Forfatter Emne: Råd før køb.. 2,1 DJ med syncro  (Læst 2112 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jakob_mj

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 273
    • Vis profil
Råd før køb.. 2,1 DJ med syncro
« Dato: 21. Juni 2012 kl: 18:24:58 »
Hej.. Jeg skal muligvis ud og se på en T3 syncro med 2,1 DJ motor, har ikke haft med vandboksere at gøre før, hvad skal man kigge efter og hvad skal man kontrollere i forhold til syncro systemet?

Ifølge sælger går bilen helt fint i både motor gear og differentiale, men der et lille hul i udstødningsmanifold, hvis det ikke kan svejses er det så til at få af på en DJ uden at tage motoren ud af bilen? (Jeg frygter bolte der knækker..argh)

Håber på et par gode råd fra folk med erfaring indenfor disse maskiner så jeg ved hvad jeg skal se efter!

Mvh.
Jakob

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Råd før køb.. 2,1 DJ med syncro
« Svar #1 Dato: 22. Juni 2012 kl: 00:05:54 »
Den har ikke en egentlig udstødnings manifold, men fire afgangsrør. De sidder normalt med to støttebolte i hver, men nogle vælger, at sætte bolte i, og uanset hvad, - regn med, at de sidder uendelig godt fast, og er du rigtig uheldig knækker de som glas ( og så skal der bores og skæres nyt gevind ).
Er du "heldig" er det rustne møtrikker. De kan slibes tynde på en af fladerne ( men IKKE ind i gevindet ) og så et klap med en skarp mejsel på det rette sted, og møtrikken flækker og falder af. Så kan en snittebakke skære "rynkerne" op. Og proceduren gentages.....

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Råd før køb.. 2,1 DJ med syncro
« Svar #2 Dato: 22. Juni 2012 kl: 07:32:52 »
spørg sælger hvornår der sidst er skiftet gummipakninger der tætner topstykkerne til blokken. De er sikkert møre efter 25år.

lidt info her

Offline Jes

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 963
    • Vis profil
  • T3 model: Syncro årg. 1985
Råd før køb.. 2,1 DJ med syncro
« Svar #3 Dato: 22. Juni 2012 kl: 09:06:59 »
Med hensyn til gearkasse / fortøj . Er det vist som på alle biler . Kør en tur lyt om der er noget der knaser / hyler eller brummer. Hvis du har kørt T3 før, er det jo nok nemmere, at sortere de alm. T3 lyde fra. Larmer gearkassen alt for meget, er det vist ca 3-4000kr for en anden brugt.
På en Syncro er det også et vigtigt at tjekke at alle 4 dæk er ens/lige store. Hvis ikke de er det ( inden for ca 1mm penge) så kan viskosen være defekt.
Pga den bliver aktiveret hele tiden under kørsel.Fordi fortøj og bagtøj ikke snurrer med de samme antal omdr. Køre en 10-20 km, prøve så at lave en 3 punkts vending. Hvis du må bruge begge fødder og arm for at dreje rattet. Så er der gode chancer for at den er ved at være for hård/stram. Ellers er det som en rimelig stærk konstruktion. Og du vil smile, for hver km du kører. Og sige grimme ting til rust og fast groede bolter 8)

Mvh Jes
Tlf 0045 40332205
T3-klub medlem nr 134.
Syncro 1.9 DG 1985 allrounder.
Unimog 411.110 Kabriole. Årg.1959
If you can dream it.   You can have it :-)

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
Råd før køb.. 2,1 DJ med syncro
« Svar #4 Dato: 22. Juni 2012 kl: 11:31:40 »
Hej Jakob.

Jeg bor også i Norge, i Hemsedal, og har kørt DJ Syncro i et par år. Har også haft fornøjelsen af at skifte motor et par gange og gennemrenovere. en DJ.
Hvis du vil er du meget velkommen til at ringe på: +47 47 14 49 35

Mvh
Mattias

Offline jakob_mj

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 273
    • Vis profil
Råd før køb.. 2,1 DJ med syncro
« Svar #5 Dato: 22. Juni 2012 kl: 13:09:57 »
Hej folkens, mange tak for svar!

Jeg vil mene at kende nogenlunde til forskellen på de knagelyde der "skal" være der og dem der tyder på at der er noget galt i en gammel VW, har haft bobbel, baypickup og golf1 før, men aldrig kørt en T3, selvom jeg har haft lyst har de været alt for dyre i afgift til mig.. Men som Mattias/Chewie har luret så er der norske nummerplader på den jeg har kig på, og i Norge er sådan en bil faktisk en del rimeligere i ejerudgifter end i DK, og mon ikke at sådan en DJ syncro med pigdæk er en ganske fin bil i vinterføre..?

