T3nettet og T3Klub Danmark forum
Vores biler. => Dine Projekter... => Emne startet af: Morten efter 16. Maj 2016 kl: 22:30:41
-
Har købt denne dejlige t3 syncro 1991 TD 1,6
planen er at sætte den i stand.
Der skal laves en del rust, den skal males, nye hjul ( lidt stører;-) der skal skiftes visco olie, ny indretning indvendig, laves tagbøjler, og meget mere
Til vinter går turen så til Sydafrika 20000 km 24 lande på 3 måneder
-
Hej Morten. Det bliver spændene og følge med i. Jeg var lidt bange for at du havde givet op og solgt bilen igen.
-
Ikke i nu ;-)
Gik lidt i stå, fordi jeg skulle have et nyt korsbånd i knæet, så har ikke kunne lave noget de sidste 5 måneder.
-
Fantastisk med eventyre i T3 klubben - glæder mig til at følge med
-
lækker - dejligt at modet, energien og eventyrlysten også findes i t3 forum!
Glæder mig til at følge :-)
Held og lykke med forberedelserne.
-
Hej Morten det lyder fedt, glæder mig til at følge projektet.
Foresten lavede vi ikke møbelsnedker svendeprøve sidste år sammen, synes jeg kan kende den hvide bil.
Hilsen Jonas
-
Hej Jonas det var sjovt du også var t3er
-
to stk. nye trinbrædder
-
nye lejer/bremser og mere rust
-
Forberedelse til maling Slive sparding og til sidst grunner
-
Så er alle døre grundet
-
så blev den gul
-
Er i gang med at svejse tagbøjler, så det passer til tagtelt, markise, reservehjul, jerry Cans og lygter
-
Det ser dæleme godt ud.. Et seriøst projekt.. håber at du lader os se fotos af hele processen..
-
Gul bil jeg kan godt lide gule biler , min første bil en bobel fra 67 var Texas gul , glæder mig til at se den færdig , super fint arbejde .
Hilsen Poul
-
Sådan det ser godt ud. Skal den så også have striber? Efter som den hedder tigerMus?
Det bliver spændende og følge med i.
-
ja mange striber ;D
-
Det pynter med de nye dæk
-
Følger spændt projektet...Godt initiativ....
Belønningen kommer i Afrika...
mvh Jan
-
så kom dårerne på
-
nu med Tiger striber :o
-
hold da helt op. Det er da seriøst, bare den ikke bliver væk mellem dyrene :)
-
Men er der ikke noget med det ikke findes tigere i Afrika... ;)
Men fin er den! Og sikke en tur :)
-
solfilm
-
ja det var lige så ledt at sætte ruderne i, som at tage dem ud
-
Mega fin ❤️
-
Den ser rigtigt flot ud. Glæder mig til at se indretning.....
-
tagbøjler
-
så kom riggen på
-
l
-
jamen..... den bliver så fed!
-
Den bliver rigtig fin 8)
-
Waiuuu siger jeg bare :)👍🚐
-
Nyt hjerte 1,9 sugediesel
1y 140000km fra 93
-
Er der nogen der ved hvad jeg skal søge på her i forummet, hvis jeg vil have noget mere information med hensyn til motor skiftet fra jx til min nye 1y?
Har prøvet skrive 1y også vider, man kan ikke finde noget
-
Indretning af 9 mm krydsfiner
-
Jarl paulsen har en hjemmeside hvor han beskriver noget vedrørende netop den motor. En hurtig googlesøvning kan bruges.
-
http://www.jarlpaulsen.dk/motorkonvertering.html
-
Hvis du kommer til at mangle vandtæt opbevaring på taget siger du lige til. Har robuste kasser der er som skabt til det formål.
-
Tak men der er snart ikke mere plads der oppe🐘
-
Motor skift fra jx til 1y
-
1/9
-
Husk nu pilotlejet inden du sætter motoren op.
Mvh Jønne Ukendt
-
tak.. har husket et nyt pilotlejer.
