Forfatter Emne: Kold starts problemer  (Læst 1895 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline finnthor

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 313
    • Vis profil
  • By: Vejle
Kold starts problemer
« Dato: 23. December 2008 kl: 09:43:17 »
Hej Allesammen.
Jeg er ny her i dette forum har dog mere end 12 års erfaring med t3.

For et par år siden købte jeg en brugt 1.6TD motor.
Har kørt med den siden men har ikke kunne løse problemet med kold start.
Den starter på 3cyl og ryger meget, efter 500-1000 meter har den ren og normal motorgang (ingen unødig røg)
Den har ikke unormalt olieforbrug og ånder ikke særlig meget.
Bruger ikke vand.

Jeg har fået udskiftit toppakning
Skiftet dyser (nye spidser)
Nye gløderør
Kontrol af pumpe og koldstart.

Alt dette uden resultat....

Når motoren er varm køre den godt og trækker fint.
Dertil skal det nævnes at den gamle 1.6d motor jeg kørte med før, startede rigtig godt (indtil der sprang en kølerslange)

Håber at der er gode råd og og en nem løsning på vej
God jul

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Kold starts problemer
« Svar #1 Dato: 23. December 2008 kl: 09:52:36 »
Velkommen til! Vi glæder os til at du udfylder din profil og viser os billeder af din bil  :D

Forum flyder med indlæg der handler om netop dit problem. Prøv søgefunktionen og søg f.eks. på "den hvide røgs årstid" (hvis ikke min hukommelse svigter mig). Et hurtigt skud på hoften herfra, skulle være at kablerne til gløderørene og kabelsko skal skiftes, men det er bare et vildt gæt.
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Kold starts problemer
« Svar #2 Dato: 23. December 2008 kl: 13:11:31 »
velkommen til

hvis der er ok kompression, dyserne forstøver rigtigt og åbner ved rette tryk (er de nye spidser afprøvet?) Din pumpe ikke er død pga et sandkorn, et utæt dyserør. Så ville jeg prøve at måle om alle 4 glæderær trækker den rette strøm. Søg på gløderør og strøm / ampere. Der er et indlæg om hvor meget stræm de skal trække hver især - er der så et der er dødt trækker den kun 3/4...

god fornøjelse
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Kold starts problemer
« Svar #3 Dato: 23. December 2008 kl: 17:56:38 »
Og hvis pumpen er timet korrekt i forhold til dysernes (nye?) åbningstryk...
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Kold starts problemer
« Svar #4 Dato: 23. December 2008 kl: 18:19:41 »
Citat fra: "Finn Thorkilsen"
Hej Allesammen.
Jeg er ny her i dette forum har dog mere end 12 års erfaring med t3.
Så er det da også på tide, du kom inden for. Velkommen

For et par år siden købte jeg en brugt 1.6TD motor.
Du har vel en bil til den også.?
Har kørt med den siden men har ikke kunne løse problemet med kold start.
Den starter på 3cyl og ryger meget, efter 500-1000 meter har den ren og normal motorgang (ingen unødig røg)
Den har ikke unormalt olieforbrug og ånder ikke særlig meget.
Bruger ikke vand.

Jeg har fået udskiftit toppakning
Det plejer ellers altid at være topstykket der fejler.
Skiftet dyser (nye spidser)
Nye gløderør
Kontrol af pumpe og koldstart.

Alt dette uden resultat....

Når motoren er varm køre den godt og trækker fint.
Dertil skal det nævnes at den gamle 1.6d motor jeg kørte med før, startede rigtig godt (indtil der sprang en kølerslange)
Du skal undersøge funktionen i koldstartshåndtaget. Det minder om et choker håndtag. Sidder til højre nede for rattet. Er kablet monteret korrekt, og trækker det i armen på pumpen.?
Håber at der er gode råd og og en nem løsning på vej
God jul


Du må meget gerne skrive lidt mer om din bil.
Du må meget gerne planlægge at komme til Sydfyn 2 weekend i maj. Der er stort T3træf  :P

Velkommen til.
Kurt
Kurt - 25115788

Offline finnthor

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 313
    • Vis profil
  • By: Vejle
Kold starts problemer
« Svar #5 Dato: 25. December 2008 kl: 12:46:29 »
Takker for de gode råd.

Vil også lige svare på jeres spørgsmål...

Jo jeg har en bil til den syge motor, årg 86 med 340.000km på klokken.har haft denne i 10 år. Den er ikke navngivet men vi kan jo kalde for gamle trofast. Før denne en årg 85 vandkølet benzin.

Der var ingen tvivl om at toppakningen var røget sig en tur, fik den skiftet på værksted, har kun deres ord på at topstykket er okay..
Bruger ikke vand.

Koldstart håndtag er mont. og kontroleret sammen med timing.

Har ikke målt på gløderørene men skiftet dem uden resultat, dem gamle motor startede jo fint så skulle mene der kommer power nok...
Har forresten også prøvet med et tykt kabel direkte fra batteri til gløderør, uden resultat.

Pumpe og rør mener jeg er i okay stand.
Har trykprøvet og prøvet en del dyser inden jeg fik nye spidser sat i, alle har været fine men  uden resultat...

Har dog ikke målt kompression, mangler udstyret, Den ånder dog ikke meget bruger ikke for meget olie.

Nu har jeg som skrevet jo kørt med dette lille problem et par år og lært at leve med det. Symtomerne er uforandret gennem denne periode, måske starter den lidt dårliger her i vinter tiden.

 Jeg er blevet stoppet af Jens betjent en enkelt gang han syntes at det var noget svinneri og jeg lovede ham at gøre noget ved det...

Der var måske en grund til at han ville sælge motoren, ham jeg købte af.Så fortiden overvejer jeg af finde en anden brugt kværn til gamle trofast...
Dette virker som det helt rigtige sted at spørge, Findes der flere forskellige 1.6TDer Regner med at finde en fra en golf og bygge den om.
Kan man køre med Golf brændstofpumpe? Og hvad med 1.9 TD er den vær at ofre ekstra på?

Eva

  • Gæst
Kold starts problemer
« Svar #6 Dato: 25. December 2008 kl: 14:14:17 »
***Den starter på 3cyl og ryger meget, efter 500-1000 meter har den ren og normal motorgang (ingen unødig røg) ***

***Nu har jeg som skrevet jo kørt med dette lille problem et par år og lært at leve med det. Symtomerne er uforandret gennem denne periode, måske starter den lidt dårliger her i vinter tiden***



Jeg har nogen gange haft motorer der gjorde sådan...på den ene var det koldstarten der ikke virkede...

På den anden var det  fordi  et gløderør ikke virkede.

På den tredje var det bare noget motoren altså gjorde, hvor årsagen ikke blev fundet....det var en slidt motor der brugte lidt olie  (havde siddet i en syncro, og så lever de ikke så længe)...men den kørte sådan i lang tid, indtil den begyndte at lække motorolie i kølevandet.....hvilket den også kørte med i flere måneder.....uden at bilen af den grund blev for varm eller noget andet......

Det var alligevel en motor, der skulle skrottes, derfor blev der ikke gjort mere for at udbedre skaden, den skulle bare køre til den ikke kunne mere,  ellers er jeg generelt modstander af at køre uden at få repareret..

 :wink: