Forfatter Emne: hardi skive  (Læst 2459 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jan W

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 390
    • Vis profil
hardi skive
« Dato: 28. Januar 2014 kl: 08:43:33 »
Hej
Er hardi skiver stadig sværre at få ?
Jeg har fundet en lokal wv mand der får dem lavet i kina til 100 kr stykket så hvis der er nogen der vil kan jeg tage nogen med hjem i kufferten
Skriv her i løbet af dagen så ser jeg i morgen.
MVH  Jan
T3 er stærkt vanedannende
Tlf. 40763157

Offline gunnar6690

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.584
    • Vis profil
hardi skive
« Svar #1 Dato: 28. Januar 2014 kl: 09:05:17 »
Mener Du i kardanen eller i styretøjet ?
Til kardanen er der iflg. http://www.syncro.org/DriveShaft.htm mulighed for at bruge en original, eller alternativ fra BMW med manuel gear  26111106113.
Den bruges til flere modeller : http://bmwfans.info/parts-catalog/26111106113 og kan fås igennem BMW mobile tradition, altså bestilles ved en BMW forhandler.

Til styretøjet kan der ihvertfald fås disse : http://www.brickwerks.co.uk/index.php/t3-parts/t3-steering/rubber-steering-coupling-t3-iltis.html

Jeg er lidt skeptisk overfor kina stumper efter de historier vi har hørt om kølerør og andre stumper lavet billigt i kina, men de kan vel være ok.
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
hardi skive
« Svar #2 Dato: 28. Januar 2014 kl: 09:27:29 »
Kinesiske manschetter (gummi) til kardanled er slidt (død) efter 12-24 måneder ...

Kinesiske varmerør NIROSTA til WBX er nyproduceret skrot ...

Tændrør NoName er der brud på efter 2.000 KM ...

Kinesiske bremsedele (skiver) er kendt for at være for bløde ...

Der findes også billige kinesiske kardanled på markedet ...

... ja, al mine fordomme  :sick: trods alt et meget ømt emne på de tyske sider, hvor sælgeren (med kinesisk vare) reagerer højlydt fornærmet og argumenterer med henvisning til løgne, medens de tyske forhandlere og busfolk skyder skarpt ... er sket på FB og på IG16 siden ...  :sick:
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
hardi skive
« Svar #3 Dato: 28. Januar 2014 kl: 10:01:35 »
Citat fra: "Jens Flensborg" post=107397
Kinesiske manschetter (gummi) til kardanled er slidt (død) efter 12-24 måneder ...

Kinesiske varmerør NIROSTA til WBX er nyproduceret skrot ...

Tændrør NoName er der brud på efter 2.000 KM ...

Kinesiske bremsedele (skiver) er kendt for at være for bløde ...

Der findes også billige kinesiske kardanled på markedet ...

... ja, al mine fordomme  :sick: trods alt et meget ømt emne på de tyske sider, hvor sælgeren (med kinesisk vare) reagerer højlydt fornærmet og argumenterer med henvisning til løgne, medens de tyske forhandlere og busfolk skyder skarpt ... er sket på FB og på IG16 siden ...  :sick:
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Jan W

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 390
    • Vis profil
hardi skive
« Svar #4 Dato: 28. Januar 2014 kl: 16:11:42 »
Det er den til styretøjet, men det er jo ca samme pris som fra brickverk. Så det ikke sikkert det er umagen værd men tilbudet står åbent.
T3 er stærkt vanedannende
Tlf. 40763157

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
hardi skive
« Svar #5 Dato: 28. Januar 2014 kl: 16:40:01 »
Jeg skiftede på Røde Mor og købte hos den lokale VW-forhandler. Det var ikke dyrt, som jeg husker det...

Jeg konstaterede det ved et unormalt ratslør - og den ene skive var praktisk talt smuldret væk...

Der er jo nogle stykker, så skift alt, når du er i gang - det giver sådan en rar fornemmelse, at man har fat i hjulene...
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
hardi skive
« Svar #6 Dato: 28. Januar 2014 kl: 21:32:02 »
En Hardy skive, er ikke bare nogle stumper lærred, og nogle tilfældigt udstansede stykker gummi.
Gummi delen, har en Shore A specifikation, ståldelen har en Brinell/Rockwell specifikation. Lærredsdelen har jeg ingen mening om.
Jeg har erfaring med Hardy skive til styretøj, til min US "raketbil", der sidder nemlig een, der er bygget op af mange lag gummi og lærred.

Denne vare er sjælden, meget sjælden, og det har en god grund. Køber man den (hvis man kan finde den) så har man et styretøj (kuglekredsløb) der fungerer (under forudsætning at pitmanarm er ok).

Køber man en Hardy (det hedder den)skive, fra "Kinesien", (min erfaring) så får man noget der tilnærmelsesvis ligner i udseendet, men som har nogle klare mangler:

1) Een af Hardy skivens opgaver i et styretøj, er at knække, i tilfælde af en kollision, således at der er en mulighed for at beholde sit liv. Dette forudsætter at nitterne der sammenholder Hardyskiven, har et "point of break", altså et brudpunkt. Har skiven ikke dette, så er resultatet jo selvforklarende.

2) Een slidt original Hardyskive der erstattes med kopiprodukt, eventuelt kombineret med et slidt/brugt styreforbindelse incl hus, er iflg min erfaring en skidt ting. Hardyskivens/skivernes slidtage sker "normalerwize" i gummi/lærredsdelen der hvor nitterne danner et "nøglehul", simpel slidtage, med slør i styretøj tilfølge.

3) En Hardy skive, der er konstrueret efter "et billede" kan have følgende mangler:

3.1 Manglende evne til at knække/bryde ved kollision, hvilket betyder, at rattet, deler dig i to dele.

3.2 Manglende evne til at absorbere vejujævnheder, der transmitteres direkte gennem styretøjet, med andre ord, bump styring.

Med andre ord, dimsen ser simpel ud, men det er den ikke.

Venlig hilsen
Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
hardi skive
« Svar #7 Dato: 29. Januar 2014 kl: 09:02:57 »
Kan den købes i vw-shoppen?
TK-Carparts som partner sælger fine ting ...
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
hardi skive
« Svar #8 Dato: 29. Januar 2014 kl: 17:45:24 »
Citat fra: "Jens Flensborg" post=107410
Kan den købes i vw-shoppen?


jada,  :)