Men hvad med indsugningsmanifolden? der er ikke plads til den fra 1y.
-
du skal bruge indsugningsmanifolden fra en CS motor, det er en 1,6 sugediesel til T3
det var os det jeg fortalte dig i telefonen ;)
-
Ja det er også rigtigt Verner, det havde jeg nok bare lige glemt i kampens hede.
Var det Jarl, du sage der måske havde en indsugningmanefolden liggende?
-
Bygger lidt på indretning, samtidig med jeg leder efter indsugningsmanifold
-
jeg ved ikke hvem der ligger inde med manifold, udover mig selv, men de er ikke frigivet til salg endnu...
men Jarl m.fl. har beskrevet ombygning til 1Y engang for 7-9år siden...
-
Tak Verner
Har måske fundet en hos en hugger i Jylland 750kr sendt til adressen
-
Tak Verner
Har måske fundet en hos en hugger i Jylland 750kr sendt til adressen
hvorfor ikke finde en defekt cs eller ky motor, de fåes tit til små penge
-
Den nye motor har jeg haft lidt svært ved at starte op, men nu kører den da. Den kan bare ikke give gas.. Må lige sige mange gange tak til Jønne ukendt for hjælpe med at få liv i den :-)
-
Så er der Monteret to ekstra batterier de bliver ladt for generatoren igennem skillerelæ fra biltema(200kr)
-
Så kom der endelig liv i motoren efter vi prøvet 3. DieselPumpe
De to andre var der rust i, så kørte af h. Til.
6 dage til vi kører
-
Så er vi kørt..
Er nået til Prag. Lige lidt billeder fra afgang
-
Det bliver spændende og følge med på turen.
Det er ellers en flot fyr ham der står og svejser. Han ser ud til at have styr på det ;D
-
Ja den gearstang går aldrig i stykker igen Hr mortensen
Vi er nu i Istanbul der var Lang kø ved grænsen til Tyrkiet 12 km kø for lastbilerne, vi skulle gemme en store menneske scanner med bilen vor alle vores ting skulle ud af bilen
-
Venter spændt på nyt fra turen :)
Mvh Jønne Ukendt
-
Jeg nåede til Cypern. Cypern er delt i to, den nordlige del er tyrkisk og den sydlige del er græsk. Det tænkte jeg ikke nærmere over, lige indtil jeg stod på skibskontoret i den græske del af Cypern, hvorfra jeg skulle sejle. De spørger: ”Hvor kommer du fra?” ”Danmark”, svarer jeg. ”Nej, jeg mener hvilken havn kommer du fra?” ”Girne, i den nordlige del”. ”Så kan du ikke komme med. For du kommer via en ulovlig havn.” ”Hvad mener du?” ”Du kan kun sejle fra den græske del af øen, hvis du er ankommet til den græske del af øen”. Åh nej. Hurtig hen til toldkontoret på havnen, hvor jeg hev fat i ham med flest stjerner på skulderen. Ja det er over 40 år siden, at Tyrkiet overtog den ene halvdel af øen. Hvad har det med mig at gøre? Jeg er fra Europa, bilen er fra Europa og vi står i Europa. Lad mig nu bare komme med. Jeg var lidt presset på det tidspunkt. Fra der hvor jeg stod kunne jeg se et skilt hvor der stod at skibet kun sejler en gang om ugen. Men svaret blev nej. Så det blev til en dag på Cypern. Jeg måtte sejle tilbage til Tyrkiet, køre 400 km til Cesme, sejle til den græske ø Chios, sejle videre til Athen og derfra køre 90 km til Lavrio og få puttet bilen i det samme containerskib som sejler videre til Cypern. Vi ses i Afrika Tigermus. Jeg tager flyveren..
-
Syret historie. Det må være hårdt for lommepengene. Jeg beundrer dit mod.
