Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Emner - soekris

Sider: [1] 2
1
Din bil... / Kisel.
« Dato: 30. Juli 2024 kl: 13:45:01 »
Som nogle af jer ved, investerede jeg i en Syncro camper her i foråret.

Nu tænkte jeg at der skulle oprettes en tråd, der omhandler den.


Efter længe at have snakket om at min caravelle skulle have lavet hul i taget, så kom denne her til salg.


Så traf vi en hurtig beslutning og kørte op efter den sammen med en kollega.


Da vi kommer der op, og vi snakker med sælger byder jeg ham 50000 og så ville vi tage den med samme dag.. det kunne han ikke stå for så det var en aftale.. lidt efter blev vi så enige om 55000. men det var ikke det der skulle skille os ad.

Bilen blev solgt med en defekt motor samt rust.

Da vi kom hjem hev jonas og jeg olien af motoren.. som så også var fyldt med benzin.. kaburatoren må have fyldt den med benzin..

På med noget nyt og et oliefilter. og så skulle der tørnes.

Ja den lød ikke godt og gik ret dårligt.. vi tog tændrørene ud for at se om der var nogen god gnist.. den så imidlertid fin ud på alle 4.. men der manglede en cylinder og det var også
konstateringen da den var på værksted inden jeg købte den.. den ene cylinder var stået af.

En ting jeg bemærkede var at det ene var et gammelt bosch.. hvor resten var af mærket beru.. men skyggerne var blevet lange så vi stoppede med at rode for den dag.


Dagen efter blev jeg enig med mig selv om at jeg nok hellere måtte lave en komp test.. jeg havde fået en tester med til en diesel så den kunne ikke bruges.. jeg kørte dog testen alligevel.. for var der en cylinder der var død burde man jo kunne høre det når man tørnede..

Sært nok lød det ens uanset om hvilken cylinder jeg satte den på, det undrede mig.. og så slog det mig.. kunne huske at fra knallert tiden.. at et tændrør der havde fået olie.. det ville ikke altid slå gnist når det skulle rent faktisk bruges.

Havde heldigvis et reserve liggende fra min anden wbx som jeg så satte i, nu skete der noget.. den sprag i gang og ja den ville ikke rigtig tage gassen men den gik.. og det lød som at alle 4 var med..

Igen var det blevet aften så jeg gik ind igen..

Nogle dage efter mente jeg at nu skulle jeg se om den nu ville køre.. men nej den hakkede og spruttede, det kunne den ikke..

Så kiggede jeg ned i motorrummet og tænkte.. det er nok karburatoren.. den havde jo været fyldt med olie.. så det var nok der fejlen lå.. den blev så renoveret og på kom den igen.. men nej den ville stadig ikke helt være med..

Der gik endnu et par dage, og så det var t3 tid igen.

Nu tænkte jeg. det må være tændings´tid.. og ved første øjenkast så alt normalt ud..

Men timingen lignede ikke den som var på min anden wbx.. samt at kablerne sad en halv omgang forkert.. tog fat i fordeleren da jeg ville se om den var slidt.. og til min overraskelse så drejede hele fordeleren rundt.. helt frit.. tænkte jeg.. det var mærkeligt.. for sjov drejede jeg den helt mod højre.. den var helt imod venstre før.. og nu kunne bilen starte.. og man kunne også bruge speederen.. jaay, men den skulle jo stadig taktes.

Så købte en pistol i biltema og så gik jeg igang... på med + & - og så tangen på cyl 1.. som på den har så sidder hvor 3 skulle være, til min overraskelse er remhjulet så byttet ud med et fra en med sprøjt.. så der var kun markeret øt og ikke et mærke ved 5c.. nå men lidt snak med mølle og jeg satte bare et nyt mærke.. ca 7mm efter øt..

Ja den kørte jo sådan set fint nok.. men nøj hvor den brugte benzin og der manglede kræfter, nogle gange satte den også ud.. som at gnisten forsvandt.. det var lidt ubehageligt på motorvejen, bare at den sætter ud.

Lidt tilfældigt roede jeg nede i motorrummet og fik rørt kablet til hall sensoren og så satte motoren ud, men slap jeg den gik den fint igen.

Aha.. ja så måtte den ledning af og ganske rigtigt nede i stikket var benene grønne og godt irrede, lidt sandpapir og noget luft, så var de rene, og så forsvandt den fejl. :D

Efter at have kørt en 7-800 km hvor jeg tankede ret ofte blev jeg enig med mig selv om at der måtte gøres noget.

