Forfatter Emne: Held i uheld  (Læst 3959 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline agerholm

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 120
    • Vis profil
  • By: 7323 Give
Held i uheld
« Dato: 19. Juni 2012 kl: 19:43:14 »
Efter en velykket tur til Le Mans med bussen tager vi afkørslen i Bramdrupdam , kun 45 km tilbage , så giver det et stor knald i undervognen mærker ellers ikke forskel , i venstresvingsbanen derefter står der blå røg ud af skærmkasse ved venstre forhjul punkteret ?? nej  se billederne .
Det er heldigt at vi nåede til Kolding og ikke at det skete på autobanen med 120 kmt.
Er der andre der har prøvet lign.??, personlig tror jeg det er metaltræthed måske sammen med sænkning af undervogn men ved ikke.
Nu bliver der isat ny arm i begge sider sammen nye gummibøsninger.
Hilsen   Hans Hansen
tlf 40552429
89 doka 4 doors aut. DJ
91 16"doka syncro MV
88 Magnum DJ
86 Karmann  Gipsy TDI

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Held i uheld
« Svar #1 Dato: 19. Juni 2012 kl: 20:01:52 »
En lidt utrolig skade, men heldigt at der ikke skete mere.

Hvad skyldes røgudviklinge?

Offline agerholm

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 120
    • Vis profil
  • By: 7323 Give
Held i uheld
« Svar #2 Dato: 19. Juni 2012 kl: 20:07:37 »
Forhjulet rammer skærmkanten i bag ved opbremsning , dæk mod glasfiber/metal, idet det der ikke er styr på  svingarmen mere , derfor meget glad for det ikke skete med mere end 40 kmt .
Hilsen   Hans Hansen
tlf 40552429
89 doka 4 doors aut. DJ
91 16"doka syncro MV
88 Magnum DJ
86 Karmann  Gipsy TDI

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Held i uheld
« Svar #3 Dato: 19. Juni 2012 kl: 20:10:05 »
Pyha... godt det ikke gik værre, og ellers velkommen hjem igen.  :wink:
Jeg tror du har ret mht. at sænkningen kan have været medvirkende til at stræberarmen knækkede.
En sænkning giver jo et konstant vrid i stræberarmen, som er vinklet udfra standardfjederhøjde, og normalt kun vrider stødvis pga affjedringen.
Men på trods af at mange biler er sænket, er det dog sjældent at man ser den slags konsekvenser.  :shock:

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Held i uheld
« Svar #4 Dato: 19. Juni 2012 kl: 21:38:05 »
Jeg har set det omtalt på vores tyske søsterforum før vwbus-online.org. Om det var i forbindelse med sænkning husker jeg ikke, men logisk set må vinklen ved sænkning blive forandret, så stræberarmen belastes. Naturligvis er der god bevægelighed i gummileddet, men inden i det sidder der jo et stålrør, som øger diameteren. Det kunne være sjovt at vide, om det - sammen med sænkning - kan medføre, at der bliver vrid metal mod metal.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Held i uheld
« Svar #5 Dato: 19. Juni 2012 kl: 21:46:02 »
Ja det kan det.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline t3søren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.272
    • Vis profil
Held i uheld
« Svar #6 Dato: 20. Juni 2012 kl: 21:23:06 »
uden at kloge mig alt for meget, tænker jeg at det altid vil være optimalt at skifte gamle stive gummibøsninger ud
til nye bløde lækre.... det minimerer trods alt belastningen, hvis der bliver hævet eller sænket.
Hilsen Søren Mølskov


81er cv Baby Blue
Bluestar med 2,2 Subaru
Den Grønne
og meget meget mere.
Tlf 61379323
transportert3.co.nr

Offline agerholm

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 120
    • Vis profil
  • By: 7323 Give
Held i uheld
« Svar #7 Dato: 21. Juni 2012 kl: 20:12:52 »
Jeg er enig med dig Søren, ud med det gamle i med noget nyt så må vi prøve det.
Glæder mig også til at få justeret forvognen optimalt, mindre negativ camber bla.
Hilsen   Hans Hansen
tlf 40552429
89 doka 4 doors aut. DJ
91 16"doka syncro MV
88 Magnum DJ
86 Karmann  Gipsy TDI

Offline svane

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 289
    • Vis profil
Held i uheld
« Svar #8 Dato: 21. Juni 2012 kl: 20:19:30 »
Hvor meget er den da sænket?
M.v.H.

