Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - Mary

Sider: 1 ... 67 68 [69] 70
1021
Syncro Fora / Hjælp til lokalisering af underlige lyde
« Dato: 01. August 2009 kl: 20:42:37 »
Min første tanke var også at det var en af trækakslerne. Vi var indenom et værksted i New Zealand med det og lavede bl.a. ovenstående øvelse med at dreje skarpt og lave en masse uvendinger på en nærliggende P-plads. Men det var ikke "lige efter bogen" med symptomerne og trækakslerne så fine ud. Vi adskildte delene og smurte det på ny og det hjalp for stund på et par tusinde km. Men nu er kliklydende tilbage igen og er meget mere udtalt.

Jeg vil lige tjecke gummimanchetterne foran. Vi har haft sand i gummimanchetterne i servoen fra flere tusinde km kørsel i sandørkerne i Australien. Så der er en mulighed for at der også er kommet sand ind i trækakslerne. Hvis dette er tilfældet, er det så bare at adskille det, rense det og smørre igen? eller vil det kræve noget mere?

Hvad gør vi hvis viscosen er blevet hård? For det tror jeg den er blevet.

I må meget gerne give lyd med jeres erfaringer, da vi her i Sydamerika har meget svært ved at få reservedele samt at finde egnede værksteder. Så jeg er nødt til selv at være med i reperationen og fortælle dem hvad de skal gøre.

1022
Diverse / tredie batteri
« Dato: 01. August 2009 kl: 20:27:47 »
Æv, det lyder til at blive en svær operation. Vi havde håbet på at kunne nøjes med bare at købe et ekstra batteri og så forbinde det til det andet forbrugsbatteri.

Det nuværende batteri er egentlig i god kondition, men det har jo været brugt daglig i lidt over et år, og er blevet kørt fladt mindst to gange hver uge. Så det kan nok ikke sammenlignes med et nyt.

Vores generator har indtil nu klaret det fint at oplade/fylde forbrugsbatteriet op stort set hver dag.

Hvad er det egentlig der sker med det nye batteri, hvis vi bare forbinder det til gamle. Hvad er det i mener med at det gamle batteri ødelægger det nye?

1023
Diverse / tredie batteri
« Dato: 01. August 2009 kl: 07:21:34 »
I Mary har vi to batterier plus solfanger. Et startbatteri og et deep cycle forbrugsbatteri. forbrugsbatteriet kan dog ikke helt trække køleskabet hvis vi holder stille et par dage eller hvis det er varmt om natten, hvilket det ofte er her i det nordlige Sydamerika.

Vi har indtil nu klaret os godt nok med at starte hende i nogle minutter og lade hende tøffe lidt for at lade op. Men det er en træls løsning i længden.

Vi overvejer at sætte endnu et deep cycle forbrugsbatteri i hende for øget kapacitet, og har et spørgsmål. Kan vi bare sætte et ekstra (3.) batteri i og forbinde det til forbrugsbatteriet med plus til plus og minus til minus?

1024
Diesel Fora / Diesel Kontra Benzin
« Dato: 01. August 2009 kl: 03:44:56 »
Det var dejligt at vide at samme problemstilling også gælder for en benziner. Men hvad søren gør de biler, som bare starter og kører ned? For dem så vi også nogle stykker af (og troede faktisk at det var benzinere).

I øvrigt er det ikke kun bilen der ikke har det sjovt i disse højder. Vi har alle lidt af højdesyge i større eller mindre grad. Den værste gang var dog da vi sov i ca. 4.700m højde. For søren en hovedpine at vi alle havde, og så vågnede vi op midt i en snestorm, selvom vi mindre end 100km fra ækvator.

1025
Diverse / T3 camper taget
« Dato: 01. August 2009 kl: 03:35:41 »
Vi har et Reimo tag med ca. samme facon. Det er rigtig dejligt at være fri for at skulle pakke soveposerne, puderne og børnenes bamser sammen hver morgen. Det hele stoppes bare ind under forhøjningen og så lukkes taget. Det giver også ekstra meget plads til fødderne og hvad man ellers laver deroppe under taget medens børnene sover trygt og godt nedenunder :lol:

En anden fordel med denne facon er at det giver en god vinkel på solfangeren, der er monteret på den skrå flade.

