Forfatter Emne: Drivaksel manchetter  (Læst 1638 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Alp

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 785
    • Vis profil
    • Film
  • T3 model: Syncro
Drivaksel manchetter
« Dato: 05. Maj 2013 kl: 12:08:39 »
Jeg har lige opdaget ar ikke mindre end 4 machetter (fra Köln iøvrigt) er råddent op...  :pinch:
Alle er skiftet for 3 år siden...imponerende

Er der nogle fabrikat anbefalinger, hvad har i af erfaringer med de forskellige mærker ?
Hvis ellers det er til at huske hvad fabrikat man har på ...

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Drivaksel manchetter
« Svar #1 Dato: 05. Maj 2013 kl: 13:52:33 »
til de fleste biler køber jeg NK ved min pusher, de holder fint  :)

Hovwdiaudi sælger nogle af mærket Tegufa, de er også udmærket, har ikke oplevet fejl med dem, men deres egen produktion af tandstangsmancheter i mærket Rubbex, de holder ikke engang 2-3 år, så hænger de i laser!!  :S
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
Drivaksel manchetter
« Svar #2 Dato: 05. Maj 2013 kl: 22:20:44 »
Nu skriver jeg noget, som nogen sikkert synes er lidt tosset, men det skulle ikke undre mig om der er een der et eller andet sted, derude på det store internet, har haft de samme tanker som jeg.
Under 2 verdenskrig opfandt man i Tyskland gummi erstatningen Chloroprene, hvilket egentlig kom af sig selv, da Tyskland var afskåret fra naturgummi. Hovedingredienserne i Chloroprene var/er den dag i dag bitumen (noget af det laveste på "oliestammen" når man raffinerer olie plus kridt). Dette forklarer til en hvis del, ønsket om at komme til Baku så hurtigt som muligt, da det er det sted i verden hvor "muhkøer" trasker igennem olie hver eneste dag i håb om at finde en græstot.
DuPont registrerede senere deres kopiprodukt under navnet Neoprene.
Jeg arbejdede en del år for Continental Gummiwerke i Hannover og fik historien fra en gammel medarbejder.
Det er min klare holdning i dag, efter et helt liv, i den slags kemi, at dæk egentlig burde være det eneste der har noget tilfælles med gummi under en bil.
Manchetter og en hulens masse andre dele, burde være lavet af polyurethan. Både Chloroprene og Neoprene var i deres udgangspunkter vældig gode, men disse patenter er løbet ud for længst, hvilket igen betyder at hvemsomhelst, med et kar og en industriomrører, kan lave hvadsomhelst. Og har du et værktøj, og det værktøj kan sagtens være et værktøj lavet i glasfiber, blot det er stærkt nok til at blive slynget, ligesom en centrifuge, (det kan en søjleboremaskine), og du har adgang til en kedel (læs komfurovn) så kan du vulkanisere skidtet).

Derfor får man nogle drivaksel manchetter, der tager en krig at skifte, og som kun holder et par år. :sick:
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

Offline Alp

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 785
    • Vis profil
    • Film
  • T3 model: Syncro
Drivaksel manchetter
« Svar #3 Dato: 06. Maj 2013 kl: 00:01:05 »
Jeg er ikke et sekund i tvivl om at langt størstedelen af reservedelene bliver lavet i kina og tilsvarende steder.
Der er bare, den hage, at 'kinøjserne' laver det man beder dem om at lave, forudsat man selv ved hvor grænsen for deres formåen ligger, det forventer de pr kultur at man ved... vel iøvrigt ikke urimeligt at en europæisk 'fagmand' kender noget til produkterne, priserne og deres fejl procenter ?
At man som inter-europæisk grossist eller detail 'pusher' sælger sådan noget LORT, er for mig et udtryk for vedkommende indkøber, med sikkerhed ingen fagmæssig uddannelse har og med sikkerhed abslout ikke har læst HA på handelshøjskolen/universitet... der lære man at for lav kvalitet har en høj pris.

Lav nu, FOR HELVEDE, hele spektret af kvaliteter og dokumentere egenskaberne og glem nu, "kære" indkøber, at forsøge dig med  'planned obsolescence' når du ikke engang har styr over ovenstående !!!

 :evil:

Offline Alp

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 785
    • Vis profil
    • Film
  • T3 model: Syncro
Drivaksel manchetter
« Svar #4 Dato: 07. Maj 2013 kl: 00:05:42 »
Lidt mere på emnet.

Ovre på IG16 har de kigget lidt på emnet, det er ikke direkte sammenlignelige, men aligevel.. fanme skræmmende.
Link til indlæget




[video size=250 width=425 height=344 type=youtube]icR7Ny7C0mg[/video]

@verner har du lidt mere info på "NK" ?
Det eneste jeg umiddelbart kan se kan være fremstillet i europa, hvad dog næpper er nogen garenti for højere kvalitet er FEBI,
GKN/Spidan, næppe
Tegufa lader til at have været en tysk virksomhed, men findes fabrikationen i tyskland stadig ?