Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Emner - gamborg

Sider: [1]
1
Undervogn / Brugte dæk
« Dato: 17. Maj 2013 kl: 12:17:51 »
Hej T3ér

Skal bruge to nye brugte dæk 185 R14 80 til min Camper, er der nogen i Kbh området der ligger inde med sådan nogle til en fornuftig pris?

2
Træf / Mini træf/ kaffemøde på GDS (Gør Det Selv)
« Dato: 18. Februar 2013 kl: 19:14:47 »
Hejsa

Jeg har tidligere i mit indlæg ``Motoren bliver varm, sløv og udvikler sort røg???`` af 6 februar, forsøgt at finde en diagnose på hvad der mon kan være galt med min bil (T3 Westfalia 1.6td JX). Har fået en masse gode svar på mit indlæg, men mangler stadig at finde ud af hvad det præsis er der forårsager problemerne.
Som et svarene pointere, er det nogen gange lettere at finde fejlen, når man kan se med fingerne. Derfor vil jeg høre om der er nogen diesel -eksperter/ og andre der har løst til at mødes på GDS i Sydhavnen, København på lørdag formiddag. Har talt med dem på GDS, og de siger at hvis vi kommer mellem kl. 9 -10 så er der pladser at få.

3
Diesel Fora / Motoren bliver varm, sløv og udvikler sort røg???
« Dato: 06. Februar 2013 kl: 11:20:44 »
Nu er den gal igen!

Jeg har en Camper T3 Westfalia, med 1.6 td JX diesel motor

Her er en beskrivelse af hele hændelses forløbet.
1.
Først begyndte temperaturlampen at lyse.
Efter mit indlæg her i forummet, lød opfordring på at efterfylde og udlufte kølersystemet.  
2.
På den første køretur efter pkt. 1 var udført, kogte den fuldstændig over for mig. Jeg fik kørt bil til værkstedet ved egen hjælp men den blev meget varm. Vi fandt ud af at når vi efterfyldte med vand så løb det direkte ud af vandpumpen. Så vi besluttede at skifte vandpumpen, samtidigt skiftede vi så også tandremmen og remstrammeren.
3. På den første meget korte tur hjem fra værkstedet bemærkede jeg ikke noget. Dagen efter tænkte jeg at den nok ville have godt af at komme lidt ud og røre sig, efter at have stå stille et stykke tid. Da jeg ville starte kunne jeg ikke få den i gang, det lykkes først da jeg sprøjtede lidt æther ind ved luftfilteret.
Da jeg endelig kom ud og køre bemærkede jeg at den virkede sløv, og havde mistet noget af trækkraften, samtidigt med at den udviklede mere sort røg end normalt. Jeg kørte ca. 40 km udad motorvejen, og da jeg drejede fra begyndte hele instrumentbordet at lyse og hyle og den gik i stå. Herefter ville den ikke starte igen, og jeg valgte at få den bugseret tilbage til værkstedet.
4.    
Jeg viste at gløderørene ikke havde det alt for godt, da de var blevet målt igennem i sommer, hvor det viste sig at det kun var to ud af fire de virkede. Vi tænkte derfor at problemet kunne være relateret til de dårlige gløderør, og at det var derfor at den ikke træk ordentligt og osede. Og at den sorte røg havde med dårlig forbrænding at gøre, vi skiftede derfor rørene, de så ikke for gode ud.
5.    
Med nye gløderør var jeg så sikker på at pinslerne var overstået, men bilen kørt af helvede til. Den virkede stadig sløv, og havde stadig mistet noget af trækkraften, samtidigt med at den stadig udviklede den sorte røg. Kørte ca. 10 km så begyndte instrumentbordet at lyse og hyle igen, og jeg stoppede bilen.

Nu er jeg rådvild og ved ikke hvad F..... der er galt, derfor håber jeg på at der er nogle af jer der har prøvet noget lignede, eller kan regne ud hvad der er galt.