1026
Generelt / sjov mail
« Dato: 01. August 2009 kl: 03:24:48 »
Vi har desværre ikke fire ens dæk mere. I Australien smadrede vi det første reservedæk ude midt i ørkenen. Vi fik fat i et dæk af samme størrelse i næste by (dog helt andet mønster). Det har fungeret fint som reservedæk indtil nu. Men så forleden, så fik vi en ca. 5-10cm revne i et dæk. Og selvom de lokale både er mestre i regumirering af dæk og diverse andre fedtmulereperationer, så var der ingen kære mor. Lige for tiden kører vi så med held og lykke og håber at 4 dæk er ok til vi finder et bedre sted at købe dæk. I Ecuador er priserne på dæk skyhøje. Nærmest dyrere end i DK, og når man så tænker på at mange ikke engang får en dollar i timen, så er det dyrt. Vi håber at kunne finde dæk til rimelige penge her i Peru.

Vi har både lappegrej og kompressor med til de mindre punkteringer.

1027
Diesel Fora / Diesel Kontra Benzin
« Dato: 01. August 2009 kl: 03:13:09 »
Vi har lige krydset grænsen fra Ecuador til Peru. Her er dieselen og benzinen pludselig meget dyr. Diesel koster ca. 5kr pr. L. (ditto gør benzin). I Ecuador kostede dieselen ca. 1kr pr. L og benzin ca. det dobbelte. Alle Mary's ekstratanke var selvfølgelig fyldt godt op med billig diesel inden grænsen. Som vi desuden krydsede ulovligt første gang, da vi kom til at dreje fejl vej ude midt i en bananplantage og pludselig blev stoppet af en grænsebetjent på en tuktuk.

En ting, som diesel dog ikke er godt til, er koldstart i højderne. Især når man er oppe omkring 5.000m over havets overflade, hvor der kun er ca. 50% ilt i luften, så er det svært at starte. Det ryger gevaldigt og motoren vil helst af alt gå i stå hele tiden. Den ene gang måtte vi skubbe hende ud over kanten af bjergvejen oppe på en vulkan for at trille hende igang. Det lykkedes, men det var først nede omkring 4.000m højde at motoren gik bare nogenlunde igen.

1028
Syncro Fora / Hjælp til lokalisering af underlige lyde
« Dato: 01. August 2009 kl: 02:25:12 »
Vi har fået et lille problem med Mary, som vi gerne vil have lidt hjælp til at finde en løsning på.

Hun har i den seneste tid givet nogle regelmæssige ”knæklyde” fra et eller andet sted omkring forhjulene. Det er et ”knæk” pr omgang at dækket roterer når vi kører. Det er ikke altid at lyden er der, det kommer og går i perioder. Men de perioder bliver oftere og oftere. I starten kom det når vi kørte ned ad bakke og motorbremsede, men nu kommer og går det som det vil.

Vi har også på fornemmelsen at viscosen er gået foran, da det er begyndt at føles som om differentialespærren er slået lidt til.

Kan der evt. være nogen sammenhæng?

I dag var jeg nedenunder hende igen for at se noget. De mange gange før (og et par værkstedsbesøg) har ikke givet nogen løsning. Men i dag fandt jeg at et par af boltene der holder forakslen fast til ”kassen i midten” sad løst (og de blev selvfølgelig spændt fast igen). Er der nogen olie i denne ”kasse” hvorfra de to trækaksler går ud fra eller er det fedtsmurt?

Vi har lige krydset grænsen til Peru i dag. Her var det sædvanlige spam med forskellige falske politifolk, folk der ville veksle penge (og forsøge at give os falske penge) samt alverdens ”venlige mennesker” der gerne vil hjælpe mod en klækkelig betaling. Men krydsningen foregik stille og roligt og tog ca. 3 timer, hvilket egentlig er ret hurtigt mellem sådan to bananrepublikker.

1029
Diesel Fora / Diesel Kontra Benzin
« Dato: 28. Juli 2009 kl: 04:12:17 »
Jeg vil ogsaa gerne lige bidrage med lidt erfaring fra vores roadtrip.

