T3 Fora.. > T3'ens ABC.

Hvor meget overskud skal man have på relæ/sikring

(1/10) > >>

Jarl:
Jeg har lige sat relæstyring på mine forlygter. Altså fungerer den oprindelige strømvej nu kun som styrestrøm til et par relæer, der så til gengæld trækker "de rigtige ampere". I den forbindelse har jeg selvf sikret den nye strøm vej, og så kom jeg til at overveje, hvilken sikring jeg skal bruge. Nu ville de fleste jo umiddelbart spørge til ledningstværsnittet. Det er simpelthen ikke noget tema! Det er stort nok - hele vejen - til at lynlade akkumulatorerne i en russisk ubåd, der er gået tør for uran. Men forbruget er ret stort. 310 w, når jeg har fjernlys på. I 12 V giver det  jo ca. 25 A. Derfor prøvede jeg at kaste en 30 A sikring i. Den blev for varm til min smag. Mit arbejdsrelæ er også kun 30 A. Er det for lille overhead? Hvad siger tommelfingerreglerne?

Btw - hold da kæft et lys det giver! Vinterkørsel er ikke længere udfordrende. Vejen er simpelthen varm og tør foran bilen, bare man har nærlys på....

PARKHAVE:
Ja, det skulle vw have tænkt på for lang tid siden.
Så havde vi også været fri for at skifte alle de lyskontakter der smelter.

Til fjernlys ( projektører) har jeg altid brugt en 30 A også, men til gengæld med 2 separate relæer og ledninger til hver sin projektør( brokoblet styrestrøm).
et 45 A arbejdsrelæ skulle jo kunne gøre det, og hvis det er de alm. fjernlys burde 30A sikring altså også være nok.

Mølle:
har du dobb. forlygter på??? for normalt trækker en pærer da kun omkring 80W??? eller hva???

jeg ville også kunne klare mig med 1 arbejdsrelæ pr. 2 lygter, men hvis der er 4... vil jeg nok foretrække 2 relæer.  Har du også lavet relæ til nærlyset og trukket nye snorer dertil???

sikringerne i de normale sikringsbokse i biler plejer efter min opfattelse at være noget overdim. i forhold til den strøm de bliver udsat for. Jeg har flere gange målt mig til at den aktuelle strømstyrke var ca. det halve af sikringens kapacitet. Hvis der render 25A igennem en 30 amp. sikring, så vil jeg også anse det for naturligt, at den bliver håndlun.

Jeg har aldrig grebet det så teoretisk an, idet min antagelse er, at uanset hvor stor en sikring man sætter i, så springer den, hvis der sker en korsslutning, og det er jo det vi ønsker, så ledningerne ikke begynder at lyse som en juletræskæde.

Aran:
Jeg kører med 3 stk 30 ampere relæer, hvor de to styrer nær og fjernlys, mens det sidste føder fjernlygterne med en kontakt indskudt, så de kan slukkes.
Der er trukket to fede kabler fra batteriet, med en 50 amp sikring på hver. (Det ene kabel er selvsagt fødekabel for to relæer )
Da det er meningen, at der skal et par tågeblus på engang, når tiden tillader dette, er det så tanken, at lave et udtag mere på det kabel, der endnu ikke er fødekabel for to relæer.
Det fungerer fint, og der er ikke noget der bliver varmt.
Kalkulationen er beregnet ud fra, at hver belysning ligger lige omkring 10 ampere + - en eller to til hver side. Og mon ikke de to sikringer ved batteriet "står af" hvis der opstår en kortslutnng ? Det satser jeg ialtfald på. :D

opelhaj:
hehehe så ska den 2 gear ned når hele blusset blir fyret af og der ska slukkes for blæser, visker og kabine lys :D

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version