4
Diesel Fora / Blinkende temp. lampe
« Dato: 10. Januar 2013 kl: 21:34:41 »
Hej Venner

Den røde lampe i temperatur måleren er lige uden videre begyndt at blinke. Min T3 er en 1990 Westfalia med en JX 1.6 td motor.
Er der mon nogen der har oplevet det samme, og som ved  hvor jeg skal starte med at lede efter årsagen til denne blinken?

Mvh. Peter

5
Diverse / Valg af dæk
« Dato: 08. September 2012 kl: 13:29:53 »
Skal have skiftet dæk på min camper, en Westfalia 2wd. Den er vist originalt født med 185/80/14.
Det virker som om at den er gearet lidt lavt, og jeg har derfor overvejet at sætte større fælge/ dæk på, for at øge tophastigheden lidt.

Er sikkert ikke den første der har gjort mig disse overvejelser?

Nogen der har erfaringer med følgende:

1.   Hvad siger syn hvis man har øget dæk/ fælg med f.eks. 10%, altså 5% over det tilladte.
2.   Hvilken størrelse fælge kan sidde på bilen.
3.   Hvor brede dæk kan der monteres.
4.   Nogle specifikke dæk der kan anbefales.
5.   Skal dækkene være varevognsdæk m. forstærkninger eller kan man køre på alm. personbilsdæk

6
Diesel Fora / Kileremme
« Dato: 27. August 2012 kl: 11:55:57 »
Hejsa Brothers

Kileremmen er knækket på min T3 JX 1.6TD, så bilen lader ikke og den skal derfor skiftes.

Har i den forbindelse et par spørgsmål:  

1. Det er et dobbeltrem system der didder på bilen. Har hørt at man bør skifte til et et remssystem, da det skulle være lettere selv at skifte hvis man er på tur. Hvad koster det ca. at lave en sådan konvertering?
2. Hvis man beholder dobbeltremssystemmet, hvad skal så skiftes. Selvfølgelig remmene, men er der også en remstrammer?

Håber der er en venlig sjæl der kan svare på mine spørgsmål  :D

7
Diesel Fora / Oliemængde
« Dato: 19. Juni 2012 kl: 14:10:33 »
Skal til at skifte olie på camperen.
1.Men hvor mange liter olie der skal fyldes på igen?
2. Hvor sidder bundskruen?
Håber at nogen vil svare mig på dette.

8
Diesel Fora / Start problemmer
« Dato: 21. Maj 2012 kl: 12:08:59 »
Hej allesammen

Håber at nogen kan hjælpe mig med at finde udaf hvad der kan være galt :-)

Var på tur fra København til Århus i weekenden. Da jeg kom frem og bilen havde stået stille et pr. timer, havde den pludselig svært ved at starte. Den kom dog i gang efter 2-3 forsøg, men da den startede lavede den en ordentligt diesel os. Jeg har erfaret at når den er varm har den ikke noget problem med at starte.

Har iøvrigt lige skiftet starteren, så det er nok ikke den der er problemmer med.

9
Generelt / Fartpilot
« Dato: 11. Maj 2012 kl: 23:05:16 »
Er der nogen der ved om man kan montere en fartpilot på en T3, det kunne sku være dejligt når man køre langt  :D

10
Diesel Fora / Motor type/ optimering
« Dato: 05. Maj 2012 kl: 13:40:22 »
Hejsa Brothers

Jeg er ny her, og det er også nyt for mig med en T3 camper :-) . Min bil er oprindeligt en 1.6TD fra 1990 som er ombygget til Westfalia camper m. højttag i 1994.
Der stå på motorpladen at motoren er skiftet i 2004, og jeg er derfor i tvivl om havd det er for en motor der sidder i nu. Jeg har taget nogle billeder af den, og håber at nogen herinde kan hjælpe mig med at få det afklaret.
Jeg ved ikke hvor meget hastighed jeg skal forvente at kunne få udaf den, men pt. køre jeg ca. 90 km/t ved 3.500 omdr.? Gearkassen er en ASS22 050, og jeg kører på 14" fælge med 185/75 dæk monteret.
Hvilke lette tiltag skal jeg starte med f.eks skifte luftfilter, oliefilter osv. for at optimere den.

Mvh. Peter

Sider: [1]