Forfatter Emne: Centrering af kobling  (Læst 1777 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Centrering af kobling
« Dato: 22. Juni 2011 kl: 17:32:33 »
Først min forståelse af situationen:

Den rillede akselstump der rager ud i midten af gearkasse-klokken kaldes højgear-akslen af en eller anden grund.

Den skal ind gennem koblingspladen, og videre ind, så spidsen af højgear-akslen sidder i pilotlejet.

Det er vigtig at koblingspladen sidder centreret, da højgear-akslen ellers ikke kan ramme hullet i koblingspladen. Hvis kobligspladen kun er nogenlunde centreret, så kan man vel være i den situation, at akslen nok kan komme gennem hullet i koblingspladen, men trækker lidt skæv, så den ikke rammer hullet i pilotlejet. Det vil resultere i at det virker som om blok og gearkasse ikke kan komme tættere end 1-2 centimeter, fordi spidsen af højgear-akslen hænger på kanten af pilotlejet?

Man skulle vel kunne centrere kobling ved at stikke en stump højgear-aksel gennem koblingsplade og ind i pilotlejet, før komlingspladen spændes inde.

Hvis man ikke har en stump højgear-aksel ved hånden, er der så andre metoder? (ud over værktøj lavet specielt til dette).

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Centrering af kobling
« Svar #1 Dato: 22. Juni 2011 kl: 17:53:38 »
udover centrerings værktøj eller en løs højgearsaksel er der vidst kun øjemål tilbage
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Centrering af kobling
« Svar #2 Dato: 22. Juni 2011 kl: 18:00:05 »
Eller en stump rør, - evt. tilpasset med isoleringsbånd, malertape etc. Nød lærer jo som bekendt nøgen kvinde......
Man kan godt centrere navet selvom det ikke passer ideelt. Hvis vi snakker i tiendedele millimeter, vil det rette sig til, men ellers er din beskrivelse korrekt. Man skal ALDRIG tvinge motor og gearkasse sammen med vold.