Christian Svane
29780009

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Held i uheld
« Svar #9 Dato: 21. Juni 2012 kl: 20:52:01 »
Det er lidt skræmmende. Jeg går ud fra, at gummiklodsen, der bremser yderligere indfjedring, er bevaret, selvom bilen er sænket voldsomt. Hvis det er rigtigt, så er den maksimale vinkel på nederste bærearm ved indfjedring den samme, hvad enten bilen er sænket eller ej. Indebærer det så, at en bil med normale fjedre ved fuld indfjedring kan lave "brækjernseffekt" på den fremadgående stræberarm? Det ville være et uhyggeligt scenarie. Har man derimod fjernet gummistoppet, så har man givet nederste bærearm lov til at kunne brække stræberarmen. Under alle omstændigheder har vi her - sagde den gamle sure mand - en prima eksempel på, hvorfor man ikke skal sænke sin T3.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline t3søren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.272
    • Vis profil
Held i uheld
« Svar #10 Dato: 21. Juni 2012 kl: 21:16:05 »
:-) :-) skal "man" så heller ikke hæve den Jarl ??!!
Hilsen Søren Mølskov


81er cv Baby Blue
Bluestar med 2,2 Subaru
Den Grønne
og meget meget mere.
Tlf 61379323
transportert3.co.nr

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Held i uheld
« Svar #11 Dato: 22. Juni 2012 kl: 06:10:52 »
Citat fra: "transportert3syncro"
:-) :-) skal "man" så heller ikke hæve den Jarl ??!!


Er stræberarmen ikke den samme på 2WD og Syncro...??

Jeg har aldrig oplevet dette fænomen, så det kan måske være et enkeltstående tilfælde med en træt "pind"...??

Jeg mener dog, at det altid vil være en god idé, at udskifte 25 år gamle gummi'er til friske og smidige.... ;-)
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Held i uheld
« Svar #12 Dato: 22. Juni 2012 kl: 07:11:24 »
Citat fra: "jbjerrum"


Jeg mener dog, at det altid vil være en god idé, at udskifte 25 år gamle gummi'er til friske og smidige.... ;-)


Særligt da det sted oftest gemmer på grim korrosion:

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=436338

https://sites.google.com/site/tubaneil2/radiusarmholerepair

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Held i uheld
« Svar #13 Dato: 22. Juni 2012 kl: 07:34:56 »
Selve stræberarmen er den samme, men den er lejret forskelligt. På en Syncro er der taget hensyn til den højere ridehøjde, idet stræbararmen er lejret på fortøjets hjælperamme med anden vinkel og anden højde end 2wd. Stræbararmen har - som spaghetti - styrke i længderetningen - der magter den et kæmpe træk - eksempelvis, når bilen bremser. Forsøger man at bøje den, så begynder spaghetti-metaforen at blive væmmelig, og det ser ud til, at det er det, der sker.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline agerholm

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 120
    • Vis profil
  • By: 7323 Give
Held i uheld
« Svar #14 Dato: 22. Juni 2012 kl: 07:50:02 »
Svanen:  Hvor meget den er sænket ? ?? bedøm selv på det øverste billede.

 
Jarl: vi er enige om at det belaster stræbearmen når man sænker bilen , jeg vil prøve at få lavet nogle kiler at ligge i mellem, så armen bliver lejret med anden vinkel , og stop klodserne er ikke fjernet.
Hilsen   Hans Hansen
tlf 40552429
89 doka 4 doors aut. DJ
91 16"doka syncro MV
88 Magnum DJ
86 Karmann  Gipsy TDI