Foerst og fremmest vil jeg gerne lige hoerer om hvor i verden du har taenkt dig at tage hen, og hvor laenge. For inspiration kan du kigge paa hjemmesiderne
www.jordenrundtmedfamilien.dk  
www.familienrejser.dk (de koerte dog i en toyota, men stort set lignende indretning)
www.dennisbager

Vi har bevidst valgt en diesel til turen. og det er udfra mulighederne for at komme videre naar noget gaar galt/i stykker. Vi fandt i vores soegning en flot brandbil i Tyskland som havde en flot roed farve og altid havde staaet i en opvarmet bradnstation. Den var vi meget taet paa at koebe, men det var desvaerre en benziner.

Vi har bl.a. krydset Andesbjergene med dieselen lobende ned fra dieselpumpen, ned over motoren og videre ned paa udstoedningen (min far har engang taendt ild i sin mejetaersker ved lignende ting og en benzinmotor). Vi klarede det fint, selvom vi kun koerte ca. 200km pr tankfuld (heldigvis koster dieselen ogsaa kun 1 dollar pr gallon her i Ecuador).

Mary er udstyret med en AAZ motor, der havde koert 180.000km da vi overtog hende fra doctor Thing. Hendes motor er nu oppe omkring 230.000km og totalt lidt over 350.000km).
Hun er ogsaa blevet udstyret med en oliekoeler, samt at vi ved stejle og lange opkoersler i bjergene maa tage varmeapparaterne til hjaelp for at holde temperaturen. I Australiens oerkener med ca. 45 grader, var max hastigheden omkring 95km/t ellers blev det lidt for varmt.

Naar vi toeffer opad stigningerne i bjergene, er det ofte kun i 2. gear. Men saa har vi ogsaa fin tid til at nyde den flotte udsigt. Mary vejer knap 3tons i kampvaegt, saa hun har jo ogsaa sit at slaebe paa. Med vores tagboks foran og med hendes vaegt, saa koere vi omkring 9km/l

Jeg tror ikke at du paa nogen maade kan sammenligne en T3èr med en golf, selvom de har samme motor ilagt (uden at jeg dog ved noget som helst om det). I Australien er der mange som laegger en Subaru motor eller en Audi motor i deres T3ére for bedre traekkraft. Selve hastigheden er ikke saa vigtig paa disse lange ture. Vi kan med vores oppakning faa hende op omkring 110km/t. Inden hun blev laesset kunne hun klarer 125km/t.

Overvej i oevrigt staerkt at anskaffe dig en Syncro, og gerne med mindst spaer bagpaa. Faa saa stor en frihoejde som mulig og faa dig en god kompressor med (en tovejs der kan give mindst 70L i sek). Du er velkommen til at kigge mere paa hjemmesiden for yderligere inspiration.

1030
Generelt / sjov mail
« Dato: 28. Juli 2009 kl: 03:43:27 »
Verner det er rigtigt at Mary er udstyret med en 1,9L turbo diesel og at doctor Thing har vaeret en god tur indenom hende inden afrejsen. Da han hoerte om vores rejseplaner, ville han gerne lige have lov til at give hende et 100.000km eftersyn fremfor et 10.000km garranti. Og det er vi glade for. Stort set alt det, som man ikke lige kan pille i udefra har fungeret indtil videre.

Jeg vil ogsaa give bos1 ret i at man sagtens kan vaere fattigroev og eje en T3èr. Isaer gaar det fint naar man ikke er bange for at faa sorte fingre i ny og naa og har lidt teknisk snilde.

Lige nu sidder vi oppe i Andesbjergene i detsydlige Ecuador med et totalt punkteret daek, der ikke staar til at redde. Vi var paa vej ned ad en stenet og meget stoevet jordvej med mange skarpe sten, da der pludselig loed et hoejt brag bagfra og selvom vi bremsede op med det samme var daekket helt fladt. Der var en flaenge paa over 5cm i daekket. Det var andet daek, der roeg totalt og vi har kun et reservehjul med saa vi er lidt paa jagt efter et brugt reservedaek til naeste gang. Vi har kompressor og lappegrej med og dette er anden punktering vi ikke lige kan klare. Jeg har derfor lige et teknisk spoergsmaal. Vores daek er str. 195 og paa 15 tommer. Vi kan ikke faa tilsvarende her, men sagtens faa 205/75R15, men har de samme diameter? Det er jo lidt vigtigt for levetiden af viscosekoblingen.

