Forfatter Emne: Boxer til Række  (Læst 13695 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Boxer til Række
« Svar #30 Dato: 09. Februar 2009 kl: 23:04:41 »
Citat fra: "Baja1500"
Citat fra: "WBX Manden"
Citat fra: "Baja1500"

Ps...  Jens jeg ved ik hvorfor de fortsatte med boxer motoren men der er jo 2 mærker der kører med dem i dag nemlig alfa og Subru...  


Hva' me Pårsge  ?


Må jeg lige låne din dekoder-ring eller er det mig der ik lige forstår hvad du mener med :     Pårsge


Mvh. Bo


Hint: De er et tysk bilfirma, som har den største indtjening i bilbranchen overhoved. De har til med en fabrik i Finland (den var svær!)
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Boxer til Række
« Svar #31 Dato: 09. Februar 2009 kl: 23:06:14 »
Citat fra: "BlackChart"
Tjaeh, mon ikke han mener Porche?? :)


scchhhhh! Lad være med at ødelægge legen :D
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Mads-kaa

  • Gæst
Boxer til Række
« Svar #32 Dato: 09. Februar 2009 kl: 23:08:15 »
Citat fra: "Baja1500"
Citat fra: "WBX Manden"
Citat fra: "Baja1500"

Ps...  Jens jeg ved ik hvorfor de fortsatte med boxer motoren men der er jo 2 mærker der kører med dem i dag nemlig alfa og Subru...  


Hva' me Pårsge  ?


Må jeg lige låne din dekoder-ring eller er det mig der ik lige forstår hvad du mener med :     Pårsge


Mvh. Bo


Et mindre kendt mærke fra det midt tyske som vidst nok ejer mere end de fleste af aktierne i VW Porsche

BTW: hvilke modeller ligger der boxere i fra Alfa, altså af de nye???

/Mads

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Boxer til Række
« Svar #33 Dato: 09. Februar 2009 kl: 23:32:43 »
For lige at køre denne her tråd fuldstændigt på afveje...
Alfa har ikke boxer motorer i nogle af bilerne i det danske program..
den sidste var vist 145 fra '90 erne. !?

Efter min overbevisning er grunden til mange bilfabrikanterne ikke laver boxermotorer mere, at den skaber flere dele og dermed fordyrer bilen. Det er noget fabrikanterne for alt i verden vil undgå, det går jo ud over konkurrenceevnen!

Som tidligere skrevet så har boxermotoren nogle unikke fordele som aldrig kan opnås med række 4, hvis der ses bort for prisen og kompleksiteten af boxermotoren, så er der kun fordele.

@ Jarl
Ang. forældet motordesign, række motoren kom da vist til mange år før boxeren !
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Boxer til Række
« Svar #34 Dato: 09. Februar 2009 kl: 23:39:34 »
Jeg prøver igen, denne gang i kategorien bil-historie/automobil.ingeniør-veiden/"hvad Schultz sagde til Heinzt hen over frokostbordet" (Svar godtages fra alle kategorier, bare der gøres behørigt opmærksomt på hvilken kategori der svares i):

---------------
Shhhhhhhhhhhhhhh - spørgsmålet lyder:
Hvorom alting er - jeg undrer mig mere og mere over hvorfor VW fortsatte med WBX i 83 - hvorfor de ikke gik over til række-4'er for benzinerne på det tidspunkt - er der nogen som kender årsagen?
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Boxer til Række
« Svar #35 Dato: 09. Februar 2009 kl: 23:42:05 »
Citat fra: "jensjakob"
Jeg prøver igen, denne gang i kategorien bil-historie/automobil.ingeniør-veiden/"hvad Schultz sagde til Heinzt hen over frokostbordet" (Svar godtages fra alle kategorier, bare der gøres behørigt opmærksomt på hvilken kategori der svares i):

---------------
Shhhhhhhhhhhhhhh - spørgsmålet lyder:
Hvorom alting er - jeg undrer mig mere og mere over hvorfor VW fortsatte med WBX i 83 - hvorfor de ikke gik over til række-4'er for benzinerne på det tidspunkt - er der nogen som kender årsagen?


Svaret står lige oven over!

"Efter min overbevisning er grunden til mange bilfabrikanterne ikke laver boxermotorer mere, at den skaber flere dele og dermed fordyrer bilen. Det er noget fabrikanterne for alt i verden vil undgå, det går jo ud over konkurrenceevnen! "
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Boxer til Række
« Svar #36 Dato: 09. Februar 2009 kl: 23:49:49 »
Hej Rasmus,

Altså - jeg spørger til hvorfor VW valgte at FORTSÆTTE med WBX, ikke stoppe - som er det jeg læser i den refererede argumentation.