Havde set på en engelsk vw side hvordan man manuelt timer den, drejede rotoren så den stod ca ud for mærket på klemmen, tog et tændrør ud i cyl 1 og fandt øt og så drejede jeg den over så den stod på øt på remskiven.. men så bliver det pludselig mærkeligt.. for nu stod rotoren som om at den skulle tænde på 1 men da jeg ved at den er sat forkert i så burde den stå på 3.

Wtf tænkte jeg og forsøgte at sætte kablerne i det korrekte sted, men nej nu var den helt væk, byttede så om så den stod som før.. altså 1 på 3 og omvendt samt 2 på 4 og omvendt.

Så gik den ellers fint igen, nu tænker jeg.. har motoren været renoveret og knasten er sat 180grader forkert.. er det muligt..?   

Det sjove er at nu bliver tændrørene ikke sorte men grå og kører ikke længere med pedalen på 80-100% konstant.. om jeg forstår det.. nej slet ikke.

Nå men der var jo mere galt med den.. næsten alle kabler i motoren var enten knækket eller irret over.. så efter en del kabelsko og samlere.. så kan vi både se olietryk og temperatur på motoren.. gad godt vide hvordan man har turdet at køre uden det før hen.. :O

Tankmåleren.. ja den havde stille og roligt givet op.. eller det fortalte sælger.. og nu kunne den kun vise 1/4 tank selvom den var helt fyldt. jeg havde en mistanke om at jeg måske ikke kunne fylde den helt.. så slangen til tanken blev undersøgt.. og ja den var klappet sammen.. fik så sat en 1/2" haveslange i og nu var der hul.. men den ville stadig ikke vise at den var fyldt.

Måtte indse at der måtte være noget andet galt.. efter et kort kik på senderen kunne jeg se at der var to + ledninger på.. som igen var monteret meget elendigt.. så lavede en ny samling og fik klippet den gamle af, samt jeg lavede en ny stel til selve måleren.. men nej den var stadig ikke glad for at måle korrekt.

Tænkte så. at det måske var oppe foran den var gal.. så ud kom instrument panelet og så blev der spændt skruer og renset forbindelser samt spændings regulatoren blev målt ud... og nej den virkede stadig ikke..

Det næste var så at hæve måleren ud.. og ja det gav så bedre mening.. selve spolen som der måles på var helt sort, kunne se at den var af nyere dato, da der stod jp på den..

Men hvad gør man så, jeg sleb spolen med noget korn 400 og fik justeret kobber armen der kører op og ned så den også kunne vise at tanken er fuld.. og nu kom der liv.. den kan vise 110% fyldt og næsten helt tom.. men det er så når jeg havde den ude i hånden.. tænker at den nok ikke vil gøre det samme inde i tanken.. men det må tiden vise.. fylder den helt op i morgen.. så der kommer en opdatering.



 

2
Mekanisk / Det knaser med gearskiftet
« Dato: 29. April 2024 kl: 11:17:32 »
Kender i det at den gamle jx eller dg bare ikke kan levere nok..

Så sætter man en r4 eller r5 motor i.

Og nu kan den gamle t3 endelig gå de 130+ og terrænet kan udforskes uden det mindste vrøvl.

Pludselig kan man så ende op med en gearkasse der ser sådan her ud.

Der er tale om en avs syncro gearkasse som ser ud til at være en der har været renoveret.

Den er hvad jeg vil kalde totalskadet.

Huset kan bruges og måske enkelte tandhjul. Men resten er dødt.. for at få den på vejen igen skal der dele til for en 14-15000 kr.

Skift nu den olie når i laver service på motoren.. det tager faktisk ikke så lang tid, og man kan ved samme lejlighed også kontrollere ens skifte kugle samt smøre den.

3
Undervogn / 3H eller ligende søges.
« Dato: 07. Juni 2023 kl: 06:48:49 »
Hejsa folkens.

Er ved at renovere en 3H og den har kendt bedre dage.

Og der skal en donor til.

Søger flg gearkasser.
3H
Aas
Abk
Abl
Abm
Abn
Afj (sa)
Agt
Asr
Ass
Dw

Hvis i har noget liggende så skriv endelig.

Mvh Rasmus

4
Diverse / Van wezel oversize parts
« Dato: 01. Maj 2023 kl: 21:02:30 »
Da den blå er blevet ramt af en del acne, så skal der jo noget nyt jern i.

