Forfatter Emne: Hvorfor VW ?  (Læst 7547 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Hvorfor VW ?
« Dato: 23. September 2015 kl: 06:58:26 »
Hmm, hvorfor tør vi ikke snakke om denne sag?

Hvad driver dog en mega koncern til at fifle med emissions data?

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Hvorfor VW ?
« Svar #1 Dato: 23. September 2015 kl: 08:04:48 »
Statiske emissionsregler og smarte software ingenører med for stor selvtillid??

Jeg er ikke sikker på at det er en strategisk top-down beslutning, men nærmere en implementerings beslutning taget på et teknisk grundlag uden nogen fornemmelse for forretningspolitik... altså en ingenørbeslutning der giver mening på det tekniske plan, men som er katastrofal for en stor koncern. :)

God gennemgang og relevante, interessante kommentarer med perspektiv->

http://www.version2.dk/artikel/saadan-kunne-vw-snyde-udstoedningstest-med-software-375327
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.266
    • Vis profil
Hvorfor VW ?
« Svar #2 Dato: 23. September 2015 kl: 08:08:46 »
Jeg vil påstå, at de tyske emissionsregler hos TÜV er mere large. Jeg kender det jo selv, når jeg kommer kørende med en gammel spand (JX) og en maksimal "Trübungswert" på 2.0 fikses hurtigt på esp skruen. Men det er analog, den der chip og software kendte man også som noget i stil af "Notlauf" i de gamle BOSCH indsprøjtningssystemer ...

Tror amerikanerne er mere skrappe med de moderne regler og der er nok nogle lobbyister der har tændt lunten ... jeg undrer mig også, at det er blevet meget stille på gangen hos Mercedes, BMW og andre.

Aktien har nok mistet et par milliarder, men står fortsat til kurs fra 2011, så det er en ren spekulationsblære der blev ramt. Man skal jo ikke tro at alle virksomheder også har samme værdig som aktiekursen ... men det er lidt af en anden historie ...

Lad os snakke om CHIP problemet ...

Hvor ligger finhederne og hvad er ikke lovligt?
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Hvorfor VW ?
« Svar #3 Dato: 23. September 2015 kl: 08:13:29 »
Vi har vel alle vidst, at bilfabrikkerne fiflede med data for at få deres biler til at virke så grønne som muligt, at vw er blevet busted er bare deres uheld.

Alle her på forumet ved jo at en topmoderne t5 ikke er en milimeter mere skånsom for miljøet, end vores gamle kasser. De fine emmisionstal og oplysninger om km/l måtte jo derfor bero på svindel.

Forbrugstallene på biler efter 2001 er ganske enkelt ikke opnåelige i praksis. Pudsigt sammenfald, at de fleste lande begyndte at beskatte efter forbrug nogenlunde samtidigt
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Hvorfor VW ?
« Svar #4 Dato: 23. September 2015 kl: 08:20:09 »
Ved faktisk ikke hvad jeg skal sige, det er unægtelig en af de store overraskelser, når en virksomhed i den størrelse og med et godt renomme pludselig bliver taget med urent mel i posen.
Jeg kan ikke lade være at tænke på om der er nogle af de andre bilfabrikanter som har noget at skjule.

Tør godt snakke, men har ingen forstand på de ting der er foregået.
Jeg tænker bare lidt på hvad der sker, når en sådan bil er 4 år og skal til syn 1. gang, og bliver bilerne ikke testet her i landet når typegodkendelsen skal udstedes, eller har jeg misforstået noget desangående ?
Er det sådan at den tyske elektronik er istand til at snyde de danske måleapperater ?

Det er lidt tanker jeg har tænkt over, og det er der ikke meget visdom i !

Mvh. Kurt
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Hvorfor VW ?
« Svar #5 Dato: 23. September 2015 kl: 08:42:18 »
Hele humlen ligger i at US og EU har forskellige miljøfokus... US på de lokale NoX partikler og EU på den generelle Co2 udledning. Den ene indstilling i softwaren er en US tilstand (når den holder på testbordet) den anden en EU tilstand der udover at udlede mindre CO2 også gør at vi kører længere på literen.. Fejlslutningen har ligget i at forsøge leve op til US krav uden at ændre i andet end software og at undlade at reagere på en advarsel hvor man kunne have arbejdet med problemet... En smule arrogance synes man at fornemme...
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline gunnar6690

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.584
    • Vis profil
Hvorfor VW ?
« Svar #6 Dato: 23. September 2015 kl: 18:18:26 »
Problemet har nok været man ikke ønskede at skulle udvikle en anden motor til US markedet, eller låse den til lavere ydelse som programmet midlertidigt selv indstiller til ved tests.
Uanset hvad, er det ikke problemets art men omfanget på den, nemlig det store antal biler der er ramt som påvirker aktiekurserne. Strengt taget kunne de amerikanske VW udrustes med en anden ECU med et tilpasset system og køberne så i stedet kompenseres for et evt. ydelsestab. Det ville nok begrænse katastrofens omgang, hvis ikke USA havde al deres sagsøgningspraktikker ...suk!!!
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Hvorfor VW ?
« Svar #7 Dato: 23. September 2015 kl: 18:35:43 »
Spørgsmålet er, om ikke andre har gjort noget lignende, men ikke er blevet opdaget (endnu)?
Der er jo intet nyt i, at fabrikkerne kigger hinanden i kortene. I hine tider indkøbte Ford en Morris Mascot som de skilte til atomer. Man kunne simpelthen ikke begribe, at BMC kunne sælge bilen til det den nu blev udbudt til.
Sandheden var og er, at BMC tabte penge på hver eneste af de første Mascotter, men solgte, DET gjorde den.