Mattias, tak for telefonnr. det kan være jeg får brug for det hvis jeg køber den bil jeg har kig på ;-)
Er du i øvrigt også inde på vwbus.no, som virker som et ganske godt forum?

Yderligere spørgsmål:

-Hvad kan man regne med af benzinøkonomi? Har en w123 250 med 6-cylindre og karburator nu, så der er ikke noget der kan ryste mig, men hvad skal man regne med, 7-10 alt efter bykørsel/landevej?

-Nogen der har et link til en oversigt over typiske ruststeder på T3, efter hvad jeg har set på bilerne på gaden er det mest i samlingerne, bund af ruder, paneler og skærmkanter, men hvad med under bilen?

Mange tak for assistancen!

Mvh. Jakob

Offline Alp

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 785
    • Vis profil
    • Film
  • T3 model: Syncro
Råd før køb.. 2,1 DJ med syncro
« Svar #6 Dato: 22. Juni 2012 kl: 14:21:55 »
Citat fra: "jakob_mj"

Yderligere spørgsmål:

-Hvad kan man regne med af benzinøkonomi? Har en w123 250 med 6-cylindre og karburator nu, så der er ikke noget der kan ryste mig, men hvad skal man regne med, 7-10 alt efter bykørsel/landevej?

-Nogen der har et link til en oversigt over typiske ruststeder på T3, efter hvad jeg har set på bilerne på gaden er det mest i samlingerne, bund af ruder, paneler og skærmkanter, men hvad med under bilen?



6-8 km/l

&

http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-11107-highlight-rust.html

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
Råd før køb.. 2,1 DJ med syncro
« Svar #7 Dato: 22. Juni 2012 kl: 14:58:57 »
Yep.. Jeg er også på vwbus. Hedder det samme derinde bare med stort forbogstav, Chewie.

Har også luret, hvilken bil du er interesseret i. Udstødning kan være noget skrammel på WBX'ere -  både at få bolte/møtrikker af, men det koster også en mindre formue at købe nyt. Se også efter utætheder på vandkappepakninger, som Hinze nævner.
Rust skal du checke ved samlingerne i de forreste skærme ( ruster ofte hul ind i stolpen bag skærmen), alle 4 donkraftpunkter, kanaler, i hulrummet under der bagerste vinduer, nederste rulle ved skydedør.

Skal faktisk muligvis sælge min syncro (dog noget dyrere), så giv lyd, hvis du er interesseret.

Benzinforbruget er af en anden verden. Specielt ved småkørsel og i bakket terræn.

Offline jakob_mj

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 273
    • Vis profil
Råd før køb.. 2,1 DJ med syncro
« Svar #8 Dato: 23. Juni 2012 kl: 17:14:27 »
Jamen så fik jeg da købt mig en T3!
Det blev så ikke den jeg først havde udset mig og heller ikke en syncro, men der dukkede pludselig en op i byen hvor jeg bor med DJ maskine, 5 gear og campingindretning, rnr sengen var egentlig "undskyldningen" for at vi skulle have en T3, så det havde egentlig også været lidt fjollet med en minibus..

Jeg syntes at 112hk. maskinen går utrolig godt med fint med kræfter, men jeg er så også vant til earlybay og 48 heste så der skal jo ikke så meget til ;-)

Selve bussen er ret ramponeret i karossen med diverse buler og små rustskader men jeg syntes at bunden så sund og hel ud, jeg skal være en måneds tid i danmark her til sommer hvor jeg har et lille "værksted" på en gård hvor der både er svejseværk, sprøjtepistol og autovip så den kan lægges ned på siden og få en rigtig god gang tectyl, så forhåbentlig forsvinder rusten på magisk vis i løbet af sommeren og bliver erstattet af et lag frisk lak hvor der er behov for det..

Planen lige nu er at gøre den klar til en ferietur ned gennem norge og sverige på vej hjem til danmark, så lige nu er det mekanikken der skal gennemgås, jeg har for vane at byttet benzinslanger samt tændingsdele og remme, og så have de gamle dele der dur, men er slidt i reserve.. og derudover kontrollere/stille tænding og ventiler og den slags, så:

Hvor finder jeg den slags serviceinformation på nettet? Skal have en haynes, men den er ikke lige til at få fat på her lørdag eftermiddag og jeg vil igang nu!

Offline jakob_mj

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 273
    • Vis profil
Råd før køb.. 2,1 DJ med syncro
« Svar #9 Dato: 23. Juni 2012 kl: 19:48:35 »
..og den tidligere ejer har kørt med blyerstatning, noget der lyder spøjst i mine ører på en så "moderne" bil, har godtnok altid kørt med blyerstatning i min gamle luftkølede selvom jeg altid har vidst at det nok var overtro da jeg ved at der er mange der ikke gør det uden problemer på de luftkølede..

Men blyerstatning i en DJ WBX, er det noget man skal?