T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Diesel Fora => Emne startet af: t3søren efter 11. December 2014 kl: 20:35:27

Titel: Drillenisse luft (ej varmt)
Indlæg af: t3søren efter 11. December 2014 kl: 20:35:27
TD 1,6 JX som skal køres på starteren mellem 30 og 45 sek førend den starter ( ikke gløderør) men luft i dieselsystemet og manden kan ikke finde fejlen. Startproblemerne kommer efter timers stilstand.
Banjobolt renset og filteret udskiftet samt tjek for utætheder - sveder en lille smule ved speederreguleringen, men minimalt.
Hjælp !
Titel: Drillenisse luft (ej varmt)
Indlæg af: Jønne Ukendt efter 11. December 2014 kl: 20:41:27
Er I sikre på korrekt timing? Er kompression ok?

 Mvh Jønne Ukendt
Titel: Drillenisse luft (ej varmt)
Indlæg af: Hawaiibussen efter 11. December 2014 kl: 21:36:26
Tjek dine retur gummislanger på dyser og pumpe. Jeg have en som man kunne høre stille og rolig suge luft og så tømte den pumpen og dieselen trak tilbage i tanken!
Titel: Drillenisse luft (ej varmt)
Indlæg af: t3søren efter 11. December 2014 kl: 22:34:25
Problemet er kommet pludselig uden nogen forvarsler. Når den efter tid springer i gang er det ikke sådan at den hoster på to tre cyl. men det starter med et brag på alle 4 og går jævnt. Trækker og kører som den plejer.
Morten: er vi enige om at hvis noget skulle være utæt vil det også lække ? Alt er knas tørt !
Titel: Drillenisse luft (ej varmt)
Indlæg af: POLLE955 efter 11. December 2014 kl: 22:37:38
Hej Søren ,tjek også brændstof slange helt ned til tanken incl.studs på tank og spændebånd .
Hilsen Poul
Titel: Drillenisse luft (ej varmt)
Indlæg af: verner efter 11. December 2014 kl: 23:22:05
tjeck tandrem, pumpetimming og takthjulsbolt!

det var sådan min TDI startede, altså med luft i brændstofslanger og dårlig start, det var takthjulet der var gået løst!
efter rep af krumtap og ny tandrem ingen luft i slanger!

så jeg satser sku en dåsebajer på at det er timingen der har flyttet sig af den ene eller anden grund  :unsure:
Titel: Drillenisse luft (ej varmt)
Indlæg af: Erik efter 12. December 2014 kl: 06:57:48
Jeg har løst et lignende problem ved at skifte pakdåsen ved LDS akslens indgang... det korte af det lange er, at når motoren står stille er der en lille smule vakuum i systemet på grund af loven om forbundne kar..

koldstarts akslen, speeder aksel og LDA akskel kan være syndere, hvis du kan se bobler i slangen?? eller som det også nævnes.. returslangerne fra dysserne... god jagt...
Titel: Drillenisse luft (ej varmt)
Indlæg af: t3søren efter 12. December 2014 kl: 07:09:14
Takker for jeres svar - jeg behøver da ikke at kede mig i aften ! Men et værksted med varme en/ to t3er  go musik og måske en enkelt juleøl, så går det nok det hele :-)
Vender tilbage når jeg ved mere.
God dag derude.
Titel: Drillenisse luft (ej varmt)
Indlæg af: BlackChart efter 12. December 2014 kl: 10:39:57
Er den med filter med den her hvide retur studs i plast/fiber?
Den er notorisk kendt for at blive utæt uden at man kan se det.
Titel: Drillenisse luft (ej varmt)
Indlæg af: Hawaiibussen efter 12. December 2014 kl: 12:12:16
Citat fra: "BlackChart" post=116927
Er den med filter med den her hvide retur studs i plast/fiber?
Den er notorisk kendt for at blive utæt uden at man kan se det.


Ja Morten - det er rigtigt det T-stykke bliver skørt i plasten.......og O-ringen
Titel: Drillenisse luft (ej varmt)
Indlæg af: Jens Flensborg efter 12. December 2014 kl: 12:16:38
Havde samme problem her i oktober på mi JX Doka Syncro... samme symtomer og pludselig start ...

Fik skiftet den grønne o-ring i den af Morten omtalte hvide studs der sidder på filtret (diesel varmefunktion).
Jeg har sådan en ekstra ring liggende i min kuffert med alle de andre pakninger m.m.

Pressede den omtalte hvide studs med fingrene, efterhånden er fejlen ude af verden på min JX syncro doka.

Og jeg fik skruet klemmen på dieselledningen endnu mere fast ved dieselfilter.

Inden da havde jeg skiftet dieselfilter og luftfilter. Alle varmerør er skiftet og esp er renoveret. Der er en ny gennemsigtig dieseslange monteret mellem filter og esp og de kendte luftbobler er efterhånden forsvundet.

Og esp er blevet nedjusteret i "Truebung" på esp skruen fra 3,2 til 0,8, den accelerer lidt mindre nu og bliver mindre varm ... og mindre forbrug ...

Jens
Titel: Drillenisse luft (ej varmt)
Indlæg af: t3søren efter 15. December 2014 kl: 18:39:11
Ok venner !!! Selv om jeg har svært ved at tro på det - må jeg nok erkende at fejlen er fundet.
Bilen har nu, i to dage startet uden problemer.
4 stk små retur slanger blev skiftet og problemet var løst.
Svært ved at tro det men sandt er det !!!
Titel: Drillenisse luft (ej varmt)
Indlæg af: Hawaiibussen efter 15. December 2014 kl: 19:42:33
Som jeg sagde! Der er nogle gange nisser i returslamgerne!
Titel: Drillenisse luft (ej varmt)
Indlæg af: t3søren efter 15. December 2014 kl: 19:50:18
Citat fra: "Hawaiibussen" post=116989
Som jeg sagde! Der er nogle gange nisser i returslamgerne!


:-) :-)