Men den ene af skærmene, der står van wezel oversize parts på. Og sært nok så passer delen jo ret godt ud over den originale skærm.

Er det et eller andet smart man har fundet på ? Så man kan klistre den nye del ud over den gamle.. lidt lige som på mølle's camper, hvor det var gjort i stor stil.

Er det noget der er set før.. ?

Mvh Rasmus

5
Diesel Fora / Starter JX
« Dato: 02. Februar 2023 kl: 23:38:41 »
Hejsa alle sammen.

Mandag morgen skete det.. min starter efter 33 år gav op.

Eller den klikkede i magneten men drevet snurrede ikke rundt.

En hurtig beslutning blev taget og bestilte en ny fra hovwdaudi, de har to typer og de skiller åbenbart i 85.

Men alle og en hver kan jo skifte den del, selvom det nu er lidt bøvlet på en syncro.

Så tænkte at den gamle ikke skulle gå til spilde, så den fik en tur i vaskemaskinen og der efter blev den taget fra hinanden.

Som kan ses på før billederne så er ledningen til drevet helt sort.. så det er nok der fejlen lå.

Imorgen fredag så kommer Jonas forbi med et par startere til.. så gir vi dem også.lige en tur i vaskemaskinen.

På billerne efter vaskemaskinen og efter den er blevet adskilt, kan man se at i enden hvor der sidder en bøsning, der er den faktisk lidt oval...

Det gir god mening, efter som at den altid har gået lidt træg..

Sjovt nok kan kul, magnet spole og bøsningerne får hos autodoc, så det prøver jeg.

Der kommer lidt flere opdateringer imorgen.

Mvh Rasmus og Jonas

6
Generelt / https://bullikarte.de
« Dato: 01. September 2022 kl: 20:25:31 »
Lovede lige at dele dette kort over værksteder og private som er klar på at hjælpe hvis ens T3 bliver syg på rejsen.

https://bullikarte.de/

Man kan tilmelde sig selv hvis man har lyst ved at skrive til Felix.

Mvh Rasmus

7
Elektrisk / El problemer på en gammel jx.
« Dato: 18. Juli 2022 kl: 12:53:13 »
Hej.

Efter at næsten altid at have døjet med at den blå, altid har været dum at starte efter at have kørt et par km.

Tænkte jeg at idag skulle være dagen hvor jeg skulle fejlfinde..

Batteriet er nyt, generatoren har nye kul og lader fint..

Så er det jo kun dårlige forbindelser der er tilbage.
 
Fandt så denne dejlige samling nede i bunden af motorrummet.
[attachment id=1 msg=133935]

Fortsatte så med at kigge med ledniger efter, og på starteren var der tydelige spor efter at der har været meget modstand da kabelskoen var ret brændt.
[attachment id=2 msg=133935]


Nå men efter at rykke en masse ledninger om og rense lidt af så det så sådan her ud.
[attachment id=3 msg=133935][attachment id=4 msg=133935]

Ikke perfekt, men der er en tydelig forskel på hvor godt starteren løber rundt.

Men. Der var stadig et eller andet der drillede. Gløde lampen  lyste altid.. også selvom bilen var driftvarm.

Så det næste var at kigge relæet efter.
Og her var der lidt tydelige spor efter at et eller andet har drillet.
[attachment id=5 msg=133935]

Dele af printet ser brændt ud, og lugtede ikke særlig godt.

På selve relæ fladerne var kontakten også brændt så der nærmest ingen forbindelse var.
[attachment id=6 msg=133935]
På billedet er den dog renset af.

Men efter at rense forbindelsen startede bilen endelig helt fint.

Skulle så lige have relæet ud igen for at tage billeder.. og så revnede printet så.

:S

Nå.men nu er der et nyt på vej og så kan den vel ikke drille mere.

Opdatering følger.

Mvh Rasmus

8
Alt andet / Fortelt til VW mm sælges..
« Dato: 11. Juli 2022 kl: 14:39:37 »
Har dette fortelt vi ikke får brug for mere.


Det passer til de fleste biler..

Det har flg mål bredde 3 x dybe 2 m.

Det er i ganske fin stand og tager en 10-15 min at sætte op.

Der følger DVS dele med.. pløkker, snore og to poser til telt og stænger.

Skriv endelig hvis det har interesse.