USA er langt større krakilere end så mange andre, når det gælder importbiler. VW har så - med eller uden direktionens samtykke lavet software, der justerer lidt på forbrændingen så den overholder de givne krav.
Er det ikke lidt a la de målinger der angiver forbruget? Vores er angivet til 15,2 km/l men indtil videre vil jeg nu sige 12,5 km/l ved daglig blandet kørsel. Hvordan de har hevet de sidste kilometer ud af den skal jeg ikke kloge mig på. Faktum er, at jeg ialtfald ikke sidder og sætter i frigear en kilometer før lyskryds, eller stopper motoren ved rødt for om muligt at spare fem øre.

Så når stormen har lagt sig lidt vil man måske rette fokus mod de  besparelser VW har lagt ind i deres software i stedet? Man skal jo huske, at en motor der er droslet lidt ned ikke slides på samme vis, som en motor der konstant går på grænsen af hvad den kan yde.
At det samtidig er gavnligt for omgivelserne kan næppe vække harme, eller kan det?
Motorerne vil givetvis holde længere som følge af denne drosling, og medmindre man er lykkelig indehaver af et veludstyret værksted og evner til at skrue selv, vil det også komme ejerne til gavn økonomisk.

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
Hvorfor VW ?
« Svar #8 Dato: 23. September 2015 kl: 22:31:10 »
Kunne man tænke den tanke, at det faktisk er en intiligent styreenhed, dvs der måske er 20 programmer indlejret, så motoren til enhver tid justerer sig efter forholdne, eks. By kørsel, flad landvej, bakket terræn, bjerg kørsel, evt iblandet brugerens køre stil. Og så ja self test mode :-)  måske er der ikke så meget bagtanke involvere, som verden umiddlbart tror, men måske snare naivitet :-D
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
Hvorfor VW ?
« Svar #9 Dato: 23. September 2015 kl: 22:35:04 »
Hmm tror sgu det er en gammel indøvet teknik, gamle Black Betty røg sgu også som et kulværk, men aldrig til syn.. :-)

http://youtu.be/R6FepDa3R78

[attachment=20376]image.jpeg[/attachment]
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Hvorfor VW ?
« Svar #10 Dato: 24. September 2015 kl: 08:16:48 »
Det der måles i en dansk synshal på dieselbiler, altså røggastesten, det er vel bare en gennemsigtighedstest for lys, en slags opacitetsmåling,
http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Presse/Nyhedsarkiv/Groen-Transport/2011/9/~/media/CF4452BA65A44154A4EF66AEB1E157D9.ashx

Det vil være interessant at se hvad forskellen mellem en nyere diesel bil og så en CS eller JX er.

Og om de katalysatore der findes til JX gør nogen gavn.

1.6 diesel i golf1 kom vel i 1970'erne. Her 45 år efter må vi vel konstatere, at der ikke er ret meget der kører længere på en liter brændstof.

Offline gunnar6690

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.584
    • Vis profil
Hvorfor VW ?
« Svar #11 Dato: 24. September 2015 kl: 09:09:11 »
Citat fra: "brian" post=122778


1.6 diesel i golf1 kom vel i 1970'erne. Her 45 år efter må vi vel konstatere, at der ikke er ret meget der kører længere på en liter brændstof.

1,6 kom faktisk først i 80 ;)
Der kom en 1,5 diesel først (ca. årg.76-80), sådan en tog jeg kørekort i ;)
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Hvorfor VW ?
« Svar #12 Dato: 24. September 2015 kl: 09:47:32 »
Citat fra: "gunnar6690" post=122780

1,6 kom faktisk først i 80 ;)
Der kom en 1,5 diesel først (ca. årg.76-80), sådan en tog jeg kørekort i ;)


Godt med præcisering.

Så altså efter 35-40 år er der stadig ikke noget der kører markant længere på literen.
Ikke så imponerende egentlig, så det må jo være meget svært at forbedre.

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
Hvorfor VW ?
« Svar #13 Dato: 24. September 2015 kl: 09:59:49 »
Synes nu forbedringen er til at få øje på. Man har fået presset mere ydeevne ud af samme brændstofforbrug. Samtidigt med at moderne biler kæmpe med mere el forbrug, højere egenvægt, aircondition osv..
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Hvorfor VW ?
« Svar #14 Dato: 24. September 2015 kl: 10:18:22 »
Jeg vil nu også tillade mig at påpege, at der er en verden til forskel fra dengang en diesel var konsekvent sløv og støjende til moderne dieselmotorer. En diesel står jo ikke tilbage ift. benzinmotorer hvad ydelse angår, og som påpeget andet steds: Elforbruget er blevet stadigt større. El-varme i sæder, motorstyring, aircon, elruder etc. så der skal trækkes noget effekt til det også.