-
Altid huller i vejen, når der rejses på den spændende måde, som du gør. Fedt når tiden ikke presser, og lækker med en lille ekstra tur via Grækenland :-)
Fortsat rigtig god tur !!!
-
I må undskylde at det har taget så lang tid med en opdatering, men webmasteren er jo stadig hjemme i Danmark. Jeg har det godt, og har travlt med at nyde det hele. D 20/10 kom jeg med flyet tog toget videre for at hente bilen. Var på havnekonteret om morgenen, dagen efter, og betalte 700 euro for at få båden sejlet til Haifa. På toldkontoret betalte jeg 300 euro for havnetold. Bilen blev gennemset, alt tømt ud og stelnummeret tjekket. Da det hele var overstået kørte jeg hen til skibet for at hente min registreringsattest på bilen. ”Ups”, sagde de, ”der er sket en fejl. Den ligger stadigvæk i Grækenland. Du kan få den når næste skib kommer om en uge.” Mærkelig nok blev jeg ikke sur. Trak bare på skuldrene og sagde, at det kunne da være dejligt at få den igen, så jeg kan komme videre.Godt jeg ikke er i tidspres. Heldigvis er det altid i ventetiden man møder de sjoveste mennesker. Blev inviteret ud i byen for at høre musik, hjem til aftensmad og ud på stranden. Ja en uge går stærkt når man rejser rundt i TigerMus. Alle er nysgerrige og vil høre om turen.
Nu kommer Peter også snart og det glæder jeg mig til. Det er trods alt bedst at have en at dele oplevelserne med. Hvad bilen angår, så har den nu kørt 5000 km med den nye motor. Den kører ca. 10 km på literen. Venstre baghjul spilder lidt bremsevæske fra bremsecylinderen. Det laver jeg når Peter kommer med en ny ankerplade. Den gamle er så rusten at jeg ikke tør røre pille ved den inden jeg har en ny. Dieselpumpen spilder stadigvæk lidt diesel fra venstre side, men det er en stor omgang at få lavet. Det er så lidt diesel der kommer ud, så det må bare være sådan. Lyskontakten begyndte at brumme i går aftes og lyset begyndte at blive usikkert. Pludselig forsvandt kørelyset på bilen. Øv. Nu er det kun det lange lys der dur. Det må jeg nok lære at leve med indtil videre, det lader til at hornet er vigtigere end lyset her i Egypten.
.
-
Er nu i ethopien. Turen fra Egypten til Sudan var god. alle mennesker vi mødte var venlige og vi har sovet hos så mange forskellige familier. Hver gang vi stoppet for at sove et sted kom der nogle for at sige at vi er meget velkommen og vi bare kan sove hjemme hos dem. Her i Ethopien er det ikke så let. Folk er bange for os ude på landet. I går nat fandt vi et sted hvor der stod nogle gravemaskiner og en vagt med ak47 maskingevær. Han kunne ikke engelsk, men vi lavet hånd tegn, til at vi gerne ville sove her. Det var ok troede vi, men kl 23 kom en pige og sagde vi ikke kunne sove her. Så kørte vi ind til byen fandt et stille sted og lage os til at sove. Kl 02 stod der 4 mænd med maskingevær og lyste ind i bilen, hvad laver i her. Det var politibetjent ( det kan man ikke se for de har ikke uniform på) vi skal komme med dem hen til politistationen, hvor det er sikkert at sove. Nu kører vi fra hotel til hotel til Kenya som vi rammer om 4 dage. Håber der er t3 i Kenya for der løber bremsevæske ud ved bremsepedalen det er svært at se hvor det kommer fra det drypper bare ned langs slangen der hvor den slår et knæk, men det kommer længer oppe fra? Hvis der er nogle der har en ide om hvad vi kan gøre, skriv gerne..
-
Lidt spændende at høre om. Scary too. Bremsevæske kan man da få alle steder. Der kører vel biler i Etiopien som bruger den slags også. Kobling og bremse kører på samme beholder, så når koblingen ryger så er der ikke langt til at bremserne ikke virker. Prøv at stramme rørsamlingerne op, og få fat i noget bremsevæske. Hvis ikke i ved det så sidder beholderen under instrumentbrædtet[attachment id=1 msg=128172].