Mvh Rasmus

9
Syncro Fora / Bøsninger til kardanaksel
« Dato: 31. Maj 2022 kl: 20:34:14 »
Hejsa.

Efter at have testet den blå grundigt da vi var på Fyn.

Så har jeg bemærket en sær lyd, som kommer fra min kardanaksel.

Den har en lille metallisk lyd når man sætter igang, som så er mindre tydelig når man er oppe i fart.

Jeg har så undersøgt hvad dette kan være og da jeg har skiftet både Hardy skiven og krydsene kan jeg kun komme frem til at det må være de små messing bøsninger i den ene ende der er trætte.

[attachment id=1 msg=133912]
Men er der nogle her der har erfaring med at skifte dem.. og er det nødvendigt?

Mvh Rasmus

10
Træf / Brygger træf 22 (Øster Karleby)
« Dato: 30. Maj 2022 kl: 09:31:58 »
Hej allesammen.


Nu er det ved at være tid til at jeg skal have lavet en indbydelse til endnu et brygger træf, nær Nakskov.

Datoen er d 9-9 til d 11-9 uge 36.


I løbet af ugen der ligger jeg et program op.

En nyhed i år er at det er muligt at tilslutte strøm, hvis man har brug for det.

Mvh Rasmus


11
Alt andet / Køb af øl fra Juels bryghus til Fyn22.
« Dato: 16. Maj 2022 kl: 12:44:50 »
Hejsa alle sammen.

Nu er det jo ved at være tid til, at vi skal til Fyn og have en god weekend.

Vi "familien Ottesen" tager Tårs/Spodsbjerg  d26-5 og på vejen kører vi forbi Juels bryghus.

Hvis der nu er nogle som kunne tænke sig at få en pose eller en kasse øl med, så tager vi dem gerne med.

De har pt et tilbud hvor man kan få 4 flasker a 0.5L for 100.

De har 8 forskellige øl at byde på i deres faste sortiment.

Følg dette link så kan man se hvad de har at byde på. https://juelsbrygshop.dk/

Henning kan kontaktes via deres fb profil.

Der kan betales med Mobilepay og alle de gængse kreditkort.

For at gøre det nemmere så opgiv dit/jeres T3 brugernavn, så ved jeg hvem der skal have hvad.

Mvh Rasmus og fam Juel

12
Generelt / Det her er en glad mand.!
« Dato: 10. Maj 2022 kl: 18:00:23 »
Se.. det her er en glad mand.. han har nemlig lige fået synet hans bil.. :D

Tillykke bette brormand.

[attachment id=1 msg=133877]

13
Mekanisk / Brembo udluftning utæt.
« Dato: 31. Marts 2022 kl: 18:21:59 »
Hejsa folkens.

I et langt stykke tid har jeg bøvlet med at koblingen i den blå har drillet..

Det var PGA at slave cylinderen var blevet træt.. det er vel også okay efter 30+år

Så jeg indkøbte begge cylindre, i mærket brembo.. det har jeg haft held med før.

Men igen og igen trak den luft ind i koblingen, hvilket resulterede i at den børstede tænder ved gearskifte.

Igår skruede jeg udluftningen ud og satte den gamle rustne i.. og nu er den tæt.

Ved et nærmere kik på den nye kan jeg se at den er bukket sammen som en banan nede i bunden.. [attachment id=1 msg=133842][attachment id=2 msg=133842]

Er der andre der har oplevet dette..

Mvh Rasmus

14
Sjov und Spass !!! / Forårs rengøring og lidt VW lir.
« Dato: 24. Marts 2022 kl: 18:53:56 »
Nu når det er så godt vejr, så fik den blå en god vask.. nu kan man se hvor den sidste slendrian har fusket.. :D [attachment id=1 msg=133837][attachment id=2 msg=133837]
[attachment id=5 msg=133837]
Godt der er indkøbt mix til svejseværket så jeg kan gå igang..

Og så fandt jeg også lige de her nøgleringe som er købt ved vw.. de er sgu for fede.. :D[attachment id=3 msg=133837][attachment id=4 msg=133837]

God weekend.

15
Syncro Fora / Kan man sætte 5½-15 Et54 på en syncro.. ?
« Dato: 13. November 2021 kl: 14:02:45 »
Ja det kan man .
[attachment id=1 msg=133749][attachment id=2 msg=133749]
Ser det dumt ud.. ja... Men de kan fint være der.. :)

Sider: [1] 2