1031
Generelt / Lige et dumt spg. ang en Doka
« Dato: 26. Juli 2009 kl: 05:13:12 »
Jeg sad lige og bladrede igennem et par billeder i arkivet da tanken pludselig slog mig at en Dokka jo er en genial stationcar. Isaer som Syncro. Det var synet af den roede Doka hvor en glad farmand staar og roder ind gennem det opslaaede siderude/vaeg medens en flok glade unger sidder ved et bord foran.

Med mulighed for at blive gjort til grin vil jeg lige spoerge om hvordan saadan en egentlig indregistreres i DK? Er det som personbil eller kan den ogsaa indregistreres som guldpladebil/mandskabsvogn etc. og derved slippe billigere i reg. aftift selvom man bruger de bagerste saeder?

Dennis

1032
Generelt / sjov mail
« Dato: 26. Juli 2009 kl: 05:06:19 »
Jeg har lige modtaget nedenstaaende mail fra en hvis maskiningenior. Indholdet og mit eget svar til ham, synes jeg lige i andre godtfolk skal se og morer jer lidt over i sommervarmen hjemme i DK. :lol:

Dennis


On Sat 25/07/09 13:14 , "Lucas R.D. Jensen" lucasjensen@gmail.com sent:

Hej,
 
Jeg har et spørgsmål til jeres T3'er. Jeg har forhørt mig i en del forums og det er flere gange blevet bekræftet at T3'eren er kultet med ret upålidelig. Der skal hele tiden skrues på den, skiftes dele, kæles om den, holdes øje med den osv. Jeg tænker især på motor, ophæng osv. Den har det ikke godt med varme og motoren er underdimensioneret til de 1,5 ton som bilen vejer. Når den kører så kører den som en drøm, men man kan ikke køre 10000 km uden at der skal laves et eller andet. Hvad mener i?
 
Mvh Lucas


--
Regards,
Lucas R.D. Jensen
Maskiningeniør

The information in this email and any attachment is confidential and may legally privileged information. It is intended solely for the addressee. Access to this email by anyone else is unauthorised. If you are not the intended recipient, any disclosure or actions taken as a result of the information in this email is prohibited and may be unlawful. If you are not the intended recipient, please notify me immediately and then delete this e-mail and any attachment. E-mails are susceptible to corruption, interception and unauthorised amendment; I do not accept liability for any such changes, or for their consequences. Thank you.



Hej Lucas

Interessant spoergsmaal du stiller i din mail.

En T3èr er ligesom en gammel Land Rover og ligesom en god gammel kaereste.

Man enten hader eller elsker dem. For at kunne elske dem skal man selvfoelgelig vaeret faldet for dens charme og specielle egenskaber. Ellers vil man hade dem (og derfor koebe sig en ganske almindelig anonym bil som ingen charme har).

Vi har valgt en T3èr til en 2 aars jordomrejse paa alverdens 4wd spor igennem bjerge, floder og mange oerkner. Vi har 3 smaa boern med i bilen og lever i den som vores hus. Dersom det var en upaalidelig bil, som der hele tiden skal skrues paa, ville det jo vaere galematias at vaelge saadan en bil. Ingen af os er mekanikkere eller har forstand paa den slags.

Du skal ogsaa lige huske paa at du snakker om en dame med mellem 20 og 30 aar paa bagen. Ikke ret mange husholdningsbiler holder bare den halve tid, og isaer ikke til det vi byder vores bil.

Med en saadan alder og naar hun koerer ca. 50.000km om aaret, saa vil der selvfoelgelig ske ting og sager af og til.

 Vi har haft et problem med motorophaenget. Der er 3 bolte, der holder motoren, de to knaekkede og den sidste holdt fint motoren i over 1.000km inden vi fik det lavet. Det maa da siges at vaere godt klaret...