-
Tak otto
Har lige fyldt 400 ml på. Det kommer ikke fra den banjoboldt man kan se nede fra pedalenerne. Er der nogle længer oppe jeg kan stramme?
-
Hej Morten.
Jeg tror at det er din Hoved cylinder der er dårlig. Bremsevæsken løber igennem cylinderen på grund af den vacum der er i vacum forstærkeren og så ligger det nede i bremse forstærkren.
Jeg har så sent som i sidste uge lavet det samme på en syncro.
Jeg går udfra at den bremser som den skal? At det ikke er et bremserør der er knækket?
Men så længe at du er klar over at den skal have lidt væske en gang i mellem ind til du kan
finde en anden hovedcylinder.
Eller kunne du også tage slangen af til vacum forstærkeren. Men så bremse den ikke nær så godt.
Ellers er du velkommen til at ringe.
-
Jeg kan tilbyde at tage nogle stumper med til Malawi 5 dec hvis i finder ud af hvor den er utæt.
-
Det er hovedcylinder/givercylinder som denne der er problemet:
http://www.vw-shoppen.dk/product_info.php?cPath=21_110&products_id=81
Den utæt ved "den bevægelige del".
Den startede med at dryppe, men spilder nu større mængder.
Spørgsmålet er:
Kan denne utæthed laves? (sidder der fx en O-ring eller simrering inde bagved der kan skilles ad og udskiftes?) eller kræver det en ny cylinder? (I Ethiopien skal man ikke forvente, at den lige ligger på lager på det nærmeste værksted).
Alternativet for os er at køre videre og bare fylde DOT3 på undervejs. Men mister vi pludselig store mængder, så risikerer vi at bremserne ikke virker.
Mvh
Morten
-
hvis du har konstateret at det er koblings-hovedcylinderen ved bremsepedalerne, som er utæt, så er der ikke den store fare på færde.. koblingen kan aldrig tømme beholderen, så det indvirker på bremse-virkningen. udtaget til koblingen sidder midt på beholderen i modsætning til udtag til bremser, som sidder i bunden. Den røde bremse-lampe begynder at lyse inden koblings-delen bliver berørt, så det er bare med at fylde oveni.
Det er ikke usædvanligt, at koblings-cylinderen begynder at dryppe, og den er relativ let at skifte. omvendt kan den køre rigtigt længe uden at det giver andre problemer end bremsevæske på gulvet under måtten, men det er også irriterende nok, idet bremsevæske opløser malingen. Prøv at få fat i en ny, men kør glad indtil da ...
-
Mange tak for svaret :)
Vi prøver imorgen at lede efter værksteder mv. som evt. har noget liggende. (Vi har set 4 stk. T3'ere indtil videre i Ethiopiens hovedstad Addis Ababa og snakket med ejeren til den ene af dem, som gavos visitkortet på hans mekaniker... forhåbentlig lykkes det her).
Men alternativet er store mænger DOT3 og bare fylde på undervejs og køre videre :)
mvh
Morten
-
5 stk. Malawi cichlider må du godt tage med hjem fra malawisøen milos camperbus. Kører sele forbi malawisøen og prøver at få nogle fisk med hjem
-
Så blev det fixet med nye pakninger i hovede cylinderen. Kørte på værksted i regnvejr så der blev ikke lavet så meget da vi kom. Så vi kørte ud i byen få at finde O-ringe/ simmerring 4 timer sener kom vi tilbage til VW værksted, de lavet det på 30 minutter. Så nu kører vi vider til Kenya
-
VW-shoppen i Addis Ababa
-
Det er jo det fantastiske ved T3, alle kan skrue på den simple mekanik uanset hvor i verden man er havnet :)
-
Hvad gør i når i når til syd Afrika