Jo, WBX'en er letvægt, teknisk genial, har en blød blød motorgang, lavt tyngdepunkt osv osv osv - men i 1983 havde VW vel også et hav af benzin-række4 motorer de kunne have valgt istedetfor at sætte vandkapper på CU-motoren (sådan cirka).

Jeg er reelt set nysgerrig efter argumentationen fra VW's historiebøger om hvorfor de valgte at lave WBX-motoren i 1983 - der må have været "nogen" som lavede en businesscase og argumentation - og jeg er teknisk nysgerrig.

Gode hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Boxer til Række
« Svar #37 Dato: 10. Februar 2009 kl: 00:15:56 »
ok...

Mit bedste bud er at meget af type2'erns identitet ligger i boxermotoren, derfor valgte de at fortsætte. Jeg tror de på WBX designbriefe tidspunktet anså WBX for at ligge til højrebenet og opbygge den så let som ingenting på årtiers erfaring. Der blev de vist snydt !?
Havde VW overhoved en stærk række 4 motor på det tidspunkt, stærk nok til at trække en bus ?
Desuden har WBX ikke meget tilfældes med CU.

Faktisk var WBX6'ern tiltænkt Passat, men vw indså at de måtte i rækkemotorens retning. Öettinger overtog designet efterfølgende.

Godnat :) OG undskyld til Martin, hvis tråd vi spam'er for vildt !  :oops:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Boxer til Række
« Svar #38 Dato: 10. Februar 2009 kl: 00:19:53 »
Hej Rasmus,

Ja, undskyld til Martin for at sidesteppe hans tråd - det er vist kendetegnet ved T3nettet at vi er gode til at blande alting.

Jeg har googlet på livet løst, og fandt denne sætning:
"The switch to water-cooling for the boxer engines was made abruptly mid-year in 1983 because VW could no longer make the air-cooled engines meet emissions standards"

Interessant - hvis VW regnede med at fortsætte med luftboxer,    og blev ramt af at den var for tam - og oveni blev ramt af udlednings-tal - ja, så kan de have haft meget travlt.

Her er en anden artikel om en WBX fra 1978!!!!!!!!!!!!!! - bygget udenfor VW :-)

Gode hilsner

Jens Jakob
(Vinterferie)
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Boxer til Række
« Svar #39 Dato: 10. Februar 2009 kl: 08:17:36 »
Ja det er en god artikel.  :roll:  Må jeg godt få en wankel motor når vi nu er igang. Eller skal jeg springe direkte til en gasturbinemotor. :lol:

Debatterne bunder ofte i forskellig prioriteringsrækkefølge på grund af alder, evner, bopæl, viden, muligheder. Der er sikkert mange flere både mentale og fysiske årsager.

Holdbarhed (svær at vurdere) Noget går jo på rygter, egne dårlige erfaringer. Des flere motorer der kører af en type, des flere vil typisk havarere af den model. Brugeren har iøvrigt meget indflydelse uanset motortype

Brændstofforbrug. Her er det vel lige meget hvilket brændstof. Men til lidt spas betyder det mindre end hvis den køres mange kilometer hverdag

Effekt. Desværre et meget vidt begreb, nogle mener der skal 150 heste til at trække en trailer andre gør det tilfredsstillende med 70 heste. Der findes endda en med 1,7 ton backmobil som drives uproblematisk af 50 heste. (slowly moving a lot of karma)

Teknologisk stadie. Nogle vil have flere ledninger, følere og udvendige bokse, andre vil gerne være fri for dem.

Tilgængelighed. Mon ikke alle er enige om det er både nemmere og billigere at skaffe stumper til biler der holder i rækker hos ophuggerne.

Umiddelbar tilgængelighed. Finder man bilen man vil have tager man som regel motoren med, jeg valgte ikke en diesel sauger, den sad bare i bilen.

Gangkultur. Nogle søger diesel banken, andre en symaskine motor med utallige omdrejninger, andre igen wbx for blødhed i gangkulturen.

Kærlighed. Noget udefinerbar størrelse, bunder ofte i egne erfaringer og følelser. Jeg tror det er en meget stor men noget ubevidst faktor.
Kurt
Kurt - 25115788