Forfatter Emne: Lyd ved gearskift  (Læst 2159 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Djursland

  • Gæst
Lyd ved gearskift
« Dato: 20. Marts 2006 kl: 19:05:13 »
hej hej med dig..

jeg mener at tro det er dit udrykker leje der er slidt..

og din kobling er måske heller ikke for god..

hvordan har du tjekket din kobling..

Mvh Flemming  :lol:

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Lyd ved gearskift
« Svar #1 Dato: 20. Marts 2006 kl: 19:28:09 »
Citér
Kan jeg på nogen måde fastlægge om det er udrykkerlejet som er defekt?


Ja, lyt! Hold i tomgang i frigear, med åben dør og hør efter om der er forskel på lyden med og uden nedtrådt kobling.

Mit bud på dit problem er slidte syncromeshringe til det/de påvirkede gear. Ringene er ganske billige:

http://www.hovwdiaudi.dk/product/default.asp?mode=showproduct&id=95520

Men det kræver sin mand at skifte dem :!:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Djursland

  • Gæst
Lyd ved gearskift
« Svar #2 Dato: 20. Marts 2006 kl: 19:38:21 »
hey

koblingen kan godt være "dårlig" selv om den ikke fedter

fingerene på koblings pladen kan være meget slidt og kan knække..

men når du holder i frigear og trykker koblings pedalen ned og lytter holder det op med at "rasle" bagfra og kommer igen når du slipper ja så er det dit udrykker leje..

men hvis du skal ha gear boxen af så ha en ny kobling klar.. så du ikke står søndag og har det hele skildt af og ikke få fat i en anden.. det er nemlig pisse træls

Mvh Flemming  :lol:

Djursland

  • Gæst
Lyd ved gearskift
« Svar #3 Dato: 20. Marts 2006 kl: 20:53:09 »
heyyy

du skal bare ha en ny gear box mester... og ny kobling så køre det igen..

det er lidt svært at sige når man ikke selv har hørt hvad det er for nogle lyde..

men prøv at beskrive helt præcis hvordan det lyder  men det er nok også svært..

Mvh Flemming  :lol:

Djursland

  • Gæst
Lyd ved gearskift
« Svar #4 Dato: 20. Marts 2006 kl: 21:51:55 »
hej med dig...

så spørger jeg lige lidt dumt mester har du ikke tjekket olie eller gjort noget aktivt for at finde en fejl

har du bare sat dig til tastene og håber at vi kan fortælle dig hvad der er galt når vi ikke har hørt eller set din bil..

når man har en T3 skal man selv kunne skrue og gide at skue ellers synes JEG ikke at man skal ha en T3 for så kan det hurtig blive for dyrt hvis man skal på værksted..

men tag lige at gør noget aktivt for at finde en fejl..

og det kunne tyde på at syncromeshringene er slidte


Mvh Flemming  :lol:

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Lyd ved gearskift
« Svar #5 Dato: 20. Marts 2006 kl: 23:12:55 »
Sagde du at den skurer, når du skal UD af gear? Hvis ja, så er det ikke syncromeshringene - så er det nærmere et synkronhoved :x  - det er ikke sjovt!

Nu er det jo ikke sådan, at selve gearvælgerarmen er elendigt justeret, så du ikke kan bevæge den ordentligt?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Djursland

  • Gæst
Lyd ved gearskift
« Svar #6 Dato: 21. Marts 2006 kl: 09:16:50 »
hej sap

det kan jo også være at din gear vælger bare er så slidt at du har svært ved at få den i gear dvs at den ikke går odenligt i gear..

det skal være sån at du kan mærke hvor 1 og 2 og 3 og 4  gear ligger og du ikke skal gætte hvor de er og når der er i gear skal den ikke kunne bevæges ret meget til sidene

det var bare lige en tanke jeg fik

Mvh Flemming  :lol:

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Lyd ved gearskift
« Svar #7 Dato: 21. Marts 2006 kl: 11:54:50 »
Hejsa,

Jeg tror jeg har samme problem. Prøv at kigge i nogle af mine tidligere indlæg om 'skurrende' kobling/gear.

Min kobling koblede til/fra perfekt men der var alligevel revet store stykker af pladen af...

Nu har den ny kobling og udrykkerleje samt en anden og bedre (nyere) gearkasse på med ny olie men lyden er der stadig ind i mellem!

Tror måske der er pilotlejet i krumtappen? Kunne man forestille sig lidt resonans i/ved koblingen hvis der er for meget slup i pilotlejet? Så kommer lyden ifbm gearskift uden decideret at være relateret til hverken gearkasse eller kobling?

Mvh Jesper
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)

PARKHAVE

  • Gæst
Lyd ved gearskift
« Svar #8 Dato: 23. Marts 2006 kl: 23:03:46 »
Hej Jesper, nu er det jo god latin at skifte det lille leje når man skifter kobling. Men jeg er måske også tilbøjelig til at sige en justeringsfejl af gearvælger.
Der skal bare så lidt til før den ikke går rigtigt eller hænger lidt når man skal ud af gear.
( har lige skiftet på min syncro)

Offline Jesper

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 365
    • Vis profil
Lyd ved gearskift
« Svar #9 Dato: 23. Marts 2006 kl: 23:56:56 »
Yep - det har jeg efterhånden fundet ud af  :D

Koblingen blev skiftet af min x-mekaniker som ikke kommer til at røre ved bussen igen... en løs hjulbolt, en manglende bolt mellem gearkasse og motor, en knust studs på vakumpumpen osv. Nårh ja, og en smadret øje på gearkassen der hvor gearvælgeren skal sidde fast...

Nu bliver jeg nok nødt til at pille det hele fra hinanden og checke det hele efter - har bare ikke lige haft tid endnu he he
T3 bus årgang 85 1.7D (KY)