Forfatter Emne: Motoren bliver varm, sløv og udvikler sort røg???  (Læst 3084 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline gamborg

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 108
    • Vis profil
Motoren bliver varm, sløv og udvikler sort røg???
« Dato: 06. Februar 2013 kl: 11:20:44 »
Nu er den gal igen!

Jeg har en Camper T3 Westfalia, med 1.6 td JX diesel motor

Her er en beskrivelse af hele hændelses forløbet.
1.
Først begyndte temperaturlampen at lyse.
Efter mit indlæg her i forummet, lød opfordring på at efterfylde og udlufte kølersystemet.  
2.
På den første køretur efter pkt. 1 var udført, kogte den fuldstændig over for mig. Jeg fik kørt bil til værkstedet ved egen hjælp men den blev meget varm. Vi fandt ud af at når vi efterfyldte med vand så løb det direkte ud af vandpumpen. Så vi besluttede at skifte vandpumpen, samtidigt skiftede vi så også tandremmen og remstrammeren.
3. På den første meget korte tur hjem fra værkstedet bemærkede jeg ikke noget. Dagen efter tænkte jeg at den nok ville have godt af at komme lidt ud og røre sig, efter at have stå stille et stykke tid. Da jeg ville starte kunne jeg ikke få den i gang, det lykkes først da jeg sprøjtede lidt æther ind ved luftfilteret.
Da jeg endelig kom ud og køre bemærkede jeg at den virkede sløv, og havde mistet noget af trækkraften, samtidigt med at den udviklede mere sort røg end normalt. Jeg kørte ca. 40 km udad motorvejen, og da jeg drejede fra begyndte hele instrumentbordet at lyse og hyle og den gik i stå. Herefter ville den ikke starte igen, og jeg valgte at få den bugseret tilbage til værkstedet.
4.    
Jeg viste at gløderørene ikke havde det alt for godt, da de var blevet målt igennem i sommer, hvor det viste sig at det kun var to ud af fire de virkede. Vi tænkte derfor at problemet kunne være relateret til de dårlige gløderør, og at det var derfor at den ikke træk ordentligt og osede. Og at den sorte røg havde med dårlig forbrænding at gøre, vi skiftede derfor rørene, de så ikke for gode ud.
5.    
Med nye gløderør var jeg så sikker på at pinslerne var overstået, men bilen kørt af helvede til. Den virkede stadig sløv, og havde stadig mistet noget af trækkraften, samtidigt med at den stadig udviklede den sorte røg. Kørte ca. 10 km så begyndte instrumentbordet at lyse og hyle igen, og jeg stoppede bilen.

Nu er jeg rådvild og ved ikke hvad F..... der er galt, derfor håber jeg på at der er nogle af jer der har prøvet noget lignede, eller kan regne ud hvad der er galt.
Mvh. Peter Gamborg


VW T3 Westfalia `90 1.6td (JX)

Offline tomtom

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 544
    • Vis profil
Motoren bliver varm, sløv og udvikler sort røg???
« Svar #1 Dato: 06. Februar 2013 kl: 11:39:57 »
1) olie
2) Der er noget med at der ved vandpumpen er en stel forbindelse. Er den dårlig ikke monteret rigtigt vil lamperne hyle og lyse.
3) Dårlig timing af brandstofpumpe kan give dårlig trækkraft.
Mvh. Tom Nielsen

White Star 90  med golf II motor 1.6 TD

Offline tomtom

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 544
    • Vis profil
Motoren bliver varm, sløv og udvikler sort røg???
« Svar #2 Dato: 06. Februar 2013 kl: 11:46:26 »
Hvis tandremmen ikke har været strammet tilstrækeligt kan den godt hoppe en tand. Så tjek mærkerne og fastheden. Den hopper gerne når man starter eller sætter igang ved et kryds.
Mvh. Tom Nielsen

White Star 90  med golf II motor 1.6 TD

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Motoren bliver varm, sløv og udvikler sort røg???
« Svar #3 Dato: 06. Februar 2013 kl: 11:51:22 »
Har du timet dieselpumpen efter tandremskift? Det er sandsynligvis det der gør udslaget ved dårlig træk kraft.
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Jan W

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 390
    • Vis profil
Motoren bliver varm, sløv og udvikler sort røg???
« Svar #4 Dato: 06. Februar 2013 kl: 14:53:09 »
Et tilstoppet luftfilter kan også give de symtomer du beskriver
T3 er stærkt vanedannende
Tlf. 40763157

Offline Jan W

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 390
    • Vis profil
Motoren bliver varm, sløv og udvikler sort røg???
« Svar #5 Dato: 06. Februar 2013 kl: 14:53:50 »
Har du lagt håndbremsen? :evil:  :evil:
T3 er stærkt vanedannende
Tlf. 40763157

Offline gamborg

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 108
    • Vis profil
Motoren bliver varm, sløv og udvikler sort røg???
« Svar #6 Dato: 11. Februar 2013 kl: 23:45:49 »
Hejsa alle

Tak for jeres svar, har lige et par spørgsmål mere.....