Om motoren er underdimmensioneret; Vi har naesten 3 tons totalt i bilen og indtil nu har hun krydset mange sandoerkner, koert adskillige tusinde km jordveje, krydset utallige bjergpas, klatret op af mange vulkaner op til ca. 5.000m hoejde (hvor der kun er 50% ilt) og har altid faaet os sikkert ned igen og frem til naeste eventyr.

En T3èr giver ikke baghjul paa asfalten, men en syncro T3èr giver baghjul til Toyota Landcrouser og Landrover ude i terranget.

Bilen koerer som en droem, uanset om der skal skrues paa den eller ej. Teknikken er saa simpel at det hele kan ordnes paa stedet med simpelt vaerktoej naar det er noedvendigt, samt der kan anvendes standard maskindele til det meste. Dette er der desvaerre ikke mange biler der kan matche.

Og som med enhver anden god gammel kaerste, saa skal der jo vaere noget at nusse og kaele om hele tiden, ellers saa mister vi maend jo som bekendt meget hurtigt interessen ;=)

Men er du efter en billig kassevogn, saa koeb en japaner uden sjael. En T3`er er ikke for fattigroeve eller folk der er bange for sorte fingre. Husk ogsaa paa at nye biler ikke gaar i stykker da man ved hvert service skifter de dele, der maaske naar at gaa i stykker eller blive slidt op inden naeste service. En T3èr kan sagtens koerer videre i en stegende varm sandoerken selvom der er hul paa koelersystemet, alle stoeddaemperne er gaaet. Den kan ogsaa sagtens krydse andesbjergene selvom der er hul paa braendstofsystemet eller servostyringen er laek. Den kan ogsaa sagtens parkeres selvom man har vaeret noedt til at pille stumperne fra haandbremsen ud af bremserne. Hvor mange kender du i din omgangskreds, der kan og toer goere det samme med deres nye bil....

Du er velkommen til at kigge naermere paa vores rejse og hvad vi udsaetter vores bil for paa www.dennisbager.dk

Med venlig hilsen

Dennis

1033
Generelt / Skal man importere nogle Græske biler?
« Dato: 26. Juli 2009 kl: 04:53:58 »
Land Rover klubben har et udvalg til at tage sig af denne slags lobbyarbejde. Og de er vidst meget populaere internt i klubben, da de redder Land Rover folket fra adskillige "taabeligheder" fra uvidende politikere.

1034
Diverse / Indbrudsforsøg...
« Dato: 25. Juli 2009 kl: 04:53:18 »
Vi har i Mary installeret en simpel startspaerre. Et hemmeligt sted i bilen sidder en knap, der afbryder for dieselpumpen. Effektivt mod evt. tyveri af hele bilen og til stor morskab for ungerne naar de har trukket knappen og vi ikke kan starte hende ;=)

1035
Syncro Fora / Sænkning af T3 Syncro
« Dato: 20. Juli 2009 kl: 03:54:37 »
En syncro med campingindretning. Det er enhver rigtig drengs droem (og mange piger med). Med den kan man komme paa rigtig eventyr. Se bare paa hjemmesiderne
www.jordenrundtmedfamilien.dk
www.dennisbager.dk

Med denne bil kan du komme ud hvor de flotte solnedgange findes og sove under stjernerne.

Hvis du virkelig ikke oensker denne frihoejde, saa saelg bilen igen og koeb en T3ér der passer til dit behov. En anden mulighed er at monterer et trinbaedt hvis det er indstigningshoejden der er for hoej.

Vi har koert en del i bjerge efterhaanden, og der er alle veje jo ikke lige jaevne, og der er desuden altid lige en spaendende lille afstikker man kan proeve, og saa hjaelper det ikke med en popsmart saenkning af bilen. I sne er det jo ogsaa en fordel med frihoejden saa alt sneen ikke pakker sammen under bilen.

Lad endelig frihoejden blive som den er og kom ud og leg med dit nye legetoej.

Men at saenke den, det er helligbroede.....

Sider: 1 ... 67 68 [69] 70