
Vil den være mere økonomisk uden turbo??


Ingenting kommer af ingenting udover lommeuld - var det ikke cirka sådan Storm P sagde?
De ekstra hk, man har i en TD får man jo, ved at man kan brænde mere brændstof af, fordi der er mere ilt til rådighed pga. turbotrykket. Men samtidig er det jo en gammel sandhed, at jo hårdere man tuner en motor, jo mere økonomisk kører den - forudsat man ikke benytter de ekstra kræfter. Altså er vi tilbage ved udgangspunktet - højre fod! Kører man en TD som havde den ydelse som en D er den mere økonomisk end en D, meeeen - hvem gør det? Det skønne bundtræk i AAZ'eren beder jo om at blive brugt. Som Jan skriver, så er fornemmelsen ved at træde lidt mere på pedalen op ad bakken formidabel, men den er ikke gratis.
I daglig drift tror jeg, at totaløkonomien er bedre i en D end i en TD - også grundet de lavere vedligeholdelsesomkostninger. Det handler jo også om, hvad brændstoffet koster :wink:

Citér
Nå.. spøg til side.. nogen metoder til at teste en turbo uden at have et værksted og måleudstyr til rådighed?


Det er svært, og kan ikke gøres helt troværdigt.
Prøv, at føle efter akslens spillerum. Det må lige akkurat kunne fornemmes - heller ikke mere. Kan møllehjulene røre huset, er det alt for meget.
Jeg mener, som jeg engang skrev her  http://www.t3-infos.de/t3-infos_b.html#turboueb at man med rimelige succeschancer kan renovere sin egen turbo. Renoveringssættene findes på ebay til en god plovmand. Det er kun relevant for KKK-turboerne. T3'erne kan også have Garrett-turbo, men det er sjældent. Betegnelsen på turboen er KKK K14 6000. Der har også været monteret andre varianter, men det er fusk. Det er svært/meget svært/umuligt at montere turboer fra andre biler - og egentligt heller ikke ønskværdigt - KKK'en er en billig, effektiv og robust turbo. Man kan ikke sige noget generelt om turboens levetid. Jeg har set alt fra 1 år til 300.000 km. Turboen er ekstremt afhængig af frisk, kold og ren olie. Har den det, så er der normalt ingen problemer. Turboen "dør" typisk pga. fejl i andre komponenter. En defekt toppakning, der blander vand i olien, knækket oliefremløbsrør, en chauffør, der tror, at han har en Porsche og så videre.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Anonymous

  • Gæst
AAZ Hybrid
« Svar #77 Dato: 30. Juli 2006 kl: 21:49:49 »
Citér
nogen metoder til at teste en turbo uden at have et værksted og måleudstyr til rådighed?


Ikke ud over at skille den ad og se om den ser slidt ud. indledningsvis kan du jo prøve at nøkke lidt med akslen og se om den virker slidt. Der er en tråd et eller andet sted her på siden, men jeg har ikke lige fundet den.

Nu tænkte jeg lidt over sagerne da jeg kørte hjem i går aftes, så det skal du ikke spares for:

Hvis jeg var dig ville jeg skifte den gearbox og finde en billig 1,6 saugerdiesel at lægge i, så ville jeg bruge bilen til at få bygget værksted. Når det var på plads SÅ kom turen til en aaz.

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=45338160

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=45303500

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=45618398

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=45268110

Her var sgu en interessant:
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=45622210

Når så du får en 1,9 i grünenhild så ryger 1,6eren i reservedokaen og SÅ skal der markræses 8)

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
AAZ Hybrid
« Svar #78 Dato: 30. Juli 2006 kl: 22:56:46 »
Så har jeg sat den til auto login :roll: .
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
AAZ Hybrid
« Svar #79 Dato: 31. Juli 2006 kl: 09:54:41 »
Hmm jamen hvorfor vente? Om man skal plonke en 1,9 eller en 1,6 i .. det er vel ca. det samme arbejde (hvis jeg bruger dine erfaringer)

Altså jeg håber du har tid og lyst til at give en hånd med skiftet.. og så kan jeg ikke helt se fordelen i at skulle proppe en halvdød sløv 50 hestes golf motor i først? Men jeg går ud fra du har en pointe?

Jeg behøver ikke umiddelbart liften eller trækket på Grünehild for at få lagt gulv og tag på det kommende værksted.

Markræs.. hæhæ den dyreste mest sofistikerede markræser til dato, der mangler lige trækaksler og nav bagpå.. men.. =)
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
AAZ Hybrid
« Svar #80 Dato: 31. Juli 2006 kl: 23:31:33 »
Citér
Hmm jamen hvorfor vente? Om man skal plonke en 1,9 eller en 1,6 i .. det er vel ca. det samme arbejde


Tja men der er forskel på at nusse om en 1,9'er der skal have oliekøler, ekstra instrumenter, (i bedste fald) renoveret turbo, ny tandrem og strammerulle, et par ekstra justeringer af de ting der lider under motorblokkens ekstra 1,5cm OG så klyne en anden gammel motor i på en lørdag. Jeg troede faktisk også at du havde brug for bilen til bygningen af værkstedet

Citér
Altså jeg håber du har tid og lyst til at give en hånd med skiftet

Når man har en meget fin bagfjeder til en syncro, en hovedkoblingscylinder og i øvrigt er god til at lave kaffe og knappe øl op, så er der næsten ingen grænser for hvor meget hjælp man kan få :wink:

Citér
Markræs.. hæhæ den dyreste mest sofistikerede markræser til dato, der mangler lige trækaksler og nav bagpå.. men.. =)


Vi må kunne finde et bagtøj fra en gammel Ferguson :lol:  :lol:  :lol:
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
AAZ Hybrid
« Svar #81 Dato: 01. August 2006 kl: 10:24:29 »
Hmm god pointe m.h.t arbejdsindsatsen for en 1,6 kontra 1,9. Man kan sige, nu ER jeg jo ret vant til at hun står stille ude på marken og der er jo træk på den grove Lada så skal der flyttes noget er det muligt. D.v.s. det ville ikke være det store problem om hun holdt stille en måneds tid.

Spørgsmålet er så om de ca 2000-2500 en gammel slidt 1,6D koster ikke er bedre investeret i en spritny oliekøler?

Jeg tror jeg skifter olie og filter, topper lidt vand og kølervæske op og så kører i Grünehild med den 1,6TD der er i som var hun en sauger og så må vi se hvornår hun skal trækkes hjem, det må bestemme datoen for skift til 1,9eren.

Jeg har desuden tænkt på at gå direkte i rapsdrift da jeg alligevel ikke regner de dyser jeg har på de gamle maskiner for noget og så er det jo gjort. Det kunne evt. blive til et hyggeligt weekend-mini-raps det selv arrangement i klubregi hvis der er interesse for det.

Send mig lige det telefonnummer på ham Kasper eller Jesper eller hvad han hed fra Hobro, så ser vi på det.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012