Har lagt håndbremsen Jan :cheer:

Det lyder som en fornuftig forklaring at det er dieselpumpen/ forbrændingen der ikke er optimal, og at det er årsagen til røgen og sløj accelration.
Kan man selv justere dieselpumpen, eller skal den som nogen har fortalt mig ud til Borch?

Da den begyndte at hyle og lyse i instrumentbordet slukkede jeg med det samme, men efter lidt tid prøvede jeg at starte igen men da ville den ikke. Nogen der ved om der er en sammenhæng?

Har hørt at når man skifter vandpumpen kan der sætte sig en prop et sted i kølersystemet, nogen der har prøvet dette?
Stelforbindelsen sidder den direkte på vandpumpen?

Luftfilteret er helt nyt, så tror ikke problemet ligger der.
Mvh. Peter Gamborg


VW T3 Westfalia `90 1.6td (JX)

Online Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Motoren bliver varm, sløv og udvikler sort røg???
« Svar #7 Dato: 12. Februar 2013 kl: 07:26:38 »
Få en som ved noget om din dieselmotor til at kigge på den. Selv om alle input er velmente får det dig ikke på banen igen.
 Arranger et kaffemøde, måske samles nogle stykker på GDS. At reparere pr skærm er ikke let, men hurtigt gjort når man
 kan se med fingrene.

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline tomtom

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 544
    • Vis profil
Motoren bliver varm, sløv og udvikler sort røg???
« Svar #8 Dato: 12. Februar 2013 kl: 10:56:37 »
Jønnes forslag er godt, -Hold et kaffe møde og jeg kommer gerne til et kursus i timing af dieselpumpen og evt. et tjek af dysser.
Alternativt kan jeg foreslå GDS i sydhavnen. Der kommer der en der ved meget om de gamle biler. Du skal være sikker på at få hjælp af den rette ”vw-mand”, der kommer også nogle ”klovne”. Hvis du vælger GDS, så send en PM.
Gå ikke tilbage til det forrige værksted.
Mvh. Tom Nielsen

White Star 90  med golf II motor 1.6 TD

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.268
    • Vis profil
Motoren bliver varm, sløv og udvikler sort røg???
« Svar #9 Dato: 12. Februar 2013 kl: 15:20:46 »
Worest Case?

1) Remhjulet har slået hak i sin dorn på krumtappen, remhjulet sidder dermed ikke mere korrekt på krumtappen. Dette sker især, når der er monteret 8,8er strækbolt. Derfor har VW indført 12,9 strækbolt til remhjulet. Den ender normalt med smadret krumtap, så skal den skiftes. Den vil ikke starte, selvom ESPen er justeret korrekt, dog er remhjulet i skæv  position.

2) En slidt og dermed dårlig justeret dysse har tisset for meget efter OT, den har måske smeltet et stempel i toppen. Så er der dårlig kompression og den starter ikke så gerne. Samtidig oser den med sort røg.

3) Slidt topstykke pga. for mange revner. Et JX topstykke kan sagtens være slidt efter 100.000 km, så skal der bare skiftes topstykke. Her skal man dog først tjekke remhjulet og strækbolten, der skal gerne fræses en ren overflade og så monteres med ny 12,9er strækbolt. Et hak i tanden er i de meste tilfælde totalskade på krumtappen.

4) Turboen er død, den sender olien ud.

Husk at det er en JX, de er meget speciel. Alt kan repareres og ovennævnte defekter hhv. slid  har været kendt blandt JX folket i over 20 år.
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

kees

  • Gæst
Motoren bliver varm, sløv og udvikler sort røg???
« Svar #10 Dato: 15. Februar 2013 kl: 18:04:45 »
jeg tror der er noget galt med toppen du du siger at den er kørt varm,
gløderør er kun til kold start, ikke til når den er varm, så det kan ikke være dem.
men en meget god ide som du nemt selv kan klare er at komprision teste den. så kan du se om moteren skal skilles ad.
det frygter jeg desværre da du siger den ryger sort= enten diesel eller olie..

vh kees

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Motoren bliver varm, sløv og udvikler sort røg???
« Svar #11 Dato: 15. Februar 2013 kl: 22:02:49 »
Dine gløderør er kun til forvarmning ved koldstart. Så snart motoren snurrer er de uden betydning, da de lukker samtidigt med din gule kontrollampe ( forhåbentlig )
Men en JX der har været varm er næsten med sikkerhed lig med defekt toppakning. Det gælder iøvrigt rigtigt mange andre motorer også: De kan ikke tåle den ekstreme varme.
Hvorom alting er, slipper du nok ikke udenom, at åbne for herlighederne og få kigget om det også er toppen der trænger til udskiftning, og om stemplerne er intakte - uden, at ligge på tværs i cylindrene ( alder, slid og ikke mindst kørestil, varme